Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dospívající mladík František Cepek (F. Renč) musí místo studií nastoupit za okupace jako pomocný dělník v továrně. Jedním z jeho kolegů je protřelý pětatřicátník s pestrou minulostí, zvaný Hrabě (M. Kňažko). Nesmělý František v něm najde chlapský vzor: Hrabě totiž okázale pohrdá prací a zcela samozřejmě koketuje s hezkými ženami. Kromě toho však s několika kumpány bezostyšně vykrádá vily a do svých kriminálních aktivit nenápadně zatahuje i nevinného Františka. Křehký mladík dostane od Hraběte přezdívku Papilio, podle motýla, preparovaného v jednom vykradeném domě. Sebevědomý Hrabě ovšem nezná svědomí a morálku. Papilio musí nutně jednoho dne prohlédnout… (Česká televize)

(více)

Recenze (26)

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

Silný příběh z období okupace a herecký koncert Milana Kňažka. Charakter postavy pod přezdívkou Hrabě je v jeho podání na dobu 2. světové války víc než neotřelý. Pohrdá prací a naopak vydírá, krade, pije, zneužívá ženy. Za pozornost stojí i mladý František Cepek v podání Filipa Renče. Jaký na něj bude mít Hrabě vliv? Vcelku pozapomenutý snímek plný ideálů a nerozvážnosti zaujme především svým zpracováním. Poetické ladění staví dějství do zcela jiné roviny. Dnes už pro někoho možná nudný, ale jinak přeci jen z uměleckého hlediska zajímavý počin. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Komorní příběh se skromným rozpočtem. 1) Filmy Jiřího Svobody nepřekvapují vynalézavostí či novátorským přístupem, ale svou řemeslnou úroveň mají a dá se na ně dívat, pokud neočekáváme mimořádné zážitky. Papilio není skvělý film, ale taky to není špatný film. Má co říci a tvůrci se za něj nemusí stydět. 2) Zaujali mě 21letý příjemný Filip Renč (mladý Cepek - Papilio), 41letý Milan Kňažko (Hrabě), 32letý Marcel Vašinka (Hrabětův poskok Cynda), 58letý Miloslav Štibich (Cepkův otec), 67letý cimrmanolog Jaroslav Vozáb (dělník v hospodě) a 49letý Jiří Kodet (ředitel továrny). 3) Pobavila mě replika Hraběte na stížnost své ženy, že se málo zdržuje doma: Nosím ti prachy? Nosím. Třískám tě? Netřískám. Tak si dej pozor, abych nezačal. Pak budeš spokojena, až jednou zapomenu a vypadnu v klidu ven. ()

Reklama

raroh 

všechny recenze uživatele

Trošku kachyňovsky (a maličko herzovsky) laděný film (výtvarně stylizovaná kamera, erotizující poetičnost) zasazený do 2. světové války, kde mi moc neseděly výkony hlavních herců (Kňažko, Renč) a určitá chladnost provedení. Námět ovšem skvělý, prostředí lumpenroletariátu ještě lepší (ovšem na Sequense to také nemělo). ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Jsou to sice hlavně herecké orgie Kňažka, ale i celkově stojí Papilio za pozornost. Jiří Svoboda se v 80. letech našel a vytvořil celou řadu výborných věcí, Zánik samoty Berhof a Prokletí domu Hajnů pak společně s Papiliem patří mezi ty nejlepší z celé volné série bilancování minulosti. Svobodova chladná estetika jakoby přímo vyzývala k zobrazování emocí jako k motýlům ve vitrínkách. Z rolí vedlejších pak stojí za speciální vyzdvihnutí Kodetův dekadentní nácek, jaké uměl v této době skutečně jen on. #finaleplzen ()

pytlik... 

všechny recenze uživatele

Kňažko připomíná jak rolí, tak vzhledem Nicholsona v Přeletu nad kukaččím hnízdem, ale není ani tak charismatický, ani sympatický, ani kladný. Podobně jako Nicholson nabídne svou ženu zelenáčovi, aby se na ní zaučil, ale nedělá to z velkodušnosti, ale hlavně jako důkaz svého umění jednat, či spíše manipulovat s lidmi. S bezohlednou zarputilostí si snaží užívat život co to jde, a tím mi moc k srdci nepřirostl, naopak ve mně vyvolával vysloveně negativní pocity. Od začátku bylo jasné, že mu to nemůže projít, protože film byl natočen v r. 1986, takže amorálnost musí být potrestána... a tak je to také správné. Za konec dávám hvězdičku navíc. ()

Galerie (2)

Reklama

Reklama