poster

Otesánek

  • Velká Británie

    Little Otik

  • Japonsko

    Otesāneku Mōsō no Kodomo

  • anglický

    Insatiable

Komedie / Drama / Loutkový

Česko / Velká Británie / Japonsko, 2000, 125 min

  • fisus
    **

    Nemůžu říct,že bych se při sledování tohohle filmu nebavil,ale já prostě toho Švankmajera nemusím.Nebo spíš jeho filmům nerozumím.Navíc tenhle film porazil při udílení Českých lvů můj milovaný Tmavomodrý svět a to mi leží v žaludku už 11 let! P.S. 7 let poté,co jsem napsal první část tohoto komentáře,musím něco připsat.Během těch 7-ti let jsem nakoukal všechny filmy Jana Švankmajera a změnil jsem na něho názor.Hlavně film Něco z Alenky mě přiměl projet celou jeho kinematografii a opravdu jsem jeho filmům podlehl.To ale nic nemění na tom,že Otesánek je pro mě nejhorší Švankmajerův film a vítězství na Lvech jsem mu pořád neodpustil.(25.3.2011)

  • Angerr
    *****

    Famózní zpracování klasické pohádky. Až u tohoto filmu jsem si uvědomil, jak hrůzná ve skutečnosti je. Tenhle film patří do hororového žánru! Nejen děsivostí původního příběhu, ale také tím, co pohádka zasazená do současnosti symbolizuje. Vymodlené dítě, které se rychle vymyká kontrole svých rodičů, je symbolem moderní civilizace - také vytoužené, rostoucí, hladové a okolí pohlcující. Co s tím dělat, ví někdo jistě. Každý má ale jiný návrh a žádné z nabízených řešení není bezbolestné a každopádně přichází pozdě. Jiní se jen dohadují, co se vlastně děje (sousedovic manželka) nebo rezignovaně sedí před televizí (soused). Konec logicky zůstává otevřený. Ve filmu je dost humoru, ovšem většinou jde o bizarní kousky, u kterých jsem se sám sebe ptal, čemu se to vlastně směju. Milovníkům Monty Pythonů a Gilliamových filmů to jistě kápne do noty. Moc se mi líbil pohled na většinu dění dětskýma očima a prolínání děje se čtenou pohádkou o Otesánkovi. Kromě dětské herečky jsou výborné i výkony ostatních herců, hlavně Veroniky Žilkové v roli matky, která brání své dítě bez ohledu na cokoliv a vlastním tělem. Švankmajer je prý v zahraničí náš nejuznávanější současný filmový tvůrce (podívejte se na Imdb, kolik témat obsahuje jeho diskusní fórum). Jsem vděčný Cinemě, že mě svým článkem v listopadovém čísle 2005 upozornila na tvorbu tohoto umělce. Otesánek je nejlepší český porevoluční film, jaký jsem zatím viděl. 10/10(14.11.2005)

  • xenopus
    odpad!

    Záblesky geniality se střídají s absolutní dekadencí. Černý humor mám rád, absurdita mi nevadí, mrtvoly kočky, pošťáka či sociální pracovnice přejdu s klidným srdcem a vůbec se při tom netřesu hrůzou. Za originalitu a dílčí momenty ale - i když by si to film zasloužil - nemůžu dát ani jednu *, když jako celek to prostě na mě vůbec nefunguje.(28.12.2010)

  • Mr.Ripley
    ***

    Mé první celovečerní setkání s legendárním tvůrcem, jehož dílo respektuji, a hned takhle rozporuplné. K Otesánkovi se při hodnocení musí přistupovat odlišně. ______ První polovina: Švankmajer si poctivě buduje atmosféru a psychologickou rovinku postav, kterou s každou další těžkostí prohlubuje a s ní stupňuje takřka hororové dusno. Americký přístup vyprávění je zde cítit téměř z každého okénka, ač je to stále Švankmajer, jen umírněn na úkor uceleného vyprávění. Veronika Žilková podává svůj životní výkon! Její výbuchy emocí byly natolik sugestivní, až mi běhal mráz po zádech. Totéž se dá říct o atmosféře a hororovému převyprávění klasické pohádky. ______ Druhá polovina: Napětí graduje, dusno ustupuje, aby se na scénu prodrala neskutečně trpká černá komedie. Závěrečná půlhodinka vypadá jako úplně jiný film. Psychologie postav, která byla poctivě budována od první minuty, bere za své a charaktery se začínají chovat nelogicky (holčička je nejdříve v úloze zvědavé průzkumnice, jež se nebojí zasáhnout; následně je přetransformována v lobotomickou figurku s mateřským pudem sebezáchovy ohledně Otesánkova přežití a vraždění lidí velice perverzním způsobem) a samotný závěr vyšumí do prázdna. ______ Film bolestivě úpí v křečích přetaženou stopáží, která v závěrečné zúčtovací desetiminutovce diváka spíše nudí, než aby jej přikovala k sedačce. Obrovská škoda! Mohlo se jednat o geniální horor s příchutí trpké komedie, ale namísto toho zůstala původně morální báchorka pro děti, kdesi napůl mezi.(22.2.2015)

  • tempus
    ****

    1. půl hodina mě sice nudila a připadali tak trochu zbytečná, ale tušil jsem, že je nutný, abychom si užili nasledující hodinu a půl. Z hodně stránek mi to připomnělo čarodějnický díl Simpsonů (jeden z prvních), ale s tím rozdílem, že je to české a hrané. Film má silnou 90" atmosféru, bez které by film nebyl tak dobrý, jako by byl dnes. Obzvlášť jsem byl zvědavý na Jana Hartla, protože jsem si ho tam nějak neuměl představit. Byl dobrý.(28.3.2016)

  • - V televizní reklamě na fiktivní mouku Flora, na kterou se hladově v čase 1:48:02 dívá František Štádler (Pavel Nový), použil režisér Švankmajer ukázku ze svého minutového snímku Zamilované maso (1989). (Ganglion)

  • - Nejdražší scénou filmu je ta, ve které Veronika Žilková Otesánka kojí. Její výsledná podoba vznikla až v digitálním studiu. (-bad-mad-wolf-)

  • - Pôvodne chcel Jan Švankmajer natočiť film na začiatku deväťdesiatych rokov a do úloh Karla a Boženy obsadiť Woodyho Allena a Miu Farrow. (Raccoon.city)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace