Reklama

Reklama

Ježíš Nazaretský

(TV film)
  • Itálie Gesù di Nazareth (více)
Trailer

Obsahy(1)

Čtyřdílný filmový opus zobrazuje život Ježíše Krista, od jeho narození až k trpké smrti tak, jak o něm vypravovali a psali první apoštolové. Režisér a spoluautor scénáře Franco Zeffirelli se však s přední italskou scenáristkou Suso Cecchi d’Amicovou a britským spisovatelem Anthonym Burgessem rozhodli zpracovat biblickou legendu také jako příběh člověka na této zemi a rozšířit vyprávění o historický kontext starověké Judey. Kristův život a doba tak ve filmovém zpracování ožívá díky záběrům přímo citující křesťanská vyobrazení i zasazením do skutečných polopouštních lokací. Ježíšovo učení a myšlenky se v Zeffirelliho snímku otevírají širším významům a porozumění. Jejich propletení se strastmi a nadějemi tehdejších obyvatel, stejně jako obavami vládnoucích představitelů země, jež se zmítá v neklidu, ukazují nevyhnutelnost tragického konce i nový začátek lidských dějin...
První díl začíná v malé židovské obci, kterou se šíří zpráva o zasnoubení tesaře Josefa (Yorgo Voyagis) s mladou Marií (Olivia Husseyová). Silně věřící dívku jedné noci zasáhne vize s božím poselstvím, málokdo jí ovšem věří. Dokonce hrozí, že ji snoubenec kvůli nečekanému těhotenství odvrhne a odsoudí ji tak k smrti. Po rozmluvě s rabínem (Cyril Cusack) a díky vlastnímu prozření ale Josef nakonec přijme Marii i dítě za své. Mezitím je vyhlášen census a mladí manželé tak musí cestovat do Betléma. Do pohybu se dává celá země a krajinou také putují tři mudrcové (James Earl Jones, Fernando Rey a Donald Pleasence) následující nebeské znamení. Zprávy o naplňujícím se židovském proroctví a narození Spasitele dorazí až ke králi Herodovi (Peter Ustinov), který se obává vzpoury a nařídí popravu všech betlémských nemluvňat. Marii, Josefovi i právě narozenému dítěti se však podaří hroznému osudu uniknout a z malého Ježíše postupně roste pozoruhodný chlapec. Druhý díl se posunuje o několik let dopředu. Judsku nyní vládne Herodes Antipas (Christopher Plummer), který se musí potýkat s rostoucím počtem radikálních zélótů, ale také vzpurným kazatelem Janem Křtitelem (Michael York) hlásající pokání a příchod spasitele. Právě k Janovi přichází již dospělý Ježíš (Robert Powell), aby se od něj nechal pokřtít, a Jan v něm rozpozná svého nástupce. Na Janovu radu se k Ježíšovi připojí jeho první učedníci, Ondřej a Filip, a putují napříč zemí. Mladý kazatel z Nazaretu mezi lidmi hlásá svůj výklad Písma a rovněž jim naslouchá – bohatým, chudým, ctnostným i zatraceným. Postupně se stává duchovním vůdcem podrobeného národa a získává další stoupence i učedníky, jejichž počet se rozroste na dvanáct. Avšak zatímco Ježíšův hlas zní stále silněji, uvězněný Jan Křtitel bude brzy umlčen. Třetí díl sleduje Ježíšovu cestu z galilejských plání do Jeruzaléma. Zprávy o jeho skutcích i slovech se šíří celou zemí, což vzbudí zájem jak u vzbouřeneckých skupin, tak u členů židovské rady starších. Zélóti přemýšlejí, jak jeho učení využít pro ozbrojené povstání a pomstít tak smrt Jana Křtitele. Část Sanhedrinu se naopak obává narušení mocenské rovnováhy, kterou s sebou nový prorok přináší. Samotný Ježíš (Robert Powell) dál rozmlouvá s každým, kdo mu otevře dveře, a odpouští kajícným. Mezi všemi také Marii Magdalské (Anne Bancroftová), která jej věrně následuje. Nakonec se se svými apoštoly vydává na svátek Pesach do hlavní města, přestože tam předpověděl svou smrt. U bran Jeruzaléma ho vítají davy a Jidáš (Ian McShane) se mezitím snaží přemluvit zákoníka Zeracha (Ian Holm), aby jeho mistr mohl promluvit k Sanhedrinu. Ježíšovo kázání v Chrámu a konání zázraků ovšem pobouří řadu kněží, kteří za jeho rouhání žádají tvrdý trest. Čtvrtý díl zobrazuje poslední dny Ježíše Nazaretského na zemi. Po nepokojích v Chrámu hledají proroka (Robert Powell) i jeho učedníky po celém Jeruzalémě, ale marně. Sanhedrin je ohledně Ježíšova učení rozdělen a velekněz Kaifáš (Anthony Quinn) po přímluvách mistra Nikodéma (Laurence Olivier) a Josefa z Arimatie (James Mason) dovolí, aby před ně Ježíš předstoupil. V počestnost velerady věří i Jidáš (Ian McShane), proto jim vyzradí úkryt svého mistra. Ježíš ovšem dobře ví, co bude následovat a odmítá se obhajovat před Sanhedrinem nebo Pilátem Pontským (Rod Steiger). Nakonec je odsouzen k smrti ukřižováním a zavržen jako falešný prorok. Přes přání Piláta či velekněze ovšem Ježíšovou smrtí jeho zvěst o Božím království neumlká, naopak povstává v novém světle. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (66)

corpsy 

všechny recenze uživatele

Grandiózna televízna produkcia, ktorú by som nazval pravdepodobne ultimatívnym prepisom Ježišových osudov. Síce nemá až takú spektakulárnosť, ako napr. KRÁĽ KRÁĽOV ( 1961 ), alebo takú krvavú a bolestivú realistickosť ako Gibsonovo UMUČENIE KRISTA, dopodrobna a precízne nám ale vyrozpráva tento úžasný príbeh. ()

Aidan 

všechny recenze uživatele

Očekával jsem příliš a byl jsem zklamán. Tento snímek je standardním a v dobrém slova smyslu nerevolučním zpracováním Ježíšova života, ale přesto se mi tolik nelíbil. Převody evangelií na plátno jsou vždy ošemetnou záležitostí; neznám žádný, s nímž bych byl zcela spokojený - a i tento je jen velmi důstojným selháním. Alespoň pro mne. Sám Ježíš je již jako dítě ukázán jako modrooký andílek a též v dospělosti se mi zdá být příliš barvotiskový, odtažitý, spíše jako postava ze zbožného obrázku na záložce v breviáři než jako ten, který je zároveň pravý Bůh a pravý člověk. Jeho lidství je v průběhu filmu neustále ve stínu - namísto paradoxního boholidství tu máme jakési kompromisní nadlidství s pronikavým pohledem. To je má největší výhrada. Powellova interpretace hlavní postavy mě na několika místech až provokovala. Za další nedostatek považuji pojetí Jidáše jako idealistického intelektuála, který to vlastně myslel dobře. Též citáty z evangelií jsou někdy neúplné a nevhodně vytržené z kontextu (viz například scéna s bohatým mladíkem a následující výrok o velbloudu a uchu jehly). Z uměleckého hlediska nešťastné jsou některé vysvětlující dialogy. Zélót říkající zélótovi: "My jsme zélóti, chcem římskou vládu svrhnout násilím," je směšný. Podobné zmínky patří do encyklopedie spíše než do filmu. Mnohá místa snímku jsou však zdařilá a nápaditá a totéž platí i o některých postavách (Pilát, Jan Křtitel). Pro nejširší křesťanské publikum je Zeffirelliho zpracování jistě dobrou, korektní volbou ke zhlédnutí. ()

Reklama

d-fens 

všechny recenze uživatele

film tak "natrieskaný" hviezdami (a mnohí slávni herci, herečky iba v úplne vedlajších postavách - napr. F.Rey, D.Pleasance, P.Ustinov, C.Cardinale, E.Borgnine, J.Mason, L.Olivier, Ch.Plummer.....) sa len tak nevidí. Pre mňa je to znak, že v prípade tak významného veľkofilmu (škoda toho formátu 4:3) o ešte významnejšej historickej postave, išli ich osobné egá stranou, a pokladali si za česť sa v tomto filme "mihnúť" aspoň na pár minút. Je inak vtipné, že Fernando Rey bol dvorný herec Buňuela, známeho to "díkybohu" ateistovi :) Zaujímavosťou je aj spolupráca Anthonyho Burgessa (Mechanický pomaranč) na scenári. Čo sa týka dĺžky filmu, ja som to zhltol na jeden šup, a ani na chvíľu som sa nenudil. Je síce pravda, že prvá časť (zo štyroch) je asi najslabšia, ale to ostatné je veľmi dobré až výborné - samozrejme, určitej schématickosti, "topornosti" a pátosu sa pri spracovaní najznámejšieho príbehu západnej histórie vyhnúť nedá (ak to samozrejme chcem urobiť čo najvernejšie podľa evanjelií a kresť.tradície, nie "podľa seba", ako sa toho chopili napr. Scorsese alebo Passolini)..... A mám dosť zásadnú pripomienku k malému detailu, ktorý vo filme zaznel (videl som v slovenskom dabingu) : V časoch Krista sa oblasť Galileje, Judeje a Samárie rozhodne nenazývala "Palestína", ako (v slov.dabingu) zaznelo. Ten názov vznikol až ca. 100 rokov po Ježišovej smrti na popud rímskeho cisára Hadriána, ktorý tak chcel ponížiť Židov po ich Bar Kochbovom povstaní, a posmešne premenoval celú provinciu na "Syria Palaestina" podľa, v tej dobe už dávno vymretých, Pelištejcov (Filištíncov), ktorí boli v staroveku veľkými nepriateľmi Židov. ()

Joker Punx 

všechny recenze uživatele

No tak tohle je fakt jeden z nejlepších filmů o Ježíši Nazaretským jaký jsem kdy viděl - Robert Powell byla ta správná volba pro tuhle historickou postavu - Ten si roli Ježíše dal jako pán :D A ty jeho modrý zářící oči - To byla radost pohledět i když já sám fakt nevím jakou měl Ježíš Kristus ve skutečnosti barvu očí ale v tom filmu se mi to moc líbilo. Čuměl jsem jak je tam všechno - Od narození Ježíše - Tři králové, Jan Křtitel a tak dále. Mimochodem Michael York jako Jan Křtitel byl fakt skvělej. Herecký výkony všech ve filmu byly úžásný. Atmosféra i hudba byla taky paráda. Moc se mi líbila scéna jak tam Ježíš rozmrdá těm židům ty stánky s prachama :D To bylo dobrý kurva. Ve filmu mě překvapil i herec Ernest Borgnine v roli hodného Římana. Nedá se to vůbec srovnávat s filmem Mela Gibsona - Umučení Krista - To je jasný - Mel si to udělal po svém a já mám rád moc ten film a James Caviezel byl taky skvělej Ježíš i když to Mel udělal dost přehnaně co se týče toho krveprolití ale realismus toho snímku Mel zobrazil úžasně. Tohle je naopak zase jiný - Není to samozřejmě tak brutální a depresivní jako Melův film - Na tohle se můžou v klídku podívat všichni. Umučení Krista není film pro každýho. Líbí se mi jak je tenhle film tak dlouhej - 4 díly a jeden díl má hodinu a půl a člověk se u toho vůbec nenudí. Každou minutu mě to bavilo. Ten konec byl hodně zajímavej - Možná že se to tenkrát všechno takhle stalo, svět je podivný místo a na světě se dějou někdy fakt zvláštní věci. Jen Bůh ví jak to všechno tenkrát bylo. Skvělej film tohle. Gilda - Jesucristo :) - https://www.youtube.com/watch?v=vOByMw5kgRA ()

Fingon 

všechny recenze uživatele

(hodnocení po první, devadesátiminutové části ze čtyř) - roztahaná nuda nabitá patetickými dialogy, mírné zlepšení nastává až po odchodu rodinky do Egypta, s rabujícími římskými vojáky a nakonec s pohledem na Salomé. ------ Po dvou týdnech dalších devadesát (šet) minut, hodnocení zůstává stejné, jen se mi tentokrát nepodařilo zachytit žádnou dobrou pasáž. ()

Galerie (66)

Zajímavosti (27)

  • Mnohé exteriérové sa nakrúcali priamo na miestach, kde sa odohrával Ježišov život (Palestína, Líbya). Zeffirelli do mnohých úloh vybral hercov so semitskými črtami, aby dodal svojmu veľkolepému eposu autenticitu. Mimoriadnu atmosféru snímke dodáva aj hudba Mauricea Jarreho, ktorá v dokonalej harmónii zdôrazňuje Ježišov príbeh. (POMO)
  • Nakrúcanie filmu trvalo osem mesiacov a premiéru mal na jar 1977. Vo filme účinkuje spolu 220 hercov a viac ako tisíc komparzistov. (MFJD)
  • Zeffirelli tvrdí, že týmto filmom sa prehĺbila aj jeho vlastná viera. Osobitne spomína najmä na natáčanie scény poslednej večere, keď v miestnosti nastala atmosféra absolútneho ticha a hlbokej duchovnosti, zatiaľ čo vonku zúrila piesková búrka. „Ticho potom prerušilo vzlykanie mojich spolupracovníkov,“ spomína režisér. (MFJD)

Související novinky

Navštivte lokace slavných filmových scén!

Navštivte lokace slavných filmových scén!

09.04.2022

Přemýšlíte, kam letos na dovolenou? Máme pro vás tip na tři destinace, které vám učarují stejně jako tvůrcům ikonických děl světové kinematografie. 1. Maroko - Středověké medíny, barvami hýřící… (více)

Zemřel Christopher Plummer

Zemřel Christopher Plummer

05.02.2021

Z Ameriky přichází velmi smutná zpráva. Dnes ráno ve svém domě v Connecticutu zemřel legendární kanadský herec a držitel Zlatého glóbu i Ceny akademie, Christopher Plummer. Populárnímu tvůrci známému… (více)

Zemřel režisér Franco Zeffirelli

Zemřel režisér Franco Zeffirelli

15.06.2019

Slavný italský scenárista a režisér Franco Zeffirelli zemřel ve věku 96 let. Zprávu médiím potvrdil jeho syn. Zeffirelli byl známý především adaptacemi Shakespearových her a taky pojetím klasických… (více)

Reklama

Reklama