Reklama

Reklama

Newyorští detektivové na stopě zabijáka. Kriminální snímek Madigan (1968) vznikl v době, kdy hollywoodský studiový systém vyčerpal své možnosti a stará garda tvůrců i hereckých představitelů pomalu uvolňovala místo nastupující generaci. Veteráni jako režisér Donald Siegel a herci Richard Widmark a Henry Fonda se snažili přizpůsobit nové době a je to svým způsobem vidět i na Madiganovi. Titulní hrdina se svým kolegou nezvládnou zatčení nebezpečného zabijáka a pak stráví celý víkend jeho stíháním. V paralelním příběhu sledujeme práci jejich nadřízeného, komisaře Russella, který musí lavírovat mezi požadavky běžné policejní práce a nejrůznějšími politickými tlaky. Nezanedbatelnou úlohu hraje i rodinné zázemí obou hlavních hrdinů. Režisér Siegel se snažil ozvláštnit rutinní povahu policejního pátrání pří zachování potřebné míry realističnosti, která tehdy přicházela do módy. Snímek svým způsobem předznamenal sérii populárních policejních filmů z počátku sedmdesátých let (Francouzská spojka, Noví centurioni apod.), jejichž realistické pojetí ovlivnilo tento žánr na celou dekádu a poznamenalo i stále populárnější televizní produkci (seriál Kojak). Ostatně i policista Madigan v podání Richarda Widmarka se dostal o pár let později na obrazovku ve stejnojmenném seriálu (1972–73), jehož šest epizod se střídalo ve vysílání s dalšími dvěma detektivkami v rámci pravidelného pořadu NBC Mystery Movie. (Česká televize)

(více)

Recenze (43)

Lima 

všechny recenze uživatele

„Hodný hoch Hollywoodu“ Henry Fonda je opět respektováníhodný klaďas každým coulem, Richard Widmark zase tím správným neústupným policistou, do toho občas hraje fajnový jazzík a atmosféra New Yorku konce 60.let moc prima, ale děj první dvě třetiny absolutně nevtáhne, nepohltí a až přiliš často se zde skrze přehršel dialogů řeší úplné banality. Od specialisty na kriminální žánr a chlapácké snímky Dona Siegela jsem čekal tedy o dost ostřejší kalibr a poznával ho až posledních dvacet minut, které srší nábojem pro jeho filmy tak typickým. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Henry Fonda ve své typické roli morálně pevného policisty je tentokrát konfrontován s nebývalou situací: musí se vypořádat s aférou s vdanou ženou a ukazuje se, že ani ostatní policisté nejsou zrovna nejčistší. Náročný a mnohoznačný kriminální film, jeden z nezapomenutelných, které utvářely celý žánr své doby. Film, v němž září především výborný Richard Widmark, dal vzniknou stejnojmenému kriminálnímu seriálu se stejným hlavním hrdinou. ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Tři dny ze života newyorkských poldů... Je páteční ráno a Madigan se svým parťákem ze 23. okrsku zpackají jedno zatčení, což se stane tomuhle poldovi, žijícímu vlastně jen pro svou práci nakonec osudným. Klasická krimi prolnutá s psychologickým dramatem, film ze staré školy se zadními projekcemi a na svou dobu a žánr řekl bych mírně >nekorektními< erotickými scénami, řemeslně rutinní poctivá filmařina, odhalující z více úhlů pohledu práci, problémy a život policistů od detektivů z chodníku až po velení okrsku. Takový mírně nadprůměrný film, zasluhující si tři a půl hvězdičky - a za tu koukatelnost i po téměř čtyřiceti letech od natočení zaokrouhleno poctivě nahoru... ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Madigan má zdánlivě všechno, co by měla dobrá kriminálka mít, tedy tvrdé detektivy, nebezpečné zločince, krásné ženy a velký případ, přesto to ve výsledku skřípe. Příliš mnoho dialogů, příliš utahané tempo a duchem to vězí někde v 50. letech, i když na pár scénách je vidět, že to chce držet krok s dobou. Nechám tři hvězdičky, ale jsou to úplně jiné tři hvězdičky než obvykle dávám. Tak trochu mhouřím oko a říkám si, že by to vůči veteránovi Seigelovi nebylo fér jít ještě níž. Celkový dojem: 50 %. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Asi nejslabší film Dona Siegela, který jsem dosud viděl. Po slibném začátku film ztratí dech a do konce ho nenabere. Prolínání kriminálního vyšetřování se soukromím detektivů bylo víckrát a lépe vykresleno v jiných filmech. Takhle nám zbývá alespoň herecké obsazení, plné známých tváří ze starých kriminálek, v čele s velmi dobrým Richardem Widmarkem a Henry Fondou, který tady sice nemá moc co hrát, přesto své postavě dodal kouzlo. 50%. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Aj policajti sú len ľudia. Radi sa pozrú po peknej slečne, nechajú ujsť zločinca, majú milenky, kryjú si medzi sebou svoje prekročenia zákona, zvádzajú partnerky svojich kolegov, majú spriaznených špicľov - informátorov a paranoidne podozrievajú kolegov, čo sa lepšie obliekajú, z úplatkov. O tomto všetkom je Madigan. Vnútorný rytmus policajného oddelenia a jeho súkromných drám akoby navonok prekrývala zápletka o hľadaní ozbrojeného zločinca. No na rozdiel od tisícky ako cez kopírku nakrútených krimi-drám, to zďaleka nie je len o lapaní zloducha. Pôsobivý je koniec, nepriamo obviňujúci špičky polície zo svojvoľného mrhania životmi podriadených. Zvyšok je pomerne zaujímavá, no miestami až unavene ubíjajúca a každému dobre známa zapletená každodenná pracovne vzťahová rutina. ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Navzdory zdejšímu hodnocení jde o zdařilou, starou, poctivou detektivku, kde nejsou kriminalisté žádnými nesmrtelnými hrdiny, příběh je syrový a ke konci i napínavý a emotivní. Diváka potěší také rozebírání charakterů postav, jejich soukromý život a co se zpracování týče, tak určitě volba prostředí s atmosférou a herecké výkony. ()

Javert 

všechny recenze uživatele

Typově je tenhle film hodně podobnej Cooganovu triku, kterej mě ale příliš neuchvátil. Tenhle film je však o hvězdu lepší a to nejen díky skvělým hercům, ale také kvůli dobře zfilmovanému scénáři. Jamese Whitmora jsem předtím znal jen ze Shawshanku a musím říct, že i když zde hraje pouze vedlejší roli, je radost na jeho herectví pohledět. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Film začína scénou, kedy dvaja policajti v nóbl oblekoch a klobúkoch dojdu za nejakým miestnym nebezpečným zabijakom a snažia sa ho zatknúť. Celý film je potom o tom, že dvaja policajti v nóbl oblekoch a klobúkoch sa snažia vypátrať a zatknúť tohto týpka. Končí to scénou...no, to je už asi jasné, ale dočkáme sa aj prekvapení. Siegel vykresľuje aj vzťahy na oddelení a trochu iným spôsobom, ako sme zvyknutí a k významnému slovu sa dostanú aj rodinné a milostné vzťahy. Pričom aj tie sú napísané pomerne originálnym spôsobom, i keď samozrejme dôjde aj na výčitky ohľadom nedostatočného sa venovania manželke po nociach. Madigan nie je žiadna akčná naháňačka po uliciach NY, ale skôr pomaly plynúca a používanie mozgu vyžadujúca krimi. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Tri hviezdičky iba preto, že išlo o nezaujímavý, ale pozerateľný film, ktorý predstavuje najpriemernejšiu zo všetkých priemerných amerických kriminálok daného obdobia. Nad celkovou úrovňou čnel iba výkon Henryho Fondu, ale na tom nie je nič prekvapujúce. Ani sa nečudujem, že Madigan videlo tak málo divákov. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Don Siegel vniesol do krimi žánru nový vietor. Jeho snímok Madigan rozpráva príbeh v dvoch rovinách, divák sleduje detektívne pátranie po nebezpečnom zločincovi a vnútorné zázemie v policajnom zbore. ()

Lacike 

všechny recenze uživatele

Začiatok ma celkom nadchol. Dočkáme sa celkom napínavej scény pri zatýkaní jedného zloducha a krátkej naháňačky po vlastných. Malo to svižné tempo a vtipné hlášky. Keby sa celý film niesol v tomto duchu a sledovali by sme ako chce policajné duo (znova skvelý drsný Widmark a sympaťák Harry Guardino ako jeho parťák) dopadnúť charizmatického zloducha (aby nie, keď ho hrá Slovák Steve Ihnat), tak by to bola pecka. Lenže až do finále sa žiadnej ďalšej akcie nedočkáme a len sledujeme ako policajné duo chodí z miesta na miesto a pátra po zloduchovi. Ten sa tiež ukáže až na konci. Takže celkom nuda. A to ešte nehovorím, že film obsahuje ešte aj druhú líniu v ktorej sledujeme komisára (Henry Fonda), ktorý vyšetruje nejaké interné záležitosti a táto línia pôsobí tak nejak naviac. Jak keby ste sledovali dva filmy, ktoré spolu vôbec nesúvisia a trochu sa pretnú až vo finále. Divné. Takže okrem skvelého začiatku a solídneho finále film ponúka hlavne kopu nudných kecov, ktoré držia nad priemerom hlavne skvelí herci. 5/10. ()

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

Podobně jako u Cooganova triku tu absentuje jakýkoli prvek překvapení nebo žánrového ozvláštnění. Mrtvolnost a bezkrevnost obou kriminálek podtrhuje využití typicky šedesátkových kamerových filtrů, absence explicitního násilí nebo snímání v poměrně dlouhých záběrech. Clint Eastwood s Richardem Widmarkem jsou navíc prototypy správňáckých detektivů, kteří občas procedí se znechuceným výrazem drsnou hlášku, ale spravedlnosti vždy učiní zadost. S nástupem let sedmdesátých naštěstí Siegel ožil, když divákům mimo jiné naservíroval legendárního a především nekorektního Drsného Harryho. ()

Blofeld 

všechny recenze uživatele

Kvalitní kriminální drama, které se po akčním úvodu vykašle na padoucha a řeší hlavně osobní život zúčastněných. Widmark je skvělý jako tvrdý polda, ale Henry Fonda je ten, kdo uchvátí. ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Barevný New York 60. let, skvělá atmosféra, drsní poldové, známí herci a opravdu šílený záporák :-) Skvělé policejní drama. ()

d-fens 

všechny recenze uživatele

ničím výnimočná detektívka z newyorského prostredia, snažiaca sa vykresliť viaceré stránky života detektívov a policistov, s dôrazom na ich charakter, morálku ale aj problémy súkromného života..... myslím že režisér rozpracoval až príliš veľa minipríbehov na pozadí nezaujímavého pátrania po utečencovi, ktoré pôsobili samoúčelne, mistami až ako naťahovanie času do "povinnej" 90 minútovej stopáže, ktoré film iba rozriedili a zahmlili jeho žánrové zaradenie.... záver však, vďaka svojej neštandartnosti a neštylizovanosti je hodnotný a zapamätateľný.... podľa mňa námet vhodnejší na seriálové spracovanie, nie na celovečerný film.... mimochodom, natočené v rovnakom roku ako Cooganov trik, ktorý sa mi zdal o triedu vydarenejší a viac svedčiaci štýlu režiséra ()

Reklama

Reklama