Režie:
Jan SvitákKamera:
Jaroslav TuzarHudba:
Jára BenešHrají:
Vlasta Burian, Zita Kabátová, Čeněk Šlégl, Antonín Zacpal, Růžena Šlemrová, Jaroslav Marvan, Václav Trégl, Theodor Pištěk, Marie Norrová, Darja Hajská (více)Obsahy(1)
Přizpůsobivý nosič reklam Ťopka přespává v odstaveném vagónu, který je ovšem jednoho dne připojen k vlaku, jímž odjíždí na inspekční cestu generální inspektor drah Jiří Kokrhel. A tak se Ťopka bez vlastního přičinění stává černým pasažérem, a když je objeven a pronásledován, způsobí neplánovanou zastávku na malém, bezvýznamném nádražíčku v Mokré nad Soupravou. Místní přednosta stanice Anatol Jelen si však právě odskočil na zkoušku pěveckého sboru, čehož využije Ťopka. Oblékne se do jeho uniformy a začne se před přísným pohledem inspektora vydávat za přednostu. Jeho svérázné improvizace inspektora vyvádějí z míry, ale naštěstí je tu přednostova půvabná manželka Julie, která Ťopku kryje, aby pomohla nepřítomnému manželovi. Kvůli jeho chování se ale dostává do velmi obtížných situací. Kokrhel se do ženy zakouká a oslněn jejím půvabem přehlíží nejen Ťopkovu absolutní neschopnost a divoké improvizace, ale dokonce se rozhodne vyhovět přednostově žádosti o přeložení blíž ku Praze. Jenže v nejméně vhodnou chvíli se objeví skutečný přednosta stanice... (TV Nova)
(více)Recenze (324)
" Milý Karlíčku! Posílám Ti šetadvacet prasat divokých, dva kňoury a mezitím je jedno prase domácí. Tvůj Vašíček. " " A teď, opravdu teď v noci? " " To je pořád divení! " Stovky hlášek z úst Krále komiků Vlasty Buriana v této nesmrtelné a nestárnoucí komedii. Velice zdatně mu sekundují Jaroslav Marvan nebo Václav Trégl. Perla československého protektorátního filmu. ()
Přednostu stanice jsem nechával zajetého v depu celkem dlouho a vlastně jsem se tím ochuzoval o kvalitně natočenou a svižně napsanou komedii, která je výtečným hereckým koncertem Buriana s Marvanem. Film má sice poněkud pomalejší rozjezd a scéna ze zahrádky je spíše (a doslova) takovou ochutnávku, avšak od probuzení ve vlaku se příběh veze na vlně kvalitního humoru v podstatě až do samého konce. Ať už se jednalo o slovní narážky, Burianovy grimasy a fyzické herectví, nebo zmatenou ztřeštěnost nejedné situace - Přednosta stanice je názornou ukázkou kvalitní humoru, jenž hravě odolává zubu času a osloví i dnešní publikum. ()
Mám rád skoro všechny filmy V. Buriana, ale tenhle je jeden z těch úplně nejlepších. Terminus technicus GENERÁLNÍ KOKRHEL používám pravidelně i v běžném životě. I když jsem Přednostu stanice viděl snad stokrát, vždy se u něho nasměju. Výborná komedie a skvělé výkony nejen pana Buriana, ale i všech ostatních zúčastněných. 90% ()
Vlasta Burian v poněkud komorněji vystřiženém filmu, který se vlastně celý odehrává na jedné železniční stanici, kde se pan Ťopka ukrývá coby černý pasažér a jak je u Buriana obvyklé, nedá mu to, aby ho uniforma nepřilákala a neoblékl si ji. Vlastně tu pak následují komické situace, jaké známe z jiných Burianových filmů počínaje C. a K. polním maršálkem. Opět mistrovské a nehynoucí dílko. ()
Falešný přednosta stanice nepostrádá před generálním inspektorem znalost jízdního řádu (Vlak do Svijan jede v 8 hodin 64 minut), brilantně čte telegramy (tečka-čárka-tečka-tečka-tečka-čárka) a od včerejška odpoledne nepříjímá zavazadla, neboť si to odhlasoval. Můj nejoblíbenější kousek Krále komiků. ()
Galerie (45)
Photo © Bromfilm
Zajímavosti (27)
- Keď Ťopka (Vlasta Burian) vezme spoza okienka fľašu vína, nechá ho otvorené a záves odtiahnutý. Keď Pivoda (Václav Trégl) v nasledujúcej scéne príde z opačnej strany okienka, je zatvorené a záves zatiahnutý. (J.J.1972)
- Když se černý pasažér Ťopka (Vlasta Burian) schovává před generálním inspektorem Kokrhelem (Jaroslav Marvan), je v kanceláři přednosty stanice na zdi na kalendáři dvanáctého. Po převlečení do uniformy se oba v této kanceláři setkávají a na kalendáři je jedenáctého. O pár obrazů později a poté po zbytek filmu, který se odehrává ve stejný den, je na kalendáři již správně dvanáctého. (bomber7)
- Při přijímání telegrafické zprávy odpověděl Vlasta Burian (Ťopka) v rytmu árie z Verdiho opery „Rigoletto (La donna è mobile)“. (Caesar1993)
Reklama