Reklama

Reklama

Heaven's Gate: Amerikánka

(divadelní záznam)
Drama
Česko, 2020, 90 min

Obsahy(1)

Projekt Film Naživo během letošního léta přináší do kin sérii jedinečných divadelních představení zasazených do unikátních prostředí mimo tradiční jeviště. Nemůže mezi nimi chybět úspěšná inscenace Amerikánka s Terezou Ramba a Eliškou Křenkovou v hlavních rolích. Svůj příběh o vůli a naději, víře i zoufalství rozehrají ve vyprázdněném prostoru kongresového centra O2 universum.
Co vás dokáže udržet při životě, když proti vám stojí celý svět a jste ještě dítě? Mnoho toho nezbývá. Ema Černá, hrdinka příběhu inspirovaného skutečnými osudy, na své cestě zdolá útrapy dětského domova, pěstounské péče i „pasťáku“. Nejpodstatnější součástí její vůle k přežití je totiž víra v sebe sama, víra, že někde daleko, možná až v Americe, čeká někdo, komu na ní záleží. Amerikánka je sondou do historie 80. a 90. let v Československu, ale stejně tak jde o ryze současné drama o svobodě, vydělenosti a touze žít.
Amerikánka bude pro Film Naživo zasazena do prostoru opuštěné dětské léčebny. Příběh Amerikánky se zde stane zástupným příběhem funkcionalistické budovy, která ztratila svůj smysl. Amerikánka sama se stane duchem prostoru zosobňujícím osudy dětí, které tudy prošly. Kamera Martina Douby je zde součástí podstaty živého umění. V jediném živoucím záběru diváky vezme do intimního prostoru hereček, kam by se nikdy, ani na divadle, nedostali. (CinemArt)

(více)

Videa (1)

Recenze (4)

Matty 

všechny recenze uživatele

Díky kameře Martina Douby a zvolenému inscenačnímu prostoru nejde o všední záznam divadelního představení (které je ovšem zásluhou reálného základu a intenzivních hereckých výkonů Elišky Křenkové a Terezy Ramby samo o sobě ohromnou emocionální náloží). Opuštěný, nevyužívaný a rozkládající se ústav tvoří perfektní kulisu vyprávění o disciplinaci, vyloučení a nezdolné vůli. Styl snímání se proměňuje podle typu místností a v souladu s vývojem příběhu. S tím jako kdyby byla synchronizována i denní doba. Záznam pořízený v jednom nepřerušovaném záběru začíná za světla, stává se stále víc ponurým, až končí v noci. Ve velké hale je působivě využíváno prostorové vzdálenosti mezi herečkami, které ale v jiných momentech, kdy jsou zabírány zblízka a v menších pokojích, skoro splývají, stávají se jednou osobou. Také naléhavost nejdrastičtějších popisů a nejtemnějších odhalení násobí bezprostřední blízkost kamery, ke které se herečky obracejí jako ke svědkovi a zpovědníkovi. Funkčně je využito i živého hudebního doprovodu, v jednu chvíli přímo zapojeného do děje, a atmosférických barevných světel. Přes drobná zaškobrtnutí typu mikrofonu v záběru je to celé z hlediska využívání členitého a vrstevnatého prostoru skvěle promyšlené a dotažené. Když natáčet živou kulturu, tak takhle, aby měl i divák u televize, pocit, že je součástí představení. 90% ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Největší překážku do cesty tomuhle počinu vykopal sám Viktor Tauš. Šel jsem do kina na "novou, svébytnou kinematografickou formu: film naživo", jak psali v anotaci. Při sledování mi ani tak nevadilo, že se občas objevil v záběru směrový mikrofon nebo že v několika málo případech nešlo hercům dobře rozumět, protože byl naopak mikrofon daleko. Rozklepanou ruční kameru naopak považuju dokonce za plus, protože mi dodávala pocit, že jsem ve středu dění. Problémem je tu hlavně látka. Amerikánka je silné představení se skvělým scénářem. A Tereza Ramba a Eliška Křenková byly ve svých rolích super. Jenže to není filmová látka, nebo lépe řečeno - není filmově podaná. Film je umění živé akce. Může sice obsahovat monology, které jsou jinak spíš divadelním prostředkem, ale ne v té míře, jakou scénář Amerikánky nabízí. A pokud se honosím tím, že vytvářím novou filmovou formu, měl bych vyjít z materiálu, který je bytostně filmový. Podtrženo, shrnuto: dostal jsem inovativní divadelní záznam, ve kterém jsem byl díky živému záběrování, které jde až na tělo, herci blíž, než jsem kde doposud viděl. Není to málo, ale není to to, na co jsem šel. ()

Reklama

Galerie (4)

Reklama

Reklama