Nastala chyba při přehrávání videa.
  • tron
    *****

    „Aký zmysel má riskovať sedem ľudských životov za cenu jedného?“ To je takmer až filozofická otázka, ktorá v monumentálnej Spielbergovej snímke neustále udržuje ešte viac napätia, ako všetky tie bombastické akčné scény s tankami, či legendárny brutálny prológ z vylodenia v Normandii, ktorý okamžite po uvedení filmu do kín vstúpil do dejín kinematografie svojou „strašnou“ atmosférou a bravúrnou technickou precíznosťou. Spielberg herecké obsadenie odvážne pozliepal z „klasických hviezd“ (Ted Danson, Tom Hanks, Tom Sizemore ako jeho verná pravá ruka s pancierovou päsťou) a novej mladej generácie, často z nezávislého amerického undergroundu, z nich mnohí nielen hrali, ale aj režírovali a písali scenáre (Vin Diesel, Edward Burns). Snímke je po audiovizuálnej stránke dokonalá a hoci môže vinou monumentálnej dĺžky 170 minút predsa len miestami troška nudiť (zrejme paradoxne až vo finále, kedy konečne na scénu nastupuje „onen Ryan“ v podaní vtedy relatívne začínajúceho Matta Damona), patrí medzi klasické vojnové eposy. Kino Považan NMnV 1998(1.11.2004)

  • Radyo
    ****

    Na jednu stranu ten film hodnotím vysoce kladně - od každého jiného režiséra by to byla bomba. Na druhou stranu ale musím vidět i drobné chyby - a to zejména proto, že režisérem je Steven Spielberg, mistr nad mistry, jemuž ale (zdá se) v posledních letech malinko dochází dech. Každopádně ale je třeba podotknout, že minimálně ta úvodní cca 20-minutová bojová sekvence vejde do historie filmu. Zbytek je také velmi vydařený, ale přece jen mám dojem, že už to jaksi není ono a že Steven svou laťku pomaličku, ale jistě snižuje. A když srovnám dva válečné hity roku 1998 - tento a Tenká červená linie, pak z tohoto miniduelu vyjde TČL jako vítěz.(29.10.2002)

  • kulyk
    ****

    Rodina Ryanovic nemá zrovna šťastné období. Kluci zloběj, nekrejou se tak, jak je zupák v semináři poučil, takže plýtvají tekutinou z nejcenějších v zámoří, a když je naženou na frontu, tak i krvácí. A to víc, než dobře živený americký vidlák ustojí. No a protože administrativa je zcela typicky všímavá a měkkosrdcatá, rozhodne se poslední exemplář poslat zpět mamině, aby jí na zahrádce pomohl probrat bramborovou nať od mandelinky. Za tento bohulibý cíl hodlá obětovat libovolné množství lidksých zdrojů....... Vylodění na Omaze spolu s usazením mé maličkosti na nejlépe ozvučeném místě kina ve mě zanechalo výrazný zážitek. Ani Tom nevypadal tentokrát jako autistický štěně.(12.4.2012)

  • Subjektiv
    ***

    Tam, kde jiný Spielbergův film, Schindlerův seznam, končí, tam, na válečném hřbitově, začíná (a také končí) Ryan. Scéna je to v obou případech "dojemně Spielbergovská" a nemyslím to jako lichotku. Vykrádání sebe sama a nejen sebe, je, začínám se s každým dalším filmem od něj domnívat, Spielbergův trademark. Jen změna tématu ho dokáže osvobodit od opakování se. A snad i proto témata střídá. Ale abych ho jen nehaněl, kulometně dělostřelecké peklo na pláži s takovými sympatickými detaily jako změna ozvučení pod a nad hladinou, hvízdající a zvonící kulky, vybuchující granáty - všechna čest - je velkolepé. Trošku se ovšem bojím, že jde o nechtěnou oslavu války, její adrenalinovou estetizaci, její představení jako svého druhu extrémní sport. Člověk spíš propadne touze zkusit si vylodění v nějaké válečné FPS než jakémukoliv jinému pocitu. +++++ Po vylodění... nesmyslná mise, ve které se hlavní hrdinové potulují po okolí Carentanu a neustále se ptají: "Není tu Ryan?", a občas to prokládají různými řečmi či bojem, to už není příliš velká zábava. Nicméně během těch mnoha minut mě napadlo, co že mi to tak na Spielbergovi vadí. On nedůvěřuje svému divákovi. +++++ Nevěří, že ho může dojmout náhlá smrt postavy, proto musí umřít obklopena přáteli a volat maminku. Nevěří, že si divák všimne detailu, který se rozhodne do filmu vložit, proto na něj okatě upozorňuje a ještě ho několikrát zdůrazní pohledy protagonistů. Vede prostě své diváky za ručičku. U jeho filmů se divák nemusí vůbec bát, že by mu něco uniklo, že by musel mít mozek a smysly vybičované na maximum. Kdepak, i závažná témata divákovi natráví jak ptačí rodiče potravu ptáčatům. Rozmělňuje své filmy bezvýznamnými epizodkami, drobnostmi, které ho zřejmě kdysi zaujaly a chce se o ně teď podělit. Natahuje tak stopáž svých filmů k prasknutí. Napjaté situace s oblibou řeší dojemnými proslovy... Ještě si tento svůj dojem ověřím u jeho filmu Amistad. +++++ Ryan se nás snaží přesvědčit o nesmyslnosti a hrůze války, ale vzato kolem a kolem, válka nám tu vychází jako ta nejlepší příležitost k projevení odvahy, chlapskosti, kamarádství, nejúčinější stroj na dospívání v muže. Protiválečný je deklaratorně a na úrovni, která koresponduje s divákem odkojeným válečným mainstreamem, jen se dopuje větším množstvím slzení, zajímavých epizodek a vytrikovaností. Slabé ***.(25.8.2008)

  • Renton
    *****

    Scénář: Robert Rodat .. Veledílo! V kontextu všech desítek či stovek válečných filmů co kdy vznikly - tento má skutečně realisticku úvodní bitevní sekvenci a v nastavené úrovni realismu a naturalismu se pokračuje po celou délku snímku do neméně zdařené a realistické závěrečné bitvy! Hm, když zavřu oči a představím si sebe na té lodičce, která míří neodvratně k 'Pevnosti Evropa' .. brr! ... Mistr Steven Spielberg a vůbec filmový naturalismus zde dosahuje svého vrcholu a pro mne to bylo něco neskutečného!! Pořád je ve mě určitý rozpor co se války týká. Viděl jsem už spoustu válečných filmů - z 2 světové asi nejvíce, ale pořád si prostě nedovedu představit Válku. Na jedné straně to hrdinství a možnost něco dokázat a ovlivnit, na straně druhé obrovský zmatek, strach, zhnusení a bezvýznamnost... Ale abych se držel filmu.. I 8 lidí - vojáků - může mnohé změnit. Někdo (to) asi nepřekousne tj. "slabý" a "příšerně" proamerický scénář, ale v tomto případě mi to vůbec nevadilo, neboť hlavní poselství a přínos filmu je někde jinde.. Snímek v podstatě nikde nezaostává, kromě poutavého, velmi silného scénáře a už zmíněné mistrovské režie vynáší celek do výšin bezchybná kamera, ozvučení vizuálně bezchybných akčních sekvencí, dojemná hudba a v neposlední řadě herecké výkony - Tom Hanks stále ve vrcholné formě, ale nezaostává prakticky nikdo z výborného obsazení. Druhá světová válka tu byla a přesto, že její úděly někteří nesou dodnes, je na ní pomalu pozapomínáno v návalu moderních konfliktů a tak je třeba mnohým připomenout o co šlo. A povedlo se, tohle je dokonalý a nejlepší válečný film historie. Sice je vyzněním třeba Apokalypsa ještě (byť jen o trochu) hnusnější, ale to už byla jiná válka. .. 100%. __ Dokonalé geniální. __ ☼ FILM ROKU ☼(12.3.2005)

  • - 2. prapor, do něhož spadají kapitán Miller (Tom Hanks) a jeho muži, skutečně útočil na Omahu, ale ne na Dog Green, nýbrž na Point Du - Hoc, který se nachází západněji. (Horazius)

  • - V poslední bitvě v Ramell Jackson (Barry Pepper) vystřílí do Němců celkem 8 nábojů, zásobník má však jen na 5. (jirijost)

  • - V prvý deň D sa v Normandii vylodilo približne 156 000 vojakov z toho 73.000 amerických. Na podporu vylodenia bolo k dispozícii 11 590 lietadiel a 6 939 lodí. Do konca 11. júna (D + 5) bolo na plážach vyložených 326 547 vojakov, 54 186 vozidiel a 104 428 ton zásob. V prvý deň padlo 3686 amerických vojakov a počas celého výsadku  6 603 Američanov. Počet nemeckých obetí nie je známy, ale odhaduje sa, že sa pohybuje medzi 4 000 a 9 000 mužmi. Celkovo 425 000 spojencov a nemeckých vojakov bolo zabitých, zranených alebo zmiznutých počas bitky o Normandiu. (Raccoon.city)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace