Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dávná pověst o muži s píšťalou nemá začátku ani konce. Krysař po staletí putuje od města k městu a jeho tvář má nesčetně podob. V tajemných ulicích starobylé Prahy ožil jeho příběh jen na jediný den a možná jen proto, aby se stal filmem. Objevil se na přelomu jednoho roku jako přízrak a stejně tak i zmizel. Hned při prvních krocích městem spatřil Agnes, Kristiána a budoucí svědky jejich manželského slibu, jak v otevřeném červeném kabrioletu objíždí kostely a prosí o svatební obřad. Dívka s věnečkem ve vlasech, nosí pod srdcem nový život. Ale všude jsou odmítáni. Muž s fujarou a v dlouhém plášti, nadaný podivuhodnou schopností přinést lidem očistu, až dosud lásku nepoznal. Pro něj i pro Agnes je jejich setkání jako blesk z čistého nebe. Marně Kristián volá jméno své milé, marně jim ďábel nastražuje léčky. V té zběsilé silvestrovské noci se zrodilo pouto, které je ale třeba vykoupit. Každý tu něco ztrácí, každý se musí něčeho vzdát

Krysař, který nalezl inspiraci ve stejnojmenné předloze Viktora Dyka i v muzikálu Daniela Landy, je osobitou a originální filmařskou reflexí staré legendy. Na otázku, proč byl film točen vlastně "v přímém přenosu", v průběhu 24 hodin, F. A. Brabec - spoluscenárista, kameraman a režisér v jedné osobě - odpověděl. "Snažil jsem se najít klíč na zpracování Krysaře tak, aby zůstal silný emotivní příběh o lásce a zároveň abychom nevytvořili 'jen' klasickou 'dobovku'. Extrémní podmínky natáčení, kde musí všichni ze sebe dostat opravdu všechno, pomohly umocnit emotivní proniknutí pod kůži všech hrdinů. Faleš nebyla možná, nebyl na ní čas. Zahráli jsme si s přirozeným vyčerpáním, se zimou i s povinností něco dokončit.Věřím, že jsme v hraných scénách dosáhli větší autentičnosti a expresivnosti,.a že divák bude vtažen do děje se stejným nasazením jako celý filmový štáb." (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (191)

charlosina 

všechny recenze uživatele

F. A. Brabec je nepochybně zajímavým zjevem české kinematografie, který se osobitě prezentuje, a to mnohdy velmi odvážně. Jeho počin Krysař diváky poněkud zaskočil, některé potěšil, některé pohoršil. Každopádně překvapil. Zatímco u Kytice se držel literární předlohy co se prostředí a postav týče (s výhradami), u Krysaře si ponechal "jen" motiv. Opět zde vložil svou interpretaci Dykova díla a formu podání si zcela upravil podle svého. Snad šokující, nicméně originální experiment a já nemůžu dát "odpad", protože F. A. Brabec se opravdu nebojí a rozhodně ví, jak na sebe upoutat pozornost. Krajčo i Ester Geislerová jsou zde vynikající, no a Jákl s Dobrým rovněž. Na takovouto adaptaci jsem upřímně nebyla připravena, ale ve výsledku jsem nebyla pobouřena. ()

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Tento film je natočen jako experimentální a jako na takový se na něj musíme také dívat. Zásadní průser je používání téměř divadelního jazyka ve filmu. Jediný komu to prochází je Karel Dobrý, v ostatních rolích to působí prkenně a houf svatebčanů je vyloženě trapnej. 2) je tu naprostá nasmyslnost, a těžká srozumitelnost "děje". Nevím, co se teda vlastně stalo, když všichni uslyšeli Ďáblovo zvonění, a i scény na sebe nenavazujou nijak logicky. V jedné scéně Ágnes odjede autem, v další scéně beží po ulici, její druh ji najde, nabere ji do auta, někam djedou, on všem oznamuje, že se budo brát, načež Ágnes se sebere, odejde, on ji najde, jedou dál, někam přijedou, on zas vykřikuje, tralalá, Ágnes se sebere, odejde, on za ní běží jedou dál, atd... toto je podstatná část děje. Furt se opakuje, že budou svoji, bezdomovec s krysou furt opakuje, že město bude Ďáblovo a Krysař neustále opakuje, že musí do půlnoce stihnout vyčistit město od všech Krys a že bude muset foukat naplno. Pokud film v něčem vyniká, je to audiovizuální forma, tudíž forma opět vítěží nad obsahem. Záběry jsou zajímavé, práce se světlem (pouze jeden reflektor), byť silně divadelní, je zajímavá, a ačkoliv nemám příliš rád Daniela Landu, jako textaře a zpěváka, musím uznat, že ako skladatel je skvělý, a jeho hudba zachraňuje Krysaře od úplného odpadu. Neustále okounějící dav civilistů mě taky dost vytáčel a ani velké Neonové srdce na Pražském Hradě příliš nepomohlo. To jsou detaily, které mě opravdu znemožňovaly jakkoliv se do filmu vcítit. ()

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Je vidět, že film je natočen záměrně za jediným cílem, a to tím dostat se do Guinessovy knihy rekordů, což se mu nakonec podaří. Jen na tom všem nechápu to, proč to ještě cpou do kin, protože na tohle jít do kina, tak mi je toho kilča líto. Rozhodně to nezaujme každýho, a rozhodně se to nebude líbit každýmu, spíš to ocení fakt jen člověk, který se o tento typ filmů zajímá a těch zrovna příliš není. Netvrdím, že by to bylo fakt strašný, až na odpad ohodnotitelný, fascinuje mě, že tvůrci dokázali něco takového za jeden den vůbec natočit, a docela mě udivuje to, že do filmu dokázali vpravit jistou atmosféru, která se táhne celým filmem. Ale kvalita se na tom filmu opravdu hodnotit nedá, za kvalitou to ani mířený nebylo, a tak oceňuju hlavně to, že to natočili, a že se do toho vůbec pustili. Mezi "obyčejnými" českými filmy tohle bude dozajista unikát na který si plno lidí vzpomene, když bude proč, jinak nevidím důvod se k tomu znova vracet. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Nečekal jsem moc, ale tolik škobrtání jednoho až zaskočí. Vytvořit během jednoho dne amatéřinu s nulovým příběhem a dokola omílanou Landovou hudbou a hrdě a velkolepě ji pojmenovat Krysař, to už chce odvahu. Nebo chorý mozek. Je mi líto těch tisíců studentů, kteří byli na reklamou mohutně podporovaný Brabcův ústřel nahnáni. Povinná literatura je zkrátka někdy mrcha. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Do kina bych s tím nelezl, pane Brabec, jako filmový přepis legendy mizerné, ovšem jako zachycení nálady silvestrovské noci a pokus o experiment celkem uspokojivé. Co jsem měl možnost od Brabce na vlastní uši slyšet, zamýšlel to právě tak - chtěl zachytit to genium loci silvestrovské Prahy, kdy lidé na ulicích propadají nezřízenému veselí, rozbíjejí flašky o zem a prudí s rachejtlemi. To mělo podle jeho slov v podstatě zosobňovat hřích, ukázat stádní chování člověka, který při masových akcích ztrácí zábrany. Ale právě tu zásadní část Brabec do filmu nedostal, kvůli selhání techniky, kdy se zasekl pás v kameře, první popůlnoční hodinu proto nenatočil. Potom je teda nasnadě otázka, proč NEHOTOVÝ FILM vlastně nasazoval do kin (??). Ale i tak mně to docela bavilo, protože mám rád odvážné filmové experimenty. Bavilo mně to svícení jedinou (!!!) lampou v trysku a hutná atmosféra nechybí, žádoucí zima a nevlídno z filmu přímo čiší. Pouze Jákl je tak herecky marnej, že byl jeho hlas dokonce předabován, ale to se asi nikde nedočtete (Brabec to přiznal po mém dotazu pří projekci na LFŠ:o) ) Resumé: na jedno zkouknutí docela zajímavé, ale jak říkám, návštěva kina by byl zbytečný luxus. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (4)

  • Film je natočen podle knížky Viktora Dyka. (HappySmile)
  • Snímek produkovala matka Petra Jákla ml. (LEGACY)
  • Film se natáčel od 31.12.2002 10:00 do 1.1.2003 9:45. Natáčení tedy trvalo necelých 24 hodin a jde o nejrychleji natočený film na světě, zapsaný v Guinnesově knize rekordů. (zigot7)

Reklama

Reklama