Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Najmout si vraha sám na sebe, to může být někdy jediný způsob, jak zachránit rodinu před chudobou. Bratislava, 30. léta 20. století. Majitel luxusního krejčovského salonu Alfréd Blum (Vlado Müller) si odjakživa zakládal na nóbl klientele, díky které se vyšvihl mezi společenskou smetánku. Jenže doba se mění, ve světě zavládla hospodářská krize a Blum zjistí, že ve skutečnosti má jen dluhy. O majetek uložený v akciích úplně přišel a klienti si luxusní zboží musejí odepřít. Jedinou nadějí, jak zachránit rodinu před chudobou, je Blumova životní pojistka na 300 000 korun. Proto se podnikatel obrátí na svého dávného známého, nezaměstnaného krejčího Jána Kepeše (Milan Kiš) s neobvyklou nabídkou. Dá mu pět tisíc korun a domluví mu práci ve vídeňském salonu. Podmínkou je, že Kepeš Bluma zabije… (Česká televize)

(více)

Recenze (31)

Radko 

všechny recenze uživatele

Smutný príbeh z čias hospodárskej krízy. Snaha o udržanie rodinnej pospolitosti a krajčírskej stavovskej cti začína aj končí pri drobnom krajčírskom poskokovi, nýmandovi, synovi slúžky (životná úloha inak epizódneho herca Milana Kišša). Ten má za prísľub dobre plateného miesta obstarať smrť šitú namieru(v zhode s názvom filmu), tak aby bola vyplatená životná poistka, z ktorej sa dajú vyplatiť dlžoby a zachrániť podnik pred krachom. Psychologické vykreslenie charakterov postáv a pohnútok ich jednania je presné, len trochu skalené evidentnou kritikou buržoáznych prežitkov (cirkvi, nemilosrdných bankárov) presne v duchu socrealizmu. ()

Ej Hlemýžď 

všechny recenze uživatele

"Prineste párek a pivo a potom zavolajte žandárov". Touto zásadní větou v podání Milana Kiše se začíná (ale nejen začíná!) v nádražní restauraci brzy nad ránem odvíjet příběh jednoho a vlastně pak i dvou krejčích, nešťastníků, životních ztroskotanců. Poněkud chmurný film o beznaději jistého druhu s osudovým způsobem pokusu o její řešení. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Séria menej známych filmov M. Hollého, ktorá momentálne beží na stv ma potešila. Rovnako tak som sa tešil na skvelé obsadenie na čele s V. Mullerom nemenej dobrým a trochu nedoceneným Milanom Kišom. Škoda, že film moje očakávania naplnil iba čiastočne a nedokázal naplniť celkovo sľubný príbeh. Napriek miernemu sklamaniu som rád, že som film videl. M. Hollého považujem za kvalitného režiséra a rád si pozriem všetky jeho filmy, ku ktorým sa dostanem, bez ohľadu na to, či ma sklamú, alebo nie. 60%. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Martin Hollý a Vlado Müller v nelepší formě. Film zvláštní, naprosto autentickou atmosféru. Je tajemný, plný napětí, v člověku se sřtídají sympatie a antipatie k hlavnímu hrdinovi. Umělecké dílo, jaké má být - mnohovrstevnaté, plné fantazie, přitom přirozené a uvěřitelné. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Celkový komorní nádech filmu (i přes dané téma) jakoby se přenesl i na tvůrce. Zajisté, jinak bychom se onoho nádechu nedočkali. Komorní Hollý, Liška i Vlado s Kišem. V této atmosféře se zde nastiňuje existenční rozhodnutí charismatického živnostníka, který svou živnost provozuje zrovna v dobách...no, vlastně v dobách, jejíž tržní praktiky a "morálka" přetrvaly dodnes. Rozhodnutí skutečně životní. Na dobu vzniku rozhodně nadprůměrný snímek s elitními tvůrci. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Existenciální sociální drama bylo obsazeno nad míru dobře, Liška napsal svůj průměr, takže bylo doplněno o výbornou hudbu. Ale nějak nefungovalo. Chybou může být to, že od samého začátku je jasné, jak bývalý majitel salonu dopadne. Nepodařilo se mi sympatizovat s postavou Vlado Müllera, nezískala si můj respekt, ani zájem, nebyla jsem s ní ani takový kamarád jako bankéř v podání nepředabovaného Holého. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Naši legendárni režiséri vždy dokázali evokovať tú správnu atmosféru doby a v kombinácii s charizmatickými hercami typu Vlado Muller bola polovice práce hotová. Jeden zaujímavý recept, ako vyriešiť osobné problémy, plynúce z hospodárskej krízy. Recept dosť neortodoxný, avšak vo svojej dosť obľúbený. Lenže nie je to tak jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá a v hre nie je len labilná psychika opýtaného, ale napríklad aj pochybnosti poisťovne. Snáď s tým natupírovaní obhájci niečo urobia. Smrť šitá na mieru nie je nijak zvlášť depresívny film, ten smútok a kritiku doby v ňom musíte hľadať viac a je to tak určite lepšie, ako divákovi dávať okato najavo, na aký smutný a umelecký film sa to pozerá. Za všecko môžu ludé... ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Z narýchlo prečítaných poznámok k filmu som sa tešil, že po dlhej dobe budem môcť dať málo známemu filmu, ktorého kvality predoznačovala trojica Hollý-Müller-Liška, štyri hviezdičky. Bohužiaľ, nestalo sa. Ide o veľmi zaujímavý film s vynikajúco stvárnenou atmosférou a rovnako dobrými hereckými výkonmi. Napriek tomu si myslím, že štyri hviezdičky patria filmu, ktorý ma okrem uvedeného aj emočne zasiahne, čo sa v tomto prípade bohužiaľ nestalo. V každom prípade pouvažujem so zaradením filmu do svojej stovky najobľúbenejších domácich filmov. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Excelentné zobrazenie prvorepublikovej spoločnosti a ešte lepšie portréty oboch hlavných predstaviteľov - krachujúceho podnikateľa ( Vlado Müller ) a jeho sám sebou objednaného vraha ( Milan Kiš ). ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Herecký koncert dvojice Muller a Kiš v precíznej réžií jedného z najproduktívnejších slovenských režisérov Martina Hollého. Čo o filme napísať. Výborne napísané sú len ústredne charaktery. U nich jediných je viditeľný vývoj, aj smerovanie. Ich rozhovory, ich vzájomné ubližovanie je podané takým spôsobom aby sa dostavil výsledný efekt stotožnenia sa. Lenže aj ich vzájomné spory, výpomoc a rozhovory aj vďaka nepríjemnej politickej situácií znevažujú zahrať na tú správnu existenciálnu nôtu. Žiadalo sa mi niečo zákernejšie, niečo osudovejšie a hlavne bezútešnejšie. Aj keď výsledný dojem z filmu je práve takýto, neschopnosť naplno vystihnúť dobu, posunutie príbehu do uzavretej spoločnosti, bez väčšieho zásahu aký sa na sociálnu drámu patrí, robí s tohto filmu síce zaujímavú aj dobre natočenú ale v konečnom dôsledku akosi nedotiahnutú a v niektorých scénach až nepríjemne chladnú drámu. Stále sa ale jedná o nadpriemerný slovenský film. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Brilantní drama, které zásluhou kameramanského mága Karola Kršky působí, jakoby vypadlo z pera Daria Argenta. Ty nádherné barvy, kontrasty, cit pro detail. Troufám si tvrdit, že něco podobného ve slovenském nebo českém filmu takhle nasnímáno ještě nebylo. Viděno ve full hd rozlišení a hltal jsem každičký záběr, až mě zrak přecházel. Scéna ve vlaku před vraždou a její vykonání má dokonalou hororovou atmosféru!! Uffff!! Už jen za tu luxusní kameru si film zaslouží plné hodnocení. Samotný příběh hospodářské krize ze 30. let minulého století, odehrávající se v Bratislavě, je dramatem dvou mužů, kteří se musejí nějakým způsobem zachránit před chudobou. Excelentní výkony Vlada Mullera (majitel krejčovské dílny Blum) a Milana Kiše (krejčí Kepeš) - zároveň jeho jediná hlavní role. O zbytek atmosféry se postaral Zdeněk Liška, který, jak jinak než nezklamal a jen v úvodní titulkové části vystřídal asi 6 hudebních motivů. Neprávem zapomenutý a opomíjený klenot!! ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Film, jehož konec vidíme na začátku, abychom na konci zjistili, že všechno bylo úplně jinak. Příběh pána a sluhy ( Vlado Müller, Milan Kiš - oba skvělí, byť jsem jejich filmová jména už zapomněl) je napínavý svými peripetiemi; nikdy si nemůžeme být zcela jisti, jaký je v daném okamžiku jejich vzájemný vztah. Zdá se, že zkrachovalý (už ne)majitel krejčovského salónu má mladého hochštaplera stále ve větší oblibě (z větší míry zřejmě účelové), kdežto hochštaplerova (nikdy nesvede být něčím jiným) nenávist vede zároveň k jeho sebedestrukci. Proč není schopen realizovat plán, který se zdá být tak racionální a snadni proveditelný? To je právě uhelným kamenem celého filmu! Pozn.: Kdo četl "Údery kladivem" od Bély Illése, ať podá zprávu. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Socialisticky Realizmus a normalizacia boli v plnom prude a divsasvete, tuna sa tocili peckove filmy ako napriklad Smrt Sita na Mieru. Chvalim pracu rezisera Martina Obleceneho a vyborne vykreslenu psychologiu hlavnych postav. Z hercov sa oplati spomenut najma V. Mullera /Medena Veza/ a Emanuela Romancika /Kladivo na Carodejnice, Na pochode sa vzdy nespieva/. Pribeh z obdobia Prvej Republiky potesi. 76 % ()

zette 

všechny recenze uživatele

Tady jsem asi videl jiny film, nez mi oblibeni uzivatele. Za me neskutecna nuda, ostatne jako vetsina slovenskych filmu z doby normalizace. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Kvalitná režisérska práca Martina Hollého sa opäť potvrdzuje. A ten cit pre výber hercov, každý jeden pasoval na danú postavu ako zadok na nočník. Či Müller, či Kiš, či Ďurdiak, slovom všetci, aj vedľajšie postavy. A tá zaujímavo prevedená neľútostná atmosféra medzivojnového obdobia, ktorá tlačí všetkých na hranu. Divák od začiatku vie, čo sa stane, a iba sleduje, ako a kedy sa to nakoniec stane. Viac sa tým ponáša na zahraničnú kinematografiu, než česko-slovenskú. Pozitívom filmu je aj to, že komunistickú kritiku dávnych časov v ňom takmer nevidieť, išlo ju obísť a tak film ani z dnešného pohľadu nepôsobí "socialisticky". ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Komorní drama na pozadí prvorepublikové hospodářské krize podbarvené jako vždy výbornou Liškovou hudbou nabízí zajímavou konfrontaci dvou zcela odlišných mužů. Vlado Müller zde dostal další ze svých zajímavých rolí vnitřně silných mužů. Ona vnitřní síla majitele krachujícího krejčířského salonu spočívá přitom v tomto případě v jeho schopnosti totálně se ponížit a vyprosit si vlastní smrt na naprostém slabochu a nýmandovi. Chudák přitom (na rozdíl od diváka) netuší, že jeho oběť byla (patrně) zcela marná a zbytečná. Zbytečný mi ale v tomto směru přišel již samotný úvod filmu, který divákovi prozradí, jak to celé vlastně skončí. Vlado Müller s Vladom s Kišem tak mohou sice hrát jako o život, filmu však chybí jakékoliv napětí. Kromě toho mi přišlo, že všechny ostatní postavy snímku zde byly v podstatě jen jakoby do počtu (včetně postavy manželky v podání Květy Fialové). V závěru možná zaujme jen postava služky/matky vraha, do jejichž zoufalých očí hledí divák v úplně posledním filmovém záběru. ()

farmnf 

všechny recenze uživatele

Hustý! Bohužel nemůžu spojlerovat, ale začátek začíná vraždou. Hollý nám to zase nandal.  A nejen on. Vlado Muller. Elo Romančík. Ona Slovenská kinematografie nepřinesla světu nic dobrého, však vyjímky jsou. Musí u toho být ale Hollý! Nebo Jakubisko. ()

rudeboy 

všechny recenze uživatele

Výborné herecké výkony i zaujímavý príbeh. Avšak má to jednu zásadnú režisérsku chybu! Pointa filmu je prezradená, ešte pred úvodnými titulkami a celý nasledujúci dej je len smerovaním k tomu, čo bolo divákovi povedané hneď na samom začiatku. Aj sme to s kamarátmi rozoberali, ale nenašli sme žiadne logické odôvodnenie, prečo to tak pán režisér skonštruoval. Rád by som hodnotil viacerými hviezdičkami, ale už dlho som nevidel takto premrhaný potenciál. A to by len stačilo vybrať inú scénu zo záveru filmu, z ktorej by bol omnoho funkčnejší "prológ". Napriek povedanému odporúčam k pozretiu. ()

lucascus 

všechny recenze uživatele

Film o zločinu, který ani zločinem nebyl. Film, s názvem, který je mu šitý na míru. Film o muži, jehož finanční krize donutí žebrat o vlastní smrt, protože pouze vysoká životní pojistka může zajistit blahobyt jeho rodině. Především pak je to další z výtečných filmů ještě výtečnějšího režiséra Martina Hollého, s perfektně zahranou hlavní rolí Vlada Müllera. Ostatní obsazení už je bohužel slabší, za zmínku snad stojí ještě Květa Fialová, která zde mluví slovensky bez předabování (a pokud můžu soudit, tak bez většího přízvuku). Nechápu, že je tento film v tv tak opomíjený, měl totiž ty největší ambice stát se legendárním konkurentem hollywoodské "Pojistky smrti". ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Vlado Müller ako rázny až despotický otec a majiteľ firmy, pre také postavy sa narodil. Rázne rieši aj nečakané finančné problémy, len ten spôsob nie je čistý. Názov filmu je výborný, vystihuje všetko, pritom príliš veľa nenapovie. To skôr už ten úvod filmu prezrádza až príliš a záver to zase poriadne neuzavrie. –––– Účty sa platia vždy až po prvej upomienke. Treba sa vyhovoriť, že toho máme veľa. Takých si vážia. ()

Reklama

Reklama