Režie:
Jan SvěrákScénář:
Zdeněk SvěrákKamera:
Vladimír SmutnýHudba:
Ondřej SoukupHrají:
Zdeněk Svěrák, Andrej Chalimon, Libuše Šafránková, Ondřej Vetchý, Stella Zázvorková, Ladislav Smoljak, Irina Bezrukova, Silvia Šuvadová, (více)Obsahy(2)
Laskavá komedie o muži, který se domníval, že už nemůže být hůře a netušil, že právě prožívá nejkrásnější chvíle svého života. Františkovi už prošedivěly vousy. Kolja ještě nedosáhl školního věku a setkali se díky tragikomické životní situaci. Ti dva zůstali nakonec sami.Starý mládenec a kluk, kteří si navzájem nerozumějí a to ve všech směrech. Čeká je dlouhá a složitá cesta za úsměvem a láskou... (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (731)
"And the Oscar goes to ... Kolya! " O téhle větě se jistě Janu a Zdeňku Svěrákovým zdálo už během psaní scénáře a vlastního natáčení. Přípravy na film byly veliké, zákulisní informace hovořily o skutečné bombě a výsledná podoba filmu nadchla milióny diváků nejen u nás. Hlubokce lidský příběh, který je sice v globálním vyznění smutný, ale je servírovaný půvabně milou a laskavě humornou formou, si nepochybně svého Oscara zaslouží. A my můžeme jen doufat, že se Janu Svěrákovi a jeho otci podaří ještě nějaký podobný "zásah", třeba i s žánrově poněkud odlišným filmem, který ale zase dokáže vzbudit v divácích z celého světa pozitivní emoce, tak jako to dokázal Kolja, jehož mnozí z nás zařadili mezi české národní klenoty. ()
Vykalkulovanost? Ne - jen člověk, který respektuje řemeslo a přesně dávkuje sentiment (co je na něm špatného?), dojetí a humor. Přesným dávkováním myslím, že nikdy nepřekročil hranici přeslazenosti. Skvělý Svěrák, Vetchý, Šafránková a co se týče malého Chalimona tak spíše skvělá práce Svěráka režiséra. Navíc jsem jako Čech hrdý na úspěch českého filmu ve světě (Oscar, Zlatý glóbus, hlavní cena v Tokiu), který byl pak zúročen i při českých cenách - Český lev za film, režii, střih, scénář a pro Šafránkovou a Chalimona, nominováni byli Svěrák, Vetchý, Zázvorková, hudba (té jsem to dost přál), zvuk a kamera. ()
Na tenhle film budu laskavý jako byl film laskavý na mě, Především chci pogratulovat všem kteří se na filmu podíleli a díky jejich práci získal Oskárka. Příběh samorostlého hudebníka Louky a malinkatého opuštěného Koljy nepostradá vtip, tragiku a lidskost. Výkony herců jsou bezchybné, stejně tak jako práce Jana Svěráka, který si vybral malého Andreje, který dokazal , že výběr nemohl být lepší. Tento film je tak hezký, že mě ho nemohla ani pokazit "pooscarová" diskuze kritiků novinářů a nevím jaký ještě chamradi, kteří hledali na filmu každičkou chybu, ano až i tahle lůza někdy něco ve světě dokáže ve svém oboru, pak zde smažu slova jako lůza a chamraď. ()
Zážitek z kina, kde po skončení filmu diváci naprosto spontánně vstali a začali tleskat se nezažívá každý den. Možná to bylo všechno vykalkulované směrem k Oscarům, ale když film jako celek tak krásně funguje, tak to určitě není chyba :-) Každý režisér přece ve skrytu duše doufá, že by zrovna ten film, který natáčí mohl zafungovat jak na diváky, tak na "odborníky", aby byl nominován. Škoda jen, že na DVD verzi chybí povídání hrobníkům o koncertu v NY. Ve vystřižených scénách to není ono. ()
Kolja je dobrý film z toho důvodu, že nese všechny znaky klasického Svěrákova scénáristického stylu – zejména lehké a brilantním vtipem sršící dialogy. Dobrým filmem je i proto, že všichni herci bez rozdílu předvádějí skvělé výkony, panem scénaristou samým počínaje (člověk mu toho obšourníka kupodivu věří, sucharovi učitelskému :o)), roztomile tlusťoučkým chlapečkem Chalimonovem končem. Ne tak dobrý je ten film zejména proto, že se v něm začíná projevovat sklon Jana Svěráka k prvoplánovosti a frontálnímu útoku na diváka. Ví, co funguje a to bezostyšně používá, přičemž však udržuje snesitelnou míru. Bohužel narozdíl od Obecné školy je Kolja spíše jistým plánem, jak získat Oscara, než silným a svojským filmem. Chybí mu ona přirozená zemitost (co vy na to, pane Kovář, dobrý, ne? :o)) a sugestivní evokace atmosféry, kterou se vyznačují velké autorské počiny. Nad vodou kalkulu ho drží právě humor, ale nakonec i fakt, že ten příběh (chtě nechtě) člověka vždycky zasáhne. ()
Galerie (28)
Zajímavosti (80)
- Kvôli scéne, kde mal fotograf (Filip Renč) pôvodne hrať starožitníka a ponúkať Loukovi (Zdeněk Svěrák) za brošňu nájdenú v žľabe "päť možno desať korún", boli na hodinu odstavené trolejbusy, aby nerušili v zábere cez výkladnú skriňu na ulicu. Renč ale nedokázal ani za túto dobu prispôsobiť intonáciu hlasu a s podobným výrazom opakovať predpísaných pár viet. (Raccoon.city)
- Režisér Filip Renč ve filmu ztvárnil malou roli fotografa. (Terva)
- Letadlo Fokker 50 registrace D-AFFF, pojíždějící v závěru filmu po ploše letiště, poprvé vzlétlo až 2. 6. 1992, tedy o několik let později, než se příběh odehrává. (Mr.Hudson)
Související novinky

Zemřela Libuše Šafránková
Z Prahy přichází velmi smutná zpráva. Svět českého filmu dnes opustila filmová, televizní a divadelní herečka Libuše Šafránková. Před pouhými dvěma dny přitom oslavila své 68. narozeniny. O úmrtí…

Ceny české filmové kritiky – výsledky
Nejlepším filmem roku 2019 byl českými kritiky zvolen road movie Staříci. Hraný debut Ondřeje Provazníka a Martina Duška o pomstě a spravedlnosti získal kromě nejvyššího ocenění na 10. Cenách české…

České lázně ve filmu
Česká města se v průběhu let stala kulisou pro mnoho filmových tvůrců. Zrakům lokačních z českých i zahraničních filmů neunikla ani lázeňská města. A zájem o ně mezi filmaři stále je. Na výlety po…

Eric Serra zakoncertuje na SOUNDTRACKU Poděbrady
Mezinárodní festival filmové hudby a multimédií SOUNDTRACK Poděbrady 2018 navazuje na úspěch předchozího ročníku, který navštívilo přes třicet tisíc fanoušků nejen filmové hudby. Ti měli možnost…
Reklama