poster

Dům Na poříčí

Drama / Historický

Československo, 1976, 98 min

Režie:

Jiří Svoboda

Předloha:

Karel Štorkán (kniha)

Hudba:

Petr Hapka

Hrají:

Josef Šebek, Luděk Munzar, Ota Sklenčka, Bronislav Križan, Milena Steinmasslová, Jiří Kodet, Bořivoj Navrátil, Václav Mareš, Miloš Willig, Vlastimil Fišar, Vladimír Šmeral, Karel Hlušička, Petr Svojtka, Radovan Lukavský, Gustav Heverle, Ilja Prachař, Antonín Hardt, Milan Riehs, Rudolf Jelínek, Jiří Lír, Karel Vlček, Ladislav Frej st., Eugen Jegorov, Renata Mašková, Jaroslava Tichá, Jiří Zahajský, Edita Dindělová, Vladimír Pospíšil, Svatava Hubeňáková, Josef Velda, Karel Heřmánek, Jana Riháková-Dolanská, Jan Ekl, Karel Dellapina, František Sádek, Josef Jonáš, Gabriela Osvaldová, Jana Rabová, Alice Hašová, Jiří Káš, Jiří Pecháček, Milan Češka, Milan Miroslav Livora, Jarmila Smejkalová, Marta Richterová, Miloslav Homola, Zdeněk Braunschläger, Ladislav Křiváček, Petr Pospíchal, Ludvík Pozník, Josef Střecha, Vladimír Linka, Petr Skarke, Martin Liška, Zdeněk Skalický, Karel Bělohradský, Karel Fridrich, Václav Hladík, Bohumil Vávra, Miloš Vávra, Miloslav Vajnar, Vlastimil Čaněk, Bohumil Koška, Pavel Jiras, Stanislav Litera, Jana Hermachová, Júlia Jandíková, Renée Nachtigallová, Vanda Švarcová, Jan Fišar, Martin Velda, Václav Štercl, Jiří Holeček, Karel Sekera, Václav Kotva, Jana Prachařová, Čestmír Válek, Karel Engel, Marcel Vašinka, Alena Augustová, Milica Kolofíková, Vlastimila Vlková, Ondřej Soukup, Jiří Stivín, Milan Svoboda, Zdeněk Šedivý, Jan Žižka, Karel Smrž, Ludvík Toman, Přemysl Pražský, Josef Engel, Zlatomil Fabinyi, Jiří Fajt, Josef Hrubý, Roman Hrudka, František Jákl, Miroslav Jíra, Jiří Kalenský, Jaroslav Klenot, Jiří Klenot, Petr Klír, Antonín Kramerius, Ladislav Lahoda, Jaromír Lauer, Zdeněk Plavec, Vladimír Procházka, Jindřich Sejk, Oldřich Semerák, Zdeněk Srstka, Jaroslav Šanda, Jan Štěpánek, Jiří Vach, Jan Váňa, Karel Vítek st., Jiří Krampol
(další profese)
  • NinadeL
    ***

    Je zcela nabíledni, že v polovině 70. let bylo skutečně snadné zaujmout látkou, kterou bylo možno zařadit do kolekce normalizační obžaloby předmnichovské republiky. Kauza Domu Na poříčí opisuje nejenom schema korupce kapitalistické společnosti, před kterou je nutno si odplivnout, ale také vševidoucí hledisko "dneška". Pokud přičteme již tradičně zcela selhávající dobovou výpravu, kostýmy a líčení, které jen velmi obtížně odkazují na konkrétní reálie roku 1928, máme tu tradiční šlendrián či paskvil Státního filmu neblahých let. Nicméně, nebylo by zcela fér odmítnout tento Svobodův a Štorkánův projekt neb v práci s textem románu Milion a jeho následné transpozice do podoby filmového scénáře, tito odvedli práci dobrou. Těžko si jinak vysvětlit vývoj, který již v několika následných letech měl znamenat, že se ze Svobody již brzy stal autor, který mohl přebírat scénáře původně určené Vláčilovi. Cesta k výsluní uličkami FSB bývala nesnadná.(14.11.2016)

  • Save77
    **

    Protože mám Štorkánovu knihu Milion, těšila jsem se, že uvidím její zpracování. Dům Na Poříčí mně velmi zklamal. Výborné herecké obsazení jako pan Luděk Munzar, Radovan Lukavský, Jiří Kodet, ovšem ve špatných rolích. Scénář se dle mého názoru vůbec nepovedl. Jediný smysluplný záběr který se mi líbil, byl na malého ptáčka v klícce, který přežil pád stavby.(8.7.2011)

  • Marthos
    **

    Nevídaný stavební i průmyslový rozmach prvních poválečných let dosud stále ještě mladého Československa s sebou velice rychle přinesl i veškerá negativa, spojená s vidinou snadného výdělku. Obětí těchto nekalých praktik se jednoho říjnového dne roku osmadvacátého stalo také 46 dělníků, kteří zahynuli pod sutinami nedokončeného obchodního domu. Moderní železobetonová stavba, již předem inzerovaná jako jeden z vrcholů dosavadní architektury, se bohužel do dějin hlavního města navždy zapsala svou tragickou skutečností, jíž byl inspirován i spisovatel Karel Štorkán. Filmová realizace šokující události zůstává ovšem značně poplatná době vzniku; rozhodující význam tak přebírají politické diverze, s nimiž snímek nakládá podle předem rozdaných karet. Snad jen efektně zinscenovaná scéna zřícení domu a hrstka dobrých hereckých výkonů ve vedlejších rolích (Munzar, Lukavský, Kodet, Navrátil) má jakýs takýs nárok neuvrhnout Svobodův film do naprostého zapomnění. Škoda, tak zajímavé téma a tak mizerný výsledek.(21.6.2014)

  • Robbi
    ***

    Film měl velice zajímavou "katastrofickou" sekvenci, která byla opravdu udělána na úrovni, bohužel jeho podstatnou část zabraly spory a okolnosti týkající se soudního sporu, které jsou bez patřičných znalostí značně nepřehledné. Jenže to by z toho vzešel seriál. Především výborný Jiří Kodet a Luděk Munzar, ale ani jejich výkon nevymanil film z průměrného středu.(17.6.2010)

  • ivonius
    odpad!

    Nejlepčí hláška je když pan Kodet prosí otce o vízum o vycestování, nevím kam by ho za 1.republiky potřeboval, jedině do SSSR takže asi tam:)!! V té době zažívala první republika obrovský stavební boom. Šetřilo se, kde to jen bylo trochu možné, především na materiálu. Protože stavby postavené do desátého výročí vzniku ČSR byly osvobozeny od daní na třicet pět let a termín byl už blízko, všechny práce probíhaly v obrovském chvatu.Špatnou situaci kritizovali ve svých článcích i Karel Čapek a Julius Fučík. Kdyby nebyl natočen jako propaganda byl by to dobrý film!(4.1.2011)

  • - Film bol natáčaný v Prahe a Jílovišti. (dyfur)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace