poster

Thelma a Louise

  • český

    Thelma a Luisa

  • anglický

    Thelma & Louise

  • francouzský

    Thelma et Louise

  • slovenský

    Thelma a Louise

Krimi / Drama / Road movie

USA / Velká Británie / Francie, 1991, 130 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • dobytek
    ****

    Na tomhle filmu mi vadila snad akorát Geena Davis, protože je mi sympatická asi jako hovno na botě. A vidim, že nejsem sám. Potom mi teda připadala ještě dost stupidní ta epizodka s řidičem náklaďáku a cisternou, která expolduje po zásahu z obyčejný pistole. Jinak je to ale dost slušná podívaná s tak krásnejma scenériema, že jsem se úplně zasnil, jaký to asi je sednout do nějaký starý ameriky, zařadit D a projíždět se po prašný silnici, kde je vidět jenom v dálce se tetelící vzduch nad rozpálenym asfaltem. Navíc ten nádhernej Thunderbird, to bylo něco pro mě. A nesmim taky zapomenout na zajímavej a nečekanej konec. Určitě ten film stojí za vidění a nevšímejte si těch komentářů, že je to film pro feministky. To je nesmysl.(1.5.2006)

  • Shadwell
    ***

    Celý problém Thelmy a Louisy tkví v nešťastném propojení precizity klasického hollywoodského stylu s evropskou tematikou aplikovanou na americké prostředí. Na jednu stranu se film tváří jako evropské vyprávění, kdy není děj motivován primárně příčinou a následkem nebo naplňováním deadlineů, ale pracuje s mnohem uvolněnějšími kauzálními vazbami a vědomým neujasněním si cíle, na druhou stranu rozvolněná šedesátá i deziluzivní léta sedmdesátá dávno odezněla. Nacházíme se v Americe, v post-klasickém Hollywoodu let devadesátých, s nimiž se pojí nutnost vršit deadliney – tedy jakési limity, do kdy musejí postavy vyřešit určitou věc. Takový deadline představuje kupříkladu vzetí / nevzetí Brada Pitta (na rozhodnutí mají postavy vymezený čas, protože Brad na ně věčně čekat přirozeně nebude), sehnání peněz nebo překročení hranic do Mexika. Nejvýraznější deadline je pak policie, jež obě dívky stíhá a jež rámuje celý příběh (proto dojde ke kontaktu dívek s policí až u konce). Jak vidno, deadliney jasně převažují nad uvolněným evropským vyprávěním, s kterým nemá film zhola nic společného, přestože po něm permanentně - minimálně synopsí - háže očkem. Postavy se v hollywoodských filmech osvobodit a odpoutat zkrátka nemohou. I když možná za tím nevězí normy hollywoodského vyprávění, ale omezení, které na dívky klade patriarchální model společnosti. Rovněž proto se těší Thelma a Louisa tak značné oblibě mezi teoretičkami genderových, feministických, post-feministických, kulturálních a queer studií. Přesto všechno je film nesmírně zajímavý jednou věcí – zdá se, jako by prohazoval příčinu a následek, protože obě dívky teprve až po objevení deadlineu (budoucího následku) začínají konat, ale tomuto deadlineu se snaží pokaždé vyhnout. Směřuje se tu od deadlineu, nikoliv k němu. Jak mazané, pane Scott!(3.5.2009)

  • Melies

    ? / 10 Zo všetkých filmov, ktoré som hodnotil, zo všetkých komentárov, ktoré som napísal, tento je ten najťažší. Prečo? Ešte nikdy som nevidel film tak plný protikladov, ešte nikdy som o nejakom nemal tak zmiešané pocity - a ešte nikdy som si nebol tak istý, že jedno vzhliadnutie je málo. Moje hodnotenie počas tých sto dvadsiatich deviatich minút stúpalo a klesalo ako korková zátka na rozbúrenom mori a ja som cítil v kostiach, že toto nebude jednoduché rozhodovanie. Celý snímok je Ridleyho zásluhou obalený do prekrásnemu šatu, ktorého sýte farby vyniknú hlavne pod pálivým stredoamerickým slnkom, no jeho osudový moment prišiel strašne priskoro a strašne náhle. A pritom stačilo tak málo, stačilo dať nám ešte chvíľu času, aby sme sa s postavami zžili a pochopili ich. Takto som mal pocit, akoby som začal čítať dobrú knihu, z ktorej niekto vytrhol prvých sto strán. Na druhej strane, film obsahuje niektoré tak krásne momenty, že som skoro zomrel od rozkoše - prieskumný vrtuľník úsmevne sa pohrávajúci s hustým kúdolom dymu stúpajúcim z trosiek kamiónu, spoločná fotografia pred cestou, ľudoprázdne prérie korunované panensky modrou nebeskou klenbou. Takýchto okamihov je tu toľko, že by ste ich nespočítali, no o to viac zamrzí ten prirýchli štart. Naše trápenie sa síce budú snažiť zmierniť vynikajúci herci, ale ani ich úpornému snaženiu sa nepodarí zmyť nám z jazyka pachuť premrhanej šance - šance na krásny, neopakovateľný filmový zážitok. Thelma a Luise tak pripomínajú obrovskú petardu pred výbuchom, ktorý nie a nie prísť.(23.12.2005)

  • nascendi
    ****

    Thelmu a Louise nevnímam ako feministický film, ani ako road movie. Iba ako príbeh o dvoch priateľkách, ktoré sa chceli na chvíľku odpútať od pracovného a vzťahového stereotypu a dúfali, že im na to budú stačiť dva dni na chate. Spúšťačom neželaného pokračovania nebolo iba pár bourbonov a zhoda náhod, ale najmä nový pocit slobody a nespútanej voľnosti. A od scény na parkovisku to už bolo ako v Schumacherovom Voľnom páde - nezadržateľný zosuv dole, k bezalternatívnemu finále. Pozitíva sú v hereckých výkonoch, dobre dávkovaných nádherných záberoch prírody a v Zimmerovej hudbe. Scott si mohol odpustiť prehnanú samolikvidáciu policajných áut.(16.12.2010)

  • novoten
    ***

    Grand Canyon, Thelma, Louise, policie a geniální hudební doprovod v podání melancholické kytary Hanse Zimmera. Scéna, která se mi vryla do paměti navždy a která má hodně silný náběh na to, aby zvedala výsledné hodnocení, ale přes tři hvězdy se dostat nemůžu. Geena Davis je přenádherná a nezmění na tom nic to, že Thelma je nerozhodná, důvěřivá a vůbec taková jednodušší. Naopak Susan Sarandon se asi pro roli Louise narodila, obdařila ji svou charakteristickou rozhodností a přesvědčivostí. Co je ale tím znakem, díky kterému je film považován za nejrazantněji feministické dílo, za zosobnění soběstačnosti žen? Vždyť obě hrdinky se víc jak polovinu stopáže jenom hádají či nadávají chlapům. Nedochází mi ani, proč vlastně Akademie tehdy obdařila film Oscarem za scénář, když z něj občas prosvitne klišé (nenapravitelná naivka, hodný policajt proti partě zlých policajtů) a vůbec často zapůsobi tak nějak obyčejně. To zlomové ve filmu je atmosféra - neustálá intenzívní blízkost pouště, síla scény dvou milostných aktů ve stejnou dobu či výborný dialog Keitela s PIttem.(1.4.2007)

  • - Kamarádky Goldie Hawn a Meryl Streep společně chtěly natočit film a scénář k filmu Thelma a Louise byl jedním z těch, nad kterými uvažovaly. Nakonec se rozhodly pro snímek Smrt jí sluší (1992). (Beer Ceps)

  • - Autorka scénáře Callie Khouri chtěla původně film režírovat s nízkým rozpočtem a pojmout ho jako dokument. (HellFire)

  • - Meryl Streep odstoupila z filmu z důvodu těhotenství. 12. června 1991 porodila svou nejmladší dceru Louise. (kenny.h)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace