poster

Cabeza de Vaca

Akční / Dobrodružný / Historický

Mexiko / Španělsko / USA / Velká Británie, 1991, 111 min

Komentáře uživatelů k filmu (11)

  • Houdini

    Zlatý Medvěd - výběr(27.4.2006)

  • T2

    Rozpočet $-miliónovTržby USA $789,127Tržby Celosvetovo $-(24.12.2008)

  • whack
    *****

    Mexický záliv, 1528-1536. Príbeh španiela, ktorý nejaký čas žil s domorodým kmeňom.(20.12.2010)

  • cashflower
    ****

    Príbeh o Alvarovi Núñez Cabeza de Vaca na ceste spirituálnou transformáciou, kde zažije, získa mnoho skúsenosti.. zaujímavý pohľad kresťanskej invázie do zeme šamanov, čarodejov, ktorý nás viac zaujme svojim hlbším poňatím, ako samotným objavovaním nových končín aneb historickým podtextom – nejeden by tomu dal štítok magický realizmus. Snímok, ktorý viac rozpráva symbolmi ako slovami /kde význam slov v reči indiánov si veľakrát môžme len domyslieť/. ?Dokáže Cabeza čeliť nastávajúcej premene, pochopiť indiánov a tak ich ochrániť pred inváziou conquistadorov, alebo nie? Všetko toto nás čaká v tomto zaujímavom filmečku. V jednom momente mi prebleskol film od Herzoga, no určite by som neporovnával. ---80%---(16.7.2017)

  • YURAyura
    ****

    8/10 „Rekonstrukce“ ne zcela typického putování jednoho z conquiscadorů v novém světě. Pár let po Kolumbovi ztroskotává u břehů Floridy se z pokladníka stává vůdcem skupiny španělských námořníků, kteří mají jedinou touhu – dostat se do civilizované oblasti. Mezi nimi stojí spousta domorodých kmenů a tisíce kilometrů divoké přírody. CdV je na své devítileté cestě do civilizace popřít veškeré dosavadní vymoženosti včetně sebe sama, aby dokázal v novém prostředí přežít. Viděno bez titulků, což překvapivě nevadilo až na závěrečnou scénu, kdy se divoch CdV a spol. domlouvá s velitelem zachránců na obrácení původních obyvatel na víru. Film má dost povedených momentů jako třeba opakované zaříkávání s tělesně postiženým šamanem, resurekce kněžky, ale třeba Boj o oheň mi přišel lepší. Hlavnímu hrdinovi jsem nemohl uvěřit tu romanticky rychlou přeměnu v divocha a následnou neochotu sblížit se s civilizací, za kterou celou dobu směřoval.(14.1.2009)

  • easaque
    ***

    3* evidentně tento film patří mezi neznámé, i když si to nezaslouží a má i nějaké to ocenění. Nejspíš za to může jeho úzkoprofilový záběr na zkušeného a rozmazleného diváka, který od filmu očekává něco "víc". I když nabízí skvělé reálie a obsazení je taky přesvědčivé, tak musím přiznat, že mi chvilkami přišel nezáživný a nudný. Ale i tak mě udržoval film stále v napětí a snažil jsem se chování postav pochopit a vcítit se. Střet dvou odlišných kultur je zobrazen bez velkých souvislostí a spíš v náznacích, symbolech a obrazech. Což taky není nic pro každého - prostě zajímavé, ale znovu už nemusím. [ PŘÍBĚH: 1 /// SMYSL: 1 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 0 /// ART: 2 /// STYL: 3 /// CASTING: 2 (3*MAX) ](13.12.2017)

  • farmnf
    ***

    Nedá se upřít originalita zpracování. Bohužel často nudí, je nesrozumitelná a polovina filmu je dokument s domorodými skřeky.(3.1.2012)

  • radektejkal
    ****

    Spíš než diskurs křesťanského a pohanského světa, letmý pohled do prehistorického magického světa, který se konal v různých časových obdobích zřejmě všude. Možná tak to vypadalo kdysi i u nás. Nicolás Echevarría (jako scénárista i režisér) nás zavádí do konkrétní krajiny (Florida) a v konkrétním čase (nedlouho po objevení Nového světa) a předkládá nám děj redukovaný pouze na symboly, rituály a magické úkony (zlomky běžného života tu jsou zcela bez souvislostí). Celý obraz je pak nelogicky tak úchvatný, až se člověk musí ptát, jak se k tomu dostal sám autor - o tom, že je potomek kolonizátorů nemůže být ovšem pochyb... Pozn.: Často nyní slýchám, že někdo něčemu nerozumí, něco vůbec nechápe (kniha, film, filosofické názory atd.). Je to možné, avšak není to předpokladem pro poplivání, ignorování nebo zavržení. Prohlásit o něčem, že jsem to pochopil, je stejně ošidné, jako říct opak. Pochopit něco většinou znamená, umět to přiřadit k nějakému vzoru, se kterým jsme se již setkali (a který nám vyhovuje) - pořád mluvím o strážci pokladu "Kraví hlavě".(22.7.2016)

  • Velemír
    *****

    Skvostný divácký film, zpracovávající téma proměny "civilizovaného člověka" v "divocha", je zasazen do doby španělské kolonizace Ameriky v 16.století - Skvělá režie bohatě využívá filmového jazyka a bere dech v celku i detailu (nikdy kupříkladu nezapomenu na postavu beznohého a bezrukého šamana!)... Skvoucí kamera i výprava, nečernobílost postav, neklišé… Alvar objevuje magické a stává se Kristem pohanského světa v Novém světě, aby byl po takové zkušenosti konfrontován s křesťanstvím dobyvatelů… Jeho víra se však stala vírou přirozenější, nežli náboženství kolonizátorů, kteří využívají domorodých otroků ke stavbě katedrály… Alvarova nová víra nepotřebuje katedrály…(6.2.2007)

  • Dzun
    ****

    Febiofest 2007__Cabeza de Vaca nutí přemýšlet o tom, že pod rouškou křesťansko-humánního osidlování Ameriky se španělští kolonizátoři chovali stejně tak (ne-li hůř), jako místní "pohanští" obyvatelé. Výborné reálie a vizuální zpracování. Atmosféra Střední ameriky 16. století jako by na nás přímo dýchala....Kam se hrabe Apocalypto(5.6.2007)

  • malamia
    *****

    Tento film není pro každého, ale mě se líbil. Krásná je scéna "zoufalství a neporozumění v cizině", kdy Juan Diego recituje báseň o granadě a ti dva indiáni Mala Cosa a ten jeho pochop se přestávají smát a sledují je. Film o cizině, cizosti, porozumění i neporozumění. Trochu jinak, ale do hloubky.(23.3.2013)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace