Reklama

Reklama

Balada o bílé krávě

  • Írán Ghasideh Gave Sefid (více)
Trailer 2
Írán / Francie, 2020, 105 min (Alternativní 101 min)

Obsahy(1)

Minin život se obrátí vzhůru nohama, když se dozví, že její manžel Babak nespáchal zločin, za který byl odsouzen a popraven. Úřady se za chybu omluví, vdově slíbí finanční odškodnění a tím pro ně záležitost končí. Ne tak pro Minu, která kvůli sobě i své malé dcerce zahájí tichý boj s cynickým systémem a požaduje veřejnou omluvu. Ve chvíli, kdy jí docházejí peníze, zaklepe na dveře cizinec Reza s tím, že přišel splatit dluh, který měl vůči jejímu manželovi. Mina je zpočátku ostražitá, ale postupně nechá Rezu vplout do svého života, aniž by věděla o tajemství, které je spojuje… (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (18)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Tichý, nenápadný , ale velmi silný příběh po jehož skončení stále přemýšlím o chování obou hlavních postav. ()

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Musím přiznat, že mě už ty íránské filmy, v nichž se stále dokola řeší otázky morálky a viny nad zločinem, který někdo (ne)spáchal, trochu přestávají bavit. Dávkování informací o tom, kdo je kdo, bylo završeno dost brzo na to, aby mě film udržel v nějakém dramatickém napětí. V tomto je zkrátka mistr Asghar Farhadi. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Ukázka současné íránské kinematografie. Politické a kulturní pozadí je od naší země hodně vzdáleno. Film je o tom, jak selhání opresivniho systému může bolestné zasáhnout něčí životy. Rozvíjí se tu více zaplete. Vztahy se mohou každou chvíli zrušit. Téma viny a odpovědnosti, souzeni, ztráty, milosti. Myslím že je dost íránských žen, které jsou na tom hůře než hrdinka tohodo filmu Mina. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Pro Írán typicky těžkopádné téma, které navíc působí tentokrát hodně cílené na evropský trh. Na jednu stranu to z tohoto důvodu trochu na sílu vyjmenovává dokola ty samé, pro Evropana nepochopitelné, kulturní rozdíly se psama, zapovězenýma mužskýma návštěvama a žalobama pro ženy za neřádný život, na stranu druhou to má často výborně poskládanou scénu, a snahu neokázale propojit v jednom statickém záběru ideálně všechny elementy, které je třeba danou scénou říct. A Maryam Moghadam hraje tu životem ztřískanou a pomalu na nohy se vracející single matku vážně fantasticky. ()

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele

Íránskou kinematografii nemám zrovna nakoukanou, nicméně filmy, které jsem doposud viděl sdílely nejeden podobný znak. Většinou šlo o pomalu plynoucí a poměrně těžká a silná dramata, která se zabývají otázkami morálky, viny a trestu. Ani Balada o bílé krávě není výjimkou a opět se motá kolem téhož. Hlavní postavou je tentokrát Mina, jejíž manžel byl popraven za vraždu. Po popravě se Mina od úřadů dozví, že vrahem byl někdo jiný a k odsouzení a popravě dojít nemělo. Leč poprava je dost nezvratný proces a tak jediné co Mina možná dostane je finanční odškodnění. S tím se Mina ovšem nechce spokojit a chce od úřadů veřejnou omluvu. Věci se pak změní ve chvíli, kdy jejího života vstoupí neznámý muž, který není tak úplně tím za koho se vydává. Ono asi není úplně těžké uhádnout kdo oním mužem je, nicméně i když se to někomu povede, na finální dojem to nebude mít zásadní vliv. Maryam Moghadam je v hlavní roli čerstvé a životem  nešetřené vdovy/svobodné matky skvělá a celý film přesvědčivě táhne na svých bedrech. Znova bych si sice Baladu nejspíš nepustil, ale jsem rád že lokální HBO max zařazuje do svého portfolia i podobné kousky...70% ()

Aljak 

všechny recenze uživatele

Každý, kto už má za sebou zopár iránskych filmov, si už musel zvyknúť, že majú síce pomalšie tempo, ale vo svojej podstate dokážu priniesť naozaj parádny filmový zážitok. Väčšinou tu nie je žiadna teatrálnosť á la Bollywood, ani extrémna výstrednosť á la Hollywood, ale zato v pokojnom tempe a s pomerne málo dialógmi dokážu Iránci priniesť skutočnú kvalitu so zachovaním absolútneho realizmu (často najmä sociálneho). Ghasideh gave sefid bolo výborné, a utrápenej ukrivdenej Miny mi bolo nesmierne ľúto, ale v podstate aj Rezu, ktorý sa utopil vo svojom pocite viny. A keď sa osudy oboch pretnú, tak začne tikať časovaná bomba... 4* ()

danliofer 

všechny recenze uživatele

Opět íránský film, který tne přesně do živého svého vlastního organismu. Člověk si musí íránskou kinematografii dávkovat s rozmyslem, jelikož "zábavy" v ní moc není. Snímek mě zase donutil přemýšlet o zásadních hodnotách, i když kdybych já byla scénáristkou, vypointovala bych závěr více vstřícně, aby mohla proběhnout totální očistná katarze na obou stranách. Celou dobu k tomu film směřuje, leč závěr (pozor spoiler!) mi přijde až moc "zásadový". Věřím, že odpuštění by pomohlo více, než odchod s představou "uskutečněné pomsty"... Jinak ale film absolutně silný, dávkující "napětí" vyváženě, velmi civilně, bez hudebních kudrlinek, kamera střídmá s několika silnými momenty (bílá kráva na vězeňském nádvoří či balkonová scéna). Nenechte si ujít. Možno touto dobou (červenec 2022) zhlédnout na DAFilms. ()

jedna_vrana 

všechny recenze uživatele

Áno, ďalší z filmov z arabského sveta o vine a treste, morálke a pravidlách, to všetko často zavŕšené vetou: V mene Alaha... Dlhšie som však nevidela nič z týchto končín sveta a tak ma príbeh Miny zaujal a dokázal vo mne vyvolať očakávané pocity. Mieru pozornosti si získala aj hluchonemá dcéra Bita. Dokonca som pochopila aj alegóriu o bielej krave, takže hodnotím - pocitovo výborný film. Možno ho nazvať aj manifestom proti trestu smrti. ()

kolemjdouc 

všechny recenze uživatele

tady je jasně vidět odlišnost kultury.Mě film dojal svoji otevřeností.Jakou cenu tam má žena po smrti manžela.Stane se majetkem jeho rodiny?A hlavně když sebou přinese peníze za odškodnění tak už věděli jak s nimi naloží!Hnus!Druhý takový pohled byl na obsah filmu.Odsouzení nevinného a to jak se s tím soudnictví vypořádává.Zaznělo tam:za peníze státu jsi vystudoval a teď chceš odejít?! ()

Psice 

všechny recenze uživatele

Balada o bílé krávě sice cílí na podobná témata jako Farhadiho snímky, jde však více cestou psychologického dramatu s jemným dotykem magického realismu. Film je pro mne pozoruhodný především zobrazením lidskosti hlavních postav na pozadí duševně zkorumpované společnosti. Obzvlášť kontrastně zde působí téma spravedlnosti a milosrdenství, jež jsou úzce spojena s náboženstvím. K tomuto nelze neparafrázovat slova Ladislava Heryána: jestliže pro nás Bůh představuje spravedlnost, budeme druhé soudit; jestliže je pro nás Bůh milosrdenstvím, budeme vůči druhým velkorysí, dávající a milosrdní. A právě taková je Mina navzdory všem protivenstvím života – neustále se otevírá životu za cenu vlastní zranitelnosti. ()

SAINTS 

všechny recenze uživatele

" A hľa, povedal Mojžiš svojmu ľudu:, Boh vám prikazuje, aby ste obetovali kravu. Povedal:, Nerobíš si z nás posmešky?" Týmto citátom z Koránu začína horký príbeh Balady o bielej krave. Film sa sústredí na individuálny príbeh jednej ženy, zároveň však funguje ako alegoria iránskej spoločnosti. Film síce poukazuje na reálne problémy súčasného Iránu, či už ide o trest smrti alebo práva žien. Spoločensko- kritickú tému však podáva skôr v kafkovskom  duchu než pomocou realistických prostriedkov. Film je kritický voči islamskému právu, iránskej jurisdikcii a dehonestácii práv žien. No útok proti islamu je však skôr odsúdením teokratického režimu než osobnej náboženskej viery. ()

mh91 

všechny recenze uživatele

Velké překvapení z Iránu. Skvěle vystavěný příběh o odpuštění, pocitu viny, ženské rovnoprávnosti a zacházení úřadů. Příběh drží po celou dobu filmu, ke konci dokonce emočně graduje. Skvělý festivalový film. 90%. [KVIFF 2021] ()

skok01 

všechny recenze uživatele

První setkání s Íranským filmem. Zajímavé dílo. Téma a jeho zpracování se mi líbí. Zajímavé je i vyvrcholení děje. Ženský herecký výkon v hlavní roli je vynikající. Musím uznat, skvěle zahráno. Závěrem jen úplně nerozumím těm několika málo okamžikům s krávou a lidmi kolem ní (ale je pravda že neznám, nemám nastudováno sociálně/náboženskou stránku v Íránu, jinak bych to třeba pochopil rychleji). ()

MathLover 

všechny recenze uživatele

Za mě TOPovka loňského KVIFFu (2021)...90% Nemohu se ubránit srovnání s Farhadiho filmy jako např. Rozchod Nadera a Simin. Opět zde totiž můžeme pozorovat typický íránský způsob života, pomalé záběry, morální dilemata. Nicméně ve změti filmů na festivalu si vždy zapamatujete právě tento film a tento způsob vyprávění (podobně jako nikdy nezapomenu na Farhadiho Rozchod, nezapomenu ani Baladu o bílé krávě...přitom ostatní festivalové filmy se z paměti pomalu vytrácí...). ()

Reklama

Reklama