poster

Otesánek

  • Velká Británie

    Little Otik

  • Japonsko

    Otesāneku Mōsō no Kodomo

  • anglický

    Insatiable

Komedie / Drama / Loutkový

Česko / Velká Británie / Japonsko, 2000, 125 min

  • Anderas
    **

    Možná jsem tentokrát ke svému oblíbenci nespravedlivý, ale to co nakonec vyplodil, má dle mého názoru úroveň toho nejprůměrnějšího českého fláku z jakékoliv pohádkové produkce. A ačkoliv je tu jeho rukopis stále patrný, protentokrát se doslovně jedná o jakýsi trademark, který se už nesnaží dále cokoliv rozvíjet. A to mne právě u Švankmajera poněkud zklamalo. Nechci tímto jeho kus degradovat na bezmyšlenkovitou pohádku, ale i po přečtení množství Švankmajerových pojednání o vlastních filmech nenacházím nic než co je patrné už od začátku. Snad se nakonec i on chtěl projednou odpoutat od svých mnohavrstvých surrealismů, ale jednoduchou humoreskou a samoúčelnými absurditami se snížil možná až příliš nízko. Škoda je to veliká, Švankmajer je pro mne nicméně stále velký mistr.(13.10.2006)

  • curunir
    ***

    ,,TAKOVÁ BLBOST. ŽE NENATOČEJ NĚCO POŘÁDNÍHO, TŘEBA O NÁS, O OBYČEJNÍCH LIDECH..." __Zaujímavý, ale hlavne dosť bizarný a úchylný film. Že toto mohol niekto vymyslieť?! Oceňujem zaujímavú kameru snímajúcu všetky tie zábery jedla alebo úst hercov, potvrdzujúcu, že to hlavné o čo tu ide je pažravosť. Taktiež sa ukazuje, čoho všetkého sú ľudia schopní, ak ide o ich blízkych a je úplne jedno či ide o obyčajný pahýľ - najviac mi bolo ľúto smrti starého pána Žlábka, ktorý na svoje perverzné chúťky dopadol exemplárne. Čo však -inak rozkošne spracovanému - Otesánkovi miestami uberá na pozerateľnosti je okrem typicky svojského Švangmajerovho prístupu (viac mu svedčia kratšie snímky) aj zbytočne natiahnutá dĺžka, navyše z Alžbetkinho čítania rozprávky vieme, ako celý príbeh nakoniec dopadne. Českého leva za najlepší film vôbec nechápem. Na druhej strane som rád, že sa film objavuje v TV skôr sporadicky; dáva mu to punc výnimočnosti, akej sa v poslednej dobe dostáva iba málo dielam.(25.2.2008)

  • topi
    *****

    Jan Švankmajer je prostě génius!!! Jeho nenapodobitelný styl z něho dělá obrovského umělce celosvětového měřítka! Musím pochválit i zvuk, který je fakt parádní a v 5.1 jsou slyšet veškeré kroky, zvonění, různé ruchy a podobně, opravdu velice povedená práce. Stejně tak i herci, nemusím moc Veroniku Žilkovou, ale co tady předvedla, tak mě naprosto odrovnala! Parádní je i Jan Hartl, Jarka Kretschmerová, Pavel Nový nebo Kristína Adamcová v roli malé Alžběty. Perfektní byl uchylnej dědek (Zdeněk Kozák st.), kterej si chtěl neustále na Alžbětku sáhnout. Výborná kamera je už klasika, stejně tak i záběry na detaily očí nebo pusy, tohle je prostě jasnej Švankmajerův rukopis. Dále musím pochválit bonusy na dvd, které obsahují upoutávky, fotografie, kreslené leporelo (které je v průběhu filmu skvěle zakomponováno do děje), nepoužité scény a hlavně konkurz na Alžbětu (to jak jí tam vše Jan Švankmajer vysvětluje, co přesně chce a jak má co udělat je luxusní bonus tohoto dvd). Veliká poklona panu Švankmajerovi, tenhle surrealistickej kousek právem získal v roce 2001 Českého lva.(3.3.2013)

  • Šandík
    *****

    Otesánkovi lze vyčítat mainstreamovost, ale nemyslím si, že je to oprávněné. Tenhle film rozhodně není pro běžné diváky o mnoho stravitelnější než jiná Švankmajerova díla, jak dokládají mj. i mnohá zdejší nelichotivá hodnocení. Po pravdě řečeno netuším, jak může někdo takhle výbornému filmu udělit pouze hvězdičku a ještě k tomu připsat jakousi "duchaplnou" pitomost, svědčící především o jeho vlastní inteligenci... Otesánek byl pro mnoho lidí zjevně naprostý a nestravitelný šok. Svým způsobem je to i zajímavý test, dokáže-li ten či onen skutečně vnímat film jako mnohovrstevnaté médium, ne jen jako konvenční "nabuzovač silných prožitků"... Hodnotit Otesánka lze z mnoha stran. Především se opět ukazuje, jak výborným režisérem Švankmajer je. Herecké výkony jsou totiž naprosto bezchybné, výrazné a mile karikující. Taky se dá říct, že v tomhle filmu nejsou malé role. Doslova neuvěřitelný je způsob, jakým film hledá paralely, především v jeho první části. Samozřejmě by se dalo tvrdit, že tu forma poněkud vítězí nad obsahem, ale osobně si to nemyslím. Švankmajer se prostě rozhodl novým způsobem vyprávět starou známou pohádku, což mu ovšem není záminkou k jakési společenské kritice, k vytváření psychologického dramatu či "hluboké studii lidských vztahů", ale zkrátka prostě jen k radostné a nespoutané hře s materiálem. Doslova v každém záběru rezonují nejrůznější významy, probublává mile podvratný humor (zastřihávání kořínků, třetí ručička na zádech, mytí před jídlem), bují doslova barokně nespoutaná vizualita... Mnozí zde poukazují na "přílišnou délku" a chtěli by film "prostříhat" o "nudné pasáže". To mi prosím přátelé milí povězte, které to jsou? Já jsem v Otesánkovi nenalezl ani jedinou... Celkový dojem: 90% Zajímavé komentáře: Adam Bernau, gouryella, Oskar, k212, Dr.film(19.12.2011)

  • mchnk
    *****

    SPOILERY; Jan Švankmajer vidí ve filmu čisté umění, způsob vyjádření, stejně jako malíř, sochař nebo podobní umělci. Proto se můžeme spolehnou na to, že každý jeho film bude kus pořádného, poctivého filmařského kumštu. Přesně, jako zde. Nenatočíme film o klasické české pohádce Otesánek? Proč ne? Odpověděl naštěstí pan Švankmajer. Nevím, kdo jiný by měl toto zpracovat. Karel a Boženka Horákovi mají opravdu špatnou diagnózu, co se týká plodnosti. Idiopatická sterilita a totální aspermie = naprosto zoufalý případ. Tato zoufalost dovede Karla k humorně myšlence, vyřezat svojí ženě dítě z pařezu. Nevinná legrácka se ovšem zvrtne do nevídaných a hrůzných rozměrů, které dokáže odhadovat, pomocí pohádkové knížky, velice bystrá a inteligentní Alžbětka. Ta se také nakonec ujme malého dřevěného zabijáčka, poté co ho jeho zoufalí "rodiče" zavřou do bedny ve sklepě. Otík má stále hlad, a proto Alžbětka svým dětským rozumem nechá rozhodnout osud. Co, nebo spíš koho, Otík sežere. Klasická poctivá práce pana Švankmajera.(26.6.2012)

  • - Film získal ocenění Český lev v roce 2001 za Nejlepší film. (M.B)

  • - Nejdražší scénou filmu je ta, ve které Veronika Žilková Otesánka kojí. Její výsledná podoba vznikla až v digitálním studiu. (-bad-mad-wolf-)

  • - Pôvodne chcel Jan Švankmajer natočiť film na začiatku deväťdesiatych rokov a do úloh Karla a Boženy obsadiť Woodyho Allena a Miu Farrow. (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace