Reklama

Reklama

Slasti Otce vlasti

  • angličtina Pleasures of the Father of His Country
Československo, 1969, 101 min

Režie:

Karel Steklý

Hrají:

Jaromír Hanzlík, Miloš Kopecký, Daniela Kolářová, Karel Beníško, Bohumil Bezouška, Vilém Besser, Jaroslav Cmíral, Josef Elsner, Karel Gott, Jana Kasanová (více)
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Budoucí Otec vlasti Karel (J. Hanzlík) tráví léta dospívání na francouzském dvoře ve společnosti své snoubenky Blanky z Valois (D. Kolářová). Věnuje se vzdělávání ve všech možných oblastech, od historie po šermování. Jednoho dne jej však otec Jan Lucemburský (M. Kopecký) povolá do Itálie, kde bojuje s řadou měst. Ještě před příchodem do města Luccy, kde právě Jan Lucemburský sídlí, se mladičký Karel dostane do nerovné bitvy s Janovými odpůrci. Díky svému důvtipu a velké dávce štěstí z ní však vyjde jako vítěz. Štěstí při něm ostatně stojí i nadále, hlavně proti zrádným italským šlechticům, kteří na kralevice zosnovali atentát. Jan Lucemburský je na svého rozpustilého potomka patřičně hrdý, a tak ho jmenuje markrabětem a pošle ho do Čech, aby se tam ujal vlády. Karel však prožije ještě mnoho klukovských dobrodružství, než se z něj stane uznávaný panovník a milovaný vladař… Historická kostýmní komedie režiséra Karla Steklého, vznikla podle několika motivů ze známých Karlštejnských vigilií Františka Kubky. (Česká televize)

(více)

Recenze (127)

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Příjemné nahlédnutí do historie z malinko jiného pohledu/nadhledu. Celkem mě překvapilo, že hlášky z tohoto snímku nezlidověly. Jsou totiž vynikající. Humor zde obstarával Jan Lucemburský a musím se přiznat, že jsem se smál skoro každé jeho větě. Bohužel zde zastával pouze minoritní roličku. Naopak mi příliš nesedl Jarda Hanzlík v roli 2. největší Karla v českých dějinách. Tím prvním je božský Kája, který se zde shodou okolností střihl krátký pěvecký výstup. Příjemný prostředek, kterak si osvěžit znalosti z naší historie nabyté na základní škole. Malinko mě mrzí, že snímek nepůsobí dojmem 14. století, nýbrž dojmem doby vzniku. Lze to spatřit zejména v interakci postav. Netvrdím, že je to zle. Na diváky tak působí mnohem přirozeněji, než by tomu bylo jinak. Nicméně mi to malinko překáželo. Lepší tři! Viděno v rámci Filmové výzvy 2017. Film mi vybral uživatel kulyk. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Škoda hereckých elít na takéto spracovanie, ktoré mohlo byť historicky honosné, krásna výprava a všetko okolo toho, a nie vtípky, srandy, spevy, pítky. Pritom sa tu až tak smiať na tom nedá. Takú generáciu hercov už nikdy nebudeme mať a preto mal byť natočený niečo ako Jan Hus. Karel IV. by si to mal zaslúžiť najviac. Ale dostal len toto a potom Noc na Karlštejne, čo tiež teda je podľa mňa krokom vedľa, priamo do jarku. No a ešte jedna škodlivina - kde sa podela farba? V roku 1969 nebolo na temperky? ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Tolik anachronismu pohromadě se dá vidět snad jenom v pohádkách. Popravdě řečeno, připadá mi téměř jako hřích točit s touto výpravou komedii, která používá minulost jenom jako zástěrku k (ne vždy povedenému) humoru. Připadá mi to stejně nepatřičné, jako rockový koncert v Rudolfinu nebo diskotéka v kostele. Samozřejmě, že není nutné se při "vytváření srandy" striktně držet historických fakt. Problém je však to, že podobné historické veselohry opravdu výrazně formují představy diváků o významných postavách naší minulosti. Jsme ovlivněni Werichovým podáním Rudolfa II z filmů "Císařův pekař" a "Pekařův císař" úplně stejně, jako Janem Žižkou z "Husitské trilogie". Nelze říci, že tamto je závazný a toto nezávazný obraz minulosti. Formuje nás obojí... Mimochodem, ten Werichův Rudolf II sice naprosto neodpovídá "tělesnými proporcemi" neboť skutečný Rudolf byl hubený, drobný muž, ale velmi přesně odpovídá povahově, takže je to celé ještě o chlup složitější... ;o) Jistě bych odpustil filmu nějakou tu faktickou nepřesnost, ale když se ve středověkých kulisách odehrává příběh v němž postavy jednají a mluví zcela nestředověce, pak je zřejmě někde něco špatně. A to i v rámci komediálního žánru... Nač ty pracně budované kulisy, když je pak herci na kousky rozbijí jediným slovem? Celá iluze středověku se zcela hroutí při větách typu: "Doma jsou stejně rádi, že se tě zbavili. Nevezmu si nikoho, kdo má takovej nos. Jakej nos? Jako strýc Fridrich. No dovol, ty mě chceš přirovnávat k tomu korutanskýmu vopilci? Víš jakej má nos? Příšernej! No! Jako ty. Já lituji, ale budeš mít děti jenom s takovým nosem.. " Abych však jenom nehaněl... Film má dosti povedenou kameru, což vynikne zvláště při sledování v původní, širokoúhlé verzi. Z hereckých osobností je rozhodně třeba připomenout excelentního Miloše Kopeckého. Také některé fóry jsou vskutku povedené. Problematická je však režie. Steklý nebyl nikterak oslnivý režisér a na filmu je to na mnoha místech opravdu hodně znát... Za to, že film neskončil v šedém průměru vděčí (podobně jako steklého Švejk) kvalitní literární předloze, respektive dobře napsanému scénáři. Jo, a pokud jde o ty stesky, že už se dneska netočí podobné filmy... Samozřejmě, že to celé je o penězích. Víte jak je takový historický film drahý? Vždyť i Slasti byly přes zdánlivě opulentní výpravu velmi omezeny rozpočtem. Je to jasně vidět v bojových scénách. Ani chytrý tah s vojáky původně koupajícími se a tudíž bez zbroje nezapřel, že v době natáčení filmu nebylo v Barrandovském fundusu víc než nějakých deset kusů brnění a to je na podobný film setsakra málo... Celkový dojem: 60% Zajímavé komentáře: Oskar ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Hodně divný film. Jako kamera, výprava (exteriéry i interiéry), herecké výkony, vše skvělé. Jenže jednu chvíli je to milostná romance, pak crazy (skutečně crazy, jinak se bitva u řeky nazvat nedá) komedie, poté dojde na intriky, psychologii, a poté na jakýsi klon Fanfána Tulipána. ... Zkrátka nedrží to pohromadě. V podstatě jde o nesouvislý a často nesouvisející sled scének, kdy těsně před koncem ten předěl z lapky a Itálií je snad největší perda mezi oči. Je zde hodně vtipných replik, nachmelení se Karla ve sklepích také nepostrádá jistý půvab, ale skutečně tomu chybí nějaký stabilnější xicht, nějaká jednolitost alespoň v žánru. ()

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"To jsou všechny cesty v Čechách takhle vlídné ??" ;) Slasti Otce vlasti rozhodně platí za velmi rozdílně vnímaný kus, nicméně přinejmenším ty parádní herecké výkony v čele s Milošem Kopeckým mu nikdo neodpáře.. Některé věci se prostě nezměnily, což se nám i často ve svých snímcích pohrávajících si s historií režisér Steklý snaží říct, ať už té naší kotlině vládne kdokoliv, a nikdy nezmění, snad vyjma samotného nahlížení na osobu a tvorbu Karla Steklého.. Ale to se vlastně, co se týká toho typicky česky korouhvičkového nahlížení na cokoliv a kohokoliv právě v duchu dané doby a módy, taky nezměnilo, že ?? ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Kdysi, dávno tomu, jsem to viděla, tedy bylo na čase repete. Dospívání a mládí Karla IV. je tu servírováno poměrně dost netradičním způsobem, občas se mi kroutil palec u nohy, přiznávám dobrovolně. Na druhou stranu musím jedním dechem dodat, že jsem se bavila, Hanzlíkovo ucho působí přirozeně, Kolářová půvabná kočena a Kopecký v roli podivného tatí i krále famózní. Tedy ano, na konec u mě dobrý, dost dobrý. ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Ze všech možných československých historických komedií nebo komedií obecně patří tato k těm slabším. Místy se tam najde vtipné místo, ale jako celek nuda. Za vyzdvihnutí stojí hlavně Miloš Kopecký coby Král-Cizinec. ()

Historik 

všechny recenze uživatele

Příjemná historická komedie s řadou roztomilých scén a výrazným výkonem Miloše Kopeckého v roli Jana Lucemburského. Kopecký, byť nehrál hlavní roli, všechny ostatní zastínil. Jeho role a dialogy byly také nejlépe napsány. Takříkajíc na tělo. ()

zipper111 

všechny recenze uživatele

"Toho bůhdá nebude, aby český král z boje utíkal!" Film je pojatý pořádně uvolněně, pravděpodobně to t nevlečeak vůbec nebylo, ale je to neskutečná sranda a pohoda, Hanzlík i Kolářová jsou skvělý, příběh se nevleče a vůbec je to celkově moc pekně natočený... ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Ten středověk je tady jen v kostýmech, jinak psychologie a jednání postav je zcela moderní, ale zde je to právě jeden z pramenů komiky. Miloš Kopecký ale v rámci žánru vdechl svému králi Janovi i docela dost majestátu ( a samozřejmě i vtipu a sarkasmu). Několik pěkných hlášek - "Jak máme zvítězit, když nám házejí klacky pod nohy ". Je zde patrný i vlastenecký podtón, jako v jiných posrpnových filmech. Opravdu nechápu jak mohl režisér poté natočit jednu z nejhnusnějších normalizačních sraček-Hrocha. No, možná jedna hvězdička je z nostalgie. ()

ABLABLABLA 

všechny recenze uživatele

Tuhle dvojku mám hrozně ráda ve všech filmech, kde hrají. Hanzlík a Kolářová jsou jako pár ve filmech vždycky bezvadní - jejich vtípky a škádlení nemá prostě chybu. Tady máme další pozoruhodnou komedii opět z doby Karla IV. z trochu jiného pohledu alias když byl otec vlasti ještě mladý a nevybouřený. Dneska v noci tě unesu. - Vážně? A kam? - Tajemství. - A budeš se chovat slušně? - Tebe to bude bavit, když se budu chovat slušně? ()

rt12 

všechny recenze uživatele

Kolářová s Hanzlíkem tvořili roztomilou dvojici v mnoha filmech a vždy jim to klapalo. Zde je vše umocněno Kopeckým, který jako Jan Lucemburský exceluje. ()

movieband 

všechny recenze uživatele

Příjemná, netradiční romanticko-historická freska v čele s nádhernou Kolářovou a výborným Hanzlíkem. Nejlíp sledovat s drahou polovičkou po boku. 90% ()

topi 

všechny recenze uživatele

Historická komedie z doby začínajícího vládnutí Karla IV. a jeho první svatby s francouzskou princeznou Blankou z Valois. Bezvadně ladící dvojice Jaromír Hanzlík a Daniela Kolářová, která se potom osvědčila i v dalších filmech. Vyprávění je humorně odlehčené a ne úplně historicky věrohodné, ale takový byl záměr režiséra Karla Steklého a scénáristy Jana Procházky a filmu to vůbec neškodí. Právě naopak. Za zmínku určitě stojí i role Jana Lucemburského, bohémsky ztvárněná Milošem Kopeckým. Nádherná žena byla i Jana Kasanová v roli Diny, Marsilliovy (Vláďa Menšík) ženy. Moc se mě líbila i hudba Jaromíra Klempíře, zejména historická loutna krásně dokreslovala atmosféru tohoto filmu, o jehož obrazové zvýraznění se postaral i širokoúhlý kinoformát. Škoda jen, že Karel Steklý netočil více takových filmů a natáčel pak spíše komunistické propagandy a bláboly. Slasti otce vlasti, Svatby pana Voka, Pan Vok odchází, Siréna, Mstitel a hlavně dvojice filmů o Švejkovi s Rudlem Hrušínským jsou tak nejlepšími díly z jeho tvorby. ()

kajas 

všechny recenze uživatele

Tak trochu prequel "Noci na Karlštejně", jenom s méně písničkami a s utahanější druhou polovinou. Kolářové to s dlouhými vlasy moc slušelo :). ()

Frenegonda 

všechny recenze uživatele

mám radši tuhle syrovější verzi karla IV než jak se předvádí v Noci na Karlštějně. HROZNÁ SMRT MÍT PLNÉ HRDLO VODY. ()

dyfur 

všechny recenze uživatele

moja zaujímavosť: Filmovanie prebiehalo na hrade Křivoklát, Lipenskej priehrade a na Třeboňsku. (dyfur) ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Tak a tuna patrim k tym uzivatelom, ktori zdielaju nadsenie s miestnymi mentalmi ohladom tohoto ceskoslovenskeho filmu s Hanzlikom /Romance pro Kridlovku/ a Mensikom /Happy End/. 85 % ()

rakovnik 

všechny recenze uživatele

Neobvykle humorný pohled na historické události, vtipný v detailech, hezký v celku, s respekt budícím Milošem Kopeckým. O pár let později si královský pár střihl roli páru v historickém muzikálu o tomtéž panovníkovi. ()

Reklama

Reklama