poster

Ropáci (studentský film)

  • anglický

    Oil Gobblers

Krátkometrážní / Sci-Fi

Československo, 1988, 20 min

Režie:

Jan Svěrák

Scénář:

Jan Svěrák
(další profese)
  • weasel.p
    **

    Proč se tady skoro všem (i mě) nejvíc líbil pan Nedbal když takových dědů je spousty? Asi proto, že v celkově nudném fiktivním dokumentu alespoň svým přirozeným "neherectvím" osvěžuje děj mezi topornými postavami, které mají představovat vědce. Dobře, ten nápad stojí za pochvalu a musím ocenit i zpracování ropáků a i v jakém to Jan Svěrák natočil věku, ale celkově mě to moc nebavilo a spíš mi to připomíná trapnost 80. let.(2.12.2009)

  • AloeB
    ***

    Ropákovi se v Praze bude žít jako doma, místní ovzduší mu to dovolí. Toto je krásné, stejně jako byl vtipný průvodce v lomu. Ale to je tak všechno a většinu krátkého dokumentu zabírá nudná neironická výplň, která jen kazí celkový dojem. Škoda, Honza Svěrák se mohl naučit psát fiktivní vědecké práce od táty, zde je vidět, že se to v době vzniku ještě nenaučil pořádně.(12.1.2019)

  • Sarkastic
    ****

    „Doktor Soukup by rád zjistil, na co se to ropák vlastně dívá. Vypadá totiž, jako by jen tak lelkoval. Zvířata však činnost tohoto druhu neznají. Je k tomu totiž zapotřebí vysoce vyvinutý nerovový systém jaký máme například my lidé.“ Velmi nápaditá mystifikace. Nejvíc se mi líbila vyprávění pana Nedbala, ta byla opravdu kouzelná. Ale fajn byl i ten kousavě kritický a ekologický podtext, který se celým snímkem linul. Překvapila mě propracovanost filmu, na to, že šlo o studentský počin (s faktem, že uvidím ropáka na vlastní oči či dokonce jeho mládě, jsem před zhlédnutím vůbec nepočítal). A když už je řeč o vlastním objektu pozorování, tak je potřeba pochválit loutkářskou sekci, která výše zmiňovaným tvorům dokázala vdechnout život. Silné 4*. „Po šichtě sem si dal holínky k boudě, ráno vám přijdu do práce a voni jsou ty holínky vokousaný. Jo…no tak sem si myslel, že jo, kdo by to moh bejt? Voni to byli ty ropáci! Joo, ale voni mně vám z toho udělali galoše na místo holínky! Já povídám no bodejť! Tak to bylo, a tak sem to viděl.“(7.7.2014)

  • Machrovic
    ****

    petroleum mostensis - ropák bahnomilný // Co nám o těchto tvorech prozradil Emanuel Nedbal, největší "znalec" ropáků? // "Ty hajzlíci mám tady." // "Oni mají rádi dole smrad. Chutná jim to a dělá jim to dobře." // "Voni jsou ty holynky kousaný ... Vono to byli ti ropáci. Oni mi z nich udělali galoše." // "Že mají takovej huňatej velkej zadek, aby si ho neodřeli, když se šoupou po zemi." // "V těch zubách mají velkou sílu." // "Jestli dejchá ten nebožtík, tak je to dobrý." // "Tu naftu úplně pili. Chlastali to. A chutnalo jim to výborně." // "A sou v prdeli!" // // // "Příčina smrti. Otrava vzdušným kyslíkem." // "Dvadevadesáti oktanový benzín je to, nejlepší co máme." //(8.11.2006)

  • TERRORDROME
    ****

    Ropáci sú také ritnaté potvory žijúce výhradne na extrémne znečistených a smradľavých miestach ( uholné doly, rómske osady, alebo poľské supermarkety ) a živiace sa gebuzinami na ropnej báze. Hlavne nech je to riadne mastné a vysokooktánové. Kedysi dááávno som to ako malý náhodou videl v telke a samozrejme som si myslel že je to naozaj naozaj. Potom som chvíľu len tak užasnuto sedel a tuho rozmýšľal o tom ako môže vôbec niečo také žiť. Dnes som na to náhodou narazil opäť a aj keď už dávno viem že ropáci sú len výplod fantázie, prišlo mi to rovnako fascinujúce, dobre natočené a vysoko zaujímavé. Bolo zábavné keď tam tí vedci kŕmili malého ropáčika benzínom z fľašky a nechali ho inhalovať dym z výfuku. Zaujímalo by ma či sú ľudia ktorí fetujú lepidlá nejako geneticky spriaznení s filmovými ropákmi, trebalo by to rozhodne preskúmať.(30.8.2012)

  • - Tri plastiky Ropákov boli vystavené v Chomutovskom zooparku, za čo ich pôvodná autorka Zoo zažalovala a vysúdila 150 tisíc korún. (Raccoon.city)

  • - Od roku 1992 je postavička Ropáka cenou združenia "Deti zeme" za anti-ekológiu. (Raccoon.city)

  • - Když byl Jan Svěrák pozván do USA k převzetí studentského Oscara, byl v prezenční vojenské službě. Už to byl velký problém, který v součinnosti řešili různá ministerstva, zda jej do kapitalistické ciziny pustit. A když přišlo překvapivé ano, přišel rozkaz dostavit s k veliteli pro věci politické.Tam byl proškolen z oblasti špionáže, že nesmí sdělovat nikomu tajné informace o armádě. Když režisér odpověděl, že ale žádné nemá, dostal tedy rozkaz, aby jim řekl co ví, ale po návratu do vlasti musí všechno nahlásit. (sator)