• MickeyStuma
    ****

    Silný příběh z období okupace a herecký koncert Milana Kňažka. Charakter postavy pod přezdívkou Hrabě je v jeho podání na dobu 2. světové války víc než neotřelý. Pohrdá prací a naopak vydírá, krade, pije, zneužívá ženy. Za pozornost stojí i mladý František Cepek v podání Filipa Renče. Jaký na něj bude mít Hrabě vliv? Vcelku pozapomenutý snímek plný ideálů a nerozvážnosti zaujme především svým zpracováním. Poetické ladění staví dějství do zcela jiné roviny. Dnes už pro někoho možná nudný, ale jinak přeci jen z uměleckého hlediska zajímavý počin.(25.10.2016)

  • slunicko2
    ***

    Komorní příběh se skromným rozpočtem. 1) Filmy Jiřího Svobody nepřekvapují vynalézavostí či novátorským přístupem, ale svou řemeslnou úroveň mají a dá se na ně dívat, pokud neočekáváme mimořádné zážitky. Papilio není skvělý film, ale taky to není špatný film. Má co říci a tvůrci se za něj nemusí stydět. 2) Zaujali mě 21letý příjemný Filip Renč (mladý Cepek - Papilio), 41letý Milan Kňažko (Hrabě), 32letý Marcel Vašinka (Hrabětův poskok Cynda), 58letý Miloslav Štibich (Cepkův otec), 67letý cimrmanolog Jaroslav Vozáb (dělník v hospodě) a 49letý Jiří Kodet (ředitel továrny). 3) Pobavila mě replika Hraběte na stížnost své ženy, že se málo zdržuje doma: Nosím ti prachy? Nosím. Třískám tě? Netřískám. Tak si dej pozor, abych nezačal. Pak budeš spokojena, až jednou zapomenu a vypadnu v klidu ven.(5.8.2015)

  • Autogram
    ***

    Kňažko v úlohe alfasamca sa tu našiel, zaúča ešte aj mladého s pomocou vlastnej ženy a pridáva množstvo poučení do života. Nie vždy je hlavná postava taká dôležita, a tu by bez neho film nestál za nič. Aj tak len slabšie tri hviezdy. –––– K jeho největším nedostakům patřilo, že se neuměl narodit do lepší doby. –––– Když už musíme předstírat, že pracujeme, tak předstíráme s radostí!(11.9.2019)

  • Big Bear
    ***

    Papilio: ,, Tys nemobilizoval?'' - Baron: Já? S tím svým nemocným srdcem?! '' --- Pro mne celkem překvapení. Renče nemám moc rád a to ani jako režiséra ani jako pubescentní hvězdičku socialistických filmů a uvítal bych, kdyby jej zde hrál někdo jiný. S tím ale nic nenadělám. Oproti tomu solitér Kňažko si roli vyloženě vychutnal. Jeho herectví mně bavilo a z jeho role zároveň mrazilo. Byl to klasický zástupce jedince, který aby přežil, udělá cokoliv, protože vlastní prospěch a vlastní přežití je tím hlavním motorem jeho života. A pokud nejde vyloženě o kejhák, je třeba pít život plnými doušky jako Baron. Ta válka v ,,Protentokrátu'' je tam jaksi v pozadí a ona zápletka v závěru, která celkem překvapivě skončí se mohla odehrát v jakémkoliv jiném režimu... Tento film je čistě psychologické drama. Škoda za toho Renče jinak bych šel možná i výš... Dávám tři lahve koňaku Remy Martin. * * *(8.10.2014)

  • raroh
    ***

    Trošku kachyňovsky (a maličko herzovsky) laděný film (výtvarně stylizovaná kamera, erotizující poetičnost) zasazený do 2. světové války, kde mi moc neseděly výkony hlavních herců (Kňažko, Renč) a určitá chladnost provedení. Námět ovšem skvělý, prostředí lumpenroletariátu ještě lepší (ovšem na Sequense to také nemělo).(22.2.2010)