Režie:
Jan SvitákKamera:
Jaroslav TuzarHudba:
Jára BenešHrají:
Vlasta Burian, Zita Kabátová, Čeněk Šlégl, Antonín Zacpal, Růžena Šlemrová, Jaroslav Marvan, Václav Trégl, Theodor Pištěk, Marie Norrová, Darja Hajská (více)Obsahy(1)
Přizpůsobivý nosič reklam Ťopka přespává v odstaveném vagónu, který je ovšem jednoho dne připojen k vlaku, jímž odjíždí na inspekční cestu generální inspektor drah Jiří Kokrhel. A tak se Ťopka bez vlastního přičinění stává černým pasažérem, a když je objeven a pronásledován, způsobí neplánovanou zastávku na malém, bezvýznamném nádražíčku v Mokré nad Soupravou. Místní přednosta stanice Anatol Jelen si však právě odskočil na zkoušku pěveckého sboru, čehož využije Ťopka. Oblékne se do jeho uniformy a začne se před přísným pohledem inspektora vydávat za přednostu. Jeho svérázné improvizace inspektora vyvádějí z míry, ale naštěstí je tu přednostova půvabná manželka Julie, která Ťopku kryje, aby pomohla nepřítomnému manželovi. Kvůli jeho chování se ale dostává do velmi obtížných situací. Kokrhel se do ženy zakouká a oslněn jejím půvabem přehlíží nejen Ťopkovu absolutní neschopnost a divoké improvizace, ale dokonce se rozhodne vyhovět přednostově žádosti o přeložení blíž ku Praze. Jenže v nejméně vhodnou chvíli se objeví skutečný přednosta stanice... (TV Nova)
(více)Recenze (324)
Mám rád skoro všechny filmy V. Buriana, ale tenhle je jeden z těch úplně nejlepších. Terminus technicus GENERÁLNÍ KOKRHEL používám pravidelně i v běžném životě. I když jsem Přednostu stanice viděl snad stokrát, vždy se u něho nasměju. Výborná komedie a skvělé výkony nejen pana Buriana, ale i všech ostatních zúčastněných. 90% ()
Netuším, ktoré miesto na stupni víťazov si tento film zaslúži, rozhodne však na "bednu" patrí. Jednoduchý námet a prítomnosť Burianových spoluhráčov vyvoláva oprávnený pocit, že všetko a všetci tu slúžia ako predskokani k jeho výstupom. Taká je nakoniec schéma takmer všetkých jeho filmov. Rozdiel vidím v tom, že Burianove výstupy v tomto filme nie sú samoúčelnou exhibíciou, ale viac-menej logicky zapadajú do rozohranej situácie. A ak by v niektorých momentoch tak "netlačil na pílu" a nesnažil sa o vyvolanie ďalších záchvatov smiechu za každú cenu, ponechal by som aj pôvodné štyri hviezdičky. ()
" Milý Karlíčku! Posílám Ti šetadvacet prasat divokých, dva kňoury a mezitím je jedno prase domácí. Tvůj Vašíček. " " A teď, opravdu teď v noci? " " To je pořád divení! " Stovky hlášek z úst Krále komiků Vlasty Buriana v této nesmrtelné a nestárnoucí komedii. Velice zdatně mu sekundují Jaroslav Marvan nebo Václav Trégl. Perla československého protektorátního filmu. ()
"Potrpím si na akoratesu, pane generální inspektore." ... "Přijměte telegram." - "Přijímám." ... Odkaz na úryvek z filmu - přijímání telegramu : http://www.youtube.com/watch?v=PuVvWU1b0Uo ....a titulní hudba zde:http://www.youtube.com/watch?v=PskbLrKAJQE ()
O Burianových filmech je těžko něco psát. Buďto to jsou jeho geniální filmy z období let 32-42, nebo to jsou ty slabší z dřívějších nebo pozdějších časů. Hned když vidím tu úvodní fotku tohohle filmu, kde Burian s Marvanem stojí nad páskou z telegrafu, přesně vidím tu scénu, kdy Burian čte morseovku. Děj je jednoduchý, srozumitelný (jako vždy u Buriana) a vše stojí (a nepadá) jen s jeho výkonem. Jeho klasická suita Marvan Šlégl Trégl je zde, takže má na place své kvalitní přihrávače, kteří ochotně přenechávají většinu slávy jemu. ()
Galerie (45)
Photo © Bromfilm
Zajímavosti (27)
- Film se léta vysílal v televizi zkrácený, vůbec do něj nebyla zařazena třeba úvodní scéna v restauraci. Proto také replika dívky, které Ťopka (Vlasta Burian) prodává na stanici jízdenku, o jakémsi levném najedení, působí nesmyslně. (Robbi)
- Ťopka (Vlasta Burian) bydlí v kupé ve vagónu na trase Hamburg–Bukurešť–Istanbul. Je to tedy jakýsi Orient express na německý způsob. Původní Orient expres, který před 2. sv. válkou vedl z Paříže do Istanbulu (některé Orient expresy měly různé trasy, ale nejznámější z románu „Vražda v Orient expresu“ vedla právě z Istanbulu do Francie), byly během let 1939 až 1945 pozastaveny a během této doby se o jakýsi německý Orient express pokoušela společnost Mitropa, která plánovala vlak z Berlína do Istanbulu, jenž by se časem mohl protáhnout až do města Hamburg. Cedule na vagónu tedy odkazuje na jakýsi plánovaný nacistický Orient expres. (Landauer)
- Ve filmu panují zmatky ohledně názvu stanice – na nádražní ceduli i v jízdním řádu v úvodu filmu stojí „Mokré nad Soupravou“ ve středním rodě, kdežto v dialozích se objevuje „Mokrá“ v rodě ženském. (skudiblik)
Reklama