Reklama

Reklama

Thelma a Louise

  • Česko Thelma a Luisa (více)
Trailer

Ušlápnutá Thelma Dickinsonová, kterou doma drží zkrátka silácký manžel, a její kamarádka, samostatná servírka Louise Sawyerová, si jednou vyjedou spolu na víkend v horách. Ani jedna z nich netuší, jak se jejich nevinný útěk od všedních starostí zvrtne. Vše se zhatí ve chvíli, kdy se Thelmu pokusí znásilnit jejich náhodný známý. V Louise, která má revolver, se v té chvíli cosi zlomí a neurvalý surovec za to zaplatí životem. Výletnice, které se těšily na dva dny oddechu, jsou od té chvíle na útěku před zákonem... Snímek vynikajícího režiséra Ridleyho Scotta na počátku devadesátých let s novou razancí otevřel otázku postavení ženy v moderní společnosti a v rodině. Je však především strhujícím příběhem dvou osobností, které se sice doslova řítí do propasti, ale zároveň v sobě objevují překvapivé vlastnosti, o kterých ve svém dosavadním sešněrovaném životě neměly ani tušení. (Česká televize)

(více)

Videa (14)

Trailer

Recenze (512)

Vančura 

všechny recenze uživatele

Thelmu a Luise jsem viděl už několikrát a vždy jsem to považoval za svůj oblíbený film. Nejinak jsem si užil i novou projekci po letech, především díky nádherné kameře, hudbě a skvělým hereckým výkonům. Vzpomínám si, že v dětství mi byla milejší postava Thelmy, protože ji hrála mladší a hezčí herečka, nyní se mi pro změnu víc líbila postava Luise, protože Susan Sarandon je lepší herečka. Pro mě osobně není rovněž bez zajímavosti, že mi při sledování nově trochu vadil ten feministický nátěr celého snímku, kterého jsem si v dětství nebyl vědom - téměř všechny mužské postavy v tomto filmu se chovají jako idioti, nadrženci, násilníci, zženštilci nebo přiblblí machové, což vyznívá trochu tezovitě. Samotný závěr, v němž se sympatický detektiv - v podání vynikajícího Harveyho Keitela - bezmocně rozběhne za rozjíždějícím se autem, je podle mě vysloveně až trapas, v němž idealizovaný schematismus jediné kladné mužské postavy kontrastuje s civilním zbytkem scénáře. Čert to ale všechno vem, i přes tuto malichernou výtku považuji tento film za báječnou podívanou, která patří k tomu nejlepšímu, co se v devadesátkách natočilo, a jejíž závěr mě vždy spolehlivě dojme. ()

Melies

všechny recenze uživatele

? / 10 Zo všetkých filmov, ktoré som hodnotil, zo všetkých komentárov, ktoré som napísal, tento je ten najťažší. Prečo? Ešte nikdy som nevidel film tak plný protikladov, ešte nikdy som o nejakom nemal tak zmiešané pocity - a ešte nikdy som si nebol tak istý, že jedno vzhliadnutie je málo. Moje hodnotenie počas tých sto dvadsiatich deviatich minút stúpalo a klesalo ako korková zátka na rozbúrenom mori a ja som cítil v kostiach, že toto nebude jednoduché rozhodovanie. Celý snímok je Ridleyho zásluhou obalený do prekrásnemu šatu, ktorého sýte farby vyniknú hlavne pod pálivým stredoamerickým slnkom, no jeho osudový moment prišiel strašne priskoro a strašne náhle. A pritom stačilo tak málo, stačilo dať nám ešte chvíľu času, aby sme sa s postavami zžili a pochopili ich. Takto som mal pocit, akoby som začal čítať dobrú knihu, z ktorej niekto vytrhol prvých sto strán. Na druhej strane, film obsahuje niektoré tak krásne momenty, že som skoro zomrel od rozkoše - prieskumný vrtuľník úsmevne sa pohrávajúci s hustým kúdolom dymu stúpajúcim z trosiek kamiónu, spoločná fotografia pred cestou, ľudoprázdne prérie korunované panensky modrou nebeskou klenbou. Takýchto okamihov je tu toľko, že by ste ich nespočítali, no o to viac zamrzí ten prirýchli štart. Naše trápenie sa síce budú snažiť zmierniť vynikajúci herci, ale ani ich úpornému snaženiu sa nepodarí zmyť nám z jazyka pachuť premrhanej šance - šance na krásny, neopakovateľný filmový zážitok. Thelma a Luise tak pripomínajú obrovskú petardu pred výbuchom, ktorý nie a nie prísť. ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Celý problém Thelmy a Louisy tkví v nešťastném propojení precizity klasického hollywoodského stylu s evropskou tematikou aplikovanou na americké prostředí. Na jednu stranu se film tváří jako evropské vyprávění, kdy není děj motivován primárně příčinou a následkem nebo naplňováním deadlineů, ale pracuje s mnohem uvolněnějšími kauzálními vazbami a vědomým neujasněním si cíle, na druhou stranu rozvolněná šedesátá i deziluzivní léta sedmdesátá dávno odezněla. Nacházíme se v Americe, v post-klasickém Hollywoodu let devadesátých, s nimiž se pojí nutnost vršit deadliney – tedy jakési limity, do kdy musejí postavy vyřešit určitou věc. Takový deadline představuje kupříkladu vzetí / nevzetí Brada Pitta (na rozhodnutí mají postavy vymezený čas, protože Brad na ně věčně čekat přirozeně nebude), sehnání peněz nebo překročení hranic do Mexika. Nejvýraznější deadline je pak policie, jež obě dívky stíhá a jež rámuje celý příběh (proto dojde ke kontaktu dívek s policí až u konce). Jak vidno, deadliney jasně převažují nad uvolněným evropským vyprávěním, s kterým nemá film zhola nic společného, přestože po něm permanentně - minimálně synopsí - háže očkem. Postavy se v hollywoodských filmech osvobodit a odpoutat zkrátka nemohou. I když možná za tím nevězí normy hollywoodského vyprávění, ale omezení, které na dívky klade patriarchální model společnosti. Rovněž proto se těší Thelma a Louisa tak značné oblibě mezi teoretičkami genderových, feministických, post-feministických, kulturálních a queer studií. Přesto všechno je film nesmírně zajímavý jednou věcí – zdá se, jako by prohazoval příčinu a následek, protože obě dívky teprve až po objevení deadlineu (budoucího následku) začínají konat, ale tomuto deadlineu se snaží pokaždé vyhnout. Směřuje se tu od deadlineu, nikoliv k němu. Jak mazané, pane Scott! ()

tron 

všechny recenze uživatele

Nikdy ma to nebavilo. Ridley Scott sa po filmoch Votrelec a Blade Runner rozhodol oddýchnuť si od veľkých a vizuálne náročných projektov. Paradoxne si k tomu vybral film dosť odvážny: ženskú road movie, v ktorej sú muži  nie príliš schopní policajti, devianti, násilníci, magori, v lepšom prípade sexuálne hračky. Z chlapov nakoniec najlepšie dopadol Michael Madsen v jednej z najnormálnejších rolí svojej kariéry. ()

dO_od 

všechny recenze uživatele

// Holky bláznivý, takovou srandu jsem snad ani nečekal. Teda jasně - tytyty za střílení násilníků, loupežnictví a strkání lidí do kufrů - ale bokem toho, nevinná zábava. Od Susan Sarandon řekl bych klasicky skvělý výkon, kdo mě překvapil byla svěží Geena Davis, která v tomhle filmu byla opravdu roztomile hot :). Byla to jízda, starej dobrej Scott, jak jsem ho dosud neznal takže za mě všechny palce nahoru a 10/10. ()

Galerie (85)

Zajímavosti (53)

  • Scéna u bazénu, ve které Louise (Susan Sarandon) strhne Thelmě (Geena Davis) sluchátka z uší a vyděsí ji, nebyla plánovaná. Geena Davis k tomu uvedla, že podle scénáře měla vstát z lehátka, jakmile na ni Susan Sarandon zavolá z auta, ale protože měla Walkman tak nahlas, že ji neslyšela, musela se Susan zvednout a dojít pro ní. (oli009)

Související novinky

Nekalé praktiky v pakárně

Nekalé praktiky v pakárně

21.08.2006

Herečky Susan Sarandon a Helena Bonham Carter utvoří silnou ženskou dvojici ve stylu Thelmy a Louise v dramatu ELEANOR AND COLETTE. Příběh snímku se odehraje v psychiatrické léčebně, kde pacientka… (více)

Reklama

Reklama