Režie:
Kacuhiro ÓtomoScénář:
Kacuhiro ÓtomoKamera:
Katsuji MisawaHudba:
Šódži JamaširoHrají:
Mami Kojama, Micuo Iwata, Nozomu Sasaki, Teššó Genda, Hiroši Ótake, Issei Futamata, Takeši Kusao, Taró Arakawa, Juriko Fučizaki, Jósuke Akimoto (více)Obsahy(2)
V roce 1988 japonská vláda shodila atomovou bombu na Tokio poté, co experimenty ESP na dětech selhaly. V roce 2019, 31 let po bombovém útoku na město, se Kaneda, vůdce motorkářského gangu, pokouší zachránit svého přítele Tetsua před tajným vládním projektem. Bojuje s protivládními aktivisty, chamtivými politiky, nezodpovědnými vědci a mocným vojenským vůdcem, dokud se náhle neprojeví Tetsuovy nadpřirozené schopnosti. Na olympiádě v Tokiu probíhá závěrečná bitva, která odhaluje tajemství experimentu. (POM Anime)
(více)Videa (4)
Recenze (318)
Moje první setkání s anime, při kterém se snažím být zcela nezávislým a nezaujatým pozorovatelem. A tak musím vyzdvihnout (na svou dobu) vynikající animaci, překvapivě zajímavý hudební doprovod (na pozadí skvělého zvuku), řadu působivých originálních scén (ničivý útok velkých loutek) a snad, ale to už trochu nejistě, i pojetí některých "univerzálních" objektů téhle rádoby filosofické disputace (akira-erupce energie). Přesto ale současně MUSÍM odmítnout názor, že anime (i takovéto a to prý je akira jedním z kultovních) přináší alternativu "běžné" kinematografie pro náročné - stále jde především o příběhově jednoduché akční vybití, jehož přitažlivým prvkem, ale současně zásadním omezením je dynamická akční masáž (přiznejte si, všichni, kdo anime tak bráníte - děláte to kvůli těm dost uměle naroubovaným scénám oddechu a někdy dokonce jakéhosi rozjímání nebo kvůli velmi přitažlivě podané akci, která díky kreslené formě může jít za hranice akce hrané?), do kterého je až filosofická hloubka naroubována uměle a účelově a jehož příběhu při atraktivnosti formy odpustíme takové zkratky a nelogičnosti obsahu, kvůli kterým bychom hraný film strhali a poslali nemilosrdně do béčkové kategorie. Ano - v hodnocení anime zde na csfd (včetně Akiry) se poměrně často objevuje slovo kyberpunk a toto slovo prozatím mou jedinou zkušenost s anime skvělě zastupuje v paralele s hudbou - jsem schopen jít i na punkový koncert a být na jeden večer stržen jednoduchou, drásavou snahou pojmenovat svět, ale osobně si daleko radši a třeba nejen jednou, ale mnohokrát, pustím Pink Floyd nebo symfonický koncert. ()
K této slavné klasice jsem se sice dostala až teď, ale zato rovnou na velkém plátně v kině, což dojem určitě posilňuje. Musím říct, že Akira je hotové zjevení. Tím spíš, když si člověk uvědomí, v jakém roce tento film vznikl a jak to tehdy na diváky muselo působit. Tehdy šlo rozhodně o nevídaný počin. Film je působivý jak svým tajemným obsahem a temným zasazením s kyberpunkovými prvky, tak celkově svou vizuální propracovaností, do té doby u anime zřejmě bezprecedentní. Navíc diváka naprosto pohltí sugestivní hudba, která tvoří velkou část hutné a místy až hypnotické atmosféry filmu. Škoda jen toho konce, který bohužel vyšumí do ztracena. Vzhledem k tomu, jak je film jinak poutavý a kam má našlápnuto, mě ten vlažný závěr trochu zaskočil. Nakonec, zdá se, film padá na nedotaženém námětu o moci a energii. Všechno je to tak záhadné, silné a vyhrocené, ale nakonec kde nic tu nic. Čekala jsem zkrátka mnohem údernější konec, nějakou silnější tečku, jenže přesně to filmu chybí. Ostatně, když člověk nad filmem přemýšlí zpětně, nedotažených nebo trochu děravých míst je v příběhu více. Odnáším si z toho, že tvůrcům více záleželo na vizuálním dojmu a na efektu než na tom, aby se více dotáhlo a vyprecizovalo vyústění příběhu a jeho sdělení. Na mě osobně to dělalo dojem, že Ótomo možná nevěděl, co s tím dál, a tak nechal celou myšlenku vlastně neuzavřenou. A ten mírný, v podstatě nicneříkající konec tomu úplně nesluší… (Samozřejmě nemluvím o manze jako takové - nejsem si jistá, jestli je příběh a jeho vyústění vůbec shodný s předlohou.) Nicméně, když pominu své zklamání ze závěru filmu, musím říct, že jinak to byla jízda, kterou stojí za to alespoň jednou v životě vidět a udělat si vlastní názor. Rozhodně se nedivím, že jde o kultovní a často diskutovaný snímek. ~(4,1★)~ ()
Ani opičí ksichty některých postav (samotný Tetsuo má na stupnici ošklivosti jasnou desítku) a notný zmatek v postavách a ději (chvílemi jsem musel film stopnout a srovnat si v hlavě, co jsem právě viděl) mi nedokázaly pokazit silný filmový zážitek z naprosto úžasně animovaného a zrežírovaného filmu, ve kterém sice veškerá filozofie působí jako záminka pro rozehrání velkolepých akčních scén, ale i tak jsem ani na vteřinu nezapochyboval o jeho smysluplnosti a nepodezíral jej z laciné líbivosti. ()
Divný svět bez života, jakási přímočára, zkázonosná přítomnost hniloby. Tak vypadá Tokyo "budoucnosti" jak ji vidí Akira. Zvláštní svět postavený na pravidlech chaosu, holé bytí bez řádu. Tetsuo se vydává na krkolomnou pouť objevit v sobě velký potenciál a jeho kámoš Kaneda mu v tom víceméně pomáhá. Skvělý příběh - dokonalá hudba, bizardní svět něčím nepříjemně cizí, ale přitom podvědomě známý. Velkoměsto tutlající příběhy těch nejordinérnějších až po ty smrtelně - spíš nesmrtelně důležité... ()
Akira nie je prvé anime, ktoré som videl, ale najstaršie. Spomínam to z toho dôvodu, že je to jedno, pretože grafika sa v tomto žánri v podstate nezmenila a je jedno, či by sa jednalo o anime z minulého roku, vnímal by som ho rovnako. To nie je kritika, iba fakt. Asi nebude prekvapením, keď spomeniem, že tým, čím je tento film tak zaujímavý a kultový, je jeho záver, ktorý nie je úplne jasne uchopiteľný, aj keď asi každý pochopí, čo sa v ňom odohralo. Zároveň núti k opätovnému pozretiu pre pochopenie všetkých súvislostí, ktoré sa vo filme odohrajú. Už sa znova naňho teším. VIDENÉ ZNOVA 2/20: Akira patrí k najvizionárskejším dielam všetkých čias. Predpovedala olympiádu v Tokyu v roku 2020 a zároveň je z filmu zrejmé, že sa v tomto roku neodohrala. ()
Galerie (34)
Photo © Streamline Pictures
Zajímavosti (28)
- Film nebyl do září 2013 uveden na žádné české televizní stanici. (Jack_6428)
- V roce 1990 si společnost Sony pohrávala s myšlenkou natočit hraný celovečerní film, ale opustila tuto myšlenku, protože předpokládaný rozpočet se vyšplhal až k 300 miliónům dolarů. (.Zmolda.)
- Česká verze filmu, vydaná společností Intersonic na VHS, vyšla v roce 1994. Videokazeta byla určena výhradně pro půjčovny a nebyla dostupná v běžném prodeji. (Jack_6428)
Reklama