Reklama

Reklama

Barevný širokoúhlý film Lola Montes natočil významný režisér Max Ophuls ve francouzsko-německé koprodukci. Je to jeho poslední dílo. Zajímavou formou, kombinující vyprávění, cirkusovou pantomimu a hrdinčiny vzpomínky, vypráví životní příběh slavné kurtizány Marie Dolores Porriz y Montez, hraběnky z Lansfeldu od jejího útlého dětství přes první lásky a první skandály, v nichž hrály významnou roli četné historické osobnosti, včetně světoznámých hudebních skladatelů Franze Liszta, Richarda Wagnera, Frederyka Chopina až po poslední skandální epizodu v Bavorsku, kde její milostný poměr k bavorskému králi Ludvíku I. vyvolal skutečnou revoluci, a po neslavný konec jejího života v aréně amerického cirkusu, kde se nechává za dolar muži okukovat jako dravé zvíře v kleci a líbat si ruku. Film byl natočen ohromným finančním nákladem v prvotřídním hereckém obsazení (dominují mu někdejší francouzská sexbomba Martine Carolová a oblíbený Peter Ustinov v roli manažera) v roce 1955. O jeho zajímavém osudu se zmíníme na jiném místě. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (14)

kaylin 

všechny recenze uživatele

Zajímavý příběh o jistě zajímavé ženě, ale v tomhle případě je naprosto zásadní forma, kterou je příběh vyprávěn. Je to cirkusové vystoupení, které se střídá se skutečnými scénami z minulost ženy, která je uvedena v názvu filmu. Tohle provedení je natolik jedinečné, že tomu příběhu dává něco navíc. I tak to pro mě nebylo až tak moc. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Jedno ze stěžejních děl filmových dějin. Barvy, kompozice, výprava, to vše na příkladné úrovni. Ne nadarmo to spousta filmařů včetně Francoise Truffauta označuje za nejlepší CinemaScope film všech dob. Herecky zaujme jak Martine Carol jako žena, jíž se k nohám skládají všichni dostupní muži, tak démonický ředitel cirkusu v podání Petera Ustinova. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Tento typ filmu by ma mal emocionálne rozobrať. Donútiť nie najmladšieho chlapa na konci plakať. V podstate by to malo byť režisérovou povinnosťou. Tak, ako sa to podarilo dvojici E+P s Red Shoes. Chyba ale nie je iba na strane tvorcov, Lolu Montes treba vidieť v kine, možno niekde z predných rád. Ak je film koncipovaný pre veľké plátno, je svojim spôsobom nezmysel ho pozerať hoci aj na veľkej obrazovke. Všetko je po formálnej a rozprávačskej stránke dokonalé, o to viac ma mrzeli tie chýbajúce emócie. Ale v momente, keď sa film zjaví v programe klubového kina alebo v rámci festivalu, nebudem váhať ani minútu. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Melodrama za všechny peníze – nejdražší francouzská koprodukce své doby. Po své premiéře zůstala opulentní ukázka Ophülsova sklonu k vypravěčským i stylistickým excesům mimo okruh kritiků z Cahiers du Cinéma nedoceněna. Teprve po režisérově smrti k ní pozornost většího množství cinefilů přitáhl americký auteurista Andrew Sarris, označující Lolu za nejlepší film všech dob. Bezradnost producentů nicméně udělala své a film byl krátce po premiéře zmrzačen necitlivými střihovými zásahy, přeskupujícími události do chronologického pořádku. Syté technicolorové barvy, původní cinemaskopický formát a stereofonní zvukovou stopu první kopie nejvěrněji přibližuje a Ophülsovu neortodoxní vyprávěcí strukturu zřejmě nejpřibližněji zachovává restaurovaná verze od Cinémathèque Française, přístupná na discích od Criterionu. Pokračování zde. 80% ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Jediný barevný (a zatím jediný širokoúhlý, co jsem viděl - ani nevím, jestli existují další) Ophuls byl velká otázka, protože komponování do akademického formátu a hra světel a stínů ho pro mě definovaly především. A jde samozřejmě o jedinečný zážitek. Výrazné barvy první jakosti, širokoúhlé, že David Lean by řekl: "Hele, Maxi, brzdi." V Ophulsovi se režijně opět střetává síla klasické kinematografie a maximální nápaditosti v jejím rámci. Dějově je film naopak opět podvratný. Pasivní hrdinka odevzdaná do rukou cirkusáků se stává objektem, hračkou a někým, kdo se vzdal vnitřku, čímž vzniká mnohdy perverzní útok na diváka, který se nemůže neztotožňovat se senzacechtivými návštěvníky okolo manéže. Tohle Ophulsovo odcizování postav skrze roztříštěné retrospektivy a vypravěčské pohrdání dělá Lolu dost odvážným filmem. 4 a 1/2 ()

Galerie (48)

Zajímavosti (6)

  • Producenti očekávali ohromný úspěch, ale film zcela propadl. (contrastic)
  • Snímek byl natočen ve třech verzích a při natáčení bylo exponováno 85 000 metrů filmu. (contrastic)

Reklama

Reklama