• Marthos
    ****

    Ke koloritu dávno zašlých časů neodmyslitelně patří tuláci. Žánrové obrázky je většinou líčí jako bezstarostné postavičky s holí v ruce, písničkou na rtech a srdcem na dlani a rády jim odpouštějí drobné hříchy při obstarávání skromného živobytí. Mívali vlastně jen jednu vážnou starost: jak si na zimu zajistit střechu nad hlavou. Ti nejmazanější se nechávali zaopatřit státem. S podzimními plískanicemi se jednoduše nechali zatknout a až do jara využívali dobrodiní věznice. Takový je i tulák Kalous, hrdina satirické veselohry režiséra Karla Steklého. Rok co rok se vrací do příjemně vytopené cely a jako stálý zákazník požívá jisté úcty a nemalých privilegií. Při posledním návratu je ale nečekaně překvapen odmítavým postojem soudního rady, který se v rámci oslav klidu a míru pokouší nad zoufalým tulákem vynést osvobozující rozsudek. Námět k nenáročnému vyprávění s výchovnou pointou nalezl Steklý v divadelní hře Karla Krpaty Talár v městečku. Autor se v ní vrací do rakousko - uherského mocnářství na přelomu století a s komediální nadsázkou se vysmívá (podobně jako Jaroslav Hašek) maloměstské morálce. Do hlavní role byl obsazen Ladislav Pešek, který se tehdy pozvolna přehrával do charakterních postav. Vedle několika mladých tváří si zde svůj filmový debut odbyl také brněnský herec Josef Beyvl. Není bez zajímavosti, že ve stejném roce vznikly ještě dva žánrově podobné filmy (Červená ještěrka a slavný Hostinec U kamenného stolu) a všechny čekal stejný osud. Kritika je odsoudila jako buržoazní přežitky a jejich premiéry byly shodně odsunuty až na příští rok. S odstupem šedesáti let je ovšem evidentní, že právě tyto filmy jsou tím nejlepším z dobové produkce.(6.10.2009)

  • IvonaK
    *****

    Ze začátku jsem si myslela že je to nějáká průměrná komedie, ale jak se tam octnul Pešek jako oškubaný vousatý tulák, který se pak za polovinou filmu proměnil v načančaného elegána a u toho soudu dělal scény, tak jsem hodnocení musela zvýšit. Ale už zde bylo vidět že už mu komunisti nedopřáli pořádnou milovnickou roli. Že se něco rýsovalo a pak z toho sešlo.(12.6.2018)

  • Karlos80
    ***

    Po vynikající Siréně přišel Soudný den, neméně významný, spíše úsměvný film. Téma filmu jasné, zajistit si na zimu střechu nad hlavou, a třeba když to půjde nechat se zavřít i do věznice, podobnou dějovou linku jsme mohli vidět, už několikrát v některých jiných filmech předtím ale i potom. Mezi některými našimi občany, to ostatně přetrvává dodnes:-) Film odehrávající se za Rakouska-Uherska se mi líbil, tulák Kalous (Pešek) a soudní rada Štěpán, hrál ho Beyvl ( byla to jeho první velká role, ještě daleko před slavným Obuškem), jednoznačně dvě nejlepší postavy z filmu. Ze scén se mi líbila ta před soudem, s pomalu Švejkovsky vypovídajícím Ladislavem Peškem, který měl na starost, spíš než vypovídat, opravovat kukací hodiny kancelistovi Honzíčkovi! Kdo se mi nelíbil, tak to byla tentokrát, bohužel skřehotající a trapně poletující Marie Rosůlková, které nebylo pomalu rozumět. Jinak špatný film to nebyl, ale z roku 49' šlo pouze jen o slabší průměr.(19.5.2006)

  • Senátor
    ***

    Asi je to dáno profesionální deformací, ale osobně jsem se dobře bavil u scén ze soudních jednání. Situační humor představuje scéna, kdy soudce, asistent soudce a obžalovaný svorně v předklonu hledí do dolní části nástěnné mapy, aby určili katastrální území, na němž byla spáchána krádež zajíce - soudce se snaží případu zbavit a hledá důvod pro vyslovení místní nepříslušnosti. „Co je ta černá tečka na mapě? Není to pila?“ Asistent: “to bude jeskyně…“ Pešek: „Jestli to nebude od mouchy!“ Herecky mně však více než recidivista Pešek zaujal Eduard Linker v roli „pragmatického“ advokáta a jeho dialog s asistentem soudce: „Tak co myslíte, kdo to kdes vyhraje?“ asistent: „Spravedlnost pane advokáte!“ Advokát: „No co, tak se odvolám…“(20.5.2014)

  • CageDepp
    ****

    Na tohle jsem koukal hlavně kvůli Peškovi zajmalo mě, jak zahraje bezdomovce co se potřebuje na zimu dostat do vězení. Ze začátku se tam moc Pešek neobjevoval, ale v druhé polovině to bylo lepší a vznikla z toho celkem i komedie. kdyby měl kouzelný ubrousek a oslíka bez obušku by se obešel, tak by ani nemusel mít takový starosti.(4.10.2009)

  • - Natáčelo se ve Veselí nad Lužnicí. (M.B)

  • - Debutující Heleně Růžičkové bylo tenkrát pouhých 14 let. (hippyman)

  • - Do role rady Štěpána byl původně obsazen František Smolík. Pro jeho vážné onemocnění ho na poslední chvíli nahradil J. Beyvl, tehdy ještě v brněnském divadelním angažmá. (hippyman)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace