• baxz
    ****

    Pochmurná atmosféra filmu a herecké výkony dokážou hned od začátku vtáhnout do děje a celou dobu držet, i když výsledná stopáž by mohla být delší a příběh ještě o něco napínavější. R.Brzobohatý hned ve svém první filmu naznačil, že bude patřit k osobnostem českého filmu. Z vedlejších postav mě zaujala role R.Jelínka jako slepého mladíka a hlavně M.Homoly jako pouťového vyvolávače, která silně připomíná jeho jinou roli vyvolávače lákajícího na předpověď budoucností pomocí počítače U.K. 120 ve filmu Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974), že by úmysl pánů Z.Svěráka a L.Smoljaka parafrázovat na tuhle roli?(18.1.2010)

  • radektejkal
    ***

    Dal bych pět hvězd, bez mrknutí oka, kdyby... kdyby Čapek-Chod nepřišel tak zkrátka, kdyby Steklý řádně vedenému naturalistickému příběhu nevnutil romantický (možná i budovatelský) konec, kdyby vynecháním celé dlouhé pasáže soudního přelíčení proti Kašparu Lénovi, nenechal otázku jeho (Lénovy) podstaty ve fázi karikatury (spravedlivost je vykoná - i když někým jiným -, jeho obsedantní představa práva je uspokojena; teď si jen odsedí pár let a život s Márinkou je na dohled). Proč byl tak úzkostně citlivý, proč tak mesiášský zatvrzelý a bohorovně spravedlivý, můžeme sotva tušit. Možná diagnóza: z vojny si přivezl TBC, která díky jeho vzrušivé povaze, nadměrnému pití, neuspořádanému životu a nervovému vypětí při procesu explodovala smrtelným záchvatem chrlením krve. Jaký vliv mívala tubera na psychiku viz třeba Wolkerovu Baladu z nemocnice... A co si tedy počít s tímto torzem? Kdo může, ať se s ním nějak vyrovná! Film je to dobrý (dobrá je trojka).(1.5.2016)

  • mchnk
    ****

    "Mít srdce na správném místě je dobrá věc, ale musíš mít i rozum v hrsti...". Skoro až fanatické přesvědčení o nutnosti nápravy obrovské křivdy, spáchané navíc na někom jiném, se stává životním posláním jednoho morálně zdatného armádního vysloužilce. Podobně jako ve Švejkovi i zde si režisér dal velmi záležet na dobových detailech a jelikož se jedná o silné drámo, atmosféra je skutečně výjimečně reálná. Zvláště exkurze do rakousko-uherských nevěstinců v Praze je skoro až nepříjemná, pro diváka samozřejmě v tom nejlepším slova smyslu. Nefalšovaný otrokářský holding s bílým masem je velkou součástí celého vyprávění, které se v závěru docela uspěchá a film tím dost ztratí vypjatou atmosféru. Herecky je excelentní. I když, v mých očích, zde není Radoslav Brzobohatý ještě na podobnou roli dost vyzrálý a mám-li porovnat všechny ostatní hlavní, ale i vedlejší postavy (Hlavatý výborný), tak jeho výkon k nejlepším zařadit nemohu, celkově je ovšem ztvárnění různých charakterů skoro bezchybné. To, co zde předvádí Jan Pivec, je přímo fantastické. Hororová Márynčina vzpomínka na kupce Konopíka bere dech. Film je ještě podpořen skvěle sedící hudbou a nadprůměrně kvalitní kamerou, která celou tuto potemnělou tragickou romanci drží vysoko v nadprůměru.(27.1.2016)

  • farmnf
    *****

    Velmi naléhavé a precizně natočené drama Kašpar Lén mstitel. Iracionální kroky Radka Brzobohatého zpočátku filmu jdou na vrub předloze Čapka Choda. Celým filmem se nese motto-Chudý nemá dovolání, no a tak je to prakticky dodnes. Jediný lék je být bohatý. Ovšem demokracie v našich zemích, byť špatná, určitý krůček již učinila. Bohu díky.(13.11.2011)

  • Schlierkamp
    ****

    Povedená adaptace románu Kašpar Lén Mstitel od K. M. Čapka - Choda, v níž se poprvé na filmovém plátně objevil legendární R. Brzobohatý a velmi přesvědčivě takto započal svou bohatou hereckou kariéru. Brzobohatý hraje navrátivšího se vojáka toužícího založit rodinu s Márynkou, kterou miloval před svým odchodem. Zjistí, že skutečnosti se po letech poněkud změnily, neboť jeho milovaná (pohledná I. Devátá) se z nouze stala nevěstkou a její otec, Lénův zednický kolega je mrtev. Rozhodne se pomstít jejich nedobrovolnou změnu osudu a usmrtit vykořisťujícího kupce Konopíka (skvělý J. Pivec), jehož bezcharakternost stála za těmito nepříznivými událostmi. S neobyčejně vyvinutým smyslem pro spravedlnost a etiku však uvědomělý Lén neohroženě trestá bezpráví i v jiných, ne tak tragických případech. Brzobohatého role odhodlaného mstitele nepravostí a styl jeho herectví daly základ i jeho mnoha pozdějším slavným hereckým hrdinům. Snímek se kromě vynikajícího rodáka z Vrůtek vyznačuje bezútěšnou atmosférou a kontrastu mezi pocitem bezmoci obyčejného člověka a bezpáteřností bohatých a celé vládnoucí vrstvy. Dále stojí za zmínku vizuální stránka snímku, na níž má největší podíl kameraman J. Stallich. Nadprůměrná kvalita Steklého snímku tak ostře kontrastuje s jeho pozdějšími počiny jako Hroch či Za volantem nepřítel.(22.9.2013)

  • - Film Mstitel je podle románové předlohy Kašpar Lén mstitel, spisovatele - naturalisty Karla Matěje Čapka-Choda (1860-1927). Dále byla zfilmována tato díla Čapka-Choda: novela Humoreska (1939) - režie Otakar Vávra, román Turbína (1941) - režie Otakar Vávra, romaneto Experiment (1943) - režie Martin Frič, podle románu Jírovec a jeho patron byl natočen film Florián (1961) - režie Josef Mach a podle jedné povídky K. Matěje Čapka-Choda byl natočen TV film Chvojka (1970) - režie Jaroslav Mach. (Kulihrášek)

  • - Filmový debut Radoslava Brzobohatého. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace