• Marthos
    ***

    Domácí tvůrci se poměrně dlouho vyhýbali moderní české literatuře, k níž zaujímali odmítavé stanovisko. Obávali se, že by filmové adaptace děl současných autorů neměly potřebný komerční úspěch a proto se vraceli spíše ke spisovatelům z přelomu století, jejichž romány se mezitím za dobu své existence staly nedílnou součástí čtenářské populace. V polovině třicátých let přistoupil k realizaci románu Karla Klostermanna režisér Václav Kubásek, který měl sice na svém kontě bohaté zkušenosti z dob němého období, ale pouhé dva zvukové a bohužel divácky neúspěšné filmy. Dramatický příběh stárnoucího maloměstského vinárníka, který podlehne svodům vypočítavé číšnice byl aktualizován do současnosti, čímž se tvůrci pokoušeli děj přiblížit novým generacím, jimž by původní atmosféra mohla připadat příliš zkostnatělá a nemoderní. Záštitu převzala nepříliš renomovaná výrobna Fortunafilm, v jejímž čele stál Rudolf Vančura. Samotný film se opíral především o kvalitní herecké obsazení. Postava vinárníka Kubašty byla pro Jana W. Speergera, který po příchodu zvukového filmu ztratil své někdejší postavení představitele hlavních rolí, jedinou příležitostí, jak ještě jednou ukázat svůj nesporný talent. Vedle něj se objevilo několik nových tváří v čele s Jiřinou Steimarovou, Antonínem Novotným a Věrou Ferbasovou. Značná část filmu je postavena na velkém sólu Blanky Waleské v démonické roli vypočítavé intrikánky, která svého dobrodince ničí s chladnou rozvahou a v divákovi vyvolává vyložené nesympatie. I přes nepopiratelnou snahu se v celkovém pohledu jedná o standardně zpracovanou rutinu se špatně zinscenovaným závěrem, což ale neznamená, abychom tomuto dílu nevěnovali pozornost. Naopak. Minimálně skrze famózní Speergerovu kreaci.(10.4.2010)

  • troufalka
    *****

    Strahující herecké výkony Blanky Waleské a Jana Speergera přikryly všechny nedostatny. Silné drama (byť místy s divadelním přehrávání) nabízí pěknou podívanou jako protiháhu k lehkým prvorepublikovým komediím.(24.1.2017)

  • raroh
    ****

    Škoda, že adaptace nezůstala věrna původnímu časovému zařazení - vypočítavá hrdinka by vedla typický starosvětský skorohampejz, pro něž mám slabost, takto to byl bar 30. let. Jinak nemám téměř co vytknout - obsazení výborné, herecké výkony s Rothovou kamerou také. A samotný námět si říká o další adaptaci.(23.5.2011)

  • radektejkal
    ****

    "Kubašto, Kubašto, co by sis počal s takovó ženskó, to by byl pěkné kontrapunkt", by zazpíval Petr Skoumal, kdyby dal přednost Kubaštovi před Haraštou. Příjemné překvapení! Příběh, který není odbyt koncem (starých dobrých) patriarchálních časů, strategie se nezměnila, pouze taktika. Věra Náhlovská (Blanka Waleská) na to zde šla příliš zhurta, to už se nedělá, zdání je třeba vždy zachovávat. Ostatně všechna Klostermannova díla jsou, především díky jeho starozákonní svěřeposti, stále aktuální. Dovedu si v mysli natočit (točí se mi tam) třeba příběh Váši Šáry z Klostermannova Ecce Homo, který vyšel už před více než 100 lety. Ale vlastně raději ne, točte podle Hrabala, tam se toho nedá tolik zkazit; i když přece, pane Menzle.(8.12.2017)

  • - Natáčelo se v Mělníku a Hoříně. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace