poster

Nepodepsaný knoflík (TV film)

Krimi

Česko, 2003, 89 min

  • MickeyStuma
    ****

    Velice povedená televizní detektivka (ne kriminálka) z velmi blízkého českého prostředí. Malé městečko s obyvateli navzájem se všichni znajícími a kde se tím pádem nic neutají, začne zkušený vyšetřovatel a k němu nově přidělený čerstvý absolvent vyšetřovat zdánlivě banální případ začínající požárem, který nakonec vyvolá velice pochmurnou minulost. Příběh sleduje vyšetřování a pátrání krůček po krůčku, nikam se nespěchá a ukazuje starou poctivou českou detektivní tvorbu, jakou jsme kdysi tak dobře uměli. Při sledování jsem si z úctou vzpomněl na majora Kalaše, ke kterému má tento snímek hodně blízko. Je však ale daleko lidštější a to naše češství z toho vyloženě září. Scénář je napsán velice profesionálně. Tolik dějových obratů je doslova překvapením. Řekl bych, že závěrečnou scénu usvědčení knoflíkem je téměř jak od Colomba. Tvůrcům z ČT se tohle vskutku povedlo.(9.7.2015)

  • Sarkastic
    ****

    Milé překvapení. Správná česká detektivka se všemi důležitými znaky. Těmi jsou výtečná atmosféra, skvělá krimi hudba, dobrá zápletka, výborná dvojice nesourodých vyšetřovatelů, výstižné vykreslení života na vesnici a slušná kamera. Navíc jsem se kupodivu dočkal opravdu vtipných dialogů mezi ústřední dvojicí (např. výstižný dvojsmysl: "Náhoda, nebo úmysl?"). Navíc musím zmínit pana Hrabětu, který naprosto převědčivě zahrál hostinského. Jediným záporným bodem je nedomyšlený konec. Přesto hodnotím 4*, pro mě osobně to byla nadprůměrná detektivka.(2.8.2008)

  • argenson
    ****

    Když jsem to viděl poprvé, ještě dlouho jsem si to pamatoval, o čem to bylo, což se mi u televizních filmů nestává. Není tu ani tak důležitá kriminální zápletka a její rozuzlení, jako spíše našlapaná atmosféra zvláštně nepřátelského městečka s bizarními postavičkami a přitom slušně vykreslenými charaktery i v menších rolích. Skousnul jsem i Oldřicha Vlacha, o němž si jinak nemyslím, že by byl hercem hlavních rolí.(12.7.2012)

  • UncleG
    **

    Taková nějaká "nijaká" česká "venkoucká" krimoška, jejíž hlavním symptomem je překombinovanost v závěru. Krkolomný konec evidetně pramení z touhy "za každou cenu překvapit" klimbajícího diváka nečekanou pointou. Na tenhle dedektýfní příběh jsme se dívali ve čtyřech lidech, a přestože bych sešlost u televizoru rozhodně neoznačil za spolčení kreténů, nebyl nikdo z nás schopen říct, o čem to vlastně nakonec bylo. Asi bych to potřeboval sjet ještě jednou, ale za takovou námahu by Kotkův Knoflík nestál. Ani kdyby byl podepsanej.(14.1.2011)

  • Radek99
    ****

    Jestli novodobá česká detektivka dlouho hledala svou tvář, tak tady jednu z těch mnoha možných našla - anti-kvintesence na efektu postavených a geniálním týmem vyšetřovatelů disponujících detektivek amerických. Ono to chce odvahu, nepřejímat zaběhlé a vyzkoušené zámořské formáty a prošlapat si televizní houštinou svou vlastní cestu. I když byl celý snímek jasně stylizovaný, opravdu se mi líbilo, že tvůrci stavějí především na proklamované regionálnosti, lokálnosti, českých reáliích a také na autenticitě práce českého policisty, tedy na zkušenostech profese, u níž se zvláště na malém městě doslova zastavil čas (vozový park snad ještě z hluboké totality, policejní služebna jakbysmet, nové technologie evidentně ještě nedorazily, důkazy se totiž nestavějí na efektních tazích testu DNA - onen knoflík by jinak musel být ,,podepsaný"). Skloubení vyšetřovatelů - zkušeného matadora a mladého eléva - je jistě model klasický a jinde nesčetněkrát použitý, každopádně vyšetřující dvojice si získala mé sympatie, už jen tím, jak umně se buduje vztah mezi touto dvojicí. A pak tu máme tu prazvláštní atmosféru, jednoznačně největší klad celého filmu. Pomalé tempo vyprávění, pozvolná dynamika, proklamovaná obyčejnost jak obou dvou vyšetřovatelů, tak i všech zúčastněných figur, předstíraná banalita celého příběhu, který na konci dostává výrazně větší rozměr než jen ryze lokální, podobně na mne působil (nyní bohužel bez té uhrančivé formy) animovaný Alois Nebel, nebo román Selský baroko od Jiřího Hájíčka...(13.10.2013)

  • - Když mladý kriminalista Jarda (Jan Zadražil) jde v Baronově domě za hlasy, které podle něj patří vrahům Barona, zjistí nakonec, že byla pouze puštěná televize a z ní tyto hlasy vycházely. V tu chvíli na obrazovce běží epizoda „Strach“ ze seriálu 30 případů majora Zemana (1974) a v záběru jsou právě Josef Vinklář a Oldřich Vízner. Ovšem hlasy, které Jarda slyšel, nepatřily těmto hercům. Ani textová pasáž, kterou Jarda z televize slyšel, v seriálu nikdy nezazněla. (navabaca)

  • - Natáčelo se mimo jiné v Jílovém u Prahy. (navabaca)

  • - Vůz výjezdové skupiny je UAZ-469. Jedná se o osobní terénní automobil vyráběný ruskou automobilkou UAZ. (sator)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace