Reklama

Reklama

VOD (1)

Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Steven Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi uprchnout z nápravného zařízení a vydala se s ním za jejich synem, kterého jim soud odebral a určil k adopci. Cestou vzali jako rukojmí mladého policistu. Po dvanáctihodinovém útěku jejich pouť skončila pod policejními kulkami v texaském městečku Bryan. Tolik skutečnost. Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn – prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end. Velkým kladem filmu jsou herecké výkony Goldie Hawnové a Williama Athertona (ústřední dvojice manželů), prakticky neznámého Michaela Sackse (rukojmí) či westernového veterána Bena Johnsona (policejní kapitán) a také Spielbergův smysl pro vizuální ztvárnění akčních scén. Úlohu malého Langstona, kvůli němuž se všechno seběhlo, vytvořil Harrison Zanuck, dvouletý syn producenta Richarda D. Zanucka a herečky Lindy Harrisonové (známé postavou Novy v původní Planetě opic), který u filmu zůstal i v dospělém věku a dnes je odborníkem na vizuální efekty v trikové firmě Johna Camerona Digital Domain. Sugarlandský expres byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, odkud si odnesl Cenu za scénář. Ani úspěšné festivalové uvedení, ani velmi dobré recenze však nezabránily komerčnímu propadu. Spielberg si z toho vzal náležité poučení a ve svém dalším snímku nečerpal ze skutečnosti, ale z fikce. Vyplatilo se mu to stonásobně. Následující Čelisti (1975) se staly jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob. (Česká televize)

(více)

Recenze (134)

Duke90 

všechny recenze uživatele

"V jednoduchosti je krása!" - a platí to i o tomto Stevenově snímečku z raného období, který mě sice nenadchnul tak jako mistrovský Duel, ale přesto velmi potěšil. Tohle je ještě k tomu podle skutečné události a už jen když si vybavím v reálu tu kolonu jedoucích policejních aut jak stojím těsně podél silnice a v autě před nimi vidím dva zoufalé mladé rodiče, kteří kvůli svému dítěti páchají největší kriminální čin svého života - asi bych jim nedokázal nepřispět pořádnými zásobami na "šťastnou cestu". ()

Amonasr 

všechny recenze uživatele

Bláznivě americký příběh, při jehož filmovém převyprávění už na počátku své kariéry osvědčil Spielberg své režijní mistrovství. ()

boombang 

všechny recenze uživatele

Proč jsem se před shlédnutím domníval, že se bude jednat o honičku s vlakem? Goldie je ovšem šťabajzna a celé je to díky té spoustě policejních aut místy dost absurdně humorné - a což teprve to prase od fanoušků :-) ()

Nalimator 

všechny recenze uživatele

U mne tak něco mezi 3 a 4*. Jedná se o pseudozločineckou road movie. Film nenásilně ukazuje klasické americké nešvary - udělat ze všeho show, sílu masmédií, posedlost zbraněmi (ty dva samozvaní strážci zákona -něco jako pomocná stráž VB). Také mne překvapilo, že policajti v tý době asi neměli nic moc na práci, když jich v počtu skoro 100 aut honili 2 neškodný mlaďochy. ()

kubilov 

všechny recenze uživatele

Opravdový celovečerní režijní debut Stevena Spielberga nedopadl vůbec špatně. Povedlo se mu skloubit akční drama s komedií a to s herci, kteří by na první pohled rozhodně nezaujali. Konec dopadl podle příběhu a samotného průběhu filmu naprosto předpokládatelně, protože jinak to ani nešlo. Na poprvé mě Spielberg na kolena nesrazil, ale dokázal vcelku zaujmout. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Těžko říct, jak si rodiče mysleli, že to celé dopadne. Co čekali. Co plánovali. Divák se to totiž nedozví, což vnímám jako jednu z chyb. I když nevíme, zda reálné předobrazy postav měli vůbec nějaký skutečný plán. Zajímavé rozhodně je, že pro Stevena Spielberga se jednalo o první kino film a pro jeho scénáristy o vůbec první. Zatímco tento snímek propadl následující Čelisti se staly světovou legendou stejně jako pozdější společné Blízká setkání třetího druhu. Film je každopádně příběhem zoufalých rodičů, kteří se chtějí dostat k dítěti, což asi každý rodič pochopí. Byť i dvojici musí být jasné, že tímto způsobem se dostávají stále do větších potíží a reálné dobré řešení pro všechny už neexistuje. Příběh je tak dramatem, ale i bizarními komediálními situacemi do nichž se právě Goldie Hawn hodí neboť je známá hlavně z komedií. Ačkoli zde předvádí, že se dokáže naladit na vážnou tóninu. Hlavně konec pak vyjadřuje celou náladu díla, když končí na jednu stranu dobře, na druhou vlastně hořce. ()

magu 

všechny recenze uživatele

To, že väčšina Američanov sú magori, som si zistil už pri iných filmoch a knihách. Tento to iba potvrdil. Z tohto pohľadu je to teda kravina. Príbeh dvoch nedospelých dospelých, ktorí nevedia, čo so sebou a vôbec nie sú schopní žiť normálny rodinný život, nie to ešte vychovávať dieťa. Bohužiaľ je to príbeh skutočný a to nedáva veľa možností na super scénar. A aj keď sa herci a štáb veľmi snažili, nedokázali z toho vyžmýkať nič, čo by stálo za zapamätanie. ()

gotham 

všechny recenze uživatele

Na Spielberga podrůměrná podívaná, až na pár zajímavých scén celkem nuda, i když člověk musí pamatovat na to, že je to jeho první celovečerní film. Kromě naprosto nesnesitelné hlavní postavy Goldie Hawn mi tu dost vadí nelogičnost děje celkově, v podstatě jsem tam nenašel ani jednu postavu, která by se mi líbila, s jejímž jednáním bych souhlasil. Proč mám utíkat z vězení, když můžu svobodně odejít za 4 měsíce ? Jak je možné, že tak hloupá a naivní žena dostane z vězení svého manžela, aniž by to někdo zarazil ? A jak je možné, že akci velí šerif, který se bojí zasáhnout a ochraňovat nevinné občany ? Atd., prostě i když to má být podle skutečnosti, jednání spousty postav je naprosto nelogické, nesmyslné. 40% ()

Detektiv-2 

všechny recenze uživatele

Na tu dobu opravdu vydařený akční snímek, který chytne za srdce. Goldie je moje srdeční záležitost a musím uznat, že zvládla na výbornou i dramatičtější úlohu než jsme u ní zvyklý. Příběh je velice reálný, ač se nemusí díky akčním scénám zdát, ale mě se to velmi líbilo a vše naprosto klaplo. Will a Goldie byli jako novější Bonnie a Clyde. Příběh pobaví i dojme a na závěr i překvapí. ()

Valkyra 

všechny recenze uživatele

Až neuvěřitelně-neuvěřitelný příběh podle skutečné události. Road movie/Krimi/Komedie kdy si zoufalá situace žádá ještě zoufalejší činy. ()

pollstro 

všechny recenze uživatele

Mladý Spielberg a jeho první celovečerní režijní debut inspirován skutečných příběhem. Rutinní, přesto efektivní protikulturní road-movie se svižným tempem, které svým filmovým zpracováním připomíná počin hollywoodského profesionála. Technicky dokonalé a uhlazené v osvědčeném vizuálním vzoru. Celková atmosféra filmu a příběh je ukázkou hořké morálky tehdejší doby, která v patřičných intervalech vytahuje děsivé komediální efekty, které symbolizují utopii svobody a americké uvažování o právu a pořádku, které je mnohdy dovedeno do absurdních situací. Úvodní důvtip a komediální prvky se postupem času upozaďují a do popředí se dostává rozčarovaný portrét tehdejší Ameriky. ()

kokofek 

všechny recenze uživatele

Příběh o tom jak ženská naivita a umíněnost dokáže chlapa zničit.Problém je asi v americké výchově,která se hodně liší od té naší,ale vysvětluje postoje a chování .Tento žánr S. Spielbergovi moc sedí škoda, že už se mu nevěnuje. ()

Dvojirakri 

všechny recenze uživatele

Těžké na hodnocení, těžké. Teda pro mne. Jako ne úplně milovník emerického plátna jsem se rozhodl shlédnout Spielbergův kinodebut v rámci dokumentace a kompletizace děl tohoto světoznámého režiséra, jednoho z nejvlivnějších druhé poloviny 20.století. A musím přiznat, že se mi snímek líbil svým absurdním humorem. Skoro jsem spadnul ze židle z děsu spolujezdkyně - babičky, že se její manžel dědeček řítí po dálnici neslýchanou rychlostí 35mil za hodinu! Stejně absurdní byla kolona policejních vozů za dvojicí uprchlých mladých lidí, kteří vzali jako rukojmí policistu-psychologa. Ona i jejich snaha vzít si své dítě, které mezitím bylo svěřeno do péče starým, ale prý hodným lidem a žít pak normálním životem, byla dost hloupá... Režie už je jasně zřetelná a nezapře rukopis svého autora, který tímto filmem hned ukázal, že se s ním musí počítat. Ovšem, tohle zkrátka není žánr, který by se mnou dokázal udělat něco víc, i má pozornost někdy dost haprovala. Snímek pravděpodobně nikdy znovu neuvidím ale rád jsem si rozšířil obzor. Sugarlandský expres potvrdil něco tušeného, že ve Stevenu Spielbergovi dřímá přirozený talent nevídaných rozměrů a jen on sám mohl rozhodnout, jak s ním naloží. Dnes už se ví, že ho nepromarnil. Moc, MOC pěkné tři***! ()

Reklama

Reklama