Reklama

Reklama

Poslední leč

TV spot
Komedie / Experimentální
Československo, 1981, 92 min

VOD (1)

Obsahy(1)

Jedinými protagonisty této nezvyklé podívané, v níž se dialogy prolínají s pantomimou, jsou revírník z románu Viléma Mrštíka Pohádka máje a doktor Zvonek Burke ze hry současného dramatika Ladislava Smočka Podivné odpoledne doktora Zvonka Burkeho. Děj je velmi jednoduchý: tak jako každý rok přichází doktor Burke navštívit stařičkého pana revírníka, o něhož se stará pečovatelka Dobruše. V malé, nepříliš útulné místnosti prožívají oba přátelé neuvěřitelná dobrodružství, v nichž díky jejich fantazii mění úplně všední věci svou funkci, představy se stávají skutečností a vzniká tak bláznivý svět, v němž je možné všechno. Experimentální film, kde jde v podstatě o hru na hru, se zcela vymyká běžnému standardu barrandovské produkce a oprávněně zaujal kritiku i zasvěcené diváky. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (60)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Režisérem Sísem skvostně nafilmovaný Polívkův metatheátr. Původní hru neznám a ani o filmu jsem předem nic nevěděl. Předpokládal jsem kvalitu, ovšem takovou sílu jsem nečekal. Oba protagonisté nádherní, o slečně pečovatelce nemluvě. A jaká slovesnotvornost! Pracovní vsuvky mi až na úvodní připadaly při vší své dílotvornosti sice až příliš jako jalové „domácí video“ (následuje SPOILER), ale závěrečné Pechovo „proč by to měl Burke přežívat?“ celkový dojem dokonale sjednocuje (KONEC SPOILERU). Některé drobné Polívkovy vtípky (např. „válíme se tu jako dva homosexuálové“) působí rušivě (hloupě vyčnívají, jde z nich pocit „tohle sem nepatří“), při své izolovanosti nicméně dílo nikterak neoslabují. Po dvaceti minutách jsem se začal bát, jestli se vydržím celou dobu nenudit. Zbytečně. Při „přechodu hor“ jsem úplně zapomněl, že je to všechno jenom jako. Závěr (totiž ten původní) je naprosto strhující a šokujícím způsobem korunuje celek (SPOILER: nemám ani tak na mysli naznačenou metamorfózu, k níž je v dosavadním průběžně chystáno, jako spíš konečný dvojmý příchod slečny pečovatelky, který prostě nemohl nezpůsobit Burkeho kolaps, resp. to všechno dohromady v sledu, v němž každý prvek udeří dříve, než stačí odeznít předešlý – a pak to „je to jenom divadlo“ KONEC SPOILERU). /// „Metadivadelnost“ tohoto štyku nespočívá jen v těch vsuvkách, náhlých pracovních přerušeních a alternativitě dějového postupu, nýbrž prostupuje skrz naskrz. Šaškovská fraška o dvou senilech (hraných mladými herci), vážností záběru nicméně srovnatelná s Hrabalovými Podvodníky v Němcově zpracování v Perličkách na dně, postavená navíc na směšném tématu „myslivosti“, která sama svým vážně míněným, posvátným, realitu definujícím žargonem („revír“ atd. atp.) je jakousi hrou na skutečnost; fraška jdoucí nicméně zpět k „původnímu“ a svou deformativností dolující ze zpuchřelé formy zapomenutý obsah, to vše v nerozlišitelnosti. Je to trochu jako při některých povedených poloamatérských divadélcích pro děti, jejichž tvůrci chtějí poskytnout nějakou kvalitu: poloherecké, pololoutkové, polokulisové, jakoby improvizovaná scéna, prostor, v němž nelze rozhraničit sféru fabule a skutečnosti, sféru kulis, zákulisí a hlediště, přičemž herci a jejich postavy jsou jakoby rozštěpeni a znovu druhotně sjednoceni, takže se nedá určit, co je co. (Mohu jmenovat představení Lokvaru „Aucassin a Nicoletta“, ale dala by se zmínit i řada takřka bezejmených bezvýznamných unikátků.) Zde ovšem na vyšší úrovni. Z drobností stojí za zvláštní zmínku naznačená perspektiva, když letící kulka mizí do obrázku na zdi. Nebo to, jak deformativnost ztvárnění zbavuje chybové asociace jejich samozřejmého vysvětlení (stařecká demence), čímž se vyjevuje naše fatální závislost na tom, že asociace probíhají tak nějak, jak by měly, a naše nemožnost tento psychický proces, umožňující nám vůbec myslet, podstatně kontrolovat. Zmiňme také Polívkovo dobírání si Pechy, že u něj nejde poznat, kdy hraje a kdy ne. Na tomto je totiž celá hra postavena: nejde poznat, co je hra, co je jenom jako, co je doopravdy a co vlastně znamená „jako“ a „doopravdy“. Mladí herci hrají, jak hrají sebe, jak hrají dva dědky, jak hrají sebe „jinde“ a ani nevědí, že či jestli hrají. Lze to vnímat dohromady ve všech těchto stupňovitých úrovních vztahu mezi skutečností a fikcí anebo si vždy vybrat jen jeden konkrétní stupeň této škály jako ten určující. Ad Pecham: vidím ho rád kdekoli, ale dosud jsem si nedovedl představit, že byl taky někdy ne-starý. Nyní ho tedy vidím zamlada, přičemž hraje dědka a vypadá úplně jinak. Zvláštní zážitek. Ad Sísem: skvělá práce; přičiním jen okrajovou poznámku, že předtitulkový úvod mi připadá jako parodie na Chytilovou (ovšem nabízející se Faun a Šašek tehdy ještě neexistovali; srov. však též úvod Hry o jablko, snad i Ovoce). Ad Polívka: Letopočet vzniku mi připadá s ohledem na dobovou atmosféru u nás téměř neuvěřitelný, a to i přes naprostou apolitičnost díla. V největší československé vesnici Brně se objevivší neznámý kalsik nové generace se rozhodně zařadil k dědicům pronikavého hravého tvůrčího ducha 60. let. Teprve u tohoto filmu mi plně dochází nezměrnost škod, jež české kultuře způsobila postupná proměna metašaška Polívky v celebritálního „krále Bolka“ (kterýmžto směrem posun je sledovatelný už v legendární Manéži), ústící až v politováníhodného propagátora na chleba roztíratelných mletých myší (s věrným Pechou stále po boku – poslední leč?). /// Varování zájemcům o zhlédnutí: jak správně postřehl Kimon, „dialogy se příliš často opakují“. Celkem komentáře nic moc, ale D.Moore nekecá, tuntavala klade příhodnou otázku, potěší igi B., RHK, gabin(a). A samozřejmě wandrwall. () (méně) (více)

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Tomuhle druhu humoru příliš nerozumím. Trochu víc klaunství s prvky pantomimy než klasický humor. Občas se člověk trochu zasměje, spíš ale jednotlivostem, než aby chápal, oč Polívkovi a Pechovi šlo. Samozřejmě, namítnete - zfilmované představení Divadla Na provázku, klasický Polívka, jenže mně se tu víc líbil Jiří Pecha, zvlášť ten začátek, kdy jej pečovatelka obléká, vypadal nadějně. Dva senilní staříci si vybavují scény ze svého nimrodského života a tím duševně omládnou. To omlazení duše ale bohužel nedoprovází omládnutí těla, z čehož mají asi vyplývat komické situace. Několikeré opakování většiny gagů snad má taky připomenout, že skleróza bude čekat na každého z nás... Časem se z toho stala dost nuda a v polovině jsem asi na deset minut usnul. Asi mi byly duchovně nejblíž ty pečovatelky... ()

Reklama

Kimon 

všechny recenze uživatele

Bolek Polívka a Jiří Pecha. Tato notoricky známá jména dávají tušit, že se bude jednat o zajímavé a humorné podívání. Dialogy "Poslední leče" se sice v průměru nevymykají nápadům těchto dvou uznávaných komiků, ale .... dialogy se příliš často opakují, stávají se postupujícím časem nudnými a podle mě nadměrně prodlužují hrací dobu. Čím déle jsem se na komedii díval, tím více jsem byl rozpačitější a znuděný. Šedesát minut hrací doby (i míň) by bylo z hlediska kvality a poutavosti komedie vhodnější. Někdy méně znamená více. Jako krátkometrážní snímek by "Poslední leč" byla jistě snesitelnější. ()

Master19 

všechny recenze uživatele

To co tu Bolek s Pecou předvádějí je dokonalé. Celé je to postavené na podobném základu jako Cimrmanův Lijavec, ale tito dědci nebourají mocnářství, ale nimrodí, či rybaří. Sísova režie je sice celkem statická, ale vůbec neruší. Když Bolek leze po Pecovi, prostě to nemá chybu, ale následuje spousta dalších skvělých míst a úžasných hlášek: "Ležím v kleči!" ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

„Válíme se tu jako dva homosexuálové...!“ Tohle nádherné a svým způsobem i provokativní divadélko jsem si dnes připomněl jako připomínku právě zesnulého herce komika Jiřího Pechy. Jeho svérázný herecký dvou-koncert s Bolkem Polívkou je zde nezapomenutelný. Řekl bych, jedno z těch velice osobitých mistrovství humoru napříč československým divadlem a filmem, jaké zdaleka neosloví všechny a které často vyžadují od diváka speciální náladu... mne i po čase oba "dědkové" neskutečně potěšili. Kouzelně bláznivé setkání dvou přátel tady a teď, omezené jednak předem určenou dobou a koncem (jednou za rok u poslední leči), ale rovněž za dveřmi číhající stereotypní realitou - tu zde přímo stelestňuje civilní pečovatelka, která bez kouska fantasie narozdíl od dědků nevidí v místnosti se stromky a parožím žádný les, jenom pokoj s obrovským nepořádkem a zbytečnostmi. Obrovská smršť groteskních gagů, fiktivní střílení vzduchovkou z podlahy na druhou pohybující se vzduchovku s papučou navrch, dále napodobenina rybařiny se stejnou vzduchovkou místo udice... Úžasné! Nebýt těch barevných prostřihů na komentující herce v civilu, u B. Polívky v převleku zde úplně zapomínám, že je to ten stejný Polívka, který se (patrně nejen mě) zapsal do paměti producírováním se v často laciných a přiblbých komediích. Nemohu si pomoct, opakovaně jsem tu Poslední leč hltal každým douškem, přidávám pátou hvězdičku. Jinak si v duchu říkám, jak by tenhle film či spíše divadelní záznam vypadal, kdyby se alespoň některé scény natočily i v autentických lesních exteriérech. ,,To ne já... to ne tahleta zbraň! To příroda!" 90% (Československá filmová výzva: troufalka) ()

Galerie (7)

Reklama

Reklama