Reklama

Reklama

VOD (1)

Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Steven Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi uprchnout z nápravného zařízení a vydala se s ním za jejich synem, kterého jim soud odebral a určil k adopci. Cestou vzali jako rukojmí mladého policistu. Po dvanáctihodinovém útěku jejich pouť skončila pod policejními kulkami v texaském městečku Bryan. Tolik skutečnost. Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn – prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end. Velkým kladem filmu jsou herecké výkony Goldie Hawnové a Williama Athertona (ústřední dvojice manželů), prakticky neznámého Michaela Sackse (rukojmí) či westernového veterána Bena Johnsona (policejní kapitán) a také Spielbergův smysl pro vizuální ztvárnění akčních scén. Úlohu malého Langstona, kvůli němuž se všechno seběhlo, vytvořil Harrison Zanuck, dvouletý syn producenta Richarda D. Zanucka a herečky Lindy Harrisonové (známé postavou Novy v původní Planetě opic), který u filmu zůstal i v dospělém věku a dnes je odborníkem na vizuální efekty v trikové firmě Johna Camerona Digital Domain. Sugarlandský expres byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, odkud si odnesl Cenu za scénář. Ani úspěšné festivalové uvedení, ani velmi dobré recenze však nezabránily komerčnímu propadu. Spielberg si z toho vzal náležité poučení a ve svém dalším snímku nečerpal ze skutečnosti, ale z fikce. Vyplatilo se mu to stonásobně. Následující Čelisti (1975) se staly jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob. (Česká televize)

(více)

Recenze (134)

Janek 

všechny recenze uživatele

V celku únosné - až na to, že tento film je prostě "zastaralý". Na toto téma byly už natočeny mnohem emocionálnější snímky. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Srandovní jižanský přízvuk, nekonečné suché pláně, obalované kuře a puška pod každým polštářem. The Sugarland Express čím dál více odkrývá, že tím, kdo v něm vlastně má hlavní roli je samotný Texas, jeho konzervatismus, nepřístupnost, nelítostnost a v tomto rámci i přirozeně jistá komičnost. "Howdy folks." ()

Beastmaster4 

všechny recenze uživatele

Na dobu natočení (r. 1974) určitě dobrý film. Ono hodnotit takové filmy po tolika letech je vždy nespravedlivý úkol. Jeho kouzlo už je utopené v moderním stylu natáčení. Téměř nic se už nedělá jako tenkrát a pro diváka, který neměl tu čest (či smůlu, jak se to vezme) není absolutně možné se k hodnocení postavit objektivně. Příběh podivného milujícího se páru, který po cestě za záchranou svého syna unese policejní auto i s policistou je místy až komický a roztomile nevinný. Stejně působí mladá Goldie Hawn, která byla okouzlující :-) Film samotný je pak celkem dlouhou scénou krátké epizody. Dovolil bych si tvrdit, že kdyby existovala kniha, stačilo by jí možná tak 100 stránek (pokud existuje a je obsáhlejší, pak se jí omlouvám). Kdybych film náhodou neobjevil, tak bych ani netušil, že S. Spielberg mohl něco podobného natočit. Sice nejsem Spielbergův kdoví jaký fanda, ale určitý styl se u určitého režiséra jednoduše neočekává. Jak je vidno, jeho budoucí styl se měl teprve začít utvářet a tak je SUGARLANDSKÝ EXPRES oproštěný od všech Spielbergových, pro dnešního diváka známých stop. Tak mi to aspoň přišlo a jestli je to pro vás dobře nebo ne, nechám na vás :-) Minimálně doporučuji těm, které zaujal film režiséra R. Scotta, THELMA A LOUISE. Není to sice tak vážné, ale pár společných maličkostí tu objevíte. ()

Terva 

všechny recenze uživatele

Co vše člověk naudělá pro své dítě. Zajímavé bylo, jak se ta kolona policejních aut za nimi pěkně táhla. Goldie Hawn svou roli zvládla na jedničku a já si nedovedu představit, kdyby Spielberg vybral jinou herečku. ()

Zeebonk 

všechny recenze uživatele

Jeden z těch lepších filmů, co Spielberg natočil. Má to fajn atmosféru, uječenou Goldie Hawn a jednu fakt výbornou přestřelku. Zkrátka hajzlpapír na jedno použití. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Tenhle expres do Sugarlandu mě za srdce nechytil, tak nějak prolétl kolem mě a zmizel v dáli.. Počínání hlavních postav, tj. manželského páru malých kriminálníků (zlodějíčků), bylo místy úsměvné, někdy nepochopitelné, občas zarážející.. Skutečný příběh neznám, neslyšela jsem o něm, tedy jsem to brala tak, jak mi to naservíroval Steven Spielberg a žádné velké nadšení se nekonalo.. Na jedno kouknutí dobré.. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Zmeska komédie, akčného filmu a road movie v chytľavej réžii budúceho kráľa. Práve takýto druh filmu by Spielbergovi opäť sadol. ()

gogos 

všechny recenze uživatele

Pěkný úvod do Spielbergovi celovečerní tvorby. Film má něco do sebe, je zajímavý a zakládá se na skutečném příběhu. Do toho si připočítejte vynikající Goldie a máme z toho nadprůměrný film.... ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Já vím, že moje nechutenství k některým příběhům Stevena Spielberga je velké, ale tohle mě v jeho podání prostě nebavilo. Mám z toho jednoduše pocit, že si Spielberg stanovil určité hranice, které nechce překročit, a tak sám se a své filmy někdy dost limituje. Tohle je dle mého názoru ten případ. Silné drama se mění v unavenou a ukřičenou jízdu po silnici. ()

italka63 

všechny recenze uživatele

Přišlo mi trochu za čáru, aby devadesát aut, každé obsazené nejvýše dvěma policisty, jezdilo ve frontě za jedním, kde je ohrožen jejich kolega. V Americe? No tak, manželský pár by neměl šanci. Předlohou je údajně skutečná událost, nejsem si jistá, jestli bych takhle praštěné ženské dítě vrátila. Ale jinak zahráno velmi dobře, to ano. ()

PogoJoe 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelná šaškárna - stovka policejních aut nahání 2 naivní únosce jednoho policajta. Zvláštní, vtipné, napínavé, dojemné. Tohle jde jen v Americe. ()

Chrysopras 

všechny recenze uživatele

Nechytil jsem úplný začátek a pořád si říkal, proč je mi ten název povědomý a že jsem to asi chtěl vidět. Až na konci jsem zjistil, že to je Spielberg. Aha, takže jeho prvotina. Slabá prvotina. Jediným kladem byla Goldie a sem tam trochu komické dění. Jinak ale dost nuda a vůbec zvláštní a hodně málo chytlavý ztvárnění. Můj pohled nemění ani to, že jde o zpracování skutečných událostí. Takže odškrtnuto a nikdy víc. ()

balba 

všechny recenze uživatele

Film byl inspirován skutečnými událostmi z roku 1969 a získal na festivalu v Cannes cenu za nejlepší scénař. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Steven Spielberg uz mal za sebou Duel a Sugarlandsky expres sa stal jeho prvym celovecernym filmom. Aj ked rezia je kvalitna a prirodne scenerie detto, film taha do priemeru kopa casto zbytocnych dialogov. Co povazujem za spatne, je pokus vykreslit dvoch vaznov, ktori utiekli z basy a uniesli aj miestneho policajta, ako sympatakov, s ktorymi by clovek siel na pivo ...... LOL. 69 % ()

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele

nepočítaje Fablemanovi byl Sugarland express posledním regulérním celovečerákem, který mi chyběl ve zkompletování Spielbergovi tvorby a ač sem neměl nijak přehnaná očekávání, překvapilo mě jak dobrý film to je. Příběh dvou životních ztroskotanců, kteří se rozhodnou získat zpátky svého syna a vydávají se tak na poměrně zbytečnou cestu s absencí plánu a naivní vidinou, že by to snad mohlo dopadnout dobře. Oba hlavní hrdinové jsou sice svým způsobem prostáčci, kteří úplně nedomýšlejí důsledky svého jednání, ale nejde jim nefandit a výsledkem je road movie, která sice pracuje s vážným tématem, ale podává ho svým způsobem zábavně a s notnou dávkou Speilbergovské poetiky...70% ()

Cafú 

všechny recenze uživatele

Velmi kvalitní filmařina, spousty skvělých detailů, záběrů, střihu a hudby. K tomu atmosféra dětinské nezávislé pohody v kombinaci se stresovou situací, do které se ústřední dvojice dostala. Skutečnost, na které je film založen, jen potvrzuje, že se dá těžko něco soudit černobíle. Tahle nevešední všudypřítomná nejednoznačnost vám brání hlavním postavám vyloženě fandit, ale zároveň nemáte chuť je za jejich činy hned odsuzovat. Velmi silné 4 hvězdy. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Tak tohle mě jaksi minulo. Úvod mě ještě celkem zaujal, ale pak mě to postupně začínalo čím dál tím víc nudit a do konce už si mě to moc nezískalo. Je to sice dobře natočené, námět sám o sobě není vůbec špatný a pak to taky dost zachraňují povedené vtipné scény, ale jinak to prostě moc nefunguje. Už jenom tou divnou snahu spojit několik různých žánrů dohromady a pak taky tím, že tomu příběhu chybí uvěřitelnost. Ti dva zdrhají napříč Státy, všude možně na ně číhají policajti a přitom žádnou z jednotek nenapadne udělat někde na cestě zátaras? Vždycky když se o to začali pokoušet, tak nakonec auty uhnuli do stran. A problém jsem měl i s ústředním duem, které mi celkem dost lezlo na nervy a nedokázal jsem k nim mít moc velké sympatie - Lou je strašně otravná, uječená, hysterická a hrozně naivní a její manžel sice zpočátku nechce uskutečňovat ten její šílený plán, ale pak se to v něm zničehonic zlomí a začne jednat úplně stejně pitomě jako jeho manželka. A myslím si, že právě ta nesympatie k hlavním postavám vedla k tomu, že ten film šel mimo mě. Bylo to totiž otravné, trávit skoro dvě hodiny života s takovými lidmi... No a nadhodnocovat jen proto že Spielberg fakt nehodlám. Lepší 2* ()

C0r0ner 

všechny recenze uživatele

Spielbergův první kinofilm, který jsem si pustil jenom proto, abych měl tohohle režiséra odpozorovaného celého. A musím říct, že to nakonec nebylo vůbec špatné. Jo, příběh je takový klasický námět ve stylu Bonnie a Clyde nebo Thelma a Louise, ale relativně dlouhá stopáž nenudí a celý snímek hezky uteče, přičemž na konci nabídne zajímavé dilema. 80% ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Vitejte v Texasu! Všichni tu mají zbraň, občas ji někdo někomu vezme, ale málokdo ji ve skutečnosti chce použít. Jenže když se rozjede mašinerie - jak policejní, tak mediální, nikdo už nemá moc ji zastavit. Paradoxně je na tomto snímku nejslabší Spielbergova režie, která je občas velmi chaotická (noční hromadná bouračka), a Goldie viditelně hrající totální blbku tak, aby byla alespoň trochu sympatická. Naštěstí je tu silný scénář, skvělá Williamsova hudba, a hlavně Texas se svou kovbojskou logikou. ()

Reklama

Reklama