Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Vesecký
    ****

    Skoro neznámý, ale velmi kvalitní film, který se hodí na jakoukoliv dobu; je s podivem, že v roce 1983 tohle prošlo cenzurou, ale Bachův absolutismus patřil do historie, která se vykládala na školách jako jedno ze základních období dějin 19. století. Soukup však ukázal nejen perzekuci českých vlastenců, ale spíše se tu soustředil na všudypřítomný strach (tak ten tu za reálného socialismu u nás zas tak velký nebyl, to je pravda), který odhaloval charaktery jednotlivých postav, které se o osm let dříve pokusily svrhnout rakouský absolutismus, a tvrdě za to pykaly. Nevím, do jaké míry byl pravdivý tento příběh o chystaném atentátu na Windischgrätze; minimálně postavy jsou zajisté vymyšlené. Brzobohatého Vinický přichází z vězení a trpce zjišťuje, jak systém změnil jeho bývalé kamarády. Snad jen Antoš zůstal věrný svým ideálům, ačkoliv i on je opatrný. Přesto i on uvěří Vinického zradě, kterou nakamuflovala Bachova policie, a příběh končí tragicky.(26.2.2015)

  • adako
    ****

    Celkom podarené dobové podobenstvo, veľmi podarené herecké výkony a mimoriadne podarený scenár. Dnes už to tak nešlape, atmosféra dosť rýchlo vyprchá, a scenár má oveľa väčší nevyužitý potenciál vyvolať napätie, ale sú tu dôvody na pozretie. Napríklad výborne vykreslená dobová Praha, a celkovo, veľa kvalitných filmov o tej dobe nemáme.(21.5.2015)

  • Marthos
    ****

    Bezvýchodná situace. Případ Františka Vinického je symbolickým mementem pro všechny, kteří byli v různých historických obdobích politického i společenského útlaku postaveni před těžká osobní dilemata, útočící především na čest a svědomí člověka. Soukupův film si zachovává neoddiskutovatelné skvělé přednosti scénáře i režie. Patří mezi ně jistá kamera, až do detailů propracovaná výprava i stavby, jasně budované a pevně vedené hlavní postavy i hned celý trs skvělých hereckých výkonů (Brzobohatý, Kvietik, Němec, Besser, Geprtová, Kostka, Brabec, Sklenčka...), který rezultuje z tohoto souhrnu předností. Metoda soustředěného nátlaku je, zdá se, nejúčinnější zbraní totalitních mechanismů. V každé době a za všech okolností.(25.2.2017)

  • brooklyn73
    ****

    Pribeh filmu nas zavede do Prahy roku 1857.Sem se po dlouholetem zalari vraci jeden z radikalnich ceskych vudcu revolucniho roku 1848 Frantisek Vinicky.Misto pomoci od starych souputniku a pratel se vsak setkava s vsudypritomnym strachem a obavou.Zeme je prospikovana proraskouskymi agenty a policii,ktera jim jde na ruku jak je jenom je mozno.Vinicky poznava ,ze v Praze uz pro nej neni misto , snazi se o nelegalni utek do Belehradu. Sehnani nepraveho pasu se ukazuje jako tvrdy orisek a nakonec se stava nasemu hrdinovi osudem.Pro ziskani pasu je nucen se pripojit ke skupine chystajici atentat na prosluleho generala Windisch-Grätze chystajiciho se na navstevu Prahy,ktera se ma uskutecnit pri prilezitosti slavnostniho postaveni sochy pro generala Radeckeho na Malostranskem namesti na Male strane.Velice dobre udelany film nam lici nelehkou dobu nasi zeme.Skvela je atmosfera stare Prahy.(25.6.2008)

  • shyster
    ****

    Po druhý v týdnu jsem málem dostal zástavu srdce, když jsem zjistil, kdo natočil tak dobrý český film. Ten člověk, který má na svědomí "Jak ukrást Dagmaru"? Ano, překvapení se prostě dějou. Skvělý scénář a skvělou dobou atmosféru má na triku Jaroslav Soukup. Samotné zápolení bezbranného Čecha proti rakouské mašinérii není až tak dobré jako např. Božská Ema, ale i tak potěší na srdci se podívat na dobrý český film, kde herci opravdu hrají. 70%(22.1.2010)

  • - Spoiler: Hláška z konce filmu, pronesená vrahem Antošem (Štefan Kvietik), "zrádče", naráží na skutečnou přezdívku Karla Sabiny, podle kterého je film inspirován, která zněla "zrádce národa". (ricky4)

  • - Režisér Jaroslav Soukup se inspiroval osudy osobností 19. století Karla Sabiny, Josefa Václava Friče a Emanuela Arnoldse. (nezavisla)

  • - Film bol považovaný za protirežimový, doboví kritici ho ohodnotili negatívne. Bolo zakázané ho predávať resp. ponúkať do zahraničia, nemohol sa zúčastňovať festivalov ani byť uvedený v televízii a v domácej kinodistribúcii bol uvedený iba okrajovo. (dyfur)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace