Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sociolog Víťa Jakoubek je tuctový třicátník, otec dvou dětí. O sobotách pomáhá tchánovi na chatě, přes týden obíhá obchody s nákupní taškou a v práci se marně pokouší uplatnit své znalosti. Jeho nezáživný život, plný zmatků a banálních katastrof, se změní, když dostane od ředitele úkol - prozkoumat hodnotový žebříček čerstvých maturantů. Když si ho na gymnáziu spletou s novým studentem a on se marně snaží omyl vysvětlit, rozhodne se přijmout nečekanou roli, aby snáze pronikl k názorům mladých. Do jeho skutečné identity je zasvěcena pouze ředitelka školy, emancipovaná žena, které se očividně líbí. Zatímco Víťovi se začíná v bezstarostném světě maturantů líbit, jeho rodinný život se dostává do stále větších problémů a roztržka s manželkou Janou se stále prohlubuje. Mezi "spolužáky" tráví pořád víc času, jde s nimi na diskotéku, koupí si oblečení pro mladé, pomalu se sbližuje se spolužačkou Evou a poznává, že středoškoláci dospělými opovrhují stejně jako jejich názory a hodnotami. Situace se vyhrotí, když se třídou odjede na chmelovou brigádu a zúčastní se nočního tahu, při němž studenti zdemolují kolotoč. (TV Nova)

(více)

Recenze (358)

sek 

všechny recenze uživatele

Veselý film o vážných věcech. Neotřelé a působivé. S odstupem času i velmi autentická zpráva o československém socialismu v jeho poslední fázi ()

ilemas 

všechny recenze uživatele

Stále opakované na Nově a stále dobré. Jsou dány dvě kružnice, z níž z jedné kouká z kapsy bagr. Skvělý Šteindler ve své dosud nejlepší roli. A na závěr jedno moudro: „ Nikdy se nevrátí pohádka mládí" ()

rakovnik 

všechny recenze uživatele

Milan Šteindler se svým filmem ještě na poslední chvíli okopává kotníky již téměř uhynulého režimu způsobem, který se mi líbí. Spousta hlášek, komických situací a přitroublý pohled starého mladíka Víti, kterému se vymkne jeho sociologický výzkum z rukou. Krásný je konec, kdy si jeho nová dočasná láska přeje vše, co on už vybudoval a proti čemu se mladí vzpírají :-) ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Kvalitna komedia, ktoru Milan Steindler reziroval a hral v nej aj hlavnu ulohu. A za to, ze niektore hlasky zludoveli dam 75 % ()

William_ 

všechny recenze uživatele

7/10. Na svou dobu hodně netradiční a kontroverzní film, který se mnoha soudruhům nemusel líbit. Snímek má co říct i dnešnímu světu respektive společnosti. ()

Jino 

všechny recenze uživatele

Vtipné, zábavné, humorné... tenkrát se točili takové filmy, které by v těchto letech úspěch asi neměli.... Parádní film ()

Rodriguez 

všechny recenze uživatele

Milan Šteindler je prostě borec na svém místě a film je výborným odreagováním na nějaké zamračené sychravé podzimní odpoledne. "Evo, smím prosit? Vrať se do hrobu!" ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Film Vrať se do hrobu! byl vskutku povedeným debutem Milana Šteindlera. Naplno zde odhalil svůj potenciál. Ukázal, že má co říci a nalezl k tomu i potřebnou odvahu a zarputilost. A forma sdělení je sarkastická, v podobném duchu jeho sklepácké vyzývavosti a záměrného podněcování absurdity všedního dne. Nejsou to pouhé skeče, ale celý film a nenucená souvislost občas zaškobrtne. Naštěstí nikdy natolik, aby si člověk rázem přestal naplno vychutnával vědomou cynickou dekadentnost a bizarnost, která dodává každé myšlence hlubší rozměr. Film je svým druhem generační výpovědí věčného odporu dospívající mládeže. Hlubší idea se zabývá smysluplností života jednotlivce a krizí, která je důsledkem všednosti a zbytečnosti obyčejného života v područí všeobecné společenské a rodinné zodpovědnosti a poslušnosti. Film je vynalézavý a důrazný ve své expresivní formě výpovědi, svým neposedným nadšením strhne a královsky pobaví, když dotahuje vzestupy i pády až do úplného konce vyniknutí pointy. Hlavní postavou příběhu je sociolog Víťa Jakoubek (velmi dobrý režisér filmu Milan Šteindler), který naprosto a zcela propadá své skryté identitě a profesní roli natolik, že jí sám uvěří a vdechne tvrdohlavost životu vlastního zoufalého vzepětí ze strastiplné skutečnosti všedního dne. Ideály z mladického očekávání v transformované podobě nespokojenosti převrací život nejen svému aktérovi a jeho rodině. Hledání smyslu života, dosud zamčené ve staré truhlici, přebírá vládu, obrací kapsy na ruby, omamnou vůní přináší bezprostřední okamžiky zážitků a nadějí a nechává uniknout od ubíjející a jednotvárné zodpovědnosti dospělého člověka se závazky. Hlavní ženskou postavou je Víťova manželka Jana (dobrá Dana Batulková), která nechápavě a odmítavě přihlíží z jejího pohledu nepříčetnému chování svého chotě. Druhou hlavní ženskou postavou je Eva Málková (zajímavá Klára Pollertová-Trojanová s hlasem Magdy Hamoové), gymnazistka maturitního ročníku, Víťův životabudič i důvod konečného stádia pádu zodpovědnosti jedince. Z dalších rolí: energičtí a zmatení synové Jakoubků Jakub (příjemný Kryštof Koláček) a Matěj (Matěj Peprník), bouřlivý student Ivan Holaka alias Holda (pozoruhodný Zdeněk Marek), další z výraznějších žáků gymnázia a tlustý zrzek Polívka (Aleš Machalíček), alibistický ředitel sociologického ústavu dr. Brousek (příjemný Jiří Vala), osamělá ředitelka gymnázia (dobrá Věra Vlčková), angažovaný a pokrytecký Víťův kolega a funkcionář Horálek (velmi dobrý Jaroslav Dušek), shovívavý třídní profesor Holub (příjemný Jan Gross), Víťova jízlivá tchyně (zajímavá Svatava Hubeňáková), nespokojená profesorka matematiky Tomanová (příjemná Eva Tauchenová), vnadná gymnaziální spolužákyně Pachnerová (sympatická Monika Šeligová), dobývaná sekretářka a Víťova kolegyně z práce Jarmilka (příjemná Yvetta Blanarovičová), bezstarostná Víťova sousedka Kolovecká (zajímavá Věra Laňková), nejvytrvalejší bývalá Víťova spolužákyně (příjemná Eva Holubová), cynický hostinský Jarda (Vlastimil Zavřel), pečlivá profesorka němčiny Trojanová (Lenka Vychodilová), či uklízečka s širokým pozadím (Halina Pawlowská). Film obsahuje všechny podstatné atributy k nadčasovému zábavnému snímku. Je výstižný a duchaplný ve formulacích, je úchvatný v cynismu a absurditách, je zapamatovatelný díky hereckým výkonům, hláškám a rozdováděné atmosféře. Co více si divák od režijní prvotiny může přát? () (méně) (více)

zette 

všechny recenze uživatele

Po delsi dobe jsem tento film opet videl a uvazoval jsem, ze pujdu o hvezdicku dolu. Nakonec tak ale neudelam, protoze vtipne situace zustaly vtipnymi i po letech. Kazdemu musi byt jasne, ze se nejedna o zadny velkofilm, u tohoto dila s hodnocenim ale udelam vyjimku, nebot svym humorem a nejake te lidskosti se tento film stava nesmrtelnym:-). Jen si dam tak na deset let pauzu. Do te doby doufam, ze se Steindler sebere a jeste nejaky narez natoci! ()

MarekT 

všechny recenze uživatele

Není to špatný film, ale spíš tohle beru jako malý náklon k nadprůměru. Hodnotil bych možná jinak, kdyby mě druhá polovina filmu trochu nezklamala kvalitativním úpadkem. Šteindler se svého úkolu zhostil výborně a považuji ho za to nejlepší, co zde mohu najít. ()

PROCESOR 

všechny recenze uživatele

A 1000X omletá fráze, že člověk je tak starý, jak se cítí.. Ráno jsem při cestě do práce stařec. Když je volno a venku hezky, tak jsem puberták. Děkuji, že žiju tady a ženský nemusí chodit zahalený. Když píšu a vymýšlím si tak jsem dítě. Po tréninku ve fitku se cítím lehce, jako mladík. Jsem všechno jen né dospělý. To chce po mě okolí abych se choval "vážně a dospěle" a řešil každodenní stejný sračky, vždyť času na hraní jsem měl dost... Ale já si chci hrát dál.. Nebaví mě se tvářit důležitě a rozumně. Film Vrat se do hrobu to vystihuje dost přesně, smetí ven děti do školky a drtivá síla stereotypu. Udělala jsi něco jen tak? Třeba vylezla na strom? .. V 20. dobrej nápad, ve 30. už se cítíme pohoršeni a není to vhodné, ach ano o nikoli vhodné.. Já seru na to, že to není cool a klidně na ten strom, když nebude moc vysokej vylezu a nemusím být hned nalitej..Protože chci a hned se budu cítit, jako uličník. Dospělost a vážnost si schovám až mi nic jinýho nezbyde... ()

campix 

všechny recenze uživatele

Režisérský a herecký počin Milana Šteindlera působí na dobu vzniku poměrně odvážně, i když už se poměry do určité míry rozvolňovali, tak tahle poměrně ostrá, ale stále zábavná výměna mezigeneračních názorů, musela nadzvednout nejedno obočí. Zub času tomu bohužel dost ubral, ale věřím, že pro jinou věkovou kategorii ty hlášky už zlidověly. ()

Juto 

všechny recenze uživatele

Tragikomédii o úskaliach, s ktorými sa môže stretnúť muž vstupujúci do "Kristových rokov". Sympatická, neprávom zabudnutá snímka ponúka inteligentnú a vtipnú zábavu. 8/10 ()

Martrix 

všechny recenze uživatele

Stejný případ, jako Dědictví aneb Kurvahošigutntág. Tzn. Jeden z těch filmů, které musely dozrát, abych v nich viděl víc, než trapnou blbost (ale stejně tak je možné, že jsem k nim musel dozrát já). Přestože hlášky z Vrať se do hrobu nezlidověly stejně, jako třeba ty Svěrákovské, dnes je minimálně pamětníci té doby ocení. Pawlowskou moc nemusím, ale to laskavě ironické vypíchnutí mizérie doby, se jí povedlo. Obsazení Šteidlera byla trefa do červeného a ještě nevyčpělý smrad socialismu, smíchaný s počátečním kýčem západu, byl cítit v každém záběru. A samozřejmě vděčné téma mezigeneračního střetu, nebo stereotypů manželství, dnes vnímám taky jinak...jako zdařilý šťouchanec do žeber jak společnosti, tak dospělosaurů. Dospělí se často staví do role těch, kteří se mladým snaží otevřít oči, ale ono to může zafungovat i naopak. A že to většina dospělých opravdu potřebuje. Takže dobrý. ()

Reklama

Reklama