Reklama

Reklama

Nehanobte spánek mrtvých

(festivalový název)
  • Španělsko No profanar el sueño de los muertos (více)
Trailer

Obsahy(1)

Na odlehlé farmě experimentují místní vědci s radioaktivním přístrojem na místním poli. Jeho záření oživí mrtvé, kteří začnou napadat a zabíjet místní obyvatele a cestující. Mladík a dívka, setkávající se náhodou na benzínové pumpě, se stávají hlavními hrdiny tohoto, dnes již starého, ale klasického "zombie horroru". Na jedné straně se snaží ubránit útočícím zombiím, na druhé straně pak musí přesvědčit vědce a policii, aby zničili stroj na místním poli. Boj o holý život s nesmrtelnými zombies začíná... (Flipnic)

(více)

Recenze (47)

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

První půlka neúnosně pomalá a prázdná, kdežto ta druhá (od scény v kryptě) excelentní. Upřímně se divím, že jsem při tom rozsáhlém úvodu neusnul, současně jsem za to ale moc rád. V době, kdy jsme zvyklí na zombie apokalypsy pracující s hordami nemrtvých, je tento film pěknou úkázkou toho, že kdysi to šlo i s pouhými pár kusy. Horror movie of the year ()

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Zvláštní horor. Zombie horory obzvlášť ty staré příliš nemusím, přece jen notoricky bloumající mrtvola příliš nevyděsí a napětí také moc nepřinese, zde byli Zombíci vlastně jen 4, takže se jedná o velmi malý horor, který naštěstí disponuje originální myšlenkou a velmi šokujícím a smutným koncem, ale po hororové stránce spíše průměr, gore také poskrovnu. 60% ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Zombie filmy první poloviny sedmdesátých let pod vlivem nihilistické a sociálně kritické Noci oživlých mrtvol (Night of the Living Dead, 1968) George A. Romera nevybíravě zadupávaly do země idealismus předchozího desetiletí a reflektovaly soudobou ideologickou i acidovou kocovinu, kterou prohlubovala nekončící válka ve Vietnamu a politické skandály. Z amerických tvůrců kráčel v Romerových šlépějích především režisér Bob Clark, který v satirickém hororu Children Shouldn't Play with Dead Things (Děti by si neměly hrát s mrtvými věcmi, 1972) využil zombie jako katalyzátor pro kritiku hippies, kteří stejně jako jimi kritizovaný státní aparát utápějí proklamované ideály v egocentrismu a mocenských pletichách. V jízlivě kritickém snímku Deathdream (1974) pak jako jeden z prvních filmařů tematizoval problém válkou poznamenaných navrátilců, když z vietnamského veterána udělal oživlou mrtvolu hladově pohlížející na své spoluobčany. Nejdůsledněji i myšlenkově nejradikálněji nicméně na Romera navázal španělsko-italský film odehrávající se v Anglii Nehanobte spánek mrtvých. Režisér Jorge Grau, jenž náleží mezi tvůrce španělské nové vlny, snímek vystavěl jako radikální antiestablishmentový pamflet, který ukazoval britskou společnost v deprimované letargii, která nastoupila po vystřízlivění z předchozího desetiletí charakterizovaného swingujícím Londýnem. Z velkoměst se staly šedivé průmyslové kobky přinášející smrt, ale ani útěk na venkov nemůže přinést klid a mír, neboť už i tam zasáhla ruka člověka hnaného požadavkem maximální výkonnosti. Iniciátorem zombie apokalypsy je zde nový stroj vyvinutý ministerstvem zemědělství, který má likvidovat škůdce tím, že z nich pomocí elektromagnetických vln udělá agresivní kanibaly. Příznačně ale má totožný účinek také na kojence a nedávno zesnulé lidi. Když se zdejší volnomyšlenkářský hrdina George pokouší přijít podivným úkazům na kloub, narazí na neprostupnou zeď v podobě fašistického inspektora McCormicka, který přijel vyšetřit první záhadnou vraždu v okolí. Grau divákům předkládá krutý obraz společnosti, která sama na sebe seslala katastrofu a příznačně právě svou agresivitou a sebezahleděností ji nechá eskalovat až do apokalypsy. Famózně gradující vyprávění již v úvodní sekvenci odjezdu hrdiny z města navodí přízračnou atmosféru, kterou nadále stupňuje až k zneklidňující bizarnosti poslední třetiny, kde se postavy ocitají na hranici šílenství, které by ale bylo příliš snadným vykoupením z hrůzné reality. (text byl původně psaný pro katalog LFŠ) ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Paráda, a maximální spokojenost, tohle je jeden z nejlepších 70s zombie filmů, atmosférou blízko k filmům Amanda de Ossoria. Tématicky zhruba tak stejný s http://www.csfd.cz/film/7786-raisins-de-la-mort-les/, avšak tento spain/italy eurohoror, je o celé 4 roky mladší, a podle mně i daleko lepší než Rolllinova kultovka. Pomalejší rozjezd v duchu typické detektivky mi vůbec nevadil, stejně tak anglický venkov, kde se točilo, zombie masky bez zbytečného makeupu byly i přes tento handicap velmi realistické a měly opravdu velmi blízko k podobě běžného člověka, tady jsem byl rovněž spokojen. Perfektní překvapivé a velmi efektní gore, to je další povedená věc v tomto filmu a samozřejmě pak druhá živější polovina a nelítostný konec (spíše neuvěřitelný chaos, pocit nespravedlnosti a nepochopení), navíc tu hráli moji dva velcí oblíbenci (Lovelock a Galbó), tady jsem musel jít s konečným hodnocením ještě výš až na samý vrchol. Doporučeno... ()

Flipnic 

všechny recenze uživatele

Jednoznačně vzhledem ke stáří filmu musím hodnotit za plný počet!! Tohle jsem opravdu nečekal. Chlapík a ženská, kteří se náhodně setkají na benzínové pumpě, se stanou hlavními hrdiny horroru, kde zombíci ožijí díky podivnému radioaktivnímu stroji na místním poli. Starousedlost se tak stane velice nepříjemným místem, kde zombie útočí nečekaně, náhle a brutálně. Je neuvěřitelné, jak vyvážený, filmově precizně zpracovaný, napínavý a ve finále "kulervoucí" horror vznikl ještě dávno před přeceňovaným Fulciho Zombi 2 a některými Romerovkami... Film má sice neuvěřitelně dlouhý a pomalý rozjezd, ale druhá polovina a zejména poslední půlhodina s přehledem válcuje drtivou většinu italských zombie brutalit, včetně již zmíněného "Zombi 2" nebo excelentního Notti del terrore, Le. Filmaři přímo nevsází na gore-efekty, ale s přehledem ukazují, že jsou schopni vytvořit opravdu neuvěřitelné gore-scény a to jak v rámci své doby, tak ve vztahu k dnešní konkurenci ... Zombíci škrtí, rdousí, trhají, kousají, pojídají ... Na filmu se mi velmi líbilo, že je velice vyváženě řemeslně natočený, je napínavý a nechce za kažkou cenu šokovat gore-efekty, má smutnou atmosféru, smutný konec atd. Vyloženě excelentní dílo, na které jaksi diváci v roce příchodu Hooperova Texasského masakru asi zapomněli ... Fanouškům staré hutné italské horrorové školy opravdu doporučuji. ()

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Mrazivá podívaná, která už patří do zlatého fondu hororu, pořád je ale na míle vzdálená klasickému Romerovi nebo Fulcimu. Tenhle snímek s tematikou zombie si šlape vlastní cestou, ale o to více působivější. Jeho první polovina sice obsahuje detektivní vložku, ale postupné objasňování příčiny radioaktivního přístroje na hubení hmyzu rozhodně není nezajímavá, stejně tak pátrání po zdánlivě mrtvém tulákovi Gurthiem. Odcizeně působící prostředí anglického venkova a hudba plná zneklidňujících ruchů dělají svoje. Po nalezení temné krypty však nastupuje to, co si divák žádá: napětí, strach a gore. A vůbec nevadí, že davové scény plahočících se zombies jsou nahrazeny několika málo mrtvými. Paráda. ()

Shit 

všechny recenze uživatele

Zombie horor založenej spíš na příběhu než na brutálních gore tricích, ostatně moc brutality se tady člověk opravdu nedočká, ale když už se přece jenom něco urodí, tak to pak stojí za to, nicméně příběhově to je docela povedený, jen ty zombáci nejsou zrovna strašidelně pojatý nebo spíš nejsou vůbec strašidelný a myslící zombie mi taky moc nesedí a tak to ve výsledku trošku postrádá takový hororový napětí, ale stejně se jedná o jeden z těch lepších zombie hororů. 3,5* ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Gestapácke metódy polície, neschopnej prijať inú vyšetrovaciu verziu než jej vlastnú, zhubný vplyv nových technológií s neviditeľným smrtiacim nepriateľom - žiarením, pomoc voči poľnohospodárskym škodcom škodiaca predovšetkým novorodencom a postihujúca i ľudské pozostatky, šíriace nákazu ďalej, nenávisť k hipíkom a alternatívcom zo strany štátnej moci. Varovné celospoločenské motívy pretavené do skvelého hororovo-detektívneho príbehu o nemŕtvych, ktorých nejde zlikvidovať tak ľahko, strely, ani fyzická deformácia nezaberajú. Výzor nemŕtvych odpudivý, des vzbudzuje i vrndžanie poľnohospodárskych strojov. No a vyústenie dotvorilo svojskú spravodlivosť. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Zombie horror, který výstavbou připomene Romerovu Noc oživlých mrtvol. Výborná hudba (Guliano Sorginy) v úvodu se postupně mění v nepříjemné zvuky, táhlé tóny, sirény, vzdechy a ječení. Hned na začátku tvůrci ukazují rozpor mezi civilizací (město, skládky, mrtvý pták, továrny, jaderný reaktor) a půvabnou krajinou. Zmrtvýchvstání je rovněž způsobeno lidskou technikou. Snaha zasahovat do koloběhu vpřírodě se obrací proti člověku. Policie je nepříjemná jako asi všude na světě a hlavní hrdina nechtěně, zato úspěšně zahlazuje stopy po řádění nemrtvých. Napětí visí ve vzduchu a inferno na zemi má zelenou. Nejlepší jsou scény na hřbitově, kdy se armáda zombií začne rozrůstat. Naděje přežít se pro muže s dívkou stále zmenšuje, byť oni se vzdát tak snadno nechtějí... ()

Kusko.t2 

všechny recenze uživatele

Predstaviteľ novodobej vlny zombie hororov z počiatku 70tych rokov, disponujúci už na dnešnú dobu tradičnými postupmi v rámci žánru, t.j. používaním detailných krvavých a brutálnych gore efektov ako napríklad vytrhávanie a pojedanie vnútorností, prípadne scény zamerané na deformáciu a deštrukciu ľudského teľa apod. Čo je ale trocha netradičné, je spôsob akým sa z už normálne zosnulých ľudí uložených v márnici stávajú nemŕtvi, či spôsob akým dokáže pôvodný zombiek prebúdzať k životu (smrti) mŕtvych, ktorí ho potom v jeho hladovom vyčíňaní samozrejme nasledujú. Aj napriek svojim plusom dnes už tento klasický horor s množstvom distribučných názvov stratil to čaro, ktoré nepochybne v roku svojho vzniku mal. Hladové zuby času si vybrali svoju daň a to hlavne na atmosfére. Fanúšikovia zombie hororov nebudú ľutovať, aj keď po tejto stránke je to jeden z tých triezvejších produktov. Vo mne dokázal vzbudiť iba pocit akejsi rutiny dnes už historickej hodnoty. Že sa jedná ale o pravý zombie horor naznačuje aj počínanie britských cenzorov z BBFC, ktorí “Non si deve profanare il sonno dei morti“ – titul v Británii v čase vydania známy ako “Living Dead at the Manchester Morgue“ dokonca v roku 1975 pustili do miestnych kín iba v orezanom zostrihu, konkrétne skrátenom o 1 minútu a 27 sekúnd. O pár rokov neskôr, konkrétne v júni roku 1982 sa tento zombie horor dostáva na pulty predajní a požičovní a to vo svojej pôvodnej nezostrihanej podobe zásluhou distribučného štúdia “VIP“ a to ako titul “The Living Dead“. Medzitým sa na britský trh dostala aj Cut verzia zásluhou distribučného štúdia “LVC“, v tomto prípade film označený názvom “Don't Open the Window“ a opatrený miernejším certifikátom Rated: R. Uncut verzia filmu (“The Living Dead“) bola dokonca v októbri roku 1983 úplne zakázaná cenzormi, ktorí ju v tom čase umiestnili na zoznam tzv. Video nasties. Táto verzia sa preto musela kompletne stiahnuť z obehu. Ban na ňu pominul v apríli roku 1985, kedy sa zo zoznamu film vyradil. Toho roku sa o opätovný Cut re-release (kino zostrih) pokúsilo štúdio “Network Distribution“. Ich žiadosť bola ale zamietnutá. Pôvodný Cut skrátený o 1 minútu a 27 sekúnd cenzorom z BBFC nestačil, čo je zaujímavé, keďže v rámci toho roku odbanovali Uncut. Keďže v Británii, ale aj inde vo svete vychádza “Non si deve profanare il sonno dei morti“ pod viacerými názvami, asi bol problém sa v tom všetkom vôbec vyznať. Štúdio “Network Distribution“ tak Cut verziu upravilo o ešte 26 sekúnd (celkový zásah do filmu teda v trvaní 1 minúta 53 sekúnd), čim už konečne dostalo povolenie na distribúciu – titul vychádzajúci pod názvom “Living Dead at Manchester Morgue“. Chaos s verziami a vydaniami ukončilo až štúdio “Blue Underground“ v roku 2002, kedy “Non si deve profanare il sonno dei morti“ vydáva v remasterovanej podobe na DVD pod názvami “The Living Dead at Manchester Morgue“ a “Let Sleeping Corpses Lie“ a to v Uncut zostrihu (Rated:18). ### Čo sa týka ešte tých alternatívnych názvov, zaujímavosťou taktiež je, že v takej Brazílii a Taliansku miestni distribútori “Non si deve profanare il sonno dei morti“ označili ako pokračovanie Fulciho Zombi 2 (1979). Taliani názvom “Zombi 3 (Da dove vieni?)“ a Brazília zasa jednoducho “Zumbi 3“. Okrem tejto paralely brazílska distribúcia reagovala aj na francúzsky zombie trash La revanche des mortes vivantes (1987) (v Brazílii titul označený ako “A Revanche dos Mortos-Vivos“) vydaním “Non si deve profanare il sonno dei morti“ aj pod alternatívnym názvom “A Revanche dos Mortos-Vivos II“. ### PS. – Kto počúva grindcoreovú skupinu "Impetigo", stretne sa na jej albume z roku 1992 "Horror Of The Zombies" s úryvkom práve z tohto hororu (song "Breakfast At The Manchester Morgue" – čo je mimochodom jeden z alternatívnych názvov). () (méně) (více)

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Zombies horor starej jak Metuzalém, kterýmu podráží nohy neúnosně dlouhý, táhnoucí se a nudný začátek (půlka filmu). Ve zbývající části už se pak jedná o slušnou zombie a dokonce i gore jízdu, která na ty roky působí vice než dobře. Jen pro odvážlivce. 55% ()

pornogrind 

všechny recenze uživatele

Jde o film s pomalejším rozjezdem ale určitě se vyplatí vydržet. Jak se říká kdo si počká ten se dočká a bude odměněn. Líbilo se mi, že tenhle film k navození strachu, napětí a hutné atmosféry nepotřebuje hordu zombií ale vystačil si jen s pár nemrtvými a děsivými zvuky. Sem tam vytasil i vydařenou gore scénu. Možná i díky tomu byl jednu dobu na listině videonasties. 4hvězdy ()

Omnibus 

všechny recenze uživatele

Eko-zombie praotec, satisfacka nakonec.“ Zajímavý výlet na anglický venkov i krchov. Též do muzea v městečku Windermere, které se pyšní vycpaninou historicky prvního anglického zombíka (královnu matku nemyslím). Pryč z Londýna plného nabobů, výfukových zplodin, otrávených ksichtů a běhajících nahých žen. Btw, kdo pochopil smysl této, byť zajímavé scény, napište. Předem děkuji. OKÉNKO MUZEA: [][] Co všechno vynalezli Angličani: ≈≈ Konzervatismus, horký čaj o páté a studené čumáky. ≈≈ Mlhu, pro Jacka Rozparovače. ≈≈ Ultrazvukombajn, v okruhu 5 mil hubící mandelinku bramborovou. Jako bonus i oživuje mrtvé a miminka očkuje vzteklinou. Ekologickému zemědělství zdar! ≈≈ Superzabedněné superintendanty. „Jsi z Londýna, ty hašišáku s dlouhýma vlasama? Vinen! Ještě nevím čím, ale něco si najdu!“ [][]  50 let starý film, zombíků jen pár, ale má to šmrnc, sympatické postavy a nakonec i diváckou satisfakci, tzv. satisfacku policajtovi. Má hippie duše plesá, v prázdných hrobech radostně tančím a do ultrakombajnu kladivem mlátím. Čtyřikrát. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Po prvej polovici by som rozhodne nepovedal, akým spôsobom sa tento neznámy hororík rozbehne. Španieli a Taliani sa bohvie prečo rozhodli zájsť na anglický vidiek, ale dobre urobili. Po polovici stopáže sa film poriadne rozbehne a to aj napriek tomu, že zombíci sa nerozbehnú vôbec a tak pomalých nemŕtvych sme snáď ešte nevideli. Stále však dokážu zanechať poriadnu spúšť a vôbec to nespadá do kategórie guilty pleasure. Môžeme ich vnímať ako prirovnanie k ľuďom užívajúcich tvrdé drogy, skôr ale znázorňujú spoločnosť, v ktorej vládnu eufemisticky povedané tupé autority, viď komisár a jeho podriadení. Neprijímanie inakosti väčšinovou spoločnosťou sa obmedzuje iba na hippie vzhľad "podozrivých", čo je ešte strašidelnejšie. Na koniec nás čaká veľmi prekvapivé a zároveň dokonalé rozuzlenie. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Noc oživlých mrtvol po španělsku. Oživlí nebožtíci pod vlivem vedlejších účinků nového radioaktivního vynálezu vstávají z podzemí, z rakev a někteří i berou do ruky z vlastního hrobu velký kamenný kříz jako svůj nástroj na poražení živých. Jorge Grau se svým snímkem zdařile volně kráčí ve stopách zmíněného slavného amerického předchůdce, mimo jiné překvapivým nekompromisním závěrem a obecně kritickou metaforou směrem ke zkažené společnosti, tentokrát již s depresivní pachutí společenské deziluze po utichnutí či potlačení velkých revolučních hnutí z konce 60. let. Vedle toho si tvůrci kráčí zcela originální vlastní cestou s obohacením zombie horroru o nezvykle kriminalistickou linku vyšetřování „zombie“ vražd. Oproti zmíněné přelomové Noci oživlých mrtvol (1968) to není pro mě tolik fascinující snímek na poli žánru, ale zajímavý určitě, navíc s výbornými postavami rozporuplného policejního inspektora (Arthur Kennedy) a neprávem obviňovaného hlavního podezřelého: hippiesáckého rebela. Škoda, že řada zombie scén vyvolávala ve mě spíše dojem nechtěné srandy a kromě scény z hrobky neměla vyloženě horrorovou atmosféru. Do horrorového žánru tento film spadá díky zombie tématu a krvavými scénami, ale atmosférou to připomíná spíše standardní krimi thriller 70. let. 75% (viděno v rámci "Challenge Tour 2021" – 30 dní se světovou kinematografií) ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Dobre natočené so slušnými maskami zombíkov bez zbytočného preháňania. Celým príbehom sa vinie ekologický nádych, kontrast medzi mestskými a dedinskými reáliami je zvýraznený pomocou kvalitnej kamery. ()

Karamanlis 

všechny recenze uživatele

Skvelý španielsko-taliansky zombie horor z prvej polovice 70. rokov, teda z obdobia, keď bol subžáner living dead ešte v plienkach (o to viac ma ohromila kvalita tohto filmu). Oživlých mŕtvol sa tu objaví síce iba zopár, ale sú dostatočne efektívne a takmer každá z nich dokáže narobiť slušnú paseku... Sú síce namaskované len minimálne, to však neuberá nič na ich hrozivosti, práve naopak, svojím prejavom mi tak trochu pripomenuli D'Amatovho Antropophaga, ktorý vďaka svojej brutalite bez problémov sám utiahol celý film a podobne je to aj s týmito zombíkmi, ktorých surové počínanie je navyše umocnené výbornými gore efektami. ()

Reklama

Reklama