poster

Don Šajn

  • USA

    Don Juan

  • USA

    Don Sanche

Loutkový / Krátkometrážní / Komedie

Československo, 1969, 30 min

Režie:

Jan Švankmajer

Scénář:

Jan Švankmajer, Molière (divadelní hra)

Kamera:

Svatopluk Malý
(další profese)
  • GREGOIRE
    *****

    Výtečná surrealistická koláž Jana Švankmajera kombinující loutky (především Kašpar je nezapomenutelný), kulisy, animaci a reálné záběry. Hororový jarmareční příběh s komediálním nádechem je variací známého příběhu Dona Giovanniho. Hlavní temný padouch je Don Šajn, ale jeho hubou klapající služebný Kašpar je děs sám. Zkrátka, JEDINEČNÉ (30.4.2004)

  • Chřástal
    ***

    Jsem rád, že díky Švankmajerově celoživotní lásce k loutkám jsem mohl něco takového vidět, ale předloha (která nemá s Moliérovou hrou, uvedenou tady u scénáře, mnoho společného) je vtipnější a naopak film toho oproti ní moc navíc nepřináší. Grotesknost, cynismus, ukrutné glosy a propichování lidí bez dlouhých cavyků už tam byly, jen ve větším množství.(1.1.2015)

  • charlosina
    *****

    Divadlo masek (Švankmajerova původní profese) ve filmu s donjuanovskou tematikou; kombinace marionet a reálného prostředí (podobně jako v celovečerním filmu Lekce Faust); příběh rytířství, lásky, pomsty; citace ze staré anonymní hry loutkařů; legendární namluvení šaška v podání Františka Filipovského; osobité pojetí Švankmajera: to je Don Šajn. Pohádka? Ne, docela drsná vize reality přenesena do světa loutek. Úchylárna? Ne, mistr Švankmajer.(5.3.2009)

  • Hwaelos
    ***

    Nejhodnotnější na celém filmu je zpřístupnění lidových loutkových představení 19. století českému divákovi, který ztratil ponětí o minulosti. Věřím, že přenesení je velmi věrné. Promítá se i do jazykové roviny, kde je vliv českého venkova patrný. Je pozoruhodné sledovat, jak se archetypy, které vznikly ve středověkém dramatu pozoruhodně vyvynuly. Don Šajn je moliérovskou tragikomickou figurkou, převzatou z tradic komedie pevných charakterů (commedia dell arte). Oproti tomu šašek má svůj prvotní vzor v komediích o Thillu Eulenspiegelovi, jehož mravy později v českém prostředí převzal Enšpígl, Kacafírek a Paleček. Z tradice středověkého divadla se zachovalo i nenásilné prolínání humoru a tragiky, kde se z jedné smrti nestřílí. Za to ony tři hvězdy. Nic víc už ve filmu není. Jasně, je to fuška stvořit dvoumetrovou loutku a vodit ji tak, aby to nešlo poznat, ale snahy o filmové zpracování nefilmových témat mě neberou. Pokud nemají nějakou přidanou hodnotu.(19.2.2010)

  • xxmartinxx
    ***

    Pokud se nepletu, byl to do té doby nejdelší Švankmajerův počin. A ta délka tomu opravdu nesvědčí. Vlastně i poloviční délka by byla na hraně, tahle blbina zkrátka nemá tah. Uznávám, že kombinace dětské pohádky a výtrysků bizarního násilí má něco do sebe, ale nestačí to na půl hodiny udržení mojí pozornosti.(11.1.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace