Režie:
Jiří Sequens st.Kamera:
Václav HanušHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Jaroslav Marvan, Josef Bláha, Josef Vinklář, Jana Brejchová, Vlastimil Brodský, Antonie Hegerlíková, Josef Somr, Josef Kemr, Stanislav Fišer, Valtr Taub (více)Obsahy(1)
Praha třicátých let minulého století. Do nabité tramvaje nastupuje mladá hezká dívka. Rázem upoutá pozornost mládence, který nejen oceňuje dívčin půvab, ale hlavně se snaží nenápadně ukrást její kabelku. A tak se seznamujeme s jednou z hlavních postav filmu Smrt černého krále, s podvodníkem, kapsářem a vůbec podivnou existencí Josefem Kořínkem alias Pépim. Kromě něj je příběh zalidněn dalšími postavičkami z pražské periferie. Ve filmu pochopitelně nechybí ani rozšafný rada Vacátko a jeho nerozluční vyšetřovatelé Brůžek a Bouše. Mají smutnou povinnost - vypátrat vraha inkasisty Krále, jenž byl nalezen mrtev a jenž cestou z banky přišel o sumu, která by mohla zajímat spoustu lidí z jeho okolí... Námětem k filmu se stala povídka "Otec Goriot ze Záběhlic" z knihy povídek Jiřího Marka "Panoptikum hříšných lidí". Vedle představitelů populární pražské mordparty pana Vacátka - Jaroslava Marvana, Josefa Bláhy a Josefa Vinkláře - se ve filmu setkáte s Vlastimilem Brodským, Stanislavem Fišerem, Janou Brejchovou, Josefem Somrem a Antonií Hegerlíkovou. Uslyšíte i několik "staropražských" písniček Zdeňka Lišky a Vladimíra Síse v interpretaci Věry Nerušilové. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (132)
Ta úvodní půlhodinová scéna pitky v hostinci a cesty domů je úchvatná. Vacátko se objeví vlastně až pětatřicet minut po začátku. Film je načichlý starou dobou pražských floutků a poloprostitutek, krásně plyne a jak vidno, nikdo není bez hříchu. Moc se mi tenhle film líbil, je asi nejpodařenější z celé série. 100% ()
Jana Brejchová coby dcera Brodského…musel jsem se tomu pousmát, ale skutečně to tak vzhledem k jejich vzhledu i vypadalo. I tento případ byl vcelku zajímavou krimi, o jedenácti podezřelých, z nichž nikdo neměl čisté svědomí – prostě samí hajzlíci a chudák mrtvý Král (Brodský). Samotné vyústění bylo tentokrát docela překvapující, měl jsem úplně jiný TIP. Je zajímavé sledovat, že někteří herci se neustále vracejí před radu Vacátka – jen v jiných rolích. Ne že by mi to vadilo, ale i tento prvek je vcelku úsměvný…60% ()
Můj nejoblíbenější celovečerák s radou Vacátkem a jeho mordpartou. Těžko říct proč, jestli za to může můj milovaný klarinet, jehož podmanivé tóny provázejí celým snímkem, zapeklitost případu, který komplikují čachry továrníka, jeho syna a prokuristy, zištné ambice rodinných příslušníků melancholického a na smrt nemocného Krále v podání Vlastimila Brodského, jednoho z velikánů české kinematografie, a kapsáře Pepi Kapsy, kterého si střihnul žel už nebožtík Stanislav Fišer, pro něhož je to asi nejznámější role před kamerou vůbec. Zkrátka a dobře jsou to pěkné šachy. A k tomu všemu Kočka ze Záběhlic! Nemůžu jinak než za 5! ()
Přestože se stopáž šplhá ke dvěma hodinám, je Smrt černého krále nejlepším filmovým případem party rady Vacátka. I přes tradičně banální zápletku, tento film překvapivě nepůsobí nijak natahovaně. Jsou tu všechny klasické přísady - magická atmosféra staré Prahy, fantastické herecké výkony (tradičně vynikající Marvan a Standa FIšer ve své nejlepší roli), úžasná hudba (nádherná píseň je tentokrát opravdu překrásná a moc se neopakuje, čímž pádem nezačne lízt na nervy) a závěrečné rozluštění za pomoci šachových figurek je špičkové. Přenádherná tečka za érou rady Vacátka. Tentokrát je to skoro na pět hvězd, ale seriál je seriál. 85%. ()
Ze čtyř celovečerních filmů pro mě možná i nejlepší díl, kde se projevuje i určitá sociální kritika systému, jinak snímek má všechny klady Sequensova cyklu Hříšní lidé města pražského, tzn. zajímavé charaktery, dobré vykreslení prostředí a výbornou hudební stránku. O skvělém hereckém obsazení v čele s Marvanem ani není třeba vykládat. Celkový dojem: 80 %. ()
Galerie (9)
Zajímavosti (10)
- Herec Václav Lohniský si ve filmu střihl menší roli faráře ve scéně odehrávající se na pohřbu. Stejnou roli si zahrál i v seriálu Hříšní lidé města pražského (od r. 1968), v epizodě Svědomí (1969). (majky19)
- Film se točil souběžně s filmem Vražda v hotelu Excelsior, výroba tak vyšla levněji. (cariada)
- Panelák je v pozadí vidět i při scéně, kdy se Král (Vlastimil Brodský) vrací s penězi a udělá se mu nevolno. V tu chvíli kamera zabere Standu Kopečného (Jaroslav Moučka) a domek. Za domkem vykukuje poměrně velký kus paneláku. (jis)
Reklama