poster

Irma Vep

  • Francie

    Irma Vep

Drama / Komedie

Francie, 1996, 97 min

  • Jordan
    ****

    podobne ako "Ve stínu upíra" veľmi zvláštny pohľad na klasický film nemej éry. Film originálny, v peknom vizuálnom, hudobnom i hereckom predvedení, ktoré je veľmi vzácne vzhliadnuť a patrí k tej skupine filmov, ktoré celkom určite oslovia určite nie všetkých, ale tých, ktorých oslovia, tak rozhodne v plnej miere(14.12.2005)

  • Radek99
    ****

    Film pro intelektuály, jak zazní přímo ve filmu z úst jedné z postav, těm ale dává mnoho. Působivá a přesto velmi různorodá směsice narativních světů i významových rovin - film o vzniku a složitém procesu kreace uměleckého díla (je tu zajímavá spřízněnost s filmem Ve stínu upíra), film o osamění uprostřed cizího prostředí (trochu jako Ztraceno v překladu), film o smyslu umění, film o pornografické podstatě hollywoodské a obecně západní filmové kultury (scéna s vyhledáváním latexového kostýmu v sexshopu pro roli v uměleckém filmu je úchvatná), film o ztrátě smyslu života, film o ztrátě a složitosti nalézání konceptu a v neposlední řadě film o výborné kosmopolitní hudbě - Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot, Sonic Youth, Ali Farka Toure... A přesto taky tak trochu film o upírech:-) ... Irma Vep - Vampire(26.4.2007)

  • Gemini
    ****

    Osamělost v cizím světě, nepochopení, touha dát průchod tomu, co uvnitř cítíme a vidíme tak jasně...a neúspěch. Vnitřní neúspěch a opět nepochopení. Těžký život dobrodruha, chtělo by se říct. Příběh režiséra Vidala by sám o sobě byl tak leda do artového kina, o to víc vzhledem k úkolu, který se rozhodl přijmout. Irma Vep toho divákovi dává daleko víc než studii osamělosti táhnoucí se paralelně celým filmem. Přináší magii němého filmu, která čiší z ukázek nabídnutých nám k lepšímu pochopení režiséra, a k tomu ještě Maggie, také kouzelnou. Je to právě její postava, díky které se dostaneme do zákulisí a pronikneme k těm vedlejším epizodkám a historkám, malému poznávání lidských povah a osobností, a také k samotnému Vidalovi. Dostaneme nahlédnout do toho, co má dělat "dobrý režisér", po čem údajně volá publikum a jsme o kousek blíž pochopení toho všeho. A pak přijde opět magické finále, silné a mrazivé...na které bych ovšem bez režijních poznámek asi nestačil. Těmi poznámkami myslím onu scénu, ve které asistent režie vysvětluje Maggie "hypnotickou" stránku věci, což je náhodou také scéna, ve které tato paní herečka předvede skvělou etudu strachu a nedůvěry. Až je jednomu líto, že ten film opravdu nevznikl...kombinace klasických scén zvukových (mimochodem Irma Vep má výborně vybranou doprovodnou hudbu), němých a těch čistě Vidalových by měla velkou sílu. Možná. Jisté ale je to, že samotná Irma Vep od Oliviera Assayase ode mě dostane 80% a vznikne další trapné obdivné PS k Maggie Cheung:) PS: Maggie, ještě že jsi se stala herečkou. Budeš nám tak zachována navždy, a to je víc než si zasloužíme;)(12.3.2007)

  • Tyler
    ****

    Vskutku zajímavý pohled na natáčení filmu, na situaci, do které se za život dostane asi každý režisér, na komplexní atmosféru života kolem kamery střídaného s chvilkami oddechu a příjemného posezení s kolegy a přáteli, na herce a na film jako svébytný živoucí proces...Rozdrobenost a částečné rozkouskování "Irmy Vep" do jednotlivých epizod pomáhá divákům (trochu paradoxně) zapojit se do dění a chápat. Chápat, co asi prožívá režisér v období mlh a nejistoty, jak to ovlivňuje štáb, a že točit film je v každém ohledu dobrodružství. "Irma Vep" má ještě jeden trumf - a to touhu režiséra Vidala obsadit do hlavní role Maggie Cheung...Neboť ona je nejen středobodem nepovedeného natáčení a plánovanou múzou vyhasínajícího filmařova talentu, je i postavou, díky které můžeme na vznik filmu nahlížet i z úhlu světové hvězdy, která se na natáčení ocitá vlastně z pouhé zvědavosti a je proto prosta větších ambicí. A přiznejme si to - bez Maggie Cheung by "Irma Vep" nebyla zdaleka tak zajímavá. Při pohledu na ni chápu, proč o ni René Vidal tolik stál - ona je totiž bytostí z jiného světa. V tom nejlepším slova smyslu...(19.1.2006)

  • hirnlego
    ****

    Nebyla jsem si jistá, zda mám tenhle film dokoukávat do konce - vesměs průměrná podívaná (třebaže by se tu samozřejmě daly nalézt skryté symboly touhy člověka něco dokázat, atp.) o tom, jak se režisér snaží natočit moderní remake slavného filmu, avšak okolnosti mu nepřejí a nakonec z toho vyleze něco, co by stálo jen za zmačkání a vyhození do koše - a on se psychicky zhroutí. Ovšem ještě před tím, než je odvezen (snad do nějakého ústavu - nepamatuji se), stvoří z natočeného paskvilu něco, co mě nutí zahodit celý předchozí film do hajzlu a mít silné nutkání dát plný počet - ovšem to samozřejmě udělat nemůžu, a tudíž jsou to "pouhé" 4*...(8.5.2006)