poster

Kronika žhavého léta

Drama

Československo, 1972, 168 min

Předloha:

Václav Řezáč (kniha)

Scénář:

Jiří Sequens st.

Kamera:

Václav Hanuš

Hrají:

Petr Haničinec, Renáta Doleželová, Miloš Willig, Vilém Besser, Slávka Budínová, Martin Růžek, Alena Vránová, Rudolf Jelínek, Josef Vinklář, Josef Bláha, Vladimír Stach, Wilhelm Koch-Hooge, Jaroslava Obermaierová, Bohuš Záhorský, František Hanus, Otto Lackovič, Míla Myslíková, Ilja Racek, Ilja Prachař, Jaroslav Rozsíval, Otto Ševčík, Květa Fialová, Václav Lohniský, Ľudovít Greššo, Ladislav Trojan, Josef Chvalina, Milan Klásek, Petr Oliva, Hans Hardt-Hardtloff, Vladimír Krška, Bohuslav Čáp, Karel Urbánek, Zdeněk Řehoř, Vlastimil Hašek, Ferdinand Krůta, Ladislav Křiváček, Josef Koza, Alena Karešová, Miriam Kantorková, Pavla Maršálková, Carmen Mayerová, Ladislav Kazda, Karel Fridrich, Jiří Flíček, Josef Kalena, Josefa Pechlátová, Václav Kaňkovský, Bohumil Švarc st., Hana Talpová, Zdena Burdová, Kateřina Burianová-Rajmontová, Pavel Robin, Zdenka Smrčková, Eva Rubínová, Jiří Cimický, Miroslav Brejcha, Karel Brůha, Rudolf Horák, Robert Krejčík, Jan Stroner, Josef Vajnar, František Žák, Bert Schneider, Rudolf Kalina, Ivan Horák, Ivan Mládek, Tomáš Procházka, Karel Engel, Ladislav Hrabě, František Jákl, Petr Jákl st., Václav Jánský, Jaroslav Klenot, Jiří Klenot, Jiří Mašín, Jindřich Sejk, Josef Smejkal, Zdeněk Srstka, Jaroslav Tomsa, Stanislav Tůma, Michal Vachun, Jan Váňa, Karel Vítek st., Ludvík Wolf

Střih:

Ján Chaloupek

Scénografie:

Karel Černý
(další profese)
  • Snorlax
    ****

    Tak nevím, jestli jsem se omylem nedívala na jiný film, nežli někteří kolegové. Já viděla velmi dobré drama z těsně poválečné doby, oni komunistickou agitku. Jeden čestný komunista v podání Haničince měl protipól ve slizkém komunistickém parchantovi v podání Vinkláře. Zkrátka Sequens zachytil lidi poctivé i darebáky. Většina herců podala výborné výkony, za výjimky lze označit jako vždy trapně svazácky rozjásanou a vlezle milou Renátu Doleželovou. Jejím partnerem ve zbroji herecké šmíry se jako obvykle stal Miloš Willig. Pro milovníky absurdního humoru může být přitažlivý jeho tréning na etudu umírání v majoru Zemanovi. Ale jinak filmu nemůžu nic vytknout, ani stopáž, která skutečně nevypadá k divákovi milosrdně, leč film i při ní nenudí.(17.12.2011)

  • argenson
    ***

    Ta podobnost s 30 případy majora Zemana je vážně očividná. Počínaje empatickým Milošem Willigem přes utrápenou manželku hlavního hrdiny (Renáta Doleželová) až po tu (opět nepochopitelnou) apokalyptickou hudbu Zdeňka Lišky. Ale když člověk ví, o co šlo a dokáže se oprostit od toho jednobarevného vyznění, nutno přiznat, že některé scény jsou výborně zahrané a člověk si smlsne na těch záporácích i nevyhraněných charakterech (Růžek, Budínová, Vránová).(23.11.2011)

  • dr.fish
    ****

    Text distributora to je zase jednou perla, úplně mimo mísu. Tento film je především dobré řemeslo. S přihlédnutím k době vzniku není ani tak moc zpolitizovaný, i když samozřejmě dějiny píší vítězové a tak "rejdící" reakce je složená jako vždy z bezcharakterních zrůd a bývalých agentů gestapa. Nicméně dialogy, dějová linka a hudební doprovod (vše připomínající "majora Zemana") jsou na úrovni, herecky vše skvěle obsazeno. Atmosféra zmaru všeho je dokonalá, boxuje se bez rukavic. O všechno jde v té chvíli oběma stranám, vše spěje k Únoru. Snímek lze zařadit zcela v poklidu zařadit do skupiny zajímavých filmů opisujících období třetí republiky. Inspirativní. 80%(29.5.2019)

  • Master19
    **

    Doplnění hlavičky: film trvá minimálně 170 minut a krom zmiňovaných zde hrají i např. Bohuš Záhorský, Míla Myslíková, Otto Lackovič, Václav Lohniský, Josef Bláha, Květa Fialová, Martin Růžek... a hlavně Josef Vinklář (toho nejzlobivějšího pána). Není vůbec pochyb o co jde. Každý charakter má jasné kontury a je hned čitelný podle okřídleného "šaty dělají člověka". Takže když hrabivý feudál v rukavičkách diskutuje se soudruhem v umolousaném saku a povolené kravatě je úplně jasné, kdo je tu pro lidi a kdo ne. V podstatě se jedná o souvislé hromadění špíny na všechny, kteří brání rozorání mezí a znárodnění fabriky. Film poté vrcholí projevem "právě jsem se vrátil z hradu...", po němž zavládne všeobecné (až na vyjímky) nadšení ze světlých zítřků. Jde o ohavnou vymývárnu, na kterou je dobré se podívat jen z historických důvodů. Mrazí z víceméně nenápadné propagandy. Některé scény jsou pak opravdu strašné - např. přestřelka esenbáka s živly ala Rambo, nebo dialog živnostníka automechanika s partajníkem: "- Půjdu do Prahy a zařídím si tam dílnu, tam uživím i pět - šest lidí..."; "- Nebo spíš oni tebe, že?"(7.12.2006)

  • pepek25
    **

    Volné pokračování Vávrova snímku Nástup z roku 1952. Děj se začíná odehrávat přibližně po dvou letech od předchozího filmu, v roce 1947. Hlavní hrdina Bagár se už v pohraničí vypořádal s Němci, teď je na řadě kapitalistická smetánka (Rosmus) zlatokopové (Püchler) a kolaboranti (Tymeš). Ve hře je osud družstva, státního statku, ale ohroženo je především pohraničí takové jaké si ho Bagár se svými spolupracovníky vybudovali...(27.11.2012)

  • - Film bol natáčaný v Kadani, Dolnej Smržovke, Vysokom Chlumci a na zámku v Krči. (dyfur)

  • - Film vznikl k příležitosti 25. výročí Vítězného února. (Xell)

  • - Točilo se také na Měděnci, Horní Halži a Mýtince v Krušnohoří. (Frontie)