Obsahy(1)
Osud polských letců, kteří ve 30. letech zahynuli na Těšínsku, je dodnes velkou inspirací pro budoucí piloty... Meziválečné období bylo časem překotného rozvoje letectví. Významných úspěchů dosahovalo také Československo a Polsko. Zejména letadla z dílny konstruktérského týmu Rogalski-Drzewiecki-Wigura začátkem 30. let mohla směle konkurovat německým, italským nebo francouzským strojům. Bohužel v těchto leteckých začátcích nebyla nouze ani o nehody – vše teprve vznikalo a vývoj často vznikal metodou „pokus-omyl“. Žádná z leteckých nehod z této doby neměla ale takový dopad, jako havárie osádky polského letounu RWD 6, v září 1932, jen pár dní po vítězství Franciszka Żwirky a Stanisława Wigury v prestižním mezinárodním závodu Challenge. Letadlo havarovalo během letu na letecký mítink v Praze, na Těšínsku – v Těrlicku, kousek od česko-polské hranice, v důsledku nečekaně silné bouřky. Oba letci byli na místě mrtví. Bezprostředně po havárii na čas dokázala sblížit Čechy a Poláky, i když v důsledku dělení Těšínska po 1. světové válce vztahy obou zemí nebyly zrovna ukázkové. V 90. letech minulého století pak členové místních organizací Polského kulturně-osvětového svazu vybudovali takřka svépomocně Polský dům Żwirka a Wigury. Příběh letců ovlivnil také několik mladých lidí, které nasměroval k zájmu o létání. (Česká televize)
(více)Recenze (1)
Mnohem zajímavější je díl o spolupráci českých a polských hasičů. ()