Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V éře normalizace nalezneme jen málo takových filmů, které by odhalovaly rejdy protisocialistických sil v roce 1968 ještě zavileji nežli tento politický pamflet Karla Steklého. Režisér svůj příběh zasadil do atraktivního taxikářského prostředí, kde se také poctiví a čestní komunisté s uvážlivým ředitelem podniku v čele stávají obětí zakuklených padouchů... Ideologická klišé, těžkopádná inscenace a naprosto toporné vypravěčské uchopení museli být zřejmé už v době vzniku, nyní se film již blíží k nezamýšlené sebeparodii. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (84)

Horak odpad!

všechny recenze uživatele

Mocná Pražská taxislužba je během Pražského jara infiltrována CIA. Tý de vo odstranění stávajícího ředitele, poctivýho a kovanýho soudruha. Všude je cítit atmosféra strachu a štvanice na slušný komunisty. Ovšem reakci chybějí argumenty, jedná v mrzkém dolarovém žoldu a neumí ani nakreslit hakenkrajc na zada reditelova syna. Vše nakonec jako vždy zachráněj Pragováci, který tak nějak uměj trefit hřebíček na hlavičku nebo podrazit pěkně stoličku. Druhý díl Steklého steklé trilogie, tentokrát dle scénáře slavného kulturního šéfa ÚV KSČ Miroslava Mullera. Pokud se vám zdál konec jaksi nedotažený, tak vězte, že podle původní verze scénáře měl být film zakončen slavným příletem bratsrských sovětských vojsk na ruzyňské letiště. ()

wosho 

všechny recenze uživatele

Neviděl jsem celý tento vzorový příklad normalizačního kousku soudruha Steklého. Ale to torzo se mě (když opomenu proč tento snímek byl natočen) zdálo spíše jako průměrným snímkem, natočený otrhlým matadorem. Na režii K. Steklého se mě vždy líbilo hlavně to, že nechal velký prostor herců,-hlavně ony jeho delší pasáže bez střihu. Zavání sice divadélností, přesto je to v dnešní videoklipové době příjemným osvěžením. Námět je sice silně problematickým, herci moc nezáří, ale nejsou tak unylý, či uboze neprofesionální-když už v tom hrají, hrají to co možná nejlíp. Otázka morálky zda-li je to dobře a čestné jde dle mě stranou , práce se musí vždy odvézt profesionálně, nebo do toho nelézt!! Celkově Za volantem nepřítel je z dnešního pohledu mrtvý film, určený maximálně pro skalní komunisty, filmové historiky a historiky naší nedávné minulosti. ()

Reklama

waits odpad!

všechny recenze uživatele

Drsná agitka. A zlá. Včera jsme klimbal u Balíkovy Atomové katedrály, která byla ovšem ve srovnání s dnešním Steklého opusem jen nesmělým politickým štoucháním. Nutno říct, že skupina taxikářů, typických podvratníků, polovičních zločinců, kteří chytli obrodný vítr, je skutečně nesympatická, osobně ale dost pochybuju, že by tenkrát někoho normálního osvítilo poznání a vyšel po filmu z kina s plným pochopením pro probíhající normalizaci. A přitom Steklý nechává tolik vodítek! Hovoří hlavní hrdinové "To je dnes taková moda. Každou chvíli se něco podepisuje. Něco? Rozsudky smrti se podepisujou!" Přesto však stojí proti taxikářské bandě, která požaduje průmerný plat přes 10 000 měsíčně (připomenme, že průměrný plat byl tehdy v ČSSR cca 1900 Kčs). Další boj kovaných soudruhů at si každý prožije sám, má li na to žaludek. Snad ona část těla vydrží bez újmy i závěrečnou scénu s Willigovou deklamací. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Bez pochyb je to odpad, ale na rozdíl od Dvacátého devátého, který je jenom ukrutná nebezpečně propagandistická nuda, je tohle ukrutná nebezpečně propagandistická nuda s poslední čtvrt hodinou, ze které jsem chytal záchvaty smíchu. Tudíž odpad dát nemůžu, ačkoli to je těsně nad ním. Ale teroristické taxikáře, idiotské finále s autohavárií a zápaďáckého hajzla, který chce unést ženu soudruha šéfa taxikářů do Frankfurtu a dokonce jí ukradne cestovní pas, aby s ním musela přes celnici (!), to jen tak člověk neuvidí. A když se k tomu přidá asi stokrát opakovaný stejný záběr na stověžatou Prahu (který tam ani nemá smysl), je guilty pleasure dokonáno. Jinak je to ale naprosto mizerný film, po všech stránkách. Hrdinní komunisté se nevzdávají a nepodléhají nátlaku ani na jaře 68, černobílé to je až to bolí, ale v tom nemá smysl se pitvat, to už tady člověk čeká, když ví, do čeho jde. Zarazila mě ale laxní filmařská stránka, která nejen že netvoří další vrstvu a ani nemá vnitřní smysl střihové skladby či opodstatnění pro celky či polodetaily, ona mi dokonce przní moji zálibu ve velkých celcích a statických záběrech. Těch je tu totiž hodně, ale jsou naprosto bez atmosféry, se stupidním umístěním postav a dějí se v nich dlouhé rozhovory o ničem, ve kterých velký celek spíš působí, jako kdyby někdo na špatné divadelní hře někam náhodně umístil kameru a prostě ji zapnul. A nechybí ani oblíbený prvek tehdy současných agitek - vtipná postavička. V Tobě hrana zvonit nebude to byl plešoun vymetající hospůdky, zde taxikář s čivavou v kožené kabelce. Ale tenhle taxikář naštěstí zastává i úlohu neutrální postavy, která má nakonec jít na správnou (samozřejmě komunistickou) stranu věcí. Tím pádem i Tobě hrana zvonit nebude byla scénáristicky propracovanější. A vlastně i filmařsky, jelikož tam střih dával aspoň smysl. Steklý je asi ještě větší neumětel než Trapl... Slabá 1* ()

Asia_Power odpad!

všechny recenze uživatele

Když jedna z postav na konci filmu řekne "Táto, proč sis nedal pozor?" tak jsem si v duchu řekla proč jsem si taky nedala pozor na své čím dál chatrnější duševní zdraví a nevypla jsem to během první minuty. Ušetřila bych si bouchání hlavou do zdi a okousané nehty plus změknutí mozku. Ten film je tak zoufale nudnej, že mi sebral veškerou sílu doslova mě vysál do poslední kapky jak opotřebovaná pouliční šlapka kokota čtrnáctiletýho panice. Krom scény kde se svlíkne pěkná blondýna, která už dnes bude babičkou nebo prdět do hlíny, to nemá nic, čím by to mohlo zaujmout. A jelikož je na netu spousta krásnýho porna tak, za ten krátkej záběr na kozy a nahou prdel ani tu jednu * z milosti nedám. Ne a ne a ne ()

Galerie (4)

Zajímavosti (6)

  • Natáčelo se v Praze a obci Vojtěchov. (M.B)
  • Roli hlavního dispečera taxislužby Chaluše (Peter Skarke) dostal nabídkou v tomto výrazně prorežimním dílku Jaroslav Satoranský od režiséra Steklého.Ten ji ale odmítl i když byl varován že pan režisér si píše seznam těch, co odmítli. Bál se zda budou následky, ale nebyly. Je to jediná role v jeho 50leté kariéře, kterou herec odmítl. (sator)
  • Autor scénáře Miroslav Müller byl v létech 1972 - 1989 vedoucím oddělení kultury ÚV KSČ (funkce tehdy významnější, než ministr kultury). (slunicko2)

Reklama

Reklama