Reklama

Reklama

Kolo v Pekingu

  • Česko Pekingské bicykly (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Bicykl je v čínské metropoli zdrojem obživy i znakem společenského statutu. Přijít o něj může být osudové. Drama o moderní Číně a její mládeži. Jízdní kolo bylo odnepaměti symbolem Pekingu. Ačkoli dnes již nemá tak zásadní roli, jako v době před tím, než se Čína otevřela tržní ekonomice, ale nadále pro řadu lidí představuje zdroj obživy i znak společenského statutu. Snímek ověnčený cenami ve dvou kategoriích na berlínském filmovém festivalu vychází z čínské reality a spojuje ji s inspirací klasickým dílem italského neorealismu Zloději kol (1948). Podobně jako ve filmu Vittoria De Sicy představuje krádež bicyklu začátek cesty, během níž postavy projdou různými vrstvami společnosti a prostřednictvím rozličných peripetií před zraky diváků vyvstane obraz místa dění. Na rozdíl od sociálně agitačního italského snímku zasazeného do Říma v době po druhé světové válce se Kolo v Pekingu odehrává v moderní době a ukazuje čínskou metropoli z pohledu mladé generace. Hlavními hrdiny vyprávění jsou dva mladíci – jeden pochází z vesnice a v Pekingu se živí jako poslíček, zatímco druhý je ze středostavovské rodiny a ve městě chodí do školy. Režisér Wang Xiaoshuai bývá řazen k tzv. šesté generaci čínských filmařů. Ta představuje poslední etapu v generačním členění čínských tvůrců a přelom mezi organizovaným filmovým aparátem a bujícím tvůrčím prostředím tržně orientované společnosti. Jedná se o režiséry, kteří vystudovali Pekingskou filmovou akademii a první díla vytvořili začátkem 90. let. Na rozdíl od estétsky zaměřených filmařů páté generace jako Zhag Yimou či Chen Kaige se zaměřovali na každodenní realitu. Snažili se poukazovat na témata spojená s proměnami společnosti v tehdejší Číně, kde se spojovaly počátky bující ekonomiky s paradoxy stále platného komunistického řízení. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (19)

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Malý vhled do současného života v Pekingu. 1) Autoři snímku si s námi tak trochu hrají. Úmyslně vykreslují situaci tak, aby nebylo jasné, kdo je zloděj a kdo okradený. I v okamžiku, kdy je všechno vysvětlené, víme jenom tolik, že jasný je náš výklad a ne děj sám. 2) Příběh okradeného vesničana asi ale nebude to, co chce film divákovi sdělit. Nabízejí se tu různé sondy do současného života v Pekingu. Paradoxy současné bouřlivě se rozvíjející Číny. Konflikt venkovského a městského vnímání. Konflikt velmi chudého s méně chudým prostředím. Obrázek vnímání hodnot a životního stylu čínských středoškoláků. Obraz až feudálně působících přetrvávajících stavovských rozdílů v současné čínské společnosti. 3) A přesto to pro mne nejzajímavější zobrazil film jen tak mimochodem - atmosféru rychle zanikajících hutongů, čínské pojetí veřejného prostoru, do jehož dějů se ostatní nevměšují, snahu najít smlouváním nekonfliktní řešení, sdělování emocí prostřednictvím zástupných symbolů. ()

Mates Hradecky 

všechny recenze uživatele

Zloději kol v Pekingu aneb neorealismus po čínsku. Zoufalému mladíkovi z venkova někdo odcizí bicykl coby pracovní nástroj nutný k přežití.Velkým úsilím se mu podaří kolo vypátrat,ale kdo je tu vlastně zloděj? Jedna scéna z tohoto filmu zapsala se nesmazatelně na můj kulovitý hardisk. Okamžik, kdy parta studentů surově ztluče majitele kola a snaží se mu ho vzít-jeho srdceryvný nářek bude dlouho znít v mých uších... ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

Tezovitě toporná festivalovka, kterou svého času přes všemožné festivaly protáhla povrchní promo floskule o spojitosti se "Zloději kol", působí dnes, po opadnutí módní vlny šesté generace čínských filmařů, jako směšně průhledný konstrukt šálící povrchem a nemotorně se snažící zaujmout selankovitě prostými postřehy o soudobé Číně. Národní fenomény jako migrace z vesnice do měst za prací a měnící se sociální rozvrstvení ve velkoměstech jsou zde prezentovány jako líbivé ozdůbky na příběhu imbecilně se chovajícíh scenáristických loutek (o postavách nemůže být řeč). ()

Deimos 

všechny recenze uživatele

TV/// Obsazení 6/10 Děj 7/10 Hudba 7/10 Prostředí 8/10/// +jestli je to natáčené v Pekingu, tak opravdu Peking, můžete si projet jeho uličky, vidět jak se v něm žilo před deseti lety, vaši pozornost upoutá krásná hudba a dvě herečky ve vedlejších rolích, obě velice krásné, dramatický závěr je pak velkou předností snímku -snad až do poloviny filmu mi dělalo problém vyznat se v postavách, nejprve jsem sledoval jednu, pak druhou a pak zase tu první, dokud se ti dva nepotkali měl jsem za to, že se umí jen rychle převlékat, nesmějte se ani vy nepoznáte rozdíl mezi Číňanem s tmavými vlasy a Číňanem s tmavými vlasy/// Důkaz toho jak je "pouhé" kolo nezbytnou a důležitou součástí Čínských obyvatel. Příběh je zajímavý, přesto že zpočátku mu musíte porozumět. Absence většího množství dialogů se může zdát jako nedostatek, ale není tomu tak. Dá to vyniknout atmosféře a nátuře místních obyvatel, kteří moc nedávají najevo emoce a mnohdy mnoho řeknou i bez nich. Jestli že nemáte moc nakoukáno podobných filmů, mohu jedině doporučit./// Celkem 70%/// ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Zajímavý i když ryze filmařsky nikterak výjimečný pohled do života ve městě, kde "zítra" znamenalo dávno už pozítří... A cyklisté dávno dosykali, nesténají... Přesedli a odjeli ve svých vozech směrem Peklo >civilizace< , přičemž od natočení tohohle filmu stačilo jen jedenáct let... . . . Takže ty čtyři hvězdy hlavně za tu >realistickou< syrovost a umanutost hlavního hrdiny i tvůrců natočit ve svých podmínkách nepodbízivý pohled na tehdejší civilizační střety a žití a >problémy< mladých Pekiňanů, za kritický pohled na dobu, kdy bicykl znamenal víc než jen "status"... ;-] - - - P.S. A k těm lokomotivám (ahoj Vášo!) - no podívejte se na vývoj čínských rychlovlaků, tam už se brzo bude všude >motat< tak leda nějaká ta magnetická levitace... A potom postaví ty svoje "maglevy" směrem k zapadajícímu slunci a vyrazí a... Vidím zemi mlékem a strdím a cyklostezkami oplývající... ;o) - - - - - (Poprvé viděno 26.3.2012 na >cyklistickém prostoru< , hodnocení 66., komentář zde jako dvanáctý - 27.3.2012) ()

Galerie (11)

Zajímavosti (1)

  • Snímek se nechal inspirovat klasickým dílem italského neorealismu Zloději kol (1948) (Olík)

Reklama

Reklama