Reklama

Reklama

J.S. Bach - Fantasia G-moll

  • Velká Británie J S Bach - Fantasy in G Minor
všechny plakáty
Animovaný / Krátkometrážní / Hudební
Československo, 1965, 9 min

VOD (1)

Animovaný film výtvarníka a režiséra Jana Švankmajera, v němž i klasická hudba může mít surrealistickou podobu.
V animovaném film režiséra a výtvarníka Jan Švankmajera účinkuje Jiří Ropek (1922–2005), který byl varhaníkem u sv. Jakuba v Praze. (Česká televize)

Recenze (54)

charlosina 

všechny recenze uživatele

Autor sám označuje tento svůj první hraný film jako "hru na existenciální téma". Varhanní koncert, roztodivné záběry (nebo spíše "záblesky") na roztodivné předměty a místa, zeď, animované praskliny na zdi, které vznikají a zase zanikají. Díky specifickému záběru a střihu tak vzniká jakási "fotografická koláž". Hloupost? Nikoliv - je to fantazie, krása, surrealismus... je to Švankmajer. A mimoto pocta strukturalistické fotografce Emily Medkové. K zhlédnutí a k vlastnímu posouzení zde: http://www.youtube.com/watch?v=cndp2hjAGys&feature=PlayList&p=5E2E348FE2BE5925&playnext=1&index=30 ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Oproti jiným Švankmajerovým kraťasům docela nuda, nicméně některé režisérovy asociace korespondovaly s mými vlastními představami vyvolávanými hudbou víc než skvěle. Plus skvělý psycho-záběr na konci. ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Kamera deroucí se od jednoho záběru k druhému, "zběsilý" střih a především hudba (vše dokonale spojující v jeden pospolitý celek) vás nenechá ani na setinu sekundy vydechnout. Pro mě osobně vizuální slast a téměř splněný sen, který bych si rád nechal zdát. Prostě geniální Švankmajerovo černobílé intermezzo v G-moll. ()

dwi 

všechny recenze uživatele

Následujících 9,5 minut asi nejlépe vystihuje samotný název – Fantasia G-moll. Obrazová fantazie (chvílemi spějící k halucinaci) prodchnutá Bachem. Muž vchází do domu, vychází po starých schodech, odemyká dveře, sedá si k varhanům a začíná hrát. Od této chvíle přichází čistě pocitová část. Švankmajer se primárně drží hudby a pod jejími tóny tvoří vizuální představy. Vystupující symetrické obrazce kombinované s nesouladem, přesouvání hmot, gradování záběrů společně s intenzivnější hudbou. Pro mě osobně zajímavá obrazová smršť spojená s depresivní výtvarnou stránkou. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Nevím, kolik vzniklo videoklipů k Bachovi, ale tenhle Švankmajerův bude pravděpodobně jeden z úplně prvních. A také z nejlepších. Příběh v něm nehledejte, je to zbytečné - hudební fantazii zkrátka doprovází fantazie vizuální. Nebo naopak? ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Bachovo hudba je ve varhaním podání dokonalá, jak jinak, jenže přidružené záběry a animace se bohužel moc nepovedli. Ne že by vypadali úplně blbě, ale když už mají mít přímou spojitost s hudbou, bylo by vhodné, aby bylo obé seřazeno do jednotného tempa, jenže bohužel polovina je zcela mimo, byť by jinak ony záběry mohli být zábavné a náležitě potemnělé. ()

hippyman 

všechny recenze uživatele

začátek jako vystřižený z deníku jana tleskače docela slibný, ale zbytek poměrně nudný... má pozornost nevydržela... 50% ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Jan Švankmajer je nejen umělec, ale i milovník umění. Jeho nalézání ztraceného, i když stále přítomného času ve zdech a okolních reáliích, pod zvukem autoritativních tónů, je neméně dokonalé, jako jeho debut. Švankmajer zde výjimečně zachycuje realitu takovou jaká je, i když přece jen trochu po svém, snad aby nám upřesnil, kterýma očima se díváme. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Úvod slibný, ale po rozjezdu varhan se to vyvine v nezajímavý kraťas, který skoro nestojí za řeč. Začátečnický experiment, který vůbec nedává tušit, k jak mistrovským filmům se Švankmajer později propracoval. 9 minut nekonečné nudy. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Poprvé: domy, zámky, dveře, okna, puchření a prýskání fyzických věcí. I tento film lze vnímat jako švankmajerovsky programativní. Domy mají zdi, omítku, okna, zámky, mříže. Místnosti. Zavřené, zamčené, otevřené, otvírající se. A především: domy existují. Vlastní hodnota každého domu se skrývá za dveřmi, které dosud nebyly otevřeny. Ale dveře jsou od toho, aby se otvíraly. Nebo zavíraly? Co existuje, má ohraničení, je uzavřeno v prostoru, má zámek, klíč.... Co existuje, trvá, přetrvává a zaniká. A hraje k tomu Bachova hudba. Z varhan za zamčenými dveřmi, v domě, po schodech. Nějaká jablka snad ještě zbyla. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Abstraktní videoklip k Bachově varhanní skladbě má typicky švankmajerovskou animaci, ale není jí moc, hlavní je tu spíš montáž širokoúhlých černobílých záběrů. Na mne asi moc abstraktní... ()

=woody= 

všechny recenze uživatele

Zdravím vás, jeden z prvních Švankmajerových počinů, Fantasia G-moll, je velmi podmanivý. Atmosféra dýchá na diváka/posluchače, černobílý obraz se krásně váže na hudbu, vrata, zámky a oprýskané zdi staré Prahy dávají nahlédnout zpět do historie. První krůčky světem animace režiséra, který dobře věděl jakou cestou chce jít.. Mistr ctí mistra, využívá dramatický průběh skladby a tím vzniká jeden z nejlepších hudebních klipů, které jsem kdy viděl! :-) Mějte se filmově, Woo. ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

No ty začátky měl sice Jan Švankmajer trošku slabší, ale i tak mám jeho tvorbu velmi rád. Tohle nebylo vyloženě špatné, ale je pravda, že se mi také více líbila doprovodná hudba, než samotné surrealistické výjevy. I tak si ale myslím, že průměrné ohodnocení si to zaslouží – chápu však jak ty, co se jim to nelíbí, tak i ty - jenž jsou z tohoto snímku uchváceni… ()

Iggy 

všechny recenze uživatele

Když si tuhle Bachovu skladbu pustíte ve Windows Media Playeru a budete sledovat takové ty obrazové efekty, tak to bude podobný zážitek :D ()

brutale

všechny recenze uživatele

Tak toto ohodnotiť nedokážem..., len som prekvapený, že už v 1965. roku sa v Československu užívali tvrdé drogy... ()

Reklama

Reklama