
Kovy řeší dějiny (TV film)
-
Kovy Fixes History
(festivalový název)
Dokumentární
Česko, 2020, 52 min
Režie:
Ivo BystřičanScénář:
Ivo BystřičanKamera:
Jiří StrnadHrají:
KovyProducenti:
Lenka PolákováObsah
-
Populární youtuber a influencer Kovy se vydává na dokumentární roadmovie napříč českým školstvím, aby pomohl hledat řešení problému selhávající výuky moderních dějin.
Výzkumy a statistiky ukazují, že moderní dějiny ve výuce dějepisu na našich školách často končí už druhou světovou válkou. Byť se na některých školách výuka dostane alespoň k roku 1989, i tak často trpí všeobecným problémem českého školství, jímž je frontální přístup. Obnáší monolog učitele před tabulí, pasivní roli studentů a žáků, memorování dat, nedostatek dialogu, spolupráce a hledání souvislostí. Výzkumy dokládají, že efekt takové výuky je velmi krátkodobý. Během velmi krátkého období nezůstává v hlavě z nespojitých faktů takřka nic. Výsledek ukazují oblíbené televizní ankety v ulicích, které zobrazují, že o moderních dějinách toho moc nevíme, ať už jsme staří i mladí... Protože taková neznalost znamená především manipulovatelnost, jedná se o výrazný sociální problém, kdy pojetí výuky dějepisu neodpovídá potřebám společnosti svobodně – protože informovaně – se rozhodovat. Mladý youtuber a influencer Karel Kovář alias Kovy, jenž se zabývá zpracováváním společenských témat prostřednictvím autorských videí šířených na sociálních sítích, má s nedostatečnou výukou dějepisu vlastní nedávnou zkušenost. Protože mu záleží na stavu společnosti, ve které žije, chce se zasadit o změnu formy a obsahu výuky moderních dějin. Využívá okruhu statisíců svých diváků, aby pojmenovali podstatu problému a vyráží za nimi do terénu. Během dokumentární roadmovie navštíví studenty škol po celé republice a mezitím analyzuje souvislosti spolu s historiky, didaktiky dějepisu a dalšími odborníky... Nezůstává u konstatování a snaží se hledat řešení, jak lze proměnit nevyhovující systém. Proto se obrací na jeho přímé aktéry. Objekty jeho zájmu se stávají učitelé, rodiče, ředitelé škol, pedagogické fakulty, školní inspekce i sám ministr školství. Film si během kritických výprav klade za cíl inspirovat všechny typy zúčastněných, co mohou sami dělat a nečekat, až to udělá někdo jiný. Ukazuje mladou generaci, kterou je s jejími potřebami, pocity a přesvědčením brát vážně, i učitele, kteří svým vlastním zájmem a úsilím každodenně ukazují, že výuku moderních dějin napravoval lze. Jakkoli má zodpovědnost stát, nikdo z aktérů od studentů až po ministra není bez možnosti zasadit se o změnu toho, co naši společnost ohrožuje. Kovyho roadmovie v prostoru výuky moderních dějin je výzvou vnímat vlastní roli jako aktivní.(Česká televize)
- přehled
- komentáře
- zajímavosti
- ocenění
- videa
- galerie
- ext. recenze
- ve filmotéce
- v bazaru
- diskuze
-
Photo © Česká televize / Petr Čepela
-
- „Není mi to jedno, protože tihle lidé budou jednou vést tuhle zemi, ve které budu i já žít. A budou rozhodovat i o tom, kdo bude vládnout, a k tomu je potřeba vzdělaná společnost,“ vysvětluje svou iniciativu Karel Kovář (Kovy). (SONY_)
54%
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
žádní fanoušci
Premiéry
![]() |
31.03.2020 Česká televize |
---|
Skratik
Docela sympatický projekt se super hlavní hvězdou. Téma dokumentu je mi velmi blízké a jsem veliký fanoušek Kovyho, přesto se ale necítím určité nadšení po skončení díla. Chybí mi zde nějaký oponent, chápu, že muselo být těžké najít nějakého zastánce onoho "frontálního vyučování", ale ve finále to takto působí jako politická debata dvou stran, kam se dostavili jen zástupci jedné strany. Chybí mi zde "ano, to fakt potřebujem", nějaké další nápady na vylepšení výuky apod. Trošku tomu chybělo. Trošku mě i zarazilo, že mi v prvních minutách dokumenty i vadil samotný Kovy. Poslouchám jeho podcasty, sleduji ho na sociálních sítích a z KVIFFu s ním mám parádní fotku, na kterou jsem patřičně pyšnej, ale zde se mi zdálo, že studenty směřuje přímo na nějaké odpovědi a jako by si odpovídal na otázky. Možná se mi to zdálo, ale v něčem mi to nesedlo. Zpracování dokumentu je ale velmi pěkné, po režijní stránce super. Kamera se parádní. ČT je v rámci české televizní scény prostě nejlepší a znovu věděla kam zainvestovat. Za mě parádní dokument, který si stanovil cíle, které dokázal splnit. Možná mi jen chybí ta druhá strana. Ale i tak jsem se bavil.(4.4.2020)
paanka
Děkuji Kovymu a všem, kdo se na tomto dokumentu podíleli, za snahu otevřít toto téma. Možná je dokument trochu jednostranný, v tom smyslu, že přichází s tvrzením, které se snaží ze všech sil potvrdit... Svůj význam ale rozhodně má. Mrzí mě vlna zlosti ve zdejších komentářích, ale bohužel značně reflektuje celkovou společenskou situaci, která je takříkajíc k pláči. A možná, kdo ví, taky odráží to, co nezvládla výchova / výuka v letech minulých.(1.10.2020)
Cheeter
Na televizní dokumentární tvorbu standardní práce. Řemeslně nebyla žádná mezera, máme jasně nastolený problém a průvodce, který nám ukazuje jednotlivé pohledy. Místy to tedy vypadá na zvyšování Kovyho ega zadarmo, ale to je spíš vedlejší produkt. Celkově je popsána situace dobře, řekl bych. Z mé vlastní zkušenosti vím, že není jednoduché udělat výuku zajímavější, dá to dost práce. Člověk to ale musí dokola zkoušet, i když to vypadá, že to někdy výsledky nenese. Pevně doufám, že já ke starým strukturám nepatřím. Těžko mě ale soudit podle těchto kriterií, nejsem na střední, ale základní škole, kde se pracuje do velké míry jinak.(1.4.2020)
Sebastianek1
To ses mi Kovy trefil přesně do mé nepříjemné anabáze s dějepisářkou. Už tam nejsem, ale hlásím, že toto naše třída řešila před sedmi lety taky. Nedosáhli jsme ničeho, bylo nám řečeno, že co nás zajímá, máme si dohledat formou samouky. Tak se i stalo. No problem, zvědavý člověk si dohledá, ale souhlasím, vyučovat by se to pořádně mělo.(1.4.2020)
marhoul
Přestože youtubery nesleduji, Kovyho jsem zaregistrovala, příjemný, rozumný, mladý člověk, který svojí dobrou prací má tu moc ovlivnit další mladé lidi. Počin "Kovy řeší dějiny" hodnotím jako výborný. Ano, novodobé dějiny se na středních školách nevyučují, nebo jen rychle, zbrkle, málokde, učitelé povětšinou strojově deklamují kvanta letopočtů a jmen nejlépe ze středověku, třeba takový pravěk se bere také detailně, ale co se dělo ve století 20., to se přeletí bleskově. Zastávka pouze na světových válkách. A to je sakra málo. Vnímat dnešní svět znamená vnímat ho v kontextu soudobých dějin. Máme velmi moudré mladé lidi, bylo by škoda je zazdít špatnou pedagogickou koncepcí, zastaralým způsobem výuky, mizernými dějepisnými osnovami, neochotou učitele vyjít studentům vstříc, navíc ti mladí ty změny aktivně chtějí! Znalost moderních dějin je zásadní pro rozvoj zdravého kritického myšlení. Líbí se mi, když někdo dělá něco smysluplného a Kovy toto dělá, takže ode mě plný počet. P.S.: dost mě překvapilo, že se v současnosti dějepis vyučuje jako za nás, za komára. Ostuda.(1.4.2020)