Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jsou pohádky, které se na televizních obrazovkách objevují každé vánoce a jsou pohádky, které poněkud upadly do zapomnění a málokdo si je už dnes pamatuje. Tohle je právě jedna z těch méně známých, která se sice ve vysílání Novy před lety objevila, stále však patří k těm méně známým. Její děj jistě není třeba blíže představit. Vždyť pohádkový příběh Plaváčka, uhlířova syna, jemuž sudičky přisoudí ruku královské princezny narozené ve stejný okamžik, patří mezi ty, na něž se nezapomíná. A Plaváčkova obtížná cesta za téměř nesplnitelným úkolem, za třemi zlatými vlasy děda Vševěda, který je Sluncem a nemá rád člověčinu, je stejně pohádková jako rady, které přiveze třem městům sužovaným podivnými strastmi. Existuje již několik filmových verzí pohádky Karla Jaromíra Erbena o zlatých vlasech děda Vševěda. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (72)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Tak toto je přesně ten druh pohádky kterou jsem v mládí vůbec nemusel a vždy jsem ji navíc se všemi čerty úplně zbytečně zatracoval. Nevím přesně proč tomu tak bylo, možná to ale bylo jen těmi pro mě tenkrát podivnými maskami a kostýmami či stylizovanými ateliérovými stavbami..? Fakt nevím.. Ale dnes z odstupem času je tomu přesně naopak, a k této oblíbené zfilmované Erbenově klasice se stále rád vracím. I když jak je poznamenáno v záhlaví, stále méně a zřídka kdy. Pohádka je to pěkná, avšak vtom nepřeberném množstvím kvalitnějších či divácky úspěšnějších, tak trochu už ztrácí na svém lesku, a pomalu už upadá a zapadá do nezávyhodněného zapomnění. Je to sice počin od méně známého režiséra (převážně dětských snímků), jehož asi nejvýznamnějším filmovým počinem byl film Malý Bobeš a jeho pokračování, ale i tak já si ji stále pamatuji a stále ji nosím ve svém srdci, a s ní i všecky ty oblíbené postavy jak knižní tak i ty filmové, ať už to byl třeba děd Vševěd (Zdeněk Štěpánek), Plaváček (Alfréd Strejček), převozník (Otomara Krejča), nebo slepý stařec (František Smolík). Výborný byl taktéž téměř lidový výkon v podobě odvyprávěného textu (komentáře) od Václava Vosky. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Asi více pohádka pro dospělé než pro děti, což v žádném případě nesnižuje její hodnotu. Spíše naopak. Nevšední uchopení klasického pohádkového námětu bylo mimořádným činem i v kontextu doby svého vzniku. Neobvyklá kompozice obrazu, jeho souzvuku s hudbou i suverénní vedení herců přesvědčují o tom, že v tomto případě modernizační osvojení tradičně dětské látky znamená pronikavé obohacení jejího tradičního vnímání. Je škoda, že toto silné dílo není dostupné na DVD nosičích. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Pohádka říznutá hororem, zlý král (výtečný Radovan Lukavský), který jakoby vypadl z Shakespearovského dramatu a kulisy jako z "Kabinetu dr. Caligariho". Inu, proč ne? Vytknout se snad dá jen mírná nedotaženost a krátká stopáž. Pro čtvrthodinu navíc by tvůrce neubylo. Hodně zajímavý experiment, který však není pro každého (ani ne moc pro děti). 75%. ()

Jezinka.Jezinka 

všechny recenze uživatele

Vybavuji si, že jako dítě jsem se u toho dost bála a vlastně se mi to nelíbilo, právě proto, že jsem se u toho bála. Princezna mi připadala nic moc a hrad a vůbec všechno takové nedomrlé a ponuré. Žádná okouzlující pohádková vesnice, les, půvabný královský hrad. Jak z mála dokázali tvůrci udělat hodně mi dnes připadá ohromující, ale to dítě, kterým jsem byla, mi nedovolí hodnotit tuhle pohádku vysoko. A pana Lukavského si dodnes raději užívám v kladných rolích, ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Docela dorbá pohádka, tedy vzhledem k tomu, že je celá natočená v interiérech. Děti to asi moc neocení, ale mě se líbila téměř hororová atmosféra a výtvarné provedení a barevná kompozice obrazu. Lukavský zde hraje téměř, jako kdyby hrál Hamleta. ()

Jacinda odpad!

všechny recenze uživatele

Příšerný výplod 70. let mě obrazově tak zdrtil, že ani neuvažuju o jiném známkování. Je možné, že si herecky zaslouží víc hvězd, nicméně mě v hlavě utkvěly jen scény v moderním podání. Nesnáším (rádoby) moderní pohádky s kulisamy, které vypadají jako bych se dívala do kaleidoskopu ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Tak dnes jsem to poprvé viděl na ČT... Za převozníka by se nemusel stydět ani sám Hádes! O ostaním ani nemluvě. Pro děti to je ne zcela záživná pohádka (ještě, že ji všichni znají zpaměti). Jako dospělá osoba musím ohodnotit interiéry, které vypadaly někdy dost depresívně a někdy neskutečně futuristicky. K tomu filtry, doprovod Liška... Rozhodně zajímavá věc, spíše však z hlediska studie zpracování pohádky z roku 1963. * * * ()

Aidan

všechny recenze uživatele

Po mnoha měsících jsem byl o Vánocích okolnostmi přinucen zadřepnout k televizi a bylo mi tváří v tvář mnoha barevným obrázkům na mnoha kanálech šedivo k zalknutí. "Třem zlatým vlasům děda Vševěda", filmu rozhodně ne prostému nedostatků, patří dík, že mě svou originální estetikou, tajemností a svým na samé hranici mýtu balancujícím, neupovídaným příběhem vytrhl z oné šedi. Přijde mi podivné, že je snímek na ČSFD častovaný povětšinou třemi hvězdičkami: zaslouží si jich buď mnoho, nebo málo, ale rozhodně není průměrný. ()

CaptainNor 

všechny recenze uživatele

Pohádka, která ponurým až děsivým zpracováním jako by ani nebyla Erbenova - ale spíš bratří Grimmů, mně způsobila v dětství takové trauma, že jsem utekl babičce z kina!! Dnes už se jí nebojím a výtvarné i dramatické řešení považuji za velmi vydařené a originální. Ostře řezaná, tvrdá tvář Radovana Lukavského je na roli zlého krále jako dělaná, ale Plaváček Alfréd Strejček postupem let vynikl více jako recitátor socialistické poezie a konferenciér estrád Československo - Sovětského přátelství. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Z ranku barevných filmových pohádek let padesátých a šedesátých, které se chtě nechtě staly jakýmsi národním klenotem, se tak nějak proti své vůli vyčleňuje Valáškův přepis Erbenova děda Vševěda. Realizace, struktura vyprávění i netradiční výtvarné řešení připomínající soudobé architektonické trendy nejen v architektuře, ale především na jevištních scénách, se jakkoli vymykají klasické představě o romantických hrdinech a pohádkovosti typické pro příběhy z pera obrozeneckých spisovatelů. Valáškova pohádka je naproti tomu ozvláštněna jakousi strohostí, s níž na plátno vstupuje terra incognita poskytující velkorysý prostor zejména zvukové ambivalenci v podání hudebního mága Zdeňka Lišky. Naopak čím zklamat nemá výběr hereckých představitelů v čele se Zdeňkem Štěpánkem v titulní roli a dalšími koryfeji českého herectví oněch let (Lukavský, Záhorský, Krejča, Smolík, Kurandová, Lohniský, neméně skvělý vypravěč v osobě Václava Vosky). Ona nadčasová hodnota této neprávem opomíjené filmové balady se zdá být spíše přirozeným vnímáním světa dospělých, než přijímáním dětské fantazie. Slovo výjimečnost je zde na místě. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Přepjatě stylizovaná pohádka s divadelními kulisami a ručně namalovaným pozadím. Svým způsobem to připomíná mnohdy příšerné televizní studiové pohádky 60.let (vysíláné v cyklu ČT Pohádky pro pamětníky), od kterých se Tři zlaté vlasy děda Vševěda vizuálně liší snad jen přidanými barvami. Celý film působí jako umělecky náročnější dílo, kde se mnohokrát nechává větší prostor scénické hudbě na úkor dialogů, což ale vzhledem k chudé výpravě pohádky rozhodně nepřispělo k dobru, ani pro dětského diváka (kterého to dnes nejspíš vůbec nezaujme) ani pro dospělé fanšmejkry. Hlavní hodnotu snímku vedle té historické představuje účast hereckých bardů (nejen) z Národního divadla, z nichž nezapomenutelný výkon předvedl zejména v hlavní roli zlého krále Radovan Lukavský. 60% ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Velmi minimalistická výprava a la brusel. Už tím je ta pohádka nesmírně zajímavá, i když právě tohle asi děti moc neocení. Dneska je to tak spíš velezajímavý doklad uměnovědce a filmové nadšence ;o) ()

helianto 

všechny recenze uživatele

Další, ne-li snad vůbec první, nepohádková inscenace klasické pohádky, jež rozhodně není určena dětem. Daleko víc než o pohádku se jedná o televizní poému, která, více než slov, využívá jiných výrazových prostředků – nádherná hra světel a stínů vévodí neobvyklému pojetí Erbenovy předlohy, mimika herců (mimořádná herecká příležitost především pro Radovana Lukavského. Marně pátrám v paměti, kde si ještě zahrál tak výraznou zápornou roli. V záři černé a červené působí jako sám prototyp ďábla), náznaky děje, nikdy nedokončené, a přece zřejmé a jasné, zpětné projekce, které zde rozhodně nepůsobí rušivé, jak tomu obvykle bývá, a nakonec i ony na první pohled jakoby levné divadelní kulisy, jež však jen podtrhují sílu příběhu pohádkové lásky a nenávisti. A doprovodnou hudbu, tu je nutno zmínit zvlášť, zcela samostatný prvek, který korunuje nádhernou poetickou poctu klasikovi naší české pohádky. Velkým neprávem podceňovaný snímek. Jeho hodnoty ovšem oceníte teprve tehdy, otevřete-li oči a duši kráse. ()

BMW12 

všechny recenze uživatele

Z dětství jsem si pamatoval, že se mi pár scén z této pohádky vrylo do paměti, a tak jsem se rozhodl po x letech si tuto pohádku připomenout. A bohužel musím konstatovat, že je to naprosto příšerná pohádka. Velice nepříjemné lokace, hudba, naprosto nezajímavý příběh, nemám vůbec co pochválit. Tohle se nepovedlo. ()

fleker 

všechny recenze uživatele

to tenkrát ještě nebyl google, takže všechny informace musel nosit v hlavě děda sluníčko...teď už se takovýhle věci netočej ()

Reklama

Reklama