poster

Kubrick o Kubrickovi (TV film) (festivalový název)

  • Francie

    Kubrick par Kubrick

  • anglický

    Kubrick by Kubrick

Dokumentární

Francie / Polsko, 2020, 73 min

Režie:

Gregory Monro

Hrají:

Stanley Kubrick (a.z.), Michel Ciment (a.z.), Malcolm McDowell (a.z.), Jack Nicholson (a.z.), Shelley Duvall (a.z.), Sterling Hayden (a.z.), Arthur C. Clarke (a.z.), Marisa Berenson (a.z.), R. Lee Ermey (a.z.), Vincent D'Onofrio (a.z.), Peter Sellers (a.z.), Garrett Brown (a.z.), Ken Adam (a.z.), Leonard Rosenman (a.z.), Tom Cruise (a.z.), Nicole Kidman (a.z.), Christiane Kubrick (a.z.), Roger Ebert (a.z.), Kirk Douglas (a.z.), Sue Lyon (a.z.), James Mason (a.z.)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Cimr
    ***

    V rámci projektu Tady Vary před filmem promluvil dramaturg festivalu, který nám popřál, abychom se o tvorbě geniálního režiséra dozvěděli spoustu nového. A to se právě v mém případě příliš nepovedlo. Že byl Kubrick tajnůstkář, že byl perfekcionista, se kterým bylo natáčení velmi náročné, že měl pesimistický náhled na svět... To ví snad každý, kdo viděl aspoň jeden jeho film. Skutečně mě tedy překvapila asi jen jedna věc - že (podle Malcolma McDowella) kolikrát přišel na plac a ani nevěděl, co se má točit a z velké části spoléhal na náhodu. Jinak jde o působivé obrázky (místnost s artefakty z Kubrickových filmů) - ale aby taky ne, když dáte dohromady výjevy ze třinácti mimořádně silných filmů, včetně sugestivní hudby. Řekl bych tedy, že co je na tomto dokumentu famózní, je od Kubricka. Monroova práce mě kvůli nekoncepčnímu skákání mezi filmy, zbytečným informacím (názory A. C. Clarka na budoucnost lidstva nebo Toma Cruise na monogamii?) a prakticky úplnému ignorování některých snímků (Lolita, Zabíjení) vlastně příliš nenadchla.(6.7.2020)

  • vyfuk
    *****

    Jak přínosné. Jak jednoduché, přesto inovativní a skvělé. Jednoduše jasně podané v rámci dokumentu, kde jednoduše máte rozhovory, které hezky ladně přechází mezi sebou a dojde k určitým postojům tvůrce. Zde asi nemám moc, co vytknout. Jen asi trochu škoda určitých skoků ve vyprávění, které v divákovi stále zanechává silný otisk, ale občas lehce chaotický. Potencionální filmový tvůrce si vezme nejednu inspiraci a pochopí něco více v této oblasti. Dojde i samozřejmě i na nějaké skoro až filozofické ohromení. I mezi nefilmaři. Poté je tu až neuvěřitelně hezké a skvělé zpracování techniky a podobně, která je velmi originální a velmi svěže a mile pojatá. To celé hezky koexistuje společně a jde v dalším zajímavém a originálním dokumentaristickém výsledku.(7.7.2020)

  • Stanislaus
    ****

    Od Kubricka jsem viděl sice jen tři filmy - Stezky slávy, Barryho Lyndona a Osvícení - nicméně vzhledem k tomu, že jich za svůj život natočil "jen" třináct, tak jde téměř o čtvrtinu jeho tvorby - a jelikož mě tyto tři mnou zhlédnuté filmy nadmíru zaujaly, nechtěl jsem si nechat ujít portrét autora, který se konstantně vyhýbal rozhovorům a interpretacím svého díla. Dokument umným způsobem kompiluje úseky z Kubrickových filmů s archivními rozhovory s tvůrci, kteří se na těchto filmech podíleli, přičemž do toho zaznívá hlas samotného režiséra odpovídajícího na otázky Michela Cimenta. O perfekcionismu, vysokých nárocích na spolutvůrce a vizionářských postupech při natáčení filmů jsem věděl, ale i tak jsem byl informačně obohacen o nejeden nový poznatek. Líbilo se mi, jak byly jednotlivé sekvence prokládány záběry z místnosti, jež fungovala jako jakási úložna artefaktů z Kubrickových filmů. Úplně mám chuť si pustit některý z těch zbývajících deseti filmů!(6.7.2020)

  • salalala
    ****

    Úplně nesouhlasím se slovy dramaturga KVIFF, který říkal, že při sledování dokumentu není třeba znát Kubrickovu tvorbu, protože alespoň elementární znalost nutná je. Pozitivem je, že Ciment se nepokouší o interpretace a výklad jeho díla, ale spíše nastoluje další možný pohled na ně a nechává ho rozvíjet podnětné myšlenky, které o jeho osobnosti docela dost prozradí. Ocenit se musí i to, že aura určitého tajemna, která Kubricka obklopuje, zůstává a tvůrci se nesnaží nijak násilně podsouvat nějaké myšlenky. Trochu ale zarazí, že některým filmům není pozornost věnována takřka vůbec (především Lolita a Zabíjení), což je obrovská škoda, protože zrovna u Lolity se dá najít několik stěžejních bodů, o kterých by se dalo mluvit. O technické stránce filmu asi není moc co psát, protože Monro si pomáhá fragmenty z Kubrickových snímků, archivních rozhovorů, nápad se zasazováním ikonických předmětů do malé místnosti je ale výborný a možná mohl být využit o něco víc. Jediné, co se dá výrazně vytknout, je samotný závěr, v němž je úplně zbytečná sekvence, která komentuje knihu 2001: Vesmírná odysea a opěvuje lety do vesmíru a zazní i názor Toma Cruise na monogamii, který je sice zajímavý, ale úplně irelevantní. Nejpřínosnější tak je Kubrick by Kubrick jakožto náhled do stylu autorovy tvorby, práce s herci a některými jeho názory. 70 %(8.7.2020)

  • Slarque
    ****

    Stanley Kubrick neposkytoval téměř žádné rozhovory, takže pásky s rozhovory Michela Cimenta jsou jistě unikátním materiálem. Jenže dokument jako celek už tolik unikátně nepůsobí. O Kubrickovi tu tedy opět mluví plejáda jeho spolupracovníků, takže mě nakonec zaujalo spíš to, co v dokumentu není (Vrahův polibek, Zabíjení a kupodivu ani zmínka o Lolitě). Ale na poměry televizních dokumentů jde o výborný výsledek.(7.7.2020)