Reklama

Reklama

Helmut Newton: Nestoudná krása

  • Německo Helmut Newton - The Bad And The Beautiful (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Pro někoho perverzní a machistický, pro jiného geniální a podvratný. Helmut Newton byl bezpochyby jedním z nejvlivnějších mistrů módní fotografie, uznávaný, obdivovaný i zatracovaný... Jeho snímky žen jsou otevřeně erotické a vyzývavé, přitom elegantní a hravé. Letos by berlínský rodák a světoběžník oslavil stovku; jeho život ukončila v roce 2004 autonehoda. Narozen v roce 1920 v židovské rodině, zažil Newton řadu historických kotrmelců 20. století, které se promítly do jeho díla. V intimním dokumentu Gero von Boehma vystupují osobnosti jako Charlotte Rampling, Isabella Rossellini, Hanna Schygulla, Grace Jones, Marianne Faithfull, Claudia Schiffer, Anna Wintour a skládají sugestivní mozaiku života a díla svérázného muže, který se nikdy necítil být umělcem. (Artcam Films)

(více)

Recenze (9)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Zpochybnění Newtonovy metody je v tomhle dokumentu velice opatrné i proto, že mluví především "oběti jeho fotoaparátu". Přesto tu díky slušné dramaturgii a dobré volbě mluvících hlav vzniká určitý prostor k zaujetí polemické pozice. Gero von Boehm obdivuje to, co Newton zhmotňuje, to ale neznamená, že by dokument byl jenom slepou adorací. Vlastně nikoho nenutí mít hlavního aktéra rád a umožňuje ho vnímat jako zarputilé dítě, ve které se pere machismus a subverze. Výsledkem není nutně sympatie, ale rozhodně zaujetí pro osobnost, která se nepovažovala za umělce, přesto se svými fotkami výrazně zapsala do popkulturní paměti 20. století. ()

choze 

všechny recenze uživatele

Perverzní leda pro puritány, pokud machistický, tak neprimitivním způsobem, a podvratný rozhodně a sympaticky. Nekritický dokument Newtona ukazuje jako talentovaného a hravého velkého kluka, který bere život i svou profesi s nadhledem, dělá si hlavně to, co ho baví, a rád provokuje, jak dokazuje i jeho dílo. Popisují ho tu hlavně jeho někdejší modelky, přičemž jde často o oduševnělé a zábavné dámy, které ho dokáží dobře popsat bez prázdných frází o tom, jak geniálně dokázal zachycovat ženskou duši. I Newton sám se tu nevnímá jako velký umělec, ale jako někdo, kdo chce svou tvorbou především bavit sám sebe, a nevypouští tu žádné stařecké bodrosti a slizskosti, ale je vtipný a milý. A jeho provokativní nápady mi přišly veskrze sympatické. ()

Vajonek 

všechny recenze uživatele

Zkraje jsem si říkala, jestli byl vhodně zvolen překlad názvu tohohle snímku. Postupně jsem ale čím dál víc začínala chápat, že je vlastně hodně přesný. Do zhlédnutí tohoto filmu jsem o existenci Helmuta Newtona a jeho "nestoudně krásných" fotografií neměla tušení. Snímek mi ale asi stačí k tomu, abych řekla, že je na tom člověku a jeho díle něco neskutečně sympatického, energií nabíjecího, přitažlivého, zároveň dráždivého a trochu znepokojujícího. Neříkám, že se mi líbí vše, co nám bylo ve filmu představeno (tvorba, některé postoje fotografa...). Je také zřejmé, že je film natáčen s velkým obdivem k hlavnímu aktérovi, takže možná lidem obeznámenějším s jeho osobou může připadat příliš jednostranný, nekritický..? Já jako dosud "neznalec" jsem ale ráda, že díky filmu teď už vím, že tenhle bezesporu zajímavý, talentovaný, inspirativní člověk byl a mohla jsem s ním pomyslně strávit nabitou a obohacující hodinu a půl. Nějakou jeho fotku bych si klidně doma i vyvěsila... ()

blondboss 

všechny recenze uživatele

Tento dokument asi nesadne každému, ale určite prinesie zaujímavý pohľad do zákulisia a do pocitov človeka, ktorý priniesol do sveta fotografie doposiaľ veľké tabu a vďaka tejto odvahe sa stal jedným z najlepších fotografov svojej doby. Ja osobne som tohto pána vôbec nepoznal, takže pre mňa to nebolo až také zaujímavé, ale na druhej strane som načrel do sveta, ktorý ide trochu mimo mňa. Pre fanúšikov fotografie ako takej je toto ale určite inšpiratívnym snímkom. 60 % ()

darkchipmunk 

všechny recenze uživatele

Ve filmu se, myslím, (u fotky politika s vlčáky) mihl i názor o Helmutu Newtonovi jako výborném psychoanalytikovi, tedy znalci duší... Podle mě měl ale hlavně skvělý cit pro (nestoudnou ovšem) krásu a metafory, a on sám tvrdil, že mu šlo především o tělo a nápad. Ač se sám za umělce nepovažoval, kdy tvrdil, že pro něj existují dvě sprostá slova: umění a dobrý vkus, disponoval vlastně obojím. Jak jinak si vysvětlit, že jeho práce nesklouzává od nespoutané živočišnosti k vulgaritě, a jeho modelky si i v nejvyzývavějších pozicích zachovávají eleganci, tedy důstojnost. Pro mě má v sobě nejlepší tvůrčí práce vždycky troufalost a zároveň nějakou dvojznačnost, protiklady - v jeho případě obdiv k německému ideálu krásy - síla, ztepilost, vysoká postava, blond vlasy, pózování po vzoru Leni Riefenstahl, ač sám pocházel z židovské rodiny, obdiv k ženám a touha po nich a zároveň strach z vlastní zranitelnosti, krása a odpor. Líbí se mi ty lovecký motivy, zvířata, kuřata s podpatky, Léda s labutí - pobavila mě sekvence, kde se mluví o kritické reakci čtenářů na fotky ve Vogue za propagaci zoofilie, a bývalá pózující modelka přitom obhajuje fotku jako inspiraci mytologií, kterou si čtenáři z neznalosti asi nespojili. Přitom mýtus o Lédě, kterou v podobě labutě oplodní Zeus vlastně je o sexu se zvířaty, takže... :) No ale líbilo se mi to. Jsou tu taky minimálně dva důležité momenty, kdy se ukazuje, že Newton své modelky respektoval: i když je nechtěl pro svou práci, neshazoval jejich vzhled a modelka, která se před ním kvůli práci sama od sebe obnažila, ho překvapila. Jiná modelka tvrdí, že v té době bylo běžné, že pokud jste byla mladá a pěkná, fotografování mělo další dohru, ale tyhle hranice Newton nepřekračoval, a svoje modelky respektoval. Podrobnosti neznám, viděla jsem jeden dokument, ale celé to na mě nepůsobilo ani trochu způsobem, jakým já vnímám machismus. Zařadím se tedy asi také k subverzi, a možná si pořídím nějaký jeho reprodukce na zeď. ()

Reklama

Reklama