poster

Poslední představení

  • český

    Poslední filmové představení

  • anglický

    The Last Picture Show

  • slovenský

    Posledné filmové predstavenie

Drama

USA, 1971, 118 min (Director's cut: 127 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • gudaulin
    *****

    Poslední představení je vlastně film o nelehkém období dospívání, vytváření vlastního hodnotového žebříčku, o ztrátě nevinnosti a prvních sexuálních zkušenostech (což nemusí být totéž), o zrátě iluzí a proměnách jednoho texasského maloměsta v době ekonomického a technologického boomu počátku 50. let. Poválečná prosperita místně ještě umocněná naftařskou horečkou spolu s příchodem televize jako hlavního zdroje zábavy vede k větší individualizali společnosti a změně životního stylu, jehož symbolem se stává úpadek místního kina a zábavního klubu. V případě Posledního představení není důležitý příběh( ten je naopak záměrně potlačený), jako spíš celková atmosféra podepřená maximální pečlivostí, s jakou filmaři nasnímali sebemenší detail, důsledností, jakou věnovali dialogům nebo propracovanosti charakterů jednotlivých postav. Ve filmu se vlastně nic moc neděje, ale vy přímo cítíte dramata, která se odehrávají mimo vidění kamery a konflikty, které se střetávají v myšlenkách hrdinů. Tenhle snímek považuju za mimořádně podařené černobílé retro s vynikajícími hereckými výkony a smyslem pro autenticitu, jaká se ve filmové branži jen tak nevidí. U takových filmů mě často tahají za uši vzletné fráze, nehistorické myšlení, umělost zápletky nebo podřízení se vkusu masového diváka. Tady zkrátka nemám co vytknout. Jednání postav je někdy impulzivní a často mi jde proti srsti, odpovídá ale složitosti doby a charakterům, které nenalajnoval rutinní scénárista. Za zmínku stojí postava ztvárněná Cybill Shepherd, kde mladičká herečka předvedla vedle svých půvabů i vytříbené charakterní herectví a zvládla proměnu z naivní romantické dívky v nebezpečnou a poživačnou manipulativní mrchu. Celkový dojem: 95 %.(19.7.2011)

  • blackJag
    *****

    Hned ve své první roli dokázala Cybill Shepherdová (bezesporu nejznámější jako parťačka Bruce Willise ze seriálu MĚSÍČNÍ SVIT) nejenom pozbýt veškerý svůj stud, ale svou postavou ďábelsky rozkošné Jacy i pořádně zaujmout. Ne jinak tomu bylo u Jeffa Bridgese (za svou roli dokonce poprvé nominován na Oscara), ale i dalších z nečetného obsazení. Jakou měl Bogdanovich šťastnou ruku při výběru herců svědčí ostatně i dvě proměněné nominace (z celkových osmi) pro herce vedlejších rolí - Bena Johnsona (role Sama - ve stejné kategorii získal také Zlatý Globus nebo cenu BAFTA) a Cloris Leachmanové (role Ruth Popperové). Bez ohledu na to, jestli vezmu v potaz dobu vzniku snímku nebo ne, zapůsobil na mne svou otevřeností a přirozeností. Věřil jsem mu každé filmové políčko a bez problému jej přijal jako věrnou reflexi znázorněné doby. 100%(20.9.2010)

  • danecek24
    ****

    29. Zlatý Glóbus za rok 1971 - cena (1) - *Nejlepší herec ve vedlejší roli - Ben Johnson + nominace (5) - Nejlepší film (drama), Nejlepší herečka ve vedlejší roli - Ellen Burstyn, Nejlepší herečka ve vedlejší roli - Cloris Leachman, Nejlepší režie - Peter Bogdanovich, Objev roku (herečka) - Cybill Shepherd(5.1.2009)

  • Shadwell
    *****

    Kinematografie, to jsou filmy; filmy, to je příběh; a příběh, to jsou postavy. Tento film tvrdí, že se obejde bez příběhu. A daří se mu to z následujícího důvodu: Představme si hypotetickou situaci, kdy z kteréhokoliv filmu vymažeme veškeré postavy, a poté film promítneme. Nic nebude fungovat. Naopak odstraníme-li vše mimo postav, film bude do jisté míry sledovatelný. Rovněž jako by tím Bogdanovich apeloval na to, abyste si na VŠ zvolili dvouoborové studium, ne jednooborové, a k filmovým studiím přihodili nikoliv estetiku, filozofii nebo literaturu (kvůli naratologii), ale psychologii. Psychologie vám dovolí „číst“ filmy prostřednictvím postav mnohem erudovaněji. ____ Vztah chlapce a vyzrálé ženy odpovídá vztahu mladíka a stařeny z Harold a Maude. Asi to není náhoda a nejde ani o opis, protože oba klíčové kánony Nového Hollywoodu vznikly v témže roce. ____ Nejvíce odpovídá Poslední představení poetickému realismu; tendenci francouzských filmů z 30. let. Tyto nostalgické a hořké filmy se zaměřovaly na postavy žijící na okraji společnosti – na ošuntělé figury, prožívající život plný zklamání, které nacházely poslední šanci v intenzivní, ideální lásce. Po krátkém období jsou ale zklamány znovu a filmy končívají rozčarováním, anebo smrtí hlavních hrdinů.(3.5.2009)

  • kinderman
    *****

    Ne náhodou je posledním filmovým představením Fordův snímek Red River, Bogdanovich buduje atmosféru pomocí stejných výrazových prostředků jako jeho mistr. Skvělý film (viděna režisérská verze), jehož námět zopakoval v komediálně odlehčenější variantě s desetiletým časovým skokem George Lucas v Amerických graffiti.(23.3.2014)

  • - Podľa autobiografie Cybill Shepherd sa o rolu Sonnyho uchádzali John Ritter a Christopher Mitchum. (Lookass)

  • - O filme je zmienka aj v knihe Stephena Kinga "Lisey's Story" (2006). (Lookass)

  • - Bogdanovich sa po finálnom výbere Archer City potýkal s problémom, akým spôsobom dať mestu ponurý, drsný a bezútešný vzhľad. Po zavrhnutí niektorých variant (jednou z nich malo byť premaľovanie všetkých budov na šedo) sa Bogdanovich rozhodol natočiť film čierno bielo. S rozhodnutím mu pomohol blízky priateľ Orson Welles, ktorý údajne striktne vyhlásil: „Of course you'll shoot it in black and white!“ (Lookass)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace