Jeden z nejslavnějších sci-fi filmů všech dob, který podle vlastního scénáře natočil režisér
Steven Spielberg. Inspiroval se tajemnými, nevysvětlenými jevy - UFO a důmyslně rozehrál fantastickou velkopodívanou o setkání s mimozemskou civilizací. Jedním z hrdinů příběhu je obyčejný Američan Roy Neary, jenž spatří tajemná světla na noční obloze. Podobná světla se objevují i nad dalšími oblastmi země a na jiných místech se zase nevysvětlitelným způsobem "ztrácí" elektrická energie. Uprostřed pouště jsou nalezeny bombardéry pohřešované od roku 1945. A nikdo nedokáže vysvětlit, jak se právě sem dostaly. Těch podivných záhad je najednou až neuvěřitelně mnoho. Probouzejí v lidech pochopitelné obavy a strach, stejně jako je přitahují svou tajemností...
Spielbergův divácky úspěšný snímek dělá jedinečným jeho vizuální stránka, mistrovská práce režie i odborníků na speciální efekty, které společně s dokonale namíchaným tajemnem a pocity jakéhosi údivu prostupují celý děj. Natáčení projektu předcházela náročná příprava, na níž se podílel například vynikající astronom, ředitel výzkumu UFO v Illinois, prof. Allen Hynek. Speciální efekty připravil
Douglas Trumbull. Film získal dva Oscary: za kameru (
Vilmos Zsigmond) a zvláštní sošku za střih zvukových efektů (Frank Warner). Postavu Roye Nearyho hraje
Richard Dreyfuss (
Opus pana Hollanda). Jeho manželku Ronnii představuje
Teri Garrová (
Blbý a blbější). Úlohu francouzského profesora Claudea Lacombea ztvárnil známý režisér
François Truffaut.
(oficiální text distributora)
Komentáře uživatelů k filmu (727)
golfista
První krok Stevena Spielberga na půdu Sci-fi a hned taková bomba ! Jak to ten člověk sakra dělá ?! :-) O setkání s mimozemšťany asi nejpůsobivější film.(12.3.2003)
Cival
Dokonalý film, díky kterému jsem měl v dětství mnoho bezesných nocí. Tak znovu: Spielberg je génius.(27.10.2002)
Houdini
NFR 2007, Oscar 1 : Kamera + 7 nominací: Režie, Herečka VR - Melinda Dillon, Výprava, Hudba, Zvuk, Střih, Vizuální efekty + (Zvukové efekty)(8.2.2019)
Lima
Základní kámen sci-fi žánru. Steven Spielberg s tímto filmem neměl snadnou startovací pozici, poněvadž ho nasadil do kin v době, kdy celý filmový svět šílel z Lucasových ´Star Wars´ (jejichž obliba přerostla až do jakéhosi společenského fenoménu západního světa), ale díky svým kvalitám si brzo našel místo v srdci filmových fandů i odborné kritiky. Jde bezpochyby - společně se Zemeckisovým ´Kontaktem´ - asi o nejlepší film na téma kontaktu s mimozemskými civilizacemi, jehož závěr a stěžejní tóny Willimasova soundtracku vstoupily do filmových učebnic. Potěší také režisérská legenda Francois Truffaut (v té době Spielbergův přítel) ve stěžejní roli astronoma Lacombeho. A na to narvaný letní kino za bolševika také jde stěží zapomenout.(2.3.2010)
Galadriel
Ehm... Když jsem tenhle film viděla poprvé jako asi desetiletá, začala jsem potom při jídle modelovat z bramborové kaše horu, kde měli přistát mimozemšťani. No můžu něčemu takovému dát jiné hodnocení, než 5*?(15.2.2003)
Gemini
Když jsem tenhle film viděl poprvé, z první poloviny jsem byl vyděšenej a druhou nějak nechápal. Bylo mi totiž asi sedm :). Pak jsem to viděl znova a říkám si - jo, takhle by to bylo lepší než ve Dni Nezávislosti a Aktech X, kde nám tvrdí, že Vládci Loutek nejsou nic jiného než zlí Vetřelci chystající se na Válku Světů a že už Jsou Mezi Námi :). Ale nemuselo to být tak roztahaný, i když Spielberg roztahanost rád, není liž pravda?(15.2.2003)
Tosim
Pomalost snímku je jistě záměrná. Všechny motivy velkého příběhu jsou patřičně rozebrány, aby se pak mohly dokonale spojit. Kaše je naprosto úžasná. A potěší i Francois Truffaut jako herec.(9.5.2003)
Matty
Nad zemí se vznášejí neidentifikovatelné objekty, na nečekaných místech se objevují ztracená válečná letadla a Richard Dreyfuss blbne s jídlem a pěnou na holení. Stejně jako o 17 let později Jurský park, také Blízká setkání z nekritické perspektivy fascinovaného malého dítěte (nebo infantilního dospělého) tematizují lidský údiv jako takový. Na podkladu sci-fi z 50. let Spielberg mistrně odklonil paranoiu americké společnosti od vnitrostátních záležitostí k věcem nadpozemským, kterých vlastně není důvod se bát. Jako vyprázdněná eskapistická zábava, do které si každý může nalít své vlastní významy, film funguje výborně také díky tomu, že je celý založený na naznačování toho, že nám v příští scéně bude odhaleno něco zásadního (a pokud ne v příští, pak v přespříští nebo v té další). Oddalování odhalení díky svižné režii a náležitě rozmáchlému měřítku dokáže udržet pozornost až do spielbergovsky chlácholivého finále. Rád bych viděl remake, ve kterém hrábne třeba Sethu Rogenovi a který rozvede (možná nezáměrnou) komediální rovinu filmu (modelování homolí z bramborové kaše s vážnou tváří vážně sledovat nedokážu). 75% Zajímavé komentáře: evilive666, Bobek15(10.10.2005)
Radyo
Nádhera, pohádka, fantazie. Poprvé jsem viděl tenhle skvost někdy v 80. letech v letním kině a byl to pro mě zážitek na celý život. Richard Dreyfuss je dokonale působivý, triky jsou přímo bombastické i na dnešní dobu a celková atmosféra filmu je prostoupena maximální mírou humanity. Závěrečná čtvrthodina je fascinujícím vyvrcholením filmu. Po jeho skončení jsem na obloze marně vyhlížel nějaká podivně se pohybující světla...(26.7.2002)
J*A*S*M
Natočené je to krásně, ale trochu mi vadí, že odpovědí na otázku "Proč se zde mimozemšťané chovají tak, jak se chovají?" je prosté "Protože můžou." Vlastně kecám, vadí mi to hodně.(7.6.2011)
Enšpígl
Po filmařské stránce je to machrovina největší, ale některé části filmu jsem prostě nechápal a otázka Proč ? padala poměrně často a rušila tak větší vnímavostní ponor do všeho toho užasného, napínavého a neznámého. Navíc já mám stejně radši postel a v ní holku a sebe, nebo- li blízká setkání prvního druhu.(7.9.2008)
Djkoma
Úžasně magické barevné dílo od režiséra, který má rád hodné mimozemstany. Postupně se odhalující tajemno okolo barevných lítacích předmětů, výpadkům elektřiny, únosům letadel a jejich oběvování, šíleného nutkání vytvořit horu... svůj cíl. Toto všechno se postupně ukazuje a vede k úžasnému finále plného výborných efektů, barev, hraní na klávesy a ... trochy mírumilovných kamarůdu z jiné planetky. Velmi působivá a přijemná podívaná.(3.2.2005)
T2
║Rozpočet $19,400,870║Tržby USA $134,800,000║Tržby Celosvetovo $306,500,000║ Steven Spielberg a jeho obľúbená téma o mimozemšťanoch, nuž tých už z každého možného smeru prevetral, či už v dobrom (E.T.) alebo aj v zlom (Vojna Svetov), ale treba pripomenúť, že vždy to je od neho plnohodnotný zážitok ako aj toto blízke stretnutie s nimi. Po trikovej stránke to aj dnes dobre rezonuje, prináša správnu dávku napätie či aj takú slušnú štipku strachu a úzkosti pri niektorých moc vypätých scénach. /95%/(18.5.2005)
gouryella
Ne ane - proste tato Spielbergova sci-fi se mi moc nezamlouva. Az prilis jsem se u ni nudil.(3.8.2002)
Radek99
Setkání prvního druhu je, když vidíte UFO. Druhým druhem je, když o tom vidíte nějaký důkaz. Kruhy v obilí, záření...Třetí druh je, když navážete kontakt. Ale to už je tak trochu spoiler... Každopádně je skoro neuvěřitelné, co dokázal Spielberg v roce 1977 natočit...a k puncu výjimečnosti stačilo jemu a Johnu Williamsovi vlastně jen pět jednoduchých tónů... Podobné filmy: Kontakt(18.11.2006)
DaViD´82
Blízká setkání třetího druhu jsou jedním ze čtyř nejlepších filmů páně Spielberga. To jejich kvalitu myslím dostatečně vystihuje, ne?(27.1.2007)
Superpero
První intergalaktická jam session.(23.2.2010)
Rob Roy
Klasika mého mládí. Ale Richard Dreyfuss vypadá lépe s vousy.(27.6.2003)
hirnlego
Film, který asi odstartoval mou lásku ke sci-fi a nelásku k fakanům. (v dětství 5*, v dospělosti stěží 3*)(3.11.2019)
Nathalie
Jak je možné, že jsem v dobrodružném vysokorozpočtovém sci-fi spektáklu s kongeniálně obsazeným Truffautem slyšela kosmickou ozvěnu melancholického Lost in Translation? Samota-odcizení-sblížení-odcházení-naplnění. Pod našima rukama se počala tvarovat hora, jakýsi nepravidelný útvar, který začal vyrůstat všude kolem nás. Podej mi ruku, řekl pěti tóny. A já mu ji podala.(2.6.2008)