Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Barevný širokoúhlý film Lola Montes natočil významný režisér Max Ophuls ve francouzsko-německé koprodukci. Je to jeho poslední dílo. Zajímavou formou, kombinující vyprávění, cirkusovou pantomimu a hrdinčiny vzpomínky, vypráví životní příběh slavné kurtizány Marie Dolores Porriz y Montez, hraběnky z Lansfeldu od jejího útlého dětství přes první lásky a první skandály, v nichž hrály významnou roli četné historické osobnosti, včetně světoznámých hudebních skladatelů Franze Liszta, Richarda Wagnera, Frederyka Chopina až po poslední skandální epizodu v Bavorsku, kde její milostný poměr k bavorskému králi Ludvíku I. vyvolal skutečnou revoluci, a po neslavný konec jejího života v aréně amerického cirkusu, kde se nechává za dolar muži okukovat jako dravé zvíře v kleci a líbat si ruku. Film byl natočen ohromným finančním nákladem v prvotřídním hereckém obsazení (dominují mu někdejší francouzská sexbomba Martine Carolová a oblíbený Peter Ustinov v roli manažera) v roce 1955. O jeho zajímavém osudu se zmíníme na jiném místě. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (15)

Matty 

všechny recenze uživatele

Melodrama za všechny peníze – nejdražší francouzská koprodukce své doby. Po své premiéře zůstala opulentní ukázka Ophülsova sklonu k vypravěčským i stylistickým excesům mimo okruh kritiků z Cahiers du Cinéma nedoceněna. Teprve po režisérově smrti k ní pozornost většího množství cinefilů přitáhl americký auteurista Andrew Sarris, označující Lolu za nejlepší film všech dob. Bezradnost producentů nicméně udělala své a film byl krátce po premiéře zmrzačen necitlivými střihovými zásahy, přeskupujícími události do chronologického pořádku. Syté technicolorové barvy, původní cinemaskopický formát a stereofonní zvukovou stopu první kopie nejvěrněji přibližuje a Ophülsovu neortodoxní vyprávěcí strukturu zřejmě nejpřibližněji zachovává restaurovaná verze od Cinémathèque Française, přístupná na discích od Criterionu. Pokračování zde. 80% ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Jedno ze stěžejních děl filmových dějin. Barvy, kompozice, výprava, to vše na příkladné úrovni. Ne nadarmo to spousta filmařů včetně Francoise Truffauta označuje za nejlepší CinemaScope film všech dob. Herecky zaujme jak Martine Carol jako žena, jíž se k nohám skládají všichni dostupní muži, tak démonický ředitel cirkusu v podání Petera Ustinova. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Jediný barevný (a zatím jediný širokoúhlý, co jsem viděl - ani nevím, jestli existují další) Ophuls byl velká otázka, protože komponování do akademického formátu a hra světel a stínů ho pro mě definovaly především. A jde samozřejmě o jedinečný zážitek. Výrazné barvy první jakosti, širokoúhlé, že David Lean by řekl: "Hele, Maxi, brzdi." V Ophulsovi se režijně opět střetává síla klasické kinematografie a maximální nápaditosti v jejím rámci. Dějově je film naopak opět podvratný. Pasivní hrdinka odevzdaná do rukou cirkusáků se stává objektem, hračkou a někým, kdo se vzdal vnitřku, čímž vzniká mnohdy perverzní útok na diváka, který se nemůže neztotožňovat se senzacechtivými návštěvníky okolo manéže. Tohle Ophulsovo odcizování postav skrze roztříštěné retrospektivy a vypravěčské pohrdání dělá Lolu dost odvážným filmem. 4 a 1/2 ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Nemůžu si pomoct, ale i po zkušenosti s legendární Lolou Montès pro mě Ophüls zůstává pouhopouhým "mistrem formy". Lola je obrovská manýra. Překrásná, tuze překrásná, ale stále jen manýra. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Tento typ filmu by ma mal emocionálne rozobrať. Donútiť nie najmladšieho chlapa na konci plakať. V podstate by to malo byť režisérovou povinnosťou. Tak, ako sa to podarilo dvojici E+P s Red Shoes. Chyba ale nie je iba na strane tvorcov, Lolu Montes treba vidieť v kine, možno niekde z predných rád. Ak je film koncipovaný pre veľké plátno, je svojim spôsobom nezmysel ho pozerať hoci aj na veľkej obrazovke. Všetko je po formálnej a rozprávačskej stránke dokonalé, o to viac ma mrzeli tie chýbajúce emócie. Ale v momente, keď sa film zjaví v programe klubového kina alebo v rámci festivalu, nebudem váhať ani minútu. ()

anderson

všechny recenze uživatele

SLOVENSKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: ČST 2 = 24.12.1978+(R: ČST 1 = 2.3.1979), réžia slovenského znenia (ČST Bratislava) = (12.4.2012) ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Tento snímok je dokonalým uspávacím prostriedkom, jedno z najpreceňovanejších diel v histórii filmu a dokonalá ukážka kompozície v širokouhlom formáte. A za to je tá jedna hviezda. ()

garmon 

všechny recenze uživatele

Už vím, odkud to sebral Greenaway v Dítěti z Maconu, ale i v Prosperových knihách a Kuchařovi - . A Jasný to před Až přijde kocour taky musel vidět... Lavran má s manýrou pravdu. Navíc - Ophuls je staré kino. Ale chvílemi hodně vtipné. A ve své do sebe zatočenosti naprosto dokonalé! PS: Auricova hudba byla pěkně otravná... ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Zajímavý příběh o jistě zajímavé ženě, ale v tomhle případě je naprosto zásadní forma, kterou je příběh vyprávěn. Je to cirkusové vystoupení, které se střídá se skutečnými scénami z minulost ženy, která je uvedena v názvu filmu. Tohle provedení je natolik jedinečné, že tomu příběhu dává něco navíc. I tak to pro mě nebylo až tak moc. ()

Splasher 

všechny recenze uživatele

K filmu jsem se dostal až přes píseň Have one on me od Joanny, nikolivěk kvůli jeho historickému významu. Zajímal by mě přepočet rozpočtu na dnešní dobu. ()

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

"Why didn't you ever stay with your lovers, countess?" "Because femne fatale never stays."   Nezáživný životný príbeh jednej slávnej pobehlice na spôsob Angeliky, pri ktorom ma neprekvapuje, že bol prepadákom a naopak ma prekvapuje jeho zaradenie medzi 1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete. Retrospektívne rozprávanie príbehu prostredníctvom cirkusového predstavenia je síce zaujímavý prvok, ale inak už na filme veľmi nemám čo vyzdvihnúť. Určite to nebude pre mňa dosť odpudivé cirkusové prostredie (prečo len sa k nemu musia filmoví tvorcovia neustále vracať?), ani tá lepkavá verklíková hudba, hrajúca stále dookola a ani hlavná predstaviteľka Martine Carol, herecky dosť nevýrazná (celé herecké obsadenie inak za veľa nestojí, snáď s výnimkou Petra Ustinova). Ako tak ma bavila jedine epizóda v Bavorsku a dokážem ešte oceniť stvárnenie toho rozporu medzi idealizovaným objektom zbožňovania (nedosiahnuteľná krásna bohyňa) a banálnou realitou v podobe cirkusovej atrakcie (skazená, prelietavá žena).   "In the entire world, scandal means money. And in America it has no limits." ()

Reklama

Reklama