poster

Zardoz

  • Velká Británie

    Zardoz

Fantasy / Sci-Fi

Velká Británie / Irsko, 1974, 105 min

Režie:

John Boorman

Scénář:

John Boorman

Producenti:

John Boorman

Scénografie:

Anthony Pratt
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Anderton
    ***

    Nechýbalo málo a mohli sme tu mať ďalšiu filozofickú a zároveň epickú klasiku žánru SF. Lenže to by sa museli všetci tvorcovia držať viac pri zemi a trochu nad kostýmami, replikami a nakoniec aj nad natočeným materiálom triezvo priebežne pri produkcii premýšľať. Zardoz tak má síce ambície, ale tie sa topia v nezrozumiteľnosti scenára, zdĺhavosti a trochu aj chaotickej náväznosti scén. Navyše sa nejakú tú dobu nedá film brať vážne už len vďaka ikonickému obrázku Seana Conneryho v červenom "oblečku". Boormanovi treba nechať snahu o akési posolstvo naruby, kde sa ukazuje nesmrteľný život v mieri ako len ďalší stupeň utrpenia ľuskej rasy, na ktoré sme chtiac-nechtiac odsúdení.(24.4.2018)

  • TERRORDROME
    **

    Na toto sa pamätám z doby úsvitu videopožičovní, keď som nemal žiadnu šancu pochopiť čo sa v tom filme deje. Dnes si myslím že to má parádny námet a myšlienkový obsah, ale až nepríjemné a dosť lacné psychedelické spracovanie vo vizuálnom štýle hipisáckeho leporela. Sám režisér Boorman vraj povedal že bol v tej dobe značne na drogách a nedokáže všetko vo filme vysvetliť. Najfascinujúcejšia bola tá lietajúca kamenná hlava boha Zardoza grcajúca zbrane a hlásajúca že "penis je zlo". Aj keď to silne pripomína Monty Pythona. V nejakej postapokalyptickej dobe sa takzvaný "brutál" Zed, akýsi Mongol zabíjajúci v mene Zardoza dostane do uzavretej dekadentnej komunity vyvolených nesmrteľných, ktorý vlastne Zardoza stvorili. Tí sa najskôr nemôžu rozhodnúť či je lepšie Zeda zabiť, alebo skúmať, ale postupne prichádzajú na to že túžia aby ich všetkých zabil a zbavil ich nekonečnej apatickej existencie kde trestom za prehrešky od centrálneho počítača je starnutie a demencia. Fascinujúce nápady, ale stvárnené až smiešne cirkusáckym spôsobom a akoby nezaujatým, ťažko uchopiteľným prístupom. Sean Connery ako Zed sa celým filmom promenáduje len v červených slipoch, komunita nesmrteľných vládcov sveta je pár ošumelých vidieckych barákov medzi ktorými sa povaľujú plastové bubliny s rastlinami vo vnútri a snová scéna "súboja" s Tabernákulom ( meno toho počítača ) v guličke a zrkadlovom bludisku bola už úplne mimo všetkého ako Seržant Pepper po vyšňupaní pol kila koksu. Proste film strašných protikladov. P.S. ženské prsia príležitostne vyskakujúce spod minimalistických košieľok potešia dnes aj v postapo budúcnosti.(27.3.2017)

  • drankeryth
    *

    Hned na zaciatku filmu sa nam ukaze uchyl menom Zardoz, ktory mal namalovane fuziky a malu briadku a nejaku modru satku na hlave, ktora ho este viac ponorila medzi vacsich podivinov. Logo filmu na zaciatku filmu sa podobalo na thrash metalove kapely pocas 80-tich rokov, ked hrali v tej dobe. Podivna lietajuca hlava zo skaly, ktora vychrlila zbrane pre svojich vyvolenych bolo tiez od veci. Tvorcovia museli byt fakt zhuleny, ked prisli na nieco take:) Vyhubitel Zed alias Sean Connery chodiaci v cervenych slipach a s dvoma pasmi nabojov cez telo bol chyteny na farme a tam sa aj odohraval dej filmu. Tam sa vyskytovala ina varianta debilnych uchylov, ktori mi pripadali, akoby boli nadrogovani a tie reci okolo nezmyselnych veciach mi nicili mozog. Cim dalej, ako bezal cas, sa to zamotavalo do vacsich podivnosti, az som pomalicky nevedel, co to vlastne sledujem. Na konci filmu sa uskutocnila jedna dobra vec, ze ich konecne vystrielali, ved aj o to zobrali. Po nabehnuti zaverecnych tituliek som usudil, ze vsetci co sa podielali na tomto filme museli byt na praskoch:)(10.10.2012)

  • type_B
    *****

    Na dystopii v TV zas tak často nenarazíte, a zvláště, když je to téměř neakční sci-fi. Pravda, kulisy, interiéry a exteriéry působí dost lacině, ale co schází na materiálním provedení, je bohatě vynahrazeno ve scénáři a v myšlenkovém podloží filmu. Brutál Zed (S. Connery) přichází do duchovní společnosti, kterou řídí podivné Tabernákulum, jakýsi virtuální prostor tvořený krystalem a myšlenkami obyvatelů Spirálu. Tabernákulum bylo vytvořeno vědci, aby společně s vybranými jedinci střežilo vědomosti upadajícího lidstva. Zároveň s tím však tito jedinci odložili stranou část lidské podstaty, kterou tvoří smrt a sexualita. Zajímavý je tento film v tom, že jednak zobrazuje společnost, která se snažila potlačit pudovost, ale přesto se v ní našli Renegáti a lidé překračující její řád, a jednak tím, že Zed přináší smrt jako vykoupení. Je to právě motiv smrti, co působí ve filmu nábožensky a co mu dodává velmi zvláštní rozměr (je to zcela jiné užití motivu smrti než v dílech s akční složkou). Východiskem se pro několik zbývajících spirálů stal únik a nový způsob života. Pro Zedovu partnerku to bylo potom navrácení se k přirodnímu řádu - zplodila se Zedem syna, potomka a zemřela. Poslední záběry filmu akcentují tento cyklus, v čemž se odráží silně protipokrokové (a v přeneseném smyslu taky proticivilizační) poselství filmu: Vraťte se k tomu prapůvodnímu, abyste přežili. Děj, který jsem zde načrtnul, je velmi stručný a film samotný obsahuje mnohem více témat a motivů, které by se zasloužily být rozebrány. Osobně se mi velmi líbila hříčka s Čarodějem ze země Oz a krásné herečky.(2.1.2010)

  • MartinezZ
    odpad!

    Nedělal jsem si velké naděje. Nedělal jsem si po pravdě žádné naděje. Už když jsem uviděl Seana na plakátu, veškeré naděje putovaly do hajzlíku. Nadějím putujícím odpadní rourou dávala fortel už čtvrtá (!!!) minuta filmu s, teď už alespoň v mé hlavě památným "Zbraň je dobrá. Penis je zlo." - včas jsem si uvědomil, že držím hrnek s kafem, chtěl jsem se plesknout do čela. A to nemluvím o létající řečké (?) bustě. Proboha živýho, co tohle zase bylo? Už ne! už nikdy víc! Maminko, maminko, já už budu hodnej, fááákt! ~~~ Dost, nedokoukal jsem to. Skousnu všelicos, tohle ovšem NE.(29.5.2011)

  • Sean Connery

  • - Rozpočet filmu byl 1,1 milionu dolarů. (mahler)

  • - Natáčelo se v hrabství Wicklow v Severním Irsku. (mahler)

  • - John Boorman před uvedením filmu uspořádal dvě tiskové konference pro novináře a kritiky, na kterých rozdával letáky s vysvětlivkami o filmu a minislovníkem zardozské řeči. (mahler)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace