poster

Řezník

  • Francie

    Le Boucher

  • Itálie

    Il tagliagole

  • anglický

    The Butcher

  • Slovensko

    Mäsiar

Krimi / Drama / Thriller

Francie / Itálie, 1970, 93 min

Režie:

Claude Chabrol

Scénář:

Claude Chabrol

Kamera:

Jean Rabier

Hudba:

Pierre Jansen
(další profese)
  • argenson
    ***

    Já bejt malý dítě a začít mi na výletě do svačiny kapat ze skály krev, tak mě asi normálně jebne, ovšem francouzští piškoti ze 70. let byli asi zocelenější. Jako kriminálka slabší, jako psychologické drama s lehce průhlednou kriminální zápletkou (a bez pointy) obstojné, pár výborných záběrů i několik atmosférou našlapaných scén, pro mě především obohacení v poznávání tvorby Claude Chabrola. Byť jsem asi nepochopil ty vzdělávací exkurzy o Balzacovi a člověku kromaňonském, které mi zřejmě měly podprahově něco sdělit, což neproběhlo. Ovšem! Na liduprázdné maloměstské ulici ráno po flámu to Stéphane Audran v šachovnicovém kostýmu a cigárem v ruce neskutečně slušelo! Po jejím boku nudný Jean Yanne s rádobypózou pošuka.(12.8.2012)

  • Bubble74
    ****

    Ani za mák to není taková zoufalost, jak tu někteří popisují. Ocejchování horor i thriller by se však měla smazat. Ta trocha krve už dneska nikoho neporazí a v duchu těchto žánrů současný otrlý divák očekává něco zcela jiného. Výsledkem je pak automaticky znuděn a zklamán. Le Boucher je sice maličko časem zaprášené, přesto stále výborné, psychologické krimi. Simplistické vystavění zápletky a nulová nabídka potenciálních podezřelých mě donutily k závěru, že nemá smysl pátrat jako slečna Márplová, neboť o vrahovi není pochyb a ve hře je něco jiného. Psychologické vykreslení hlavních postav – dvou osamělých ztroskotanců, kteří se potkali, což se nemělo stát. Jejich břímě z minulosti jim nedovolily většího sblížení a sexuální frustrace pak spustila vražedný mechanismus - nevyzpytatelné zlo, které se probudilo nejen v jednom z nich...Nedivím se, že byl Hitchcock tímto filmem, obsahujícím řadu jeho vlastních, oblíbených motivů nadšen.(6.10.2011)

  • Radko
    ****

    Dilema. Predstavte si, že istá osoba opačného pohlavia v okolí Vám prináša osoh. Povedzme v podobe vyberaných a čerstvých lahôdok, takých, na aké v bežnej obchodnej sieti nenarazíte. Správa sa milo a slušne. Nezištne pomôže s opravou domácnosti. Nenalieha, neobťažuje nad mieru normálneho priateľského kontaktu. Pochopí i to, že do vzťahu s ňou sa Vám nechce, ale kamarátstvo medzi vami je fajn. Zrazu sa dozviete, že užitočný kamarát je zrejme viacnásobným vrahom. Čo potom? V tom je dilema, ktorú Claude Chabrol skvele vystihol vo vzťahovej dráme dvoch osamelých bytostí, ktoré sa nechceli vzdať vzájomne užitočného vzťahu ani po zistení skutkového stavu. Zvláštna, poloospanlivá atmosféra francúzskeho vidieka, náznaky znekľudnenia a rozpor medzi vedomím potreby ohlásiť páchateľa zločinu a potrebou chutnej krmy z jeho rúk. Z rúk toho, kto sa nadôvažok stará o zušľachtenie príbytku. Uprednostnenie osobného prospechu umocňuje skutočnosť, že víťazí u učiteľky. Osoby, ktorá by z povahy svojho povolania mala ostatným vvštepovať základy správneho a slušného správania.(17.6.2013)

  • Anderton
    ****

    Mäsiar je pre mňa filmom, ktorý považujem za zástupcu istého žánru, ale ten nie je vôbec uvedený žánroch filmu a Chabrol sa mu absolútne vyhol. Takýto kontrast som si v žiadnom inom filme ešte nevšimol. Takže takto: Mäsiar je podľa mňa vojnový film, pretože ukazuje hrôzy, ktoré vojna pácha na psychike človeka (koľkože sme takých filmov z frontu videli), ale nevidíme z nej ani jednu retrospektívu a navyše sa jedná o zmes detektívky a akejsi love story. Film musel byť vo svojej dobe značne kontroverzný a ani dnes by mnohým naoko myšlienkovo otvoreným divákom nesadol. Ľudia sú rôzni a pre spasenie, respektíve ukľudnenie duše jednej stratenej existencie môže stačiť jeden bozk od niekoho, kto Vás dokáže svojim spôsobom pochopiť. Ja som vopred o filme nič nevedel, takže identita vraha mi ostávala skrytá relatívne dlho, čo znamená, že som si dokázal vybudovať vzťah ku každej postave vo filme a v podstate som toho vraha mohol rovnako, ako jeho jediný blízky človek v okolí, považovať za sympatického. Tiež svojim spôsobom.(25.7.2013)

  • liborek_
    ***

    Mladá ředitelka základní školy se na svatbě seznámí s vysloužilým vojákem a řezníkem Popaulem. Zhruba ve stejnou dobu začne provinčním francouzským městečkem, ve kterém oba žijí, otřásat série záhadných vražd. Ačkoli film má žánrově lavírovat mezi thrillerem a hororem, stěží se nám dostane aspoň jednoho z nich. Příběh se odvíjí ve velmi pomalém tempu a přestože nenudí, nenabízí žádanou dávku napětí - toho se nám sice dostane v samotném závěru, ale to už je trochu pozdě. Některé scény zavánějí křečovitým symbolismem (např. nález druhé zavražděné), ale naproti tomu příběh samotný je velmi jednoduchý a s takřka nulovou zápletkou. Divákovi není nic skryto a o pachateli může pochybovat jen málokdo. Film není špatný, ale po předchozím Bestie musí zemřít je to přece jen znatelný sešup. Chabrol tímhle snímkem jenom naznačil, co v něm je.(13.11.2008)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace