Reklama

Reklama

VOD (1)

Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Steven Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi uprchnout z nápravného zařízení a vydala se s ním za jejich synem, kterého jim soud odebral a určil k adopci. Cestou vzali jako rukojmí mladého policistu. Po dvanáctihodinovém útěku jejich pouť skončila pod policejními kulkami v texaském městečku Bryan. Tolik skutečnost. Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn – prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end. Velkým kladem filmu jsou herecké výkony Goldie Hawnové a Williama Athertona (ústřední dvojice manželů), prakticky neznámého Michaela Sackse (rukojmí) či westernového veterána Bena Johnsona (policejní kapitán) a také Spielbergův smysl pro vizuální ztvárnění akčních scén. Úlohu malého Langstona, kvůli němuž se všechno seběhlo, vytvořil Harrison Zanuck, dvouletý syn producenta Richarda D. Zanucka a herečky Lindy Harrisonové (známé postavou Novy v původní Planetě opic), který u filmu zůstal i v dospělém věku a dnes je odborníkem na vizuální efekty v trikové firmě Johna Camerona Digital Domain. Sugarlandský expres byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, odkud si odnesl Cenu za scénář. Ani úspěšné festivalové uvedení, ani velmi dobré recenze však nezabránily komerčnímu propadu. Spielberg si z toho vzal náležité poučení a ve svém dalším snímku nečerpal ze skutečnosti, ale z fikce. Vyplatilo se mu to stonásobně. Následující Čelisti (1975) se staly jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob. (Česká televize)

(více)

Recenze (134)

Douglas 

všechny recenze uživatele

Jakkoli už předtím Spielberg natočil několik rozsáhlých televizních projektů (natočil Duel; víceméně vytvořil postavu poručíka Columba), jeho celevečerní debut je až Sugarlandský expres, ve kterém vypráví podle skutečné události příběh mladého manželského páru, který v cestě za svým dítětem nešťastnou shodou okolností unese stejně starého policistu Maxwella Slidea. Státem odebrané dítě, které teď „patří“ pěstounům v Sugarlandu, od nichž chce pár milovaného syna získat zase zpět, je ale jen MacGuffinem vyprávění... Klíčový je motiv dětství/dospělosti u samotných „dospělých“ postav a dítě je jako v mnoha Spielbergových filmech jen impulz, nikoli hlavní téma. ___ Film konstruuje několik možných pohledů na celou událost. 1) Pohled tří mladých lidí v autě, kteří postupně více a více relativizují vztah únosci/unesený. 2) Pohled policejního kapitána Tannera, který je jim v patách a jako jediný si uvědomuje absurditu situace, když dospělí pořádají hon na děti, které dělají absurdní věci, aby získaly vlastní dítě. 3) Naprosto nevstřícný a skytě hysterický pohled majetnických pěstounů, které ani na okamžik nenapadne uvažovat, že pro mladý pár je touha po rodině a znovuzískání svého potomka naprosto přirozená (nehledě na prostředky). 4) Pohled americké veřejnosti, která pár až na několik militaristických psychopatů obdivuje, protože udělat cokoli pro udržení vlastní rodiny je přece tak americké a ušlechtilé. ___ Sugarlandský expres tak není i přes svůj žánr road-movie film o pohybu, protože samotný proces cesty jen poskytuje množství času pro postupné rozvíjení rovin jednotlivých pohledů. Přibývající množství policejních aut jedoucích v závěsu za hrdiny jen podtrhuje nepatřičnost situace... Klíčový je samozřejmě vývoj vztahu mezi ústředními třemi hrdiny v autě, když se ze Slidea stává další účastník úžasného dobrodružství s nesmyslným cílem. Slideův pohled je nejbližší divákovu, je nucen přehodnocovat postoje, snažit se chápat nesmyslné chování páru, ale i přes všechno opojení mediální popularitou a romantičností situace si uvědomuje, že Clovis s Lou Jean nakonec nemohou dosáhnout svého. ___ V Sugarlandském expresu je už vidět Spielbergova schopnost zprostředkovat vývoj soukromých vztahů jako fascinující dobrodružství, což později rozvine ve většině svých dalších snímků. Skoro každý jeho film o posunech v rodinných pozicích, přerodů dětských dospělých do skutečných dospělých (k čemuž jim často dopomůže kontakt s dítětem), o problematičnosti systému a v rámci možností nevinnosti jedinců (Tanner stojí na dvou pozicích – soukromá osoba a policejní důstojník, ale musí jednat v souladu s povinností) i o hořkosladkých koncích (Spielbergovy filmy většinou neposkytují modelové happyendy, každé štěstí je vykoupeno bolestí a ztrátou). ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Vynikající. Nad slzavě vyhlížející historkou (i když je podle skutečnosti) o rodičích, kteří chtějí své dítě zpět, vítězí režie, reálie a bezchybné herecké výkony. Od Goldie Hawn až po postavu policajta, který vede vyjednávání. Film pak v podstatě "přesahuje" sám sebe a vypráví i o soudržnosti, zbraních, spravedlnosti i "policajtské cti." Když jsem pochopil ten vpravdě metaforický název, byl jsem navýsost spokojen. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Nemůžu si pomoc, ale to jak Steven umí pracovat se všemi žánry je neuvěřitelný. Vemte si že ať dělá scífko, horáč, zábavu nebo drama, tak ten film ve dokáže nechat hlubokou stopu i po mnoha letech a reprízách, čím jiným se dá poznat kvalita ?? Expres je brán jako ofiko debut velkého Spielberga, já osobně za jeho debut beru sice Duel, ale to je putna, podstaný je že i tady umí dokonala pracovat s vývojem příběhu. Neskutečný, kolikrát jsem v průběhu vyprávění měnil své sympatie k hlavním postavám, vlastně ke všem postavám. Absolutní hereckou jedničkou je tady pro mě Goldie v žádným jiným filmu už na mě nepůsobila tak charismaticky a emotivně jako tady, navíc v roce 1974 byla fakt super kočena, což jí zůstalo i celá 80.léta. Asi nejsympatičtější postava byl unesený policajt, mnohdy jsem sice jeho reakce nechápal, ale v jeho situaci jsem nikdy nebyl. Film nepostrádá na dramatu a napětí, především proto že jsem byl "donucen" si přát určitý typ konce, který mu však nepřijde přiliš pravděpodobný a právě tyhle hry s mejma pocitama se Stevenovi povedli na výbornou. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Steven Spielberg už v mládí ukázal, že umí natáčet hodně dobré a nápadité filmy. Sugarlandský expres mě od začátku do konce bavil svým napětím, zajímavým příběhem, dobrými postavami, humornými scénkami, vážnými scénkami. Vlastně je to vážné téma převlečené do docela přívětivého filmu, který prostě musí sednout každýmu. Nejlepší na tom všem je ale konec, který se nese přesně v tom duchu, který byste od Amerického filmu nečekali. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $3miliónyTržby USA $7,500,000Tržby Celosvetovo $12,800,000║ dielko proste od majstra, veľmi šikovne natočené /95%/ ()

woody 

všechny recenze uživatele

Velmi dobrý film s civilní Goldie Hawn v hlavní roli podle skutečného příběhu.Po Duelu jsem však čekal něco lepšího. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

No je videt, ze se Spielberg teprve zahrival, tohle nic moc extra neni. Prvni vec, ktera me napadla skoro na zacatku a nepresla me az do konce, proc proboha dva vicemene skoro netrestany manzele, ktery unesou nicim dulezityho poldu, pronasleduje policie snad z celyho statu, tady je totiz takovejch 30, 40 policejnich aut a vypadalo to spis smesne. Ale krome tohohle je navic celej film takovej vcelku utahanej a krome fajn uvodu se tam toho zas tak moc nedeje, takova lehce stereotypni jizda autem za synem, kde se hlavne ukazujou charaktery manzelu a unesenyho poldy a vsichni tri jsou predkladany jak naprosty sympataci, ktery by spolu sli klidne na pivko. Nevim no, proste me to moc nebralo. Nicmene je fajn videt tehdy jeste mladou, skvele hrajici a nesaskujici Goldie Hawn, i kdyz obcas se precejen neudrzi zacne blbnout. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Ozbrojená mediální cesta rodičů za svým dítětem dopadla dle předpokladů, ale postupně přitom přinášela okamžiky, které mi zvedaly náladu. Třeba tlačení uneseného vozidla pronásledujícím vozidlem k čerpací stanici, znuděnou policejní palbu na investigativní reportéry, řešení přestupku za příliš pomalou jízdu či zběsilé řádění týpků, kteří by se při troše představivosti dali označit za americkou verzi PS VB. Mne to tedy bavilo. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Podivná žánrová ambivalence, kdy film pořádně nefunguje ani v jedné ze škatulek, o které se otírá, způsobila, že jsem trpěl nudou :) Děj je velice plytký, scénář s námětem skrývajícím nevyužitý potenciál, byl snad sepsán na koleně - rutinní dialogy, stupidní postavy, minimální vývoj - ono se jen tak jede a blbě kecá bez pointy... Jelikož tento příběh nemá váhu, co se týče realističnosti, dostává se člověku pocit, zdalipak se nejedná o jakousi "parodii" na reálnou událost, jenže na to je film málo vtipný a málo nadsazený. Tohle "dobrodružství" zkrátka v mých očích nefunguje a krom faktu k zamyšlení o tom, že veřejnost únos dítěte schvaluje, nemá dnes co nabídnout. 3/10 ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Je vtipné pozorovat první filmy Scorseseho, Coppoly, Lucase a Spielberga a vidět, jak strašně si byli podobní. Sugarland Express je každopádně vynikající relativizující road-movie vypovídající především o své době a americkém životě. Spielbergův kino-debut skutečně má co nabídnout jak Stevenovým fanouškům, tak i těm, co si na něj nepotrpí. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Na Spielbergově snímku jsou nejzajímavější postavy obou desperátů. Vždy ho zajímal dětský svět, nekomplikovanost a naivita dětské mysli. Často se ve svých filmech vracel do dětství a z jeho tvorby je cítit, že v hloubi duše zůstal romantickým klukem s touhou po dobrodružství. Manželský pár drobných kriminálníků se rozhodl na útěku z vězení "osvobodit" maličkého syna ve spárů pěstounů bez ohledu na mizivé šance svého podnikání. Oba hrdinové jsou doprovázeni kolonou policejních vozů a obklopeni ostřelovači, ve své nezralosti a dětinskosti ale nechápou bezvýchodnost své situace. Vůbec nic jim nedochází, sní svůj sen a prožívají mumraj kolem sebe jako zábavnou šou se spoustou diváků. Užívají si každičký moment, kdy jsou středem pozornosti médií. O poznání lepší je v té roli Goldie Hawn, které postavy zastydlých puberťaček vyloženě sedí. Její umíněnost, bezstarostnost a okouzlení hračkami kolem jsou odzbrojující. Režisér v rozporu s realitou kormidloval pointu snímku narozdíl od přízemní reality do méně vyhrocené podoby, přesto mu americké publikum to rozstřílené auto v závěru nejspíš neodpustilo. Snímek se pohybuje v žánru tragikomedie, nicméně tenhle raný Spielberg ještě nedosahuje té bravurnosti vyprávění, na jakou si později filmoví fanoušci zvykli. Celkový dojem: 60 %. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Zatímco benzedrinový Kowalski v Challengeru věděl jak, ale nevěděl co, tihle dva (nebo vlastně tři) vědí co, ale absolutně netuší jak. Vanishing Point 2.0, kdy nespoutaný individualismus střídá touha dvou dospělých dětí po rodinné sounáležitosti a jestli to skončí na radlicích buldozerů, nebo v řece u hranice není v tom spánku se sny o svobodě podstatné. Nechybí mediální pokrytí, sílící zájem veřejnosti, neklidné prsty na spouštích a policejní konvoj, který peníze daňových poplatníků opatruje takovým způsobem, že kvůli jednomu zrekvírovanému služebnímu vozidlu přečerpá roční rozpočet na pohonné hmoty. Je tam pár silnějších jednotlivostí (proslov otce k únoskyni, pohled do budoucnosti s Vildou Kojotem), ale invence dvojice Spielberg, Zsigmond při klukovském autíčkaření a prosazování myšlenky silnice rovná se svoboda krapet přerostla péči o postavy.. ()

Falko 

všechny recenze uživatele

Tento film som videl dost davno a pamätam si, ze ma velmi bavil a nic mi tam vtedy smiesne neprislo. Lenze teraz, ked som to videl s Madison som sa na par zaberoch nasmial a neveriacky krutil hlavou, ze toto naozaj podla skutocnosti a natocil ho moj najoblubenejsi reziser Steven Spielberg. Tym ale nechcem povedat, ze by ma teraz po reprize tento film nebavil, skor naopak. Vzdy som zboznoval tzv. Road Movie, ako napr. THELMA A LOUISE (1991), BONNIE A CLYDE (1967) alebo UTEK DO MEXIKA (1994) s Alecom Baldwinom a s Kim Basinger, takze aj tento mi opät zapasoval, len som premyslal, do akej miery vsetko to, co sa stalo vo filme mohlo byt podla skutocnosti a co bolo domyslene v scenari. To nikdy nezistim, ale aj napriek par nudnym chvilkam ma film slusne bavil. ________ Goldie Hawn - (Lou Jean Poplin) +++ William Atherton - (Clovis Michael Poplin) +++ Ben Johnson - (Kapitán Harlin Tanner) +++ Michael Sacks - (Patrolman Maxwell Slide) +++ Gregory Walcott - (Ernie Mashburn) +++ Steve Kanaly - (Jessup) +++ Louise Latham - (Mrs. Looby) +++ Produkcia: Richard D. Zanuck +++ ()

castor 

všechny recenze uživatele

Nezralost a dětinskost od Stevena Spielberga zase trochu jinak. Musím nicméně poznamenat, že silniční minimalistické drama Duel mě od mladičkého Spielberga bavilo o poznání víc. Story á la Bonnie a Clyde v sociálním aranžmá překvapilo hlavně účastí Goldie Hawn, kterou diváci doposud znali zejména jako komediální herečku. Společně s manželem prchajícím z vězení tu bojuje za svého syna, kterého úřady postoupily k adopci. Ona, on a rukojmí policista tak se směšnou armádou policejních aut za zadkem cestují napříč Texasem. Milují je média i po okrajích silnic aplaudující obyvatelé bezejmenných městeček, stejně jako solidní kamera Vilmose Zsigmonda (Oscar za Blízká setkání třetího druhu). První Spielbergovy kroky byly v tomhle případě poměrně dějové plytké, stopáží dlouhé a ještě plné drobných škobrtnutí. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Spielbergov prvý, celovečerný film, s tak primitívnym scenárom, že by si jeden myslel, že ho napísal Jančo z RTVS-ky. A na toto som sa pozeral 110 minút. Bez urážky, toto docení len ten najodvážnejší, čo si sám seba neváži, a mne veľkú medailu za odvahu a statočnosť. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Neskutočné roky mi trvalo, kým si tento prvý Spielbergov film našiel ku mne cestu. Sám som po ňom nešiel, pretože až taký dobrý film som od toho nečakal. Súhlasím s Duke90, že v jednoduchosti je krása. Ako debut je to vážne na úrovni, je to zaujímavé od začiatku do konca, stále sa tu niečo deje, preto film prakticky nemá hluché alebo nudné miesto. Strašne dobre som sa pobavil na nekompromisnom odstavení televízneho štábu na dodávke. Už vtedy boli ako supy...80%. ()

Reklama

Reklama