Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Student Jiří Sutnar se zranil, ale nikdo neví, jak k nehodě došlo. Uzdravující se Jiří řekne vše své matce. Před časem se zamiloval do herečky Jany Kosinové. Když ji viděl v divadle, napsal pro ni hru a doufal, že vzbudí její pozornost. Herečku jeho prvotina opravdu zaujala, neboť jí připomínala vlastní minulost. Je nyní slavná, ale má za sebou zlé zkušenosti. K divadlu ji pomohl Vilém, který ji stále pronásleduje a vydírá. Nešťastná žena podlehne čisté náklonnosti Jiřího a prožívá s ním chvíle štěstí. Vilém se však zúčastní premiéry Jiřího hry a žádá Janu, aby Jiřího opustila a odjela s ním do Ameriky. Následuje hádka, při které Vilém Janu zraní. JIří se domnívá, že je mrtvá a obrátí proti sobě zbraň. Oba jsou nakonec zachráněni a hledají sílu v krátkém štěstí, jež spolu prožili. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (20)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Hezký, téměř na světové profesionální úrovni zpracovaný melodramatický ale také tak trochu psychologický příběh, mladý muž nešťastně zamilovaný do slavné herečky, která se stala obětí vyděrače. Film byl elegantní, měl dobrou kameru a režii ale líbil se mi i styl vzpomínek a vyprávění. Dvaadvacetiletá Vlasta Matulová se díky tomuto v pořadí již druhému filmu stala už skutečnou hvězdou a vydrželo ji to i nadále.. ()

Bart 

všechny recenze uživatele

Pravděpodobně nejlepší a nejucelenější film režiséra Holmana. Nenatočil žádné sentimentální melodrama. Podařilo se mu úplně bezvadným způsobem skloubit filmové drama s komediálními prvky. Vytvořil přesnou hranici mezi těmito žánry, zasadil je do jednoho filmu a člověku ani nepřijde divné, že po vážné scéně přijde komická situace, které se srdečně zasměje. Mám na mysli především scény s Janem Pivcem a Milošem Nedbalem jako nerudným sousedem. Vlasta Matulová sice dostala opět stejnou roli, jaké v té době hrála, ale tentokrát byl její výkon vyrovnanější a rozhodně oproštěný od přehnané tragiky a patosu. A Vojta Novák byl v roli ráčkujícího divadelního dramaturga naprosto kouzelný. Určitě to byl jeho nejlepší výkon v českém filmu, tentokrát bez jakéhokoliv náznaku teatrálnosti, jak bývalo u něho zvykem. V kontextu tehdejší tvorby musím dát určitě 5 *. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Velmi slušný start talentované Vlasty Matulové. Svatopluk Beneš se k ní hodil, byl to pro mě osobně společně s Antonínem Novotným král milovníků. Jenže tady to je dost problematické. Film je dlouhý, konec podivný a milostný vztah mi přijde nedodělaný. Dost rušivá je i přítomnost Nory Cifkové, je tam jaksi navíc. Tyto nedodělky nakonec sklátí jinak celkem slušný film dolů. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Modravých dálek volání, bláhovou hlavu sladce omámí, když v podvečer se šeří, každý věří, že někde na rozcestí čeká štěstí... Melancholická píseň Jiřího Srnky, jedna z nejklasičtějších skladeb a zároveň jakýsi podvědomý symbol protektorátní rezistence, otevírá nepříliš dlouhou filmovou kariéru režiséra, rozhlasového konferenciéra, sportovce a dokumentaristy Jana Alfreda Holmana, pozoruhodného muže s pozoruhodným osudem. Holman měl šťastnou ruku ve výběru filmových scénářů – v tomto případě sáhl po jedné z povídek Vladimíra Neffa, která ostatně vzbudila nemalý zájem také mezi producenty. Dramaticky působivý konflikt, odehrávající se v atraktivním divadelním prostředí, přivedl do světel reflektorů také Vlastu Matulovou, dvaadvacetiletou brněnskou herečku, která krátce předtím posílila prořídlé dámské řady pražského Národního divadla. I dnes, po více než sedmdesáti letech, zůstává fascinujícím okamžikem tohoto filmu právě její herecký výkon, vskutku mistrovská studie ženy s tajemstvím, která podniká hazardní vabank se svou minulostí i budoucností. Otevřený a svým způsobem neradostný závěr filmového dobrodružství titulních protagonistů nezastírá určitý předěl v ustálených scénáristických pravidlech šněrovaných obvykle žádanou diváckou konvencí. Méně jásavou kapitolou ovšem zůstává poválečný životní osud režiséra Holmana, prchajícího, stejně jako Jana Kosinová, před svou minulostí do modravých dálek svobodného volání. ()

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Jana Kosinová (patrně poslední velký film V.Matulové), je vystavována nepříjemným tlakům ze strany svého vyděrače, divadelního publika, i běžných lidí žijících kolem ní. Tu se na ni přece jen štěstí usměje, a mladý student napíše hru, která v Janě Kosinové až příliš silně oživí deprivaci, kterou trpí, ale dramaturgem divadla je přijata, a inscenována. Ukáže se, že student, který budí svého kamaráda ráno s oblibou výstřelem z pistole, místo budíku, tak je pro Janu Kosinou tím právě hledaným božím požehnáním. Bohužel se Janě Kosinové nepodaří zbavit se svého vyděrače, ten nafinguje její smrt, a odjíždějí spolu do U.S.A., kde má pro ni vyděrač už lukrativní filmové role, ačkoli o ně Jana Kosinová nestojí. Student se postřelí, ale probere se z toho, i díky péči svých úctyhodných rodičů, a křičí pln touhy po životě na závěr - Chci žít, chci žít, už jen pro ty vzpomínky, a aby ve mě neviděla slabocha. Film má tedy otevřený konec, takže se divák jen může s jiným divákem dohadovat, jak se asi tak mohly dál vyvíjet osudy dvou hlavních hrdinů. ()

raroh 

všechny recenze uživatele

Vladimír Neff psal takovéto uhlazené (byť zde s mírným humorem) literátské měšťanské psychologizující romány (zde autorem scénáře) skoro jak na běžícím páse, šťávu dostal, až když zpracoval rodinnou kroniku Sňatky z rozumu. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Spolubydlící Jan Pivec a Svatopluk Beneš, rozdílní jako oheň a voda, přesto dobří přátelé, skvěle zatápějí nevrlému sousedovi - výborný Miloš Nedbal - ku příkladu nepoužívají každé ráno budík, nýbrž střílejí z pistole do stropu. A půvabná Vlasta Matulová v roli divadelní herečky, jejíž hvězda strmě stoupá vzhůru. Má za sebou však cosi, co ji pronásleduje a nedovolí zapomenout na minulost. Vilém - skvělý Karel Hradilák - ji neustále stíhá a vydírá. Osudy všech se protnou při premiéře nové hry, kterou napsal zamilovaný student filosofie pro svou první velkou lásku. ()

Skip 

všechny recenze uživatele

Docela šílený melodram, ale mohlo to sklouznout k něčemu horšímu. Naštěstí se tak nestalo a byly tam i dobré momenty. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Na to, ze Matulova ve filmu teprve zacinala, podala velmi vyspely herecky vykon, i kdyz se mi typove do role Jany Kosinove moc nehodila. Dej je zajimavy a moc jsem se na film tesil, bohuzel zpracovani snimku, jako u jinych filmu Holmana, me uplne nepotesilo. Ve filmu je ale dost silnych momentu a jsem presvedceny, ze kdyby se rezie zhostil treba Vavra, jednalo by se o spickovy pocin! ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Minulost Jany Kosinové se pohybuje na pomezí laciného melodramatu a hlubších psychologických hrátek. J. A. Holman byl schopnějším filmařem než Oldřich Kmínek, zpracování je promyšlenější, pevnější i přesvědčivější a občasné záblesky skutečné psychologie stavů dokáží navnadit a nechávají zapomenout na skutkovou podstatu filmového romantického cajdáku. Herci mají dostatek prostoru k vyniknutí, i benešovská topornost je charakteristickým znakem nesmělého studenta a není zde omylem. Ústředním bodem příběhu je herečka Jana Kosinová (dobrá Vlasta Matulová), opěvovaná a neokoukaná atraktivní tvář divadelního světa. Sláva je omamná, i temná minulost, neúprosně se vracející s výhružně zaťatou pěstí, se s ní dá snést. Nechává se unášet slovy romantického idealismu a sladké rty smyslně obtiskují důvěru toho druhého. Hlavní mužskou postavou je Jiří Sutnar (zajímavý Svatopluk Beneš), svědomitý student filozofie s prvním plnohodnotným ochutnáváním krás života. I naivní snílek, obdařený tvůrčím nadáním, může dosáhnout na společenský a partnerský úspěch. Nejtemnější postavou je Vilém Golombek (velmi dobrý Karel Hradilák). Sebevědomě a bez kompromisů si vždy bere to, co chce. Slepice, která snáší zlatá vejce, se dobrovolně nedaruje ani čisté romantické duši. Humor a odlehčení je doménou studenta medicíny Karla Pechana (dobrý Jan Pivec), lehkomyslného spolubydlícího Jiřího, a nerudného starého mládence (příjemný Miloš Nedbal), nespokojeného souseda obou živoucích mládenců. Z dalších rolí: Jiřího laskavý otec a truhlář Antonín Sutnar (sympatický František Roland), jeho starostlivá manželka (příjemná Anna Letenská), Jiřího neopětovaně zamilovaná spolužákyně Klára (půvabná Nora Cifková), Klářina kamarádka a Karlova přítelkyně Vlasta (Zorka Janů), neodbytný ředitel gramofonové společnosti Tuňák (Vladimír Řepa), pozorný Janin herecký kolega Ambrož (příjemný Bedřich Veverka), zkušený divadelní dramaturg (příjemný Vojta Novák), či dvojice určujících divadelních kritiků (zajímaví František Kovářík a Vladimír Hlavatý). Romantické drama s humorným nadhledem je atraktivní pro široké divácké spektrum. Herecké výkony dávají zapomenout na přetažený melodramatický podklad. Svou úlohu splní i dnes a divák si zhluboka oddechne, že tento žánr nezůstal pouze v rukách Kmínka a jeho ženy. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Minulost - Jana Kosinová? Nezapomenutý kus autora jejího života. Protnula se tvář z jeviště s tváří v hledišti, úzkost včerejšků, téměř fanaticky. ()

kebom 

všechny recenze uživatele

Melodráma s podľa mňa rušivými "humornými" momentmi (nervózny sused, či postupné hodnotenie divadelnho deja divákmi), ktoré asi vo filme nemali čo hľadať. Ostatné priemerné dramatické scény sú však niekoľko ráz doplnené naozaj silnými momentmi - asi najvydarenejšia bola v tomto scéna - dialóg, kedy študent Sutnar recituje svojej láske do telefónu novú báseň, ktorú zložil iba pre ňu. Odorúčam všetkým, ktorí chcú vidieť a počuť ako sa komunikuje so ženami. ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Tenhle film miluji. Je s podivem, jak málo příležitostí dal film Vlastě Matulové. Tady hraje herečku s jistými špatnými zkušenostmi, vlastně se vůbec nedozvíme, co bylo obsahem kompromitujících dopisů, k níž vzplane láskou mladý student Jiří Sutnar, který nevědomky napíše hru o jejím vlastním osudu. Je to vskutku romantické drama, kterému čas ubral jen máloco, snad jen to vzletné závěrečné vyznání opěvující život v podání S. Beneše vyznívá dnes poněkud směšně. Zajímavostí je, že oba protagonisté byli stejný ročník - 1918, v době natáčení jim bylo oběma něco málo přes dvacet let. Někdy je film uváděn jako komedie, úsměvy jistě některé scény vzbuzují, ale především je to skutečné lidské drama s onou pověstnou Třináctou komnatou. A pak ten nádherný evergreen: "Modravých dálek volání...." - to mi zas bude znít v ušíchřadu dní. Srnkova hudba je prostě krásná i dnes. ()

Adiemus 

všechny recenze uživatele

Kdyby se Neffova textu zmocnil jiný režisér, mohlo to dopadnout lépe. Jenže takhle jakoby příběh - alespoň zpočátku - nevěděl, jestli jde o drama (Kosinová - Vilém) nebo o komedii (Pivec - Nedbal). Ani vedení herců mi nepřišlo bezchybné, možná díky strojeným dialogům, na které doplatila jak Matulová, tak Beneš. Matulová byla nejpřesvědčivější v momentě, kdy na jevišti opustila Sutnarův (Benešův) text a mluvila sama za sebe. Duo Janů - Cifková bylo úplně zbytečné, pro linii příběhu úplně nepodstatné.  Ovšem Hradilákova postava je jednou z nějpřesvědčivějších zloduchů prvorepublikých či protektorátních filmů. Opět přesvědčivá Letenská. A jen na okraj poznámka ke komentáři uživatele WANDRWALL: Kosinová těžko může odjíždět do USA se svým vyděračem, protože novinové titulky informují o jeho zatčení. ()

IvonaK 

všechny recenze uživatele

Jak už jsem jednou zmiňovala. Vlasta Matulová se mi vůbec nelíbí a je škoda že tam nedohodili jinou herečku do hlavní role. Proto jsem se na to dívala jenom kvůli Zorce Janů která byla krásná jako vždy. Ale ať už je to jakýkoli člověk, tak je mi ho líto když má na krku vyděrače a někoho kdo z něj ždímá peníze a nemůže se ho zbavit. Jinak se mi tam moc líbila písnička Modravých dálek volání. Původně jsem si myslela že bude už od začátku všechno jasné. Avšak ten konec byl nečekaný a zajímavý. Proto ta hvězdička navíc. ()

Rattlehead 

všechny recenze uživatele

Z tohoto námětu se určitě dalo vytěžit více, škoda. Nevím, možná, kdyby se režisérské role ujal třeba Vávra či Frič, dopadlo by to lépe. Slibné, ale nevyzrálé. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Minulost Jany Kosinové je zajímavá příležitost pro Vlastu Matulovou, pro níž se jednalo o jednu z prvních rolí. Věřím, že po tomto snímku se stala slavnou, jelikož dramatické role jí šly. Film je dost dlouhý a drama se odehrává vlastně až v závěru, protože podstatnou část stopáže vlastně vůbec netušíme, čím je Jana Kosinová vydírána. Láska mezi Janou a Jiřím je taková hodně rychlá jako by z ničeho nic a závěr mi přijde trochu podivný. Mimochodem, jde o první zfilmované dílo Vladimíra Neffa a hned dostal cenu. ()

worm14 

všechny recenze uživatele

J.A. Holmanovi se podařilo v časech protektorátu natočit bezpochyby kvalitní film. I v dnešní době má co nabídnout. Závěr filmu se mi líbil nejvíc. Vynikající byla taky scéna s monologem v divadle. ()

Dr.dogous 

všechny recenze uživatele

Docela "praštěna" přestřelka s několika postřelenými na závěr. Je nepřítelem lásky čas? Někdy tomu tak je. Milovat neznamená, jen mít rád. Matulová zahrála skvěle. 78% ()

JARDAHONDA 

všechny recenze uživatele

Předlohou pro film byla povídka Vladimíra Neffa - Romance. Film vypráví o herečce s tíživou minulostí a zaníceném studentovi filosofie, který se do ní zamiluje. Aby ji zaujal, napíše pro ni hru. Herečce Janě Kosinové se jeho hra líbí, protože jí připomíná vlastní minulost. Oba pak spolu prožijí chvíle štěstí, avšak v den premiéry se vynoří stín minulosti, který jejich vztah navždy změní. Minulost Jany Kosinové byla poprvé promítána 7. července 1940 na Filmových žních ve Zlíně a získal nejvyšší ocenění. V roce 1940 v souvislosti s tímto filmem obdržel Vladimír Neff národní cenu a společnost Elekta II. Cenu ministra průmyslu, obchodu a živností. ()

Reklama

Reklama