poster

Jára Cimrman ležící, spící

  • angličtina

    Jára Cimrman Lying, Sleeping

Komedie / Životopisný

Československo, 1983, 81 min

Kamera:

Richard Valenta

Hudba:

Petr Skoumal

Hrají:

Zdeněk Svěrák, Valerie Kaplanová, Josef Abrhám, Marie Drahokoupilová, Vladimír Svitáček, Jaroslav Vozáb, Jan Unger, Petr Čepek, Libuše Šafránková, Ladislav Frej st., Jiří Zahajský, Míla Myslíková, Milena Dvorská, Jiří Kostka, Petr Kostka, Pavel Vondruška, Boris Hybner, Leoš Suchařípa, Jiří Hálek, Nina Divíšková, Jaroslav Weigel, Ladislav Šimek, Petr Brukner, Karel Houska, Jan Hraběta, Jan Kehár, František Husák, Bohumil Vávra, Jaroslav Tomsa, Jana Viščaková, Lena Birková, Václav Kotva, Jiří Wimmer, Zdeněk Podskalský st., Miroslav Vladyka, Vlasta Žehrová, Jaroslava Kretschmerová, Jiřina Jirásková, Oldřich Vlach, Věra Bublíková, Bořík Procházka, Martin Šotola, Josef Kubíček, Miloslav Štibich, Jan Kašpar, Ladislav Smoljak, Edita Dindělová, Ivan Lukeš, Václav Král, Zdeňka Rosolová, Jaromír Kučera, Jožka Stoklasa, Marian Cingroš, Vladimír Švabík, Rudolf Hrušínský ml., Ivan Šlapeta, Jiří Bruder, Monika Žáková, Jan Cmíral ml., Linda Dřevikovská, Radka Dulíková, Richard Honzovič (vyp.)
(další profese)
  • boshke
    ****

    Celé jsem to viděl snad poprvé v životě a přišlo mi to překvapivě slabé, resp. relativně slabé. Začátek je skvělý, z té báby průvodkyně jsem opravdu nemohl. Stejně jako notoricky známá Cimrmanova školní léta a Cimrman inspirující a vynalézající. Pak to pro mne však silně ztratilo na tempu i dechu a ve zbylé půli filmu bych těžko hledal nějaký významnější moment. Uvidíme, jaký bude druhý Cimrmanovský film... 70%(18.2.2012)

  • sportovec
    *****

    Cimrmanovská poetika od počátku přináší do českého prostředí závan nového. Vedle Suchého a Šlitrova Semaforu je zřejmě nejvýznamnějším tvůrčím projevem vlny obnovy malých divadel v šedesátých letech. Navazuje tam, kde se kdysi pohybovala Červená sedma, Revoluční scéna nebo kabaretu věnovaná významná část tvorby Jaroslava Haška. Zapomínat by se nemělo ani na Osvobozené. Umění mystifikace, schopnost konstruktivní travestie, nenárodovecká národovost (nedejme se mýlit, Svěrák je v hloubi svého rozverně něžného srdce horoucím vlastencem moderního typu - viz OBECNOU ŠKOLU), dokonalá perzifláž exaktně vědeckého přístupu, která pobaví všechny včetně vědců samých, osobité pojetí průvodcovského výkladu - a v něm opět dokonale zvládnutá "demokratičnost" diskusí někdejších veřejných schůzí a diskusí komunistické éry - to všechno povznáší ducha a do rozchechtání žene náhle jaré srdce. Jemnost provedení, autentičnost v kresbě prorostředí, perfektní pseudointelektuálno osmdesátých let jsou stejně adekvátní charakteristikou formy jako předtím poetiky. Nadčasovosti není nikdy dost; zde se nám podává plnými dlaněmi. Co bychom si mohli přát víc?(28.2.2008)

  • S.Quentin QUALE
    ****

    Zábavná a hlavně inteligentní osmdesátiminutovka z historie českých lůhů habsburských z geniálních hlav pánů S+S. Dávám čtyři kousky, protože po většinu stopáže jsem se přeci jen za břicho nepopadal. To nastalo pouze částech s Petrem Čepkem, ten mi dal setsakramentsky zabrat. Je to klasika, doporučuju. 89%(29.1.2014)

  • Renton
    ****

    Scénář: Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák .. Vrchol naší biografické fikce. Na Divadle Járy Cimrmana nijak neulítávám, ale jeden díleček této chytré tvůrčí mozaiky miluji a tím je Zdeněk Svěrák. Jára Cimrman byl… Můžeme o tom diskutovat, můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat.(25.10.2007)

  • Zodd
    ****

    Možná nebudu první s tímto názorem, ale prostě jde jen o divadlo na filmovém plátně a z té filmové autenticity to jakžtakž funguje. A vzhledem k tomu, že hry nabízely kanonádu inteligentního humoru, tady je toho střelného prachu asi polovina či méně. Ale ta všudypřítomná ironie našeho slavného tvůrčího dua z toho pořád dělá velmi nadprůměrnou komedii, která do průměru nepatří a ani se nepřibližuje.(14.10.2019)

  • - Samotní tvůrci Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak měli obrovské dilema, zda film vůbec natočit. Podstatou bylo to, že skutečnou podobu Járy Cimrmana nechtěli nikdy odhalit. Zvažovali dokonce i možnost, celý film natočit z pohledu Cimrmana. Tuto myšlenku ovšem rychle opustili. Nakonec využili možnosti film natočit a vrchol své absurdní mystifikace převedli na plátno v klasické podobě. (mchnk)

  • - V době, kdy žije následník trůnu František Ferdinand, se mše svatá v římskokatolické církvi odehrává tak, že většinu času kněz stojí zády k věřícím a čelem k oltáři a bohosloveckým jazykem je latina. Vyjímku měli jen chorvatské a české diecéze pro staroslověnštinu, a to bylo na částečné či úplné užívání, takže mše pro následníka by byla určitě v latině. (Teimei)

  • - Jára Cimrman se snaží zlikvidovat Habsburskou monarchii mj. tím, že bude děti následníka trůnu Františka Ferdinanda d'Este učit o prohnilosti monarchie a o tom, že nejlepším zřízením je republika. Tyto snahy jsou však zcela zbytečné, protože Ferdinandovy děti neměly následnické právo díky jeho sňatku s Žofií Chotkovou. Od smrti Ferdinandova bratra Otty Franze v roce 1906 byl druhým následníkem v pořadí Ottův syn Karel, který se císařem v roce 1916 skutečně stal. V roce 1909 kdy se zmíněná "likvidace monarchie" odehrává měl tedy Cimrman své snahy zaměřit spíše ke Karlovi. (#47)