poster

Nepodepsaný knoflík (TV film)

Krimi

Česko, 2003, 89 min

  • Romadoor
    ***

    Jako syna venkova (výraz Dr. Dlahy pro burana) mě oslovila atmosféra i zřejmá inspirace detektivů postavami Niemanse a Kerkeriana. Dokonce jsem původně myslel, že to bylo naopak, ale potom jsem se podíval, že Purpurové řeky jsou z roku 2000, škoda.... Každopádně postava hraná p. Vlachem mi přišla dokonalá - i to jak zahodil ten igeliťák od salámu na nádraží - trochu mi to připomnělo dokonalý výstup majora Hradce v 30PMZ v dílu Bestie. Už mi jen chybělo, aby si ten policejní začátečník s místní partou zakouřil nějaké zahradní konopí, nebo objevil v rámci vyšetřování nějaké políčko. Jako TV film pro doprovod při nějaké polopracovní činnosti mě to uspokojilo.(7.8.2008)

  • Radek99
    ****

    Jestli novodobá česká detektivka dlouho hledala svou tvář, tak tady jednu z těch mnoha možných našla - anti-kvintesence na efektu postavených a geniálním týmem vyšetřovatelů disponujících detektivek amerických. Ono to chce odvahu, nepřejímat zaběhlé a vyzkoušené zámořské formáty a prošlapat si televizní houštinou svou vlastní cestu. I když byl celý snímek jasně stylizovaný, opravdu se mi líbilo, že tvůrci stavějí především na proklamované regionálnosti, lokálnosti, českých reáliích a také na autenticitě práce českého policisty, tedy na zkušenostech profese, u níž se zvláště na malém městě doslova zastavil čas (vozový park snad ještě z hluboké totality, policejní služebna jakbysmet, nové technologie evidentně ještě nedorazily, důkazy se totiž nestavějí na efektních tazích testu DNA - onen knoflík by jinak musel být ,,podepsaný"). Skloubení vyšetřovatelů - zkušeného matadora a mladého eléva - je jistě model klasický a jinde nesčetněkrát použitý, každopádně vyšetřující dvojice si získala mé sympatie, už jen tím, jak umně se buduje vztah mezi touto dvojicí. A pak tu máme tu prazvláštní atmosféru, jednoznačně největší klad celého filmu. Pomalé tempo vyprávění, pozvolná dynamika, proklamovaná obyčejnost jak obou dvou vyšetřovatelů, tak i všech zúčastněných figur, předstíraná banalita celého příběhu, který na konci dostává výrazně větší rozměr než jen ryze lokální, podobně na mne působil (nyní bohužel bez té uhrančivé formy) animovaný Alois Nebel, nebo román Selský baroko od Jiřího Hájíčka...(13.10.2013)

  • Canniosh
    ***

    Příjemné překvapení na poli současných českých detektivek. Příběh je více než zajímavý, rozuzlení taktéž. Škoda jen, že filmu chybí větší napětí ... v některých momentech ho navozuje výborná temná hudba, bohužel pouze velmi zřídka. Pokud by režisér navodil trochu více napětí a rozuzlení by "zabalil" do hutněji pojatého závěru, pěl bych tady asi chválu. Takhle jen lehký nadprůměr, na který se dá podívat.(20.11.2005)

  • argenson
    ****

    Když jsem to viděl poprvé, ještě dlouho jsem si to pamatoval, o čem to bylo, což se mi u televizních filmů nestává. Není tu ani tak důležitá kriminální zápletka a její rozuzlení, jako spíše našlapaná atmosféra zvláštně nepřátelského městečka s bizarními postavičkami a přitom slušně vykreslenými charaktery i v menších rolích. Skousnul jsem i Oldřicha Vlacha, o němž si jinak nemyslím, že by byl hercem hlavních rolí.(12.7.2012)

  • sportovec
    ****

    Nepředstíraná snaha jít vlastní cestou nevyšlapanou polistopadovou stezkou přispěla k nevšednímu diváckému zážitku, na němž se rozhodnou měrou spolupodílel kvalitní scénář. Atmosféra jihozápadočeského okresního města, v němž každý zná tak trochu každého, což platí tím spíš o ještě nepočetnější policejní komunitě. Čas, který na regionu plyne pomalu, v němž všechno, co do něj vnáší pozvolný tok postřehnutelných změn, ovlivňuje v nikoliv zanedbatelné míře protagonista sám. Co v počátku vypadalo jako neumětelství, postupně krystalizovalo právě do této podoby. Prostý příběh vesnické tragédie s až nečekaně hlubokými kořeny se vyjevuje způsobem, který se maximálně přibližuje skutečné tváři opravdového policejního šetření. To, že se tvůrcům podařilo organicky do beztak nesnadného tématu vtělit i příběh specifického lidského i odborného policejního zrání, je dalším úspěchem této mimořádné televizní inscenace. Potěšila i přítomnost dnes ne příliš vídaných hereckých tváří (Jiří Holý, Petr Oliva). Skutečnost, že česká - byť i regionální (provinciální, venkovská) zkušenost - může být zdrojem velkého tématu i silného příběhu mimo dosah eletronických médií a bulvárního tisku, zřejmě zůstane nejtrvalejším přínosem NEPODEPSANÉHO KNOFLÍKU. Knoflíku, který je vlastně popsán do posledního volného místečka. Láskou, laskavostí, vůlí, lidstvím. Tím prostým a neokázalým.(2.8.2008)

  • Petr Oliva

  • - Natáčelo se mimo jiné v Jílovém u Prahy. (navabaca)

  • - Vůz výjezdové skupiny je UAZ-469. Jedná se o osobní terénní automobil vyráběný ruskou automobilkou UAZ. (sator)

  • - Když mladý kriminalista Jarda (Jan Zadražil) jde v Baronově domě za hlasy, které podle něj patří vrahům Barona, zjistí nakonec, že byla pouze puštěná televize a z ní tyto hlasy vycházely. V tu chvíli na obrazovce běží epizoda „Strach“ ze seriálu 30 případů majora Zemana (1974) a v záběru jsou právě Josef Vinklář a Oldřich Vízner. Ovšem hlasy, které Jarda slyšel, nepatřily těmto hercům. Ani textová pasáž, kterou Jarda z televize slyšel, v seriálu nikdy nezazněla. (navabaca)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace